EDUCATIE
FOTO. Impresiile unor liceeni FRANCEZI veniți în Cluj. Au lucrat cu cei de la Colegiul Tehnic Energetic pe tema ENERGIEI verzi
Colaborarea dintre liceenii clujeni și francezi continuă cu prima mobilitate Erasmus+. Elevii de la Liceul Pablo Neruda din Saint Martin d’Hères au avut ocazia să viziteze, printre altele, Barajul Lacului Fântânele, Hidrocentrala Mărișel, Salina Turda și centrala fotovoltaică din Câmpia Turzii.
Aceștia s-au întors marți în țara natală, unde îi vor aștepta pe partenerii români, cei de la Colegiul Tehnic Energetic din Cluj-Napoca, în perioada 5-11 aprilie.
Scopul proiectului este de a îndruma viitorii electricieni să fie eco-responsabili, energia verde fiind tema principală.
„Timp de o jumătate de zi, echipele formate din câte un licean român și unul francez vor scrie articole despre vizitele făcute în România, folosind imagini proprii”, spune Mustapha Nour, profesor de inginerie electrică din Franța și coordonator al proiectului.
Din partea liceului clujean, coordonatorul este directorul adjunct Ionela Iederan, totodată profesoară de franceză.
Orizonturi mai mari
Echipa lui Mustapha a avut ocazia să învețe mai multe despre electricitate.
„De obicei, electricitatea pentru ei se rezumă la instalațiile casei, cu cabluri și întrerupătoare, iar experiența de aici i-a ajutat să vadă mai multe ramuri ale meseriei.
Dacă înainte întâmpinau dificultăți legate de acest domeniu, acum dețin mai multe cunoștințe despre electricitate”, explică Nour.
În cadrul atelierelor, liceenii francezi cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani au pus în practică noțiunile teoretice acumulate de-a lungul timpului.
Experiența românească
România nu a fost de la bun început o țară care să îi entuziasmeze pe copii, dar vizitând principalele atracții din zonă – muzee, peșteri și alte obiective turistice – și-au schimbat părerea.
„Au fost impresionați de orașul Cluj-Napoca, de mâncare, dar mai ales de români, în general. Sunt foarte amabili și politicoși și s-au simțit bine pe tot parcursul șederii”, adaugă el.
Un alt aspect care i-a încântat pe francezi a fost accesul în diferite locații precum hidrocentrale, firme de specialitate, ateliere de producție, deoarece în țara natală, acesta este restricționat.
„În Franța este foarte greu pentru un elev să facă astfel de vizite, iar aici au fost surprinși că ușile au fost deschise pentru ei”, adaugă Mustapha.
Relația dintre francezi și români
Liceul Pablo Neruda este recunoscut pentru dotările sale în ceea ce privește lucrul tehnic, însă workshopurile le-au venit în ajutor elevilor pentru a-și perfecționa abilitățile în afara spațiului special amenajat, cu atât mai mult cu cât colaborarea cu românii a fost o provocare.
„Puține licee din Franța dispun de astfel de laboratoare pentru studiu, dar venirea în România i-a ajutat să aprofundeze bazele pe care și le-au pus acolo, chiar dacă la început erau mai reci unii cu alții.
Este firesc să fie mai timizi la început, dar aici intervine profesorul”, relatează coordonatorul francez.
El a încurajat toți elevii să îl evalueze pentru implicarea sa de până acum în cadrul proiectului Erasmus+ și e de părere că această inițiativă a fost un pas în față și pentru colaborarea dintre elevii din țări diferite care au devenit mai dornici să converseze.
„I-am întrebat ce le-a plăcut și ce nu, am discutat inclusiv despre logo-ul ales și a contat că și-au exprimat opiniile pentru că asta a spart gheața”, adaugă el.
Anca Petriuc, profesor de electrotehnică la Colegiul din Cluj-Napoca, a remarcat același lucru.
„Au ajuns să comunice foarte repede, e drept că întotdeauna au fost încurajați și susținuți să vorbească, dar a contat și deschiderea lor. Elevii își doresc să cunoască mai multe, pun întrebări, este extraordinar.
Există aceste prejudecăți cum că cei de la o școală profesională nu ar fi interesați decât de meseria la care aspiră, dar s-au implicat atât de mult și am fost relaxată și liniștită văzându-i că vorbesc între ei, chiar dacă limba a fost o problemă la început. Important e că au găsit căi de comunicare”, precizează aceasta.
Conform spuselor sale, elevii au fost cel mai interesați de partea electrică și de fotovoltaice.
„Chiar și astăzi când am făcut mici celule fotovoltaice și măsurători în școală, imediat s-au implicat. Le place să lucreze pe domeniul tehnic, fiindcă e ceva ce deja cunosc, se simt în largul lor”, completează profesoara.
Muzica, o punte de legătură între Franța și România
Printre soluțiile găsite de elevi pentru obstacolele din comunicare se numără și aplicațiile de pe telefon care traduc instant orice mesaj doresc să transmită. În plus, Mustapha a observat că muzica i-a apropiat și mai mult pe liceeni.
„Doi dintre elevii români vorbesc extrem de bine engleză, iar acest lucru a fost un mare avantaj. Dintre cei 6 liceeni francezi, 2 vorbesc engleză, 2 sunt mai timizi și a fost mai dificil pentru ei să se acomodeze din acest punct de vedere. Cu toate acestea, au găsit soluții.
Elevii noștri fost surprinși că românii cunosc melodii din Franța și invers, erau vizibil entuziasmați că pot vorbi despre gusturile muzicale. Unul dintre români, care e mai prietenos din fire, a ținut neapărat să discute cu toți”, menționează Nour.
El nu exclude posibilitatea ca aceștia să păstreze legătura, dar punctează că depinde doar de ei și speră să mai apară oportunități în viitor, dat fiind că îi place România și colaborează cu profesorii de la Colegiul Tehnic Energetic din anul 2017.
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






