ACTUALITATE
FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Astăzi, 17 aprilie 2024, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca a celebrat conferirea titlului de Doctor Honoris Causa doamnei Irina Schrotter, președinte al Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), inițiator și organizator al festivalului Romanian Creative Week Iași, proprietar al brandului internațional de modă irina schrotter.
„Prin acordarea acestei distincții, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca recunoaște contribuția esențială a doamnei Irina Schrotter la susținerea scenei culturale și a industriilor creative din România, la promovarea cercetării vizuale, a inovației, a creației vestimentare și a sectorului modei în perimetrul național și internațional.
FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca
Evenimentul, organizat la inițiativa departamentului Modă-Design vestimentar, s-a desfășurat în cadrul unei reuniuni festive a Senatului universitar, în prezența conducerii instituției de artă clujene, cu participarea unor invitați din domeniul creației vestimentare și a presei de specialitate din România, din rândurile instituțiilor de cultură din Cluj-Napoca, precum și cadre didactice și studenți ai universității.
De-a lungul timpului, Departamentul Modă-Design vestimentar din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca a manifestat o preocupare constantă pentru consolidarea parteneriatelor cu industria modei și industriile creative, pentru a asigura formarea studenților, masteranzilor și doctoranzilor conform exigențelor profesionale din domeniu.
În acest context, doamna Irina Schrotter a devenit un partener esențial al universității, atât prin experiența dobândită în activitatea de business, cât și prin implicarea sa în cercetarea generatoare de inovație în domeniul modei și designului vestimentar.
În 1991 a prezentat o primă colecție de autor
Cariera de peste treizeci de ani în modă a doamnei Irina Schrotter a generat o serie de proiecte care au scris pagini din istoria domeniului, cu extensii constante spre industriile creative.
După lansarea cu succes a unor colecții concepute pentru fabrici de confecții din Iași, începând cu 1990, doamna Irina Schrotter a devenit asociat în mai multe companii – cele mai importante fiind Exclusiv Comp și Confecții Integrate Moldova.
În același an a deschis și primul magazin sub brandul eponim, iar în 1991 a prezentat o primă colecție de autor. Patru ani mai târziu a început să prezinte bianual colecții în București, unde și-a deschis și un magazin propriu, urmat de alte locații similare în Timișoara, Lugano și New York.
Împreună cu criticul de modă și stilistul internațional Ovidiu Buta, și alături de echipe artistice și tehnice remarcabile, Irina Schrotter a organizat, începând cu anul 1999 – Romanian Fashion Week – devenit un reper în ceea ce înseamnă industria modei din țara noastră, reluat, după o întrerupere de zece ani, sub titulatura mai amplă de Romanian Creative Week – festival internațional dedicat industriilor creative. Noul festival, care anul acesta a ajuns la cea de-a patra ediție, promovează și creații ce aparțin unor studenți, masteranzi, doctoranzi și absolvenți UAD, de la aproape toate departamentele.
„Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film”
În paralel cu acest tip de activitate, sub brandul propriu, Irina Schrotter a participat la târgurile de specialitate din străinătate, ceea ce a condus la generarea unui network în industria modei internaționale. În cartea sa „Victima Modei”, Ovidiu Buta, subliniază că: „Irina Schrotter a fost, la rândul ei, primul designer român prezent în cadrul celui mai mare și mai important târg de modă din lume, „Prêt-à-Porter Paris” (…) punând astfel bazele unei rețele internaționale prin care își vinde, cu succes, creațiile”.
În timp, ca o extensie creativă a brandului personal – Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film. Colaborările cu teatre și opere naționale au avut ca rezultate spectacole remarcabile, care au conferit și mai multă consistență demersurilor sale.
Mai mult, o dată cu înființarea la Iași, în 2006, a Asociației Future in Textiles – FIT și, ulterior, în 2011, a Federației Patronatelor din Industriile Creative – FEPIC s-au conturat și piloni de dezvoltare pentru industria modei și industriile creative, inovația și cercetarea fiind doi dintre ei.
„Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism”
Asociația și Federația au generat o serie de proiecte de anvergură internațională, unde au fost promovați artiști și designeri din România, prin acțiuni de diplomație culturală, realizate în parteneriate strategice cu institute culturale, ambasade, centre de excelență etc.
Participările delegațiilor României, coordonate de doamna Irina Schrotter în calitate de Președinte al FEPIC, la expozițiile din cadrul Pavilionului României – Shanghai, Who’s Next și Tranoï – Paris, The Train – New York etc. au avut rezultate remarcabile pentru ceea ce înseamnă vizibilitatea creativității românești, prezentată sub marca: Romanian Designers.
Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism – sunt câteva dintre calitățile care au făcut posibilă configurarea remarcabilului traseu profesional al doamnei Irina Schrotter”, se arată în comunicatul UAD.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ECONOMIE
Cursuri gratuite pentru viitori beneficiari ai Start-Up Nation. Sunt OBLIGATORII pentru a primi până la 250.000 de lei

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) anunță lansarea oficială a sesiunii de înscrieri pentru cursurile gratuite de competențe antreprenoriale.
Înscrierile încep de marți, 15 aprilie, de la ora 11:00.
Cursuri gratuite pentru viitori beneficiari ai Start-Up Nation
Cursurile sunt dedicate persoanelor care doresc să dobândească abilități esențiale pentru a înființa și conduce o afacere de succes în România. Finalizarea acestor cursuri este una dintre condițiile obligatorii pentru accesarea finanțării nerambursabile de până la 250.000 lei per beneficiar, oferită prin programul Start-Up Nation.
Înscrierile se vor face exclusiv online, prin intermediul platformei oficiale. Cursurile sunt complet gratuite, iar fiecare participant va putea selecta furnizorul de formare dorit (dintr-o listă afișată în ordine alfabetică), precum și locația și formatul preferat – online sau fizic.
Locuri disponibile în continuă actualizare
MEDAT se află în prezent în faza de finalizare a semnării contractelor cu furnizorii de formare. Locurile neocupate, în urma eventualelor renunțări, vor fi redistribuite în mod transparent, prin acte adiționale. Ministerul subliniază că toată corespondența oficială privind înscrierea, notificările și repartizarea va fi realizată exclusiv prin aplicație.
Asistență dedicată prin call-center
Pentru sprijin suplimentar, cei interesați pot apela numărul unic de call-center 021 9059, disponibil pentru a oferi informații detaliate despre procesul de înscriere, cursuri și eligibilitate. Participarea la aceste cursuri reprezintă primul pas concret spre obținerea unei finanțări importante pentru lansarea propriei afaceri.
Atenție! Doar companiile înființate după absolvirea cursului sunt eligibile pentru finanțare.
EVENIMENT
Amenajarea pădurii-parc Făget, derulată de ADI Zona Metropolitană Cluj, a primit recunoaștere internațională de bune practici

Clujul primește recunoaștere internațională pentru bune practici în proiecte europene. Primăria Cluj-Napoca alături de parteneri continuă să colaboreze cu orașe din toată Europa pentru a atrage noi fonduri europene și a învăța de la alte comunități din UE.
Astfel, două proiecte clujene s-au remarcat în mod special în aceste zile la URBACT City Festival, un eveniment european de referință care s-a desfășurat la Wroclaw (Polonia), sub egida președinției poloneze a Uniunii Europene.
Este vorba de Com’ON Cluj-Napoca- programul de bugetare participativă pentru tineri derulat de echipele PONT și Federația Tinerilor din Cluj alături de Primăria Cluj-Napoca și proiectul de amenajare a pădurii-parc Făget derulat de ADI Zona Metropolitană Cluj
”Aceste proiecte au primit oficial în Polonia distincția Good Practice Label URBACT, o recunoaștere internațională care subliniază că practicile de la Cluj sunt de impact, relevante pentru Uniunea Europeană și transferabile în alte orașe europene.
URBACT City Festival este dedicat orașelor care inovează și construiesc comunități mai implicate, mai sustenabile, mai orientate spre oameni. Evenimentul a reunit peste 600 de participanți din peste 100 de orașe din toată Europa”, arată Primăria Cluj-Napoca.
Colaborare cu alte orașe
Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca alături de echipele PONT Group și ADI Zona Metropolitană Cluj au fost prezenți în Wroclaw pentru a pune bazele unor colaborări viitoare cu alte orașe, pentru a crea rețele internaționale de transfer pentru perioada 2025-2027 și, mai ales, pentru a învăța de la omologii europeni care și-au prezentat proiectele câștigătoare, implementate cu succes în comunitățile lor.
Aplicate în UE
”În acest context, modelele de bună practică de la #Cluj vor putea fi aplicate și în alte orașe din U.E. Spre exemplu, @comoncluj poate deveni Com’ON Europe – peste 15 orașe și-au exprimat interesul, la evenimentul din Polonia, de a lucra cu Primăria Cluj-Napoca și partenerii săi în acest sens. Standul ADI ZMC de la URBACT City Festival a atras de asemenea atenție internațională, cu expresii ferme de interes pentru crearea unei rețele europene de transfer”, mai arată reprezentanții Primăriei clujene.
Pădurea-parc Făget, din 2021
În pădurea-parc Făget, au fost semnalizate piste pentru biciclete și poteci tematice și au fost montate panouri informative privind fauna și flora din zonă. Totodată, au fost montate băncuțe de odihnă și au fost amenajate un amfiteatru în aer liber, o platformă educativă, un punct de observație geologică, o platformă de relaxare și un refugiu.
Toate aceste instalații ocupă o suprafață de 60 de metri pătrați, din totalul de 40 de hectare (400.000 de metri pătrați), adică 0,015%. Intervenția a fost gândită să fie cu un impact minim asupra mediului. În baza unui parteneriat cu Facultatea de Știința și Ingineria Mediului a UBB au fost realizate un plan strategic și un plan operațional pentru această zonă, ambele având ca element central protejarea biodiversității.
Studiul realizat în cadrul proiectului de experții de la Facultatea de Știința și Ingineria Mediului a fost publicat în prestigioasa revistă științifică „Frontiers in Environmental Sciences”.
Pe unde se poate intra în pădurea-parc?
Iată coordonatele GPS pentru trei puncte principale de acces:
Acces dinspre Sunny Hill: 46°42’57.5″N 23°34’59.6″E
Acces dinspre pensiunea Serena: 46°43’33.7″N 23°35’01.2″E
Acces dinspre Feleacu: 46°42’54.9″N 23°35’26.4″E

Nicolae Maniu, unul dintre cei mai cunoscuți artiști plastici contemporani, împlinește astăzi 81 de ani.
Pictorul s-a născut la Turda, în anul 1944.
Pictorul Nicolae Maniu a expus în galerii din Europa și SUA
Nicolae Maniu este recunoscut pentru stilul său suprarealist, care combină influențe clasice cu elemente moderne. În 1983 s-a stabilit la Köln, în Germania, iar în 1993, la Paris, în Franța. În prezent, locuiește în Cluj-Napoca.
Nicolae Maniu a expus lucrări în galerii din Europa și din Statele Unite ale Americii, iar criticii îl compară adesea cu Salvador Dali. Interesant este faptul că tatăl lui a fost proprietarul celei mai importante librării din Transilvania, ”Librăria Noastră”, astăzi Librăria Universității din Cluj-Napoca.
Foto: Nicolae Maniu/Facebook

S-au intensificat tentativele de fraudă de tip spoofing, apeluri telefonice, mesaje și site-uri care disimulează o comunicare oficială a unei instituții bancare sau a unei autorități a statului în care este folosită identitatea vizuală a BNR.
„În ultima perioadă, a fost semnalată intensificarea tentativelor de fraudă de tip spoofing, – apeluri telefonice, mesaje și site-uri care disimulează o comunicare oficială a unei instituții bancare sau a unei autorități a statului (ANAF, Poliția Română etc) – în care identitatea vizuală a Băncii Naționale a României (BNR) a fost utilizată, vizând obținerea de date personale sau efectuarea unor acțiuni care pot duce la tranzacții financiare bazate pe informații false (de tip ponturi sau recomandări de investiții). Alți atacatori au solicitat instalarea de aplicații, deschiderea de linkuri sau autorizarea unor acțiuni pe telefon prin amprentă”, transmite BNR într-un comunicat.
ATENȚIE! Tentative de FRAUDĂ în numele Băncii Naționale a României
Conform acestuia, toate aceste încercări vizează furtul de identitate, instalarea de programe malware sau efectuarea de tranzacții financiare în numele victimelor.
Comunicările oficiale ale Băncii Naționale a României în mediul online se realizează exclusiv prin website-urile bnr.ro, bnro.ro și conturile instituției pe rețelele sociale LinkedIn, X, Instagram și YouTube, transmite banca centrală.
„Totodată, semnalăm că astfel de încercări de manipulare pot include și apeluri telefonice, mesaje audio sau chiar video (deepfake) în care pot apărea persoane care se prezintă ca reprezentanți ai BNR. Aceste metode urmăresc să creeze aparența unei comunicări oficiale, cu scopul de a câștiga încrederea victimei”, se mai arată în comunucat.
BNR arată că nu solicită niciodată prin e-mail, telefon, mesaje-text sau mesaje instant, date cu caracter personal sau alte informații confidențiale despre credite, carduri sau conturi bancare, nici efectuarea unor transferuri de bani. De asemenea, reprezentanții BNR nu cer informații cu privire la veniturile personale, credite solicitate/ aprobate/ acordate de BNR sau de alți creditori profesioniști sau alte aspecte de natură financiară. Dacă se prezintă oportunități de investiții sau de obținere a unor câștiguri rapide, facile şi consistente, cel mai probabil este un atac de tip spoofing.