Connect with us

ACTUALITATE

EXCLUSIV Medic șef UPU Cluj: Mesajul nostru este foarte clar către oameni, obligatoriu să se vaccineze. Putem controla COVID-ul

Publicat


cristi 5

Dr. Cristian Ursu este medicul șef al UPU Cluj-Napoca, unitate aflată în prima linie a luptei anti-COVID.  Acesta a explicat, într-un interviu pentru Cluj24, de ce se stă cu orele la UPU, cât este de importantă vaccinarea și de ce este vital să se prezinte pacienții la spital la primele simptome de boală.

Rep: UPU Cluj-Napoca se află în prima în linie pe frontul COVID. Care este numărul de cazuri? Sunt multe sau sufocante?

C.U.: În perioada de vârf au fost sufocante, au fost momente în care ne-am pus problema că dacă mai vine o ambulanță, și chiar a venit acea ambulanță, unde mai punem pacientul. Eram la capacitate maximă, cu paturi suplimentare. Efectiv nu mai aveam, în momentele respective, tărgi și ventilatoare pentru pacienți.

La momentul actual, am depășit această situație. Acum putem spune că sunt posibilități de a prelua pacienții cu COVID, însă mai degrabă pe partea asta de non-COVID întâmpinăm greutăți, pentru că, încă, spitalele au rămas, încă o perioadă, pe structura de COVID, inclusiv secțiile de terapie intensivă, cu mult mai puține locuri pentru pacienții critici non-COVID.

Cazurile au fost grave

cristi 1

Rep: Câte cazuri ați avut pe zi în 2018 și 2019 comparativ cu 2020 – 2021?

C.U.: Numărul de cazuri a scăzut pentru că în perioade îndelungate de timp noi am funcționat aproape ca și o secție de terapie intensivă COVID. Pe secțiile sau pe partea non-COVID numărul de cazuri a fost mult mai mic, pentru că o parte dintre oameni s-au speriat și nu am mai venit la noi, au mai fost și acele perioade în care studenții nu erau în Cluj și atunci și studenții care veneau cu diverse patologii către noi, nu au mai fost în oraș.

Nu atât numărul de cazuri este relevant, ci gravitatea lor și durata staționării în UPU. Și acum, în perioada de vârf, am avut pacienți care au stat 20 de zile noi, până când am reușit să îi transferăm, inclusiv în străinătate. Noi am avut șapte pacienți care au plecat în diverse țări sau până când, din păcate, alții își dădeau obștescul sfârșit pentru că, pentru foarte mulți, acesta a fost finalul bolii.

Rep: Cât este de solicitantă o tură de 12 ore la UPU Cluj?

C.R:: Câtă vreme ești jos pe sală, este foarte solicitantă. Și mă refer în mod special la perioada aceasta de vârf prin care am trecut, în care aveam câte 8-10 pacienți ventilați și alți 10 pacienți care necesitau ventilație non- invazivă. La fiecare dintre ei trebuie să fii atent cum se ventilează, cum sunt setați parametrii ventilatorului, cum evoluează.

La cei care sunt pe ventilație non-invazivă e foarte greu pentru că e o modalitate eficientă, dar de multe ori extrem de greu tolerată mai ales de către pacienții vârstnici, care nu întotdeauna colaborează foarte bine cu noi. Mulți dintre ei nu înțeleg de ce e necesar. Ventilație non-invazivă înseamnă că îi pui o mască ce îi acoperă întreaga față și care îl face pe pacient să respire într-un mod cu care el nu este obișnuit și trebuie să facă un efort să se adapteze.

E greu, unii rezistă o perioadă mai lungă, alții o perioadă mai scurtă. E incomod să stai pe tărgile pe care le avem noi și atunci trebuie să fii în permanență între ei, alături de ei, să corectezi ceea ce nu fac bine, să pui masca la loc. Îi înțelegi că, din când în când, mai au nevoie de o pauză să mănânce, să bea apă. Aceste lucruri sunt extrem de solicitante.

Medici cu nervii tari

cristi 2

Rep: Care e perioada cu cel mai mare aflux de pacienți? Ziua, în ce interval, sau noaptea?

C.U: Sunt mai multe vârfuri. Să zicem că începe undeva pe la 6 – 7 dimineața,  iar undeva pe la 12 – 13 este un vârf, după care începe să mai scadă numărul de cazuri și atingem un alt vârf undeva în jurul orelor 18-19, atunci când se face schimbul de tură la Serviciul de Ambulanță și toate ambulanțele vin și descarcă pacienți către noi. Mai avem un alt vârf seara, către 22-23, după care încet-încet numărul de cazuri începe să scadă, dar rămân de rezolvat cei care sunt la noi pe secție în continuare.

Rep: Ce calități trebuie să aibă un medic care lucrează în medicina de urgență?

C.R.: Cred că trebuie să ai nervii tari, viteză de reacție pentru că de un gest de-al tău depinde viața unui om. De multe ori trebuie să lucrezi, și asta e extrem de greu, fără să știi exact ce are pacientul respectiv. Și dau un exemplu simplu. Vine un om cu o durere extrem de intensă.

Nu știm, în primă instanță, întotdeauna din ce cauză îl doare, dar nu îl poți lăsa cu acea durere, trebuie să îi calmezi durerea, apoi să încerci să afli care este, de fapt, cauza durerii. Nu mai spun de situațiile în care pacientul nu poate respira și trebuie să îl ajuți în primul rând să respire și după aceea să îți dai seama dacă e vorba de un edem pulmonar acut, de un BPOC, de o criză de astm, de o infecție COVID. Sau situațiile în care pacientul este în stop cardio-respirator și atunci trebuie să intervii, să încerci să îl salvezi.

Aici tot timpul se lucrează sub presiunea momentului, în sensul că vrei tot timpul să-l ajuți pe pacientul respectiv și îți dai seama, că de cele mai multe ori, chiar e o suferință gravă. Am avut situații în care îți dai seama de la început că pacientul nu va merge bine, dar nu poți să-l lași așa și încerci să-l ajuți la maximum posibil.

În plus, este și presiunea pe care o creează aparținătorii deoarece, pentru mulți pacienți, evenimentul este acut, neanticipat de o altă suferință.

Ce să mai spunem de accidentele rutiere, iar atunci impactul emoțional este foarte mare asupra aparținătorilor care vin și îți transferă impactul ție. Trebuie să știi să relaționezi cu toți și să găsești modalitatea de colabora cu ei.

De foarte multe ori ești undeva la limită. Vezi că ai pacient critic, care abia suflă, îți dai seama că, dintr-un moment în altul s-ar putea să nu mai poată respira, și ești la limita dintre viață și moarte.

Cazuri mai puțin grave

cristi 3

Rep: Pe lângă zeci de cazuri de traume severe, ați avut și cazuri de pacienți care s-au prezentat la UPU deși nu necesitau o consultație de urgență?

C.U.: O, da, sunt foarte mulți, începând cu cei care vin ca să mai ceară o părere în plus sau cei care vin din alte zone ale țării, pentru că știu că la Cluj pot beneficia de un alt standard în tratamentul medical și primul loc în care se opresc e UPU. Avem și cazuri banale, de la faptul că un pacient a călcat într-un cui în urmă cu o lună sau un altul care s-a prezentat în urgență că îl dor picioarele și când l-am întrebat de când, a răspuns că când se știe.

Îmi amintesc de un alt caz, al unei femei în vârstă care s-a prezentat la UPU împreună cu soțul său, spunând că ea a căzut din căruță și o doare spatele. Apoi mi-a spus exact momentul, anul 2018, luna noiembrie, ziua cutare. Și ora exactă o știa, trecuseră deja vreo trei ani de la momentul respectiv. Deci vin pentru orice, pentru atacuri de panică, că nu pot să doarmă noaptea, că îi doare capul pentru că au stat prea mult la calculator.

În mod normal, acești pacienți ar trebui să se adreseze medicului de familie, unui serviciu de permanență, unui ambulatoriu, dar pentru că la noi e deschis non-stop, pentru că e mult mai simplu să vii noaptea la ora 2 când te gândești că poate nu e multă lume.

Codul culorilor la UPU

Rep. O problemă pe care o invocă aparținători este faptul că la UPU au de stat multe ore. Este un cod de culori pentru cazuri, vă rog să explicați care este situația, ce analize se fac celor care se prezintă și cât durează acestea.

C.U.: Pentru toate lucrurile pentru care oamenii se plâng uneori că așteaptă, alții se internează și stau câte o săptămână în spital. La noi, din din momentul în care a intrat pacientul pe ușă, se face triajul. Dacă pacientul este de cod roșu, în stop cardio-respirator, are insuficiență respiratorie sau are un politraumatism, nu mai stă în triaj ci intră direct în urgență, urmând ca toate evaluările, inclusiv fișa pacientului să se facă pe modulul pe care a fost preluat.

E clar că pacienții sunt luați într-o anumită ordine care nu ține de ordinea sosirii lor în UPU. Sunt acele coduri de culoare – roșu este urgența absolută, care nu stă în triaj, intră imediat.

Sunt apoi urgențele de cod galben, care sunt cazuri grave dar care nu sunt amenințătoare de viață și apoi codul verde și următoarele care, propriu-zis, nici n-ar trebui să vină la noi sau, dacă vin, sunt urgențe care în niciun caz nu pun în pericol starea de sănătate sau viața omului. Acesta este primul lucru pe care trebuie să-l înțeleagă oamenii.

În al doilea rând, la noi se fac o mulțime de investigații pe care dacă vrei să ți le faci în sistem de ambulator sau chiar prin internare, pierzi câteva zile. Dau un singur exemplu banal. Pacientul are nevoie de o tomografie, are un traumatism cranian sau a suferit un accident vascular cerebral.

Dacă înaintea pacientului acesta, la CT este un alt pacient care are un politraumatism, acel pacient va fi scanat într-un anumit interval de timp, după care colegul radiolog trebuie să dea rezultatul. Numai să vadă sute sau mii de imagini poate la un singur pacient, durează, până când dă rezultatul respectiv. După care, sigur, trece să ne dea rezultatul la celălalt pacient.

Sterilizare după bolnavi COVID

Să nu uităm că a fost perioada de COVID. Dacă aveam un pacient cu COVID trebuia să sterilizăm aparatul respectiv, încăperea respectivă, nu puteam băga un alt pacient non-COVID. Aceste lucruri oamenii trebuie să le înțeleagă.

Chiar se fac toate investigațiile necesare, tomografie, radiografie, EKG, ecografie, se fac analize de sânge, se fac analize speciale, iar toate acestea durează. Nu e vorba doar că am recoltat sângele și în secunda doi am rezultatele probelor. Trebuie făcută analiza propriu zisă.

Dacă am trimis pacientul la radiografie, nu înseamnă că în secunda doi am rezultatul. Acesta trebuie interpretat de către radiolog, trebuie un rezultat scris.

De foarte multe ori nu sunt locuri să internăm pacienții, pentru că multă lume se întreabă de ce rămâne, în continuare, pacientul în UPU, iar răspunsul este pentru că nu sunt locuri în altă parte, pe secții și pe ATI.

Spre deosebire de alte secții care, în momentul în care și-au ocupat numărul de paturi și spun, gata, nu mai pot primi pacienți noi, noi nu putem face asta, iar pacienții rămân la noi. Am avut pacienți care au stat 20 de zile în perioadă de pandemie. Recordul unui pacient care a stat la noi a fost de 37 de zile. Rămânând aici și ocupându-ne de ei, ne ocupă o parte din tărgi.

Sunt lucruri pe care puțină lume le înțelege. Să nu uităm, noi suntem un UPU care deservim o mulțime de patologii unice. Politrauma vine numa la noi, accidentul vascular cerebral care trebuie trombolizat vine numai  la noi, patologia chirurgicală de urgență vine numai la noi. O bună parte din ceea ce înseamnă insuficiență respiratorie vine la noi.

Cât de mic este acest serviciu de urgență, și cât de mare populația Clujului și a zonelor învecinate? Ca să nu mai spunem că sunt o mulțime de alți pacienți care vin din alte părți, să nu mai spun că preluăm urgențe de la Turda, de la Huedin, de la Dej mai ales cei care au nevoie de explorări imagistice de gen CT, radiografii și altele.

Toate aceste lucruri fac ca, într-adevăr, timpii de așteptare să crească,  dar e vorba de timpii de așteptare pentru cazurile non-critice.

Clădire din 2005

Rep: UPU Cluj-Napoca funcționează în actuala clădire din 2005, spațiul fiind impropriu la ora actuală pentru numărul și tipurile de cazuri pe care le aveți. Ce soluție credeți că ar fi pentru a avea un spațiu mai generos care să facă față unui număr tot mai ridicat de pacienți?

C.U.:  Clădirea UPU nu se mai poate înălța, nu se poate extinde. În subsol nu se poate desfășura o activitate medicală. Până se face viitorul Spital Regional de Urgență rămânem aici…

Față de 2005, s-a cam dublat numărul de cazuri, iar ca patologii sunt din ce în ce mai mai multe și mai complexe. Clădirea actuală a fost și atunci o soluție de compromis, pentru că a apărut aici în locul unui parc care era înainte, iar serviciul de urgență era gândit inițial mai degrabă pentru Spitalul Județean Cluj-Napoca. Între timp, spitalul a ajuns unul regional, iar noi funcționăm în aceeași clădire.

COVID-ul, controlat prin vaccin

Rep.: Primiți și pacienți cu COVID în urgență. Care este atitudinea acestora? Sunt și pacienți nevaccinați care află că au  COVID, cum reacționează?

C.U.: Sunt două diferențe semnificative. Dacă e să facem comparație între situația pe care am avut-o anul trecut și cea pe care am avut-o anul acesta, anul trecut tot așa a fost un aflux mare de pacienți și tot în toamnă s-a întâmplat. Sigur că anul trecut cumva a fost acel element surpriză, nu știai la ce să te aștepți.

Era o situație cu care nu te-ai mai confruntat și care, dintr-o dată, devenea extrem de dificilă. Dar, spre deosebire de anul acesta, anul trecut chiar dacă pacienții stăteau multă vreme la noi, știai că au o șansă. În acest an diferența a fost gravitatea cazurilor, pacienți pe care îi vedeai de la început și îți dădeai seama că sunt extrem de grav, cu afectare pulmonară 70 – 90 la sută. Îți dădeai seama că pacienții respectivi sunt, în mare măsură, condamnați.

Varianta Delta a virusului este o formă mult mai agresivă și care se răspândește mult mai ușor în populație. Imensa majoritate a celor care au ajuns la noi cu astfel de forme severe au fost pacienți nevaccinați.

De fiecare dată când îi întrebam de ce nu s-au vaccinat ne dădeau o explicație care nu stătea în picioare, că le-a fost frică, nu au știut, că nu s-au vaccinat nici alții. I-am întrebat dacă acum s-ar vaccina dacă ar putea și răspundeau că s-ar vaccina, dar era prea târziu.

Nu puteai să-i spui asta omului în față, „nu te-ai vaccinat, acum e prea târziu pentru tine”. Sigur că, după aceea, discutam cu familiile lor și îi întrebam dacă sunt vaccinați și le-am indicat să se vaccineze după ce au văzut ce se întâmplă cu rudele lor. Unii înțelegeau, adică puterea exemplului poate că este mult peste ceea ce li se spune, ceea ce aud, ceea ce văd din alte părți.

Mesajul nostru este foarte clar către oameni, obligatoriu trebuie să se vaccineze. E păcat. Să nu uităm că sunt peste 53.000 de oameni care au murit în țara asta, adică populația unui un oraș de mărime medie care, practic, a dispărut. De ce au murit? Pentru că oamenii nu s-au vaccinat. Să înțelegem că toate morțile acestea ar fi putut fi prevenite. Avem instrumentul necesar, vaccinul, să ne gândim foarte bine. Sunt alte boli care așa au dispărut, așa au fost eradicate. Nu mai avem poliomielită, de exemplu.

De ce să nu credem că și boala asta poate fi controlată vaccinându-ne. Este un lucru clar, nu te-ai vaccinat, îți asumi riscul de a muri din cauza acestei boli. Asta trebuie să înțelegem. Acum haideți să ne uităm și în alte țări. N-or fi proști nici francezii, nici nemții, nici italienii, nici englezii care s-au vaccinat. Intră și ei în valul 5, sunt 20.000 de cazuri în țările vestice, dar secțiile de terapie intensivă nu sunt pline, nici secțiile de boli infecțioase. Adică faci o formă mai ușoară, care poate fi controlată. Nu mă vaccinez eu, nu se vaccinează părinții, îi expun aceluiași risc, e simplu.

Intubarea în cazul COVID

Rep: Ați întâlnit cazuri de pacienți nevaccinați, aflați în pragul morții, și care au regretat că nu s-au vaccinat?

C.U.: Sunt mulți astfel de pacienți care au conștientizat că dacă s-ar fi vaccinat ar fi scăpat cu viață. Sunt pacienți care, înainte de a trece dincolo, se chinuie, în COVID este o moarte chinuitoare, adică să nu poți respira, să te sufoci, să îți dai seama că trebuie să stai cu acea mască pe față, asta fiind varianta bună, pentru că cealaltă variantă este aceea de a ajunge să fie intubat. Sigur că, în momentul acela, nu mai știi nimic pentru că ești sedat, și păstrat în permanență sub sedare ca să poți tolera acea sondă.

A venit o pacientă la mine și, din capul locului, m-a rugat să nu o intubez pentru că știa ce înseamnă. Sigur că am tras de ea cât am putut.

Să ajungi intubat, e ultimul stadiu înaintea morții.

Am avut surpriza să vină un pacient cu o durere dentară. S-a făcut testul COVID iar acesta a ieșit pozitiv. Un alt pacient a venit pentru că s-a lovit la picior și i s-a făcut testul și a ieșit pozitiv. Toți cei care se prezintă la UPU, indiferent de gravitatea suferinței, sunt testați, se face un test antigen rapid iar în funcție de asta îi dirijăm pe un anumit sector. Chiar nu vrem să punem pozitivi între cei care sunt negativi.

Cu foarte puține excepții, acești pacienți au acceptat testul. Au fost și unii care au refuzat și i-am lăsat să aștepte până în care îi rezolvam pe ceilalți. Se tot vorbește de discriminare, dar cel care nu se vaccinează, care este pozitiv sau care refuză testarea, are drepturile lui, dar și ceilalți au dreptul de a fi protejați. Nu are sens să îl bag pe un pacient pozitiv între ceilalți care sunt negativi, care poate s-au păzit sau s-au vaccinat. Nu e normal ca cel pozitiv să intre între cei negativi și atunci trebuia să aștepte până când aveam posibilitatea de a-l izola.

Rep: Mulți infectați cu COVID s-au prezentat la UPU în ultima clipă, după ce s-au tratat acasă după ureche…

C.U.:  Oamenii trebuie să înțeleagă faptul că la primele simptome trebuie să vină, să trecem de ideea că ne confruntăm cu o răceală banală sau cu o viroză simplă. Nu, poate fi COVID. Și atunci pe măsură ce timpul trece, sunt suficiente două trei-zile, boala evoluează.

Omul trebuie să vină de la început, fie la noi, fie la Spitalul de Boli Infecțioase sau într-un alt serviciu care are capacitatea de a-l evalua. În funcție de simptomele cu care se prezintă, îi facem o analiză de sânge, o radiografie pulmonară, un CT dacă e cazul, și-l evaluăm.

Iar dacă e cazul să se interneze, se internează, dacă nu, se duce acasă cu recomandări. Dar dacă stau acasă, trec primele zile și boala evoluează, ajung cu o afectare pulmonară mare 70 – 90 la sută și șansele de a supraviețui sunt extrem de reduse.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Studiu: Temperaturile PREFERATE de români în locuințe

Publicat

canicula termometru pixabay

Interesul manifestat pentru reducerea consumului de energie a crescut semnificativ în ultima perioadă, circa 80% dintre români afirmând că au luat măsuri în acest sens sau se gândesc să o facă, fiind conștienți că un comportament responsabil îi ajută să realizeze economii și, implicit, să scadă valoarea facturilor. 

·        Aproape jumătate dintre români preferă temperatura în locuințe  între 22 și 24°C, și chiar peste;

·        Peste 40% și-au montat termostate inteligente pentru controlul temperaturii;

·        Foarte mulți români încearcă să își reducă facturile prin economii de consum;

·        Acestea sunt concluzii ale studiului realizat pentru platforma despre-energie.ro, un proiect E.ON și Delgaz Grid;

temperatura ideala in casa

Studiu: Temperaturile PREFERATE de români în locuințe

Între metodele de eficiență energetică a căror popularitate este în creștere se numără dispozitive precum termostatul inteligent, 43% dintre români declarând că îl folosesc în locuințele lor. Sub 10% dintre cei chestionați utilizează diverse aplicații pe telefonul mobil, precum cele de tip smart home.

Legat de utilizarea termostatului, aproape 32% spun că îl folosesc pentru a face reglaje ori de câte ori consideră că este nevoie, iar 24,6% doar în funcție de temperaturile exterioare. În același timp, circa 15% setează temperatura pe care o consideră potrivită pentru ei la începutul sezonului rece, iar 7,1% păstrează la termostatul din locuință aceeași temperatură pe tot parcursul anului.

„Aproape 50% dintre români optează pentru o temperatură cuprinsă între 22 și 24°C”

Acestea sunt câteva dintre concluziile unei cercetări sociologice* realizate pentru platforma despre-energie.ro, un proiect susținut de companiile E.ON și Delgaz Grid.

Pe de altă parte, când vine vorba despre temperatura ideală din locuințe, aproape 50% dintre români optează pentru o temperatură cuprinsă între 22 și 24°C, și chiar peste, iar 45,8% spun că temperatura cuprinsă între 19 și 21°C le oferă confortul de care au nevoie. La polul opus, doar 3,8% susțin că se simt confortabil având în casă între 16 și 19°C.

Folosirea iluminatului economic este o altă metodă preferată de români atunci când vine vorba despre măsuri concrete de economisire a energiei. Foarte mulți merg mai departe, astfel că, pe lângă folosirea de becuri eficiente energetic, decid și să reducă durata iluminatului (circa 44%).

„Radiatoarele sau aerotermele electrice sunt primele aparate electrocasnice la care 49% dintre români intervin pentru a face economii”

La întrebarea legată de reducerea timpului de utilizare a aparaturii electrocasnice, respondenții s-au împărțit în două părți egale: cei dispuși să le folosească mai rar și cei care le folosesc ori de câte ori este nevoie, fără vreo restricție.

Radiatoarele sau aerotermele electrice sunt primele aparate electrocasnice la care 49% dintre români intervin pentru a face economii, prin reducerea duratei de funcționare. La scurtă distanță sunt cei care au recunoscut că folosesc mai puțin mașinile de spălat rufe – 47,4%, urmați de cei care dețin mașini de spălat vase – 35%, respectiv uscătoare de haine – aproape 30%.

Platforma despre-energie.ro, un proiect susținut de companiile E.ON și Delgaz Grid, a fost lansată în anul 2020 cu obiectivul de a deveni, pentru consumatorii de electricitate și gaze, una dintre principalele surse de informare și, în același timp, de explicare, într-un limbaj clar și accesibil, a evoluțiilor relevante și de impact de pe piața de energie, dar și să îi ghideze pe cititori în drumul prin acest univers complex, astfel încât să poată lua decizii corecte privind tot ceea ce ține de energia și sursele de energie din propriile gospodării.

Sfaturi și recomandări de eficiență energetică, cele m

Sfaturi și recomandări de eficiență energetică

ai importante legi și reglementări din domeniu, o amplă rubrică în care specialiștii noștri răspund întrebărilor venite din partea cititorilor, ghiduri privind alegerea și utilizarea echipamentelor electrice și a electrocasnicelor din gospodării, cele mai importante știri și noutăți, dar și un bogat conținut explicativ multimedia, sunt doar câteva dintre ancorele platformei despre-energie.ro.

Platforma a fost relansată, recent, cu un logo nou și un website redesenat, intuitiv, astfel încât să îmbunătățească experiența utilizatorilor, atât pe varianta desktop, cât și pe cea destinată dispozitivelor mobile.

*) Cercetarea sociologică a fost realizată de Sondaje Marketing Relaţii Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al E.ON și Delgaz Grid, în perioada 10-18.01.2024, pe un eșantion de 1.053 de utilizatori online, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online. 

Citește mai departe

EVENIMENT

Medic de familie din Cluj, SANCȚIONAT cu 6.000 de lei pentru eliberarea unui concediu medical de ÎNGRIJIRE a unui copil bolnav

Publicat

boala mana gura picior

Un medic de familie din Cluj a fost sancționat de către Casa de Asigurări de Sănătate cu 6.000 de lei pentru că a eliberat un concediu medical pentru îngrijirea unui copil bolnav în condiții neconforme.

„Sanctiune de 6.000 lei pentru un medic de familie pentru eliberarea unui concediu medical de îngrijire copil bolnav!!! Motivul – adeverinta eliberata de angajator este neconformă. Nu pentru ca actul medical nu a fost corect, nu pentru asistenta medicala nepotrivită acordată copilului. NU! Pentru hârtii neconforme!

Medic de familie din Cluj, SANCȚIONAT cu 6.000 de lei pentru eliberarea unui concediu medical de ÎNGRIJIRE a unui copil bolnav

IN CE TARA TRAIM??? Cum am ajuns ca medicul sa fie transformat in functionar ce verifica adeverinte, cupoane, scrisori medicale??? Ca apoi să fie sanctionat cu sume astronomice… Intelegeti acum de ce pleacă tinerii medici?”, a scris pe Facebook dr. Emiliana Costiug, președintele Asociației Medicilor de Familie din Cluj.

sanctiune

„Atenție părinți care solicitați concediu medical când este bolnav copilul. Vă prezentați la cabinet cu adeverință anexa 7 de la ambii părinți, sau declarație notariala dacă unul nu lucrează. Milă mi de tine dar de mine mi se rupe inima… la propriu!”, a postat dr. Claudia Buțanu, medicul în cauză.

„Traim intr-o tara in care se moare cu zile in spitale, in care se moare cu dreptatea in mana ! O tara care pune pret pe hartie nu pe OM! O tara care exploateaza oamenii care muncesc cinstit si favorizeaza furtul si trandaveala”, comentează la postare un cetățean.

Citește mai departe

EVENIMENT

Kelemen Hunor la Cluj: Sunt convins că listele UDMR pentru alegerile din 9 iunie sau fost semnate și de români

Publicat

De

kelemen

Președintele UDMR, Kelemen Hunor, se declară convins că listele UDMR pentru alegerile din 9 iunie au fost semnate și de cetățeni români și crede că Uniunea va avea rezultate bune la scrutinul pentru europarlamentare și locale.

Kelemen Hunor a declarat, joi, la Cluj-Napoca, la finalul ședinței Consiliului Permanent al Uniunii, că UDMR a finalizat procedurile de desemnare a candidaților la alegerile locale pentru municipii, președinți de consilii județene și consilieri județeni.

”Suntem pregătiți pentru a intra în campania electorală.

În 12 județe vom avea candidați la funcția de președinte, printre care și Clujul, iar în 17 județe vom avea liste pentru consilii județe, printre are Gorj și Bacău.

De asemenea, avem 280 de candidați la primăriile din țară și în acest moment avem 200 de primari. Sunt convins că după alegeri vom avea 200 sau peste 200 de primari.

În 525 de localități vom avea liste pentru consilieri locali.

Am încheiat procedurile și am început să depunem listele de candidați.

Liste UDMR pentru CJ Gorj

Am constatat că oamenii semnează pentru noi și spun că este nevoie de UDMR în consiliile locale și județene, în fruntea localităților și în PE și sunt convins că după 9 iunie vom avea rezultate bune: 200 de primari, 4 președinți de consilii județene, 2500 – 2600 de consilieri locali și 100 de consilieri județeni”, a spus Kelemen.

Acesta s-a declarat convins că au fost și români care au semnat listele UDMR și a explicat că Uniunea va depune lista pentru Consiliul Județean Gorj deoarece acolo există o organizație a UDMR și o comunitate mică, dar activă de maghiari.

Citește mai departe

EDUCATIE

VIDEO FOTO. Târgul OFERTELOR educaționale: 42 de licee și colegii, întrunite la Cluj Arena

Publicat

targ de oferte educationale

Un târg de prezentare și promovare a liceelor și colegiilor, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, a avut loc miercuri, 17 aprilie la Cluj Arena, începând cu ora 10:00.

În cadrul evenimentului, elevii de clasa a VIII-a, din județul Cluj, au avut oportunitatea de a primi informații privind oferta educațională pentru anul 2024-2025. Manifestarea a fost privită cu mult entuziasm de către elevi, fiindu-le prezentate o multitudine de licee – 42 la număr, dar și numeroase informații despre acestea. Aceste școli au acoperit, astfel, o diversitate de ramuri academice, începând de la instituții teoretice și practice, până la școli de artă și licee cu orientare creștină.

targ de oferte educationale

VIDEO FOTO. Târgul OFERTELOR educaționale: 42 de licee și colegii, întrunite la Cluj Arena

Totodată, de anul trecut, târgul a început să își extindă porțile și pentru elevii din împrejurimile Clujului, conform purtătorului de cuvânt IȘJ Cluj, Amalia Gurzău: ,,Este al doilea an în care
organizăm activitatea, înainte de pandemie se organiza doar în municipiul Cluj-Napoca un astfel de eveniment.

targ de oferte educationale

Însă am considerat că este util și pentru copiii din celelalte zone ale județului să aibă posibilitatea de a găsi într-un singur loc oferta educațională din zona lor deoarece aceștia nu sunt întotdeauna foarte bine informați în momentul în care trebuie să își completeze fișele de opțiuni pentru înscrierea la liceu sau la învățământul profesional.

Dincolo de broșura pe care o primesc cu numărul de locuri și datele școlii, consider că este important pentru copii să vadă și ceva din specificul școlilor respective, să interacționeze cu liceenii și profesorii”.

Așadar, evenimente similare au fost organizate zilele trecute la Turda, Câmpia Turzii, Gherla și Dej pentru a oferi tuturor copiilor din județ oportunitatea de a se informa bine cu privire la pasul important care urmează.

targ de oferte educationale

Ce ne spun voluntarii și participanții

,,Unde vom merge la liceu?” este întrebarea care îi preocupă pe elevii clasei a VIII-a, iar târgul din dimineața zilei de miercuri a reușit să furnizeze informații esențiale care să îi ajute în alegerea
parcursului educațional.

targ de oferte educationale

„Acest târg este o idee inovativă. M-a ajutat foarte mult să mă lămuresc cu privire la diversele proiecte pe care le au liceele din Cluj. (…) Am venit aici având o idee de liceu, dar după ce am văzut și ofertele celorlalte, rămâne să mă mai gândesc”, spune Patricia, elevă în clasa a opta.

Cu același entuziasm au privit acest eveniment și elevii de liceu, care au avut ocazia de fi pentru o zi reprezentanți ai instituției lor de învățământ: „Simt că e în datoria mea să-mi reprezint liceul.

targ de oferte educationale

În plus, e liceul la care am ales să merg, nesilit de nimeni și consider că ar trebui să-mi împărtășesc experiența și colegilor mei mai mici, care sunt indeciși sau nu știu la ce liceu să meargă.

Totodată mi se pare o inițiativă foarte bună, pentru că ajută elevii să se decidă, mai mult decât au făcut-o până acum. Practic e o piață liberă – asta ar trebui să fie liceul. Ar trebui ca elevii să aleagă singuri, iar târgurile de acest gen îi ajută să vadă perspective diferite”, spune Tudor, reprezentant al liceului Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca.

targ de oferte educationale

Despre licee

Conform unui clasament realizat de către www.bacplus.ro în anul 2023, Colegiul Național ,,Emil Racoviță” s-a situat în fruntea listei privind atât media examenului de admitere, cât și cea a
examenului de bacalaureat. Rezultate foarte bune au fost obtinute și pe plan extra-curricular, unde elevii din cluburile de teatru și robotică s-au remarcat prin clasificarea la olimpiadele naționale.

targ de oferte educationale

Îndreptându-ne spre profilele umaniste, Colegiul Național ,,George Barițiu” promite pregătirea la un nivel intensiv al elevilor în ceea ce privește studiul limbilor străine: italiana, franceza și engleza. De asemenea, acestora li se oferă oportunitatea de a-și testa cunoștiintele în cadrul centrelor de
pregătire Cambridge și CELI, colegiul Barițiu fiind singurul din Transilvania dotat cu un centru de pregătire al examenului CELI.

targ de oferte educationale

Printr-o trecere de la teorie la practică, la târg s-a remarcat și „Colegiul Tehnic Energetic” care a reușit să acapareze atenția participanților prin mașinării și experimente științifice, pe care Andrei, reprezentantul școlii, le-a prezentat pe larg pentru pasionați.

Un alt domeniu de interes pentru cei din clasa a VIII-a îl reprezintă școlile de artă care le oferă tinerilor prilejul ideal de a-și dezvolta creativitatea și aptitudinile artistice. Printre cele mai optate se enumeră astfel Colegiul de Muzică ,,Sigismund Toduță” și Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia”, despre care Amalia Gurzău susține că ,,sunt reprezentative la nivel național”.

targ de oferte educationale

„Admiterea la liceele de artă este considerată dificilă”

Purtătorul de cuvânt a subliniat și faptul că anul trecut Colegiul de Muzică a obținut cele mai multe
premii la olimpiadele de muzică instrumentală & canto, în timp ce Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică, în acest an, grație rezultatelor obținute de copii, găzduiește olimpiada națională de
coregrafie la Cluj-Napoca.

Deși liceele de artă sunt recunoscute pentru atmosfera lor vibrantă și plină de creativitate, admiterea în aceste instituții este considerată dificilă de către elevi din cauza complexității procesului de admitere.

targ de oferte educationale

Un exemplu în acest sens îl constituie admiterea pentru secția de teatru a Liceului „Octavian Stroia”, desfășurată în data de 21 mai, care constă în recitarea a două poezii, cântarea unei piese, o povestire și o fabulă prezentate toate în fața unei comisii, probe precedate de susținerea unui interviu.

Astfel, târgul desfășurat la Cluj Arena a oferit elevilor informațiile necesare cu privire la o varietate de oferte educaționale pentru a putea lua cele mai potrivite decizii privind viitorul lor academic.

Daria Mustea

Bianca Matei

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax