Connect with us

ACTUALITATE

EXCLUSIV Medic șef UPU Cluj: Mesajul nostru este foarte clar către oameni, obligatoriu să se vaccineze. Putem controla COVID-ul

Publicat


cristi 5

Dr. Cristian Ursu este medicul șef al UPU Cluj-Napoca, unitate aflată în prima linie a luptei anti-COVID.  Acesta a explicat, într-un interviu pentru Cluj24, de ce se stă cu orele la UPU, cât este de importantă vaccinarea și de ce este vital să se prezinte pacienții la spital la primele simptome de boală.

Rep: UPU Cluj-Napoca se află în prima în linie pe frontul COVID. Care este numărul de cazuri? Sunt multe sau sufocante?

C.U.: În perioada de vârf au fost sufocante, au fost momente în care ne-am pus problema că dacă mai vine o ambulanță, și chiar a venit acea ambulanță, unde mai punem pacientul. Eram la capacitate maximă, cu paturi suplimentare. Efectiv nu mai aveam, în momentele respective, tărgi și ventilatoare pentru pacienți.

La momentul actual, am depășit această situație. Acum putem spune că sunt posibilități de a prelua pacienții cu COVID, însă mai degrabă pe partea asta de non-COVID întâmpinăm greutăți, pentru că, încă, spitalele au rămas, încă o perioadă, pe structura de COVID, inclusiv secțiile de terapie intensivă, cu mult mai puține locuri pentru pacienții critici non-COVID.

Cazurile au fost grave

cristi 1

Rep: Câte cazuri ați avut pe zi în 2018 și 2019 comparativ cu 2020 – 2021?

C.U.: Numărul de cazuri a scăzut pentru că în perioade îndelungate de timp noi am funcționat aproape ca și o secție de terapie intensivă COVID. Pe secțiile sau pe partea non-COVID numărul de cazuri a fost mult mai mic, pentru că o parte dintre oameni s-au speriat și nu am mai venit la noi, au mai fost și acele perioade în care studenții nu erau în Cluj și atunci și studenții care veneau cu diverse patologii către noi, nu au mai fost în oraș.

Nu atât numărul de cazuri este relevant, ci gravitatea lor și durata staționării în UPU. Și acum, în perioada de vârf, am avut pacienți care au stat 20 de zile noi, până când am reușit să îi transferăm, inclusiv în străinătate. Noi am avut șapte pacienți care au plecat în diverse țări sau până când, din păcate, alții își dădeau obștescul sfârșit pentru că, pentru foarte mulți, acesta a fost finalul bolii.

Rep: Cât este de solicitantă o tură de 12 ore la UPU Cluj?

C.R:: Câtă vreme ești jos pe sală, este foarte solicitantă. Și mă refer în mod special la perioada aceasta de vârf prin care am trecut, în care aveam câte 8-10 pacienți ventilați și alți 10 pacienți care necesitau ventilație non- invazivă. La fiecare dintre ei trebuie să fii atent cum se ventilează, cum sunt setați parametrii ventilatorului, cum evoluează.

La cei care sunt pe ventilație non-invazivă e foarte greu pentru că e o modalitate eficientă, dar de multe ori extrem de greu tolerată mai ales de către pacienții vârstnici, care nu întotdeauna colaborează foarte bine cu noi. Mulți dintre ei nu înțeleg de ce e necesar. Ventilație non-invazivă înseamnă că îi pui o mască ce îi acoperă întreaga față și care îl face pe pacient să respire într-un mod cu care el nu este obișnuit și trebuie să facă un efort să se adapteze.

E greu, unii rezistă o perioadă mai lungă, alții o perioadă mai scurtă. E incomod să stai pe tărgile pe care le avem noi și atunci trebuie să fii în permanență între ei, alături de ei, să corectezi ceea ce nu fac bine, să pui masca la loc. Îi înțelegi că, din când în când, mai au nevoie de o pauză să mănânce, să bea apă. Aceste lucruri sunt extrem de solicitante.

Medici cu nervii tari

cristi 2

Rep: Care e perioada cu cel mai mare aflux de pacienți? Ziua, în ce interval, sau noaptea?

C.U: Sunt mai multe vârfuri. Să zicem că începe undeva pe la 6 – 7 dimineața,  iar undeva pe la 12 – 13 este un vârf, după care începe să mai scadă numărul de cazuri și atingem un alt vârf undeva în jurul orelor 18-19, atunci când se face schimbul de tură la Serviciul de Ambulanță și toate ambulanțele vin și descarcă pacienți către noi. Mai avem un alt vârf seara, către 22-23, după care încet-încet numărul de cazuri începe să scadă, dar rămân de rezolvat cei care sunt la noi pe secție în continuare.

Rep: Ce calități trebuie să aibă un medic care lucrează în medicina de urgență?

C.R.: Cred că trebuie să ai nervii tari, viteză de reacție pentru că de un gest de-al tău depinde viața unui om. De multe ori trebuie să lucrezi, și asta e extrem de greu, fără să știi exact ce are pacientul respectiv. Și dau un exemplu simplu. Vine un om cu o durere extrem de intensă.

Nu știm, în primă instanță, întotdeauna din ce cauză îl doare, dar nu îl poți lăsa cu acea durere, trebuie să îi calmezi durerea, apoi să încerci să afli care este, de fapt, cauza durerii. Nu mai spun de situațiile în care pacientul nu poate respira și trebuie să îl ajuți în primul rând să respire și după aceea să îți dai seama dacă e vorba de un edem pulmonar acut, de un BPOC, de o criză de astm, de o infecție COVID. Sau situațiile în care pacientul este în stop cardio-respirator și atunci trebuie să intervii, să încerci să îl salvezi.

Aici tot timpul se lucrează sub presiunea momentului, în sensul că vrei tot timpul să-l ajuți pe pacientul respectiv și îți dai seama, că de cele mai multe ori, chiar e o suferință gravă. Am avut situații în care îți dai seama de la început că pacientul nu va merge bine, dar nu poți să-l lași așa și încerci să-l ajuți la maximum posibil.

În plus, este și presiunea pe care o creează aparținătorii deoarece, pentru mulți pacienți, evenimentul este acut, neanticipat de o altă suferință.

Ce să mai spunem de accidentele rutiere, iar atunci impactul emoțional este foarte mare asupra aparținătorilor care vin și îți transferă impactul ție. Trebuie să știi să relaționezi cu toți și să găsești modalitatea de colabora cu ei.

De foarte multe ori ești undeva la limită. Vezi că ai pacient critic, care abia suflă, îți dai seama că, dintr-un moment în altul s-ar putea să nu mai poată respira, și ești la limita dintre viață și moarte.

Cazuri mai puțin grave

cristi 3

Rep: Pe lângă zeci de cazuri de traume severe, ați avut și cazuri de pacienți care s-au prezentat la UPU deși nu necesitau o consultație de urgență?

C.U.: O, da, sunt foarte mulți, începând cu cei care vin ca să mai ceară o părere în plus sau cei care vin din alte zone ale țării, pentru că știu că la Cluj pot beneficia de un alt standard în tratamentul medical și primul loc în care se opresc e UPU. Avem și cazuri banale, de la faptul că un pacient a călcat într-un cui în urmă cu o lună sau un altul care s-a prezentat în urgență că îl dor picioarele și când l-am întrebat de când, a răspuns că când se știe.

Îmi amintesc de un alt caz, al unei femei în vârstă care s-a prezentat la UPU împreună cu soțul său, spunând că ea a căzut din căruță și o doare spatele. Apoi mi-a spus exact momentul, anul 2018, luna noiembrie, ziua cutare. Și ora exactă o știa, trecuseră deja vreo trei ani de la momentul respectiv. Deci vin pentru orice, pentru atacuri de panică, că nu pot să doarmă noaptea, că îi doare capul pentru că au stat prea mult la calculator.

În mod normal, acești pacienți ar trebui să se adreseze medicului de familie, unui serviciu de permanență, unui ambulatoriu, dar pentru că la noi e deschis non-stop, pentru că e mult mai simplu să vii noaptea la ora 2 când te gândești că poate nu e multă lume.

Codul culorilor la UPU

Rep. O problemă pe care o invocă aparținători este faptul că la UPU au de stat multe ore. Este un cod de culori pentru cazuri, vă rog să explicați care este situația, ce analize se fac celor care se prezintă și cât durează acestea.

C.U.: Pentru toate lucrurile pentru care oamenii se plâng uneori că așteaptă, alții se internează și stau câte o săptămână în spital. La noi, din din momentul în care a intrat pacientul pe ușă, se face triajul. Dacă pacientul este de cod roșu, în stop cardio-respirator, are insuficiență respiratorie sau are un politraumatism, nu mai stă în triaj ci intră direct în urgență, urmând ca toate evaluările, inclusiv fișa pacientului să se facă pe modulul pe care a fost preluat.

E clar că pacienții sunt luați într-o anumită ordine care nu ține de ordinea sosirii lor în UPU. Sunt acele coduri de culoare – roșu este urgența absolută, care nu stă în triaj, intră imediat.

Sunt apoi urgențele de cod galben, care sunt cazuri grave dar care nu sunt amenințătoare de viață și apoi codul verde și următoarele care, propriu-zis, nici n-ar trebui să vină la noi sau, dacă vin, sunt urgențe care în niciun caz nu pun în pericol starea de sănătate sau viața omului. Acesta este primul lucru pe care trebuie să-l înțeleagă oamenii.

În al doilea rând, la noi se fac o mulțime de investigații pe care dacă vrei să ți le faci în sistem de ambulator sau chiar prin internare, pierzi câteva zile. Dau un singur exemplu banal. Pacientul are nevoie de o tomografie, are un traumatism cranian sau a suferit un accident vascular cerebral.

Dacă înaintea pacientului acesta, la CT este un alt pacient care are un politraumatism, acel pacient va fi scanat într-un anumit interval de timp, după care colegul radiolog trebuie să dea rezultatul. Numai să vadă sute sau mii de imagini poate la un singur pacient, durează, până când dă rezultatul respectiv. După care, sigur, trece să ne dea rezultatul la celălalt pacient.

Sterilizare după bolnavi COVID

Să nu uităm că a fost perioada de COVID. Dacă aveam un pacient cu COVID trebuia să sterilizăm aparatul respectiv, încăperea respectivă, nu puteam băga un alt pacient non-COVID. Aceste lucruri oamenii trebuie să le înțeleagă.

Chiar se fac toate investigațiile necesare, tomografie, radiografie, EKG, ecografie, se fac analize de sânge, se fac analize speciale, iar toate acestea durează. Nu e vorba doar că am recoltat sângele și în secunda doi am rezultatele probelor. Trebuie făcută analiza propriu zisă.

Dacă am trimis pacientul la radiografie, nu înseamnă că în secunda doi am rezultatul. Acesta trebuie interpretat de către radiolog, trebuie un rezultat scris.

De foarte multe ori nu sunt locuri să internăm pacienții, pentru că multă lume se întreabă de ce rămâne, în continuare, pacientul în UPU, iar răspunsul este pentru că nu sunt locuri în altă parte, pe secții și pe ATI.

Spre deosebire de alte secții care, în momentul în care și-au ocupat numărul de paturi și spun, gata, nu mai pot primi pacienți noi, noi nu putem face asta, iar pacienții rămân la noi. Am avut pacienți care au stat 20 de zile în perioadă de pandemie. Recordul unui pacient care a stat la noi a fost de 37 de zile. Rămânând aici și ocupându-ne de ei, ne ocupă o parte din tărgi.

Sunt lucruri pe care puțină lume le înțelege. Să nu uităm, noi suntem un UPU care deservim o mulțime de patologii unice. Politrauma vine numa la noi, accidentul vascular cerebral care trebuie trombolizat vine numai  la noi, patologia chirurgicală de urgență vine numai la noi. O bună parte din ceea ce înseamnă insuficiență respiratorie vine la noi.

Cât de mic este acest serviciu de urgență, și cât de mare populația Clujului și a zonelor învecinate? Ca să nu mai spunem că sunt o mulțime de alți pacienți care vin din alte părți, să nu mai spun că preluăm urgențe de la Turda, de la Huedin, de la Dej mai ales cei care au nevoie de explorări imagistice de gen CT, radiografii și altele.

Toate aceste lucruri fac ca, într-adevăr, timpii de așteptare să crească,  dar e vorba de timpii de așteptare pentru cazurile non-critice.

Clădire din 2005

Rep: UPU Cluj-Napoca funcționează în actuala clădire din 2005, spațiul fiind impropriu la ora actuală pentru numărul și tipurile de cazuri pe care le aveți. Ce soluție credeți că ar fi pentru a avea un spațiu mai generos care să facă față unui număr tot mai ridicat de pacienți?

C.U.:  Clădirea UPU nu se mai poate înălța, nu se poate extinde. În subsol nu se poate desfășura o activitate medicală. Până se face viitorul Spital Regional de Urgență rămânem aici…

Față de 2005, s-a cam dublat numărul de cazuri, iar ca patologii sunt din ce în ce mai mai multe și mai complexe. Clădirea actuală a fost și atunci o soluție de compromis, pentru că a apărut aici în locul unui parc care era înainte, iar serviciul de urgență era gândit inițial mai degrabă pentru Spitalul Județean Cluj-Napoca. Între timp, spitalul a ajuns unul regional, iar noi funcționăm în aceeași clădire.

COVID-ul, controlat prin vaccin

Rep.: Primiți și pacienți cu COVID în urgență. Care este atitudinea acestora? Sunt și pacienți nevaccinați care află că au  COVID, cum reacționează?

C.U.: Sunt două diferențe semnificative. Dacă e să facem comparație între situația pe care am avut-o anul trecut și cea pe care am avut-o anul acesta, anul trecut tot așa a fost un aflux mare de pacienți și tot în toamnă s-a întâmplat. Sigur că anul trecut cumva a fost acel element surpriză, nu știai la ce să te aștepți.

Era o situație cu care nu te-ai mai confruntat și care, dintr-o dată, devenea extrem de dificilă. Dar, spre deosebire de anul acesta, anul trecut chiar dacă pacienții stăteau multă vreme la noi, știai că au o șansă. În acest an diferența a fost gravitatea cazurilor, pacienți pe care îi vedeai de la început și îți dădeai seama că sunt extrem de grav, cu afectare pulmonară 70 – 90 la sută. Îți dădeai seama că pacienții respectivi sunt, în mare măsură, condamnați.

Varianta Delta a virusului este o formă mult mai agresivă și care se răspândește mult mai ușor în populație. Imensa majoritate a celor care au ajuns la noi cu astfel de forme severe au fost pacienți nevaccinați.

De fiecare dată când îi întrebam de ce nu s-au vaccinat ne dădeau o explicație care nu stătea în picioare, că le-a fost frică, nu au știut, că nu s-au vaccinat nici alții. I-am întrebat dacă acum s-ar vaccina dacă ar putea și răspundeau că s-ar vaccina, dar era prea târziu.

Nu puteai să-i spui asta omului în față, „nu te-ai vaccinat, acum e prea târziu pentru tine”. Sigur că, după aceea, discutam cu familiile lor și îi întrebam dacă sunt vaccinați și le-am indicat să se vaccineze după ce au văzut ce se întâmplă cu rudele lor. Unii înțelegeau, adică puterea exemplului poate că este mult peste ceea ce li se spune, ceea ce aud, ceea ce văd din alte părți.

Mesajul nostru este foarte clar către oameni, obligatoriu trebuie să se vaccineze. E păcat. Să nu uităm că sunt peste 53.000 de oameni care au murit în țara asta, adică populația unui un oraș de mărime medie care, practic, a dispărut. De ce au murit? Pentru că oamenii nu s-au vaccinat. Să înțelegem că toate morțile acestea ar fi putut fi prevenite. Avem instrumentul necesar, vaccinul, să ne gândim foarte bine. Sunt alte boli care așa au dispărut, așa au fost eradicate. Nu mai avem poliomielită, de exemplu.

De ce să nu credem că și boala asta poate fi controlată vaccinându-ne. Este un lucru clar, nu te-ai vaccinat, îți asumi riscul de a muri din cauza acestei boli. Asta trebuie să înțelegem. Acum haideți să ne uităm și în alte țări. N-or fi proști nici francezii, nici nemții, nici italienii, nici englezii care s-au vaccinat. Intră și ei în valul 5, sunt 20.000 de cazuri în țările vestice, dar secțiile de terapie intensivă nu sunt pline, nici secțiile de boli infecțioase. Adică faci o formă mai ușoară, care poate fi controlată. Nu mă vaccinez eu, nu se vaccinează părinții, îi expun aceluiași risc, e simplu.

Intubarea în cazul COVID

Rep: Ați întâlnit cazuri de pacienți nevaccinați, aflați în pragul morții, și care au regretat că nu s-au vaccinat?

C.U.: Sunt mulți astfel de pacienți care au conștientizat că dacă s-ar fi vaccinat ar fi scăpat cu viață. Sunt pacienți care, înainte de a trece dincolo, se chinuie, în COVID este o moarte chinuitoare, adică să nu poți respira, să te sufoci, să îți dai seama că trebuie să stai cu acea mască pe față, asta fiind varianta bună, pentru că cealaltă variantă este aceea de a ajunge să fie intubat. Sigur că, în momentul acela, nu mai știi nimic pentru că ești sedat, și păstrat în permanență sub sedare ca să poți tolera acea sondă.

A venit o pacientă la mine și, din capul locului, m-a rugat să nu o intubez pentru că știa ce înseamnă. Sigur că am tras de ea cât am putut.

Să ajungi intubat, e ultimul stadiu înaintea morții.

Am avut surpriza să vină un pacient cu o durere dentară. S-a făcut testul COVID iar acesta a ieșit pozitiv. Un alt pacient a venit pentru că s-a lovit la picior și i s-a făcut testul și a ieșit pozitiv. Toți cei care se prezintă la UPU, indiferent de gravitatea suferinței, sunt testați, se face un test antigen rapid iar în funcție de asta îi dirijăm pe un anumit sector. Chiar nu vrem să punem pozitivi între cei care sunt negativi.

Cu foarte puține excepții, acești pacienți au acceptat testul. Au fost și unii care au refuzat și i-am lăsat să aștepte până în care îi rezolvam pe ceilalți. Se tot vorbește de discriminare, dar cel care nu se vaccinează, care este pozitiv sau care refuză testarea, are drepturile lui, dar și ceilalți au dreptul de a fi protejați. Nu are sens să îl bag pe un pacient pozitiv între ceilalți care sunt negativi, care poate s-au păzit sau s-au vaccinat. Nu e normal ca cel pozitiv să intre între cei negativi și atunci trebuia să aștepte până când aveam posibilitatea de a-l izola.

Rep: Mulți infectați cu COVID s-au prezentat la UPU în ultima clipă, după ce s-au tratat acasă după ureche…

C.U.:  Oamenii trebuie să înțeleagă faptul că la primele simptome trebuie să vină, să trecem de ideea că ne confruntăm cu o răceală banală sau cu o viroză simplă. Nu, poate fi COVID. Și atunci pe măsură ce timpul trece, sunt suficiente două trei-zile, boala evoluează.

Omul trebuie să vină de la început, fie la noi, fie la Spitalul de Boli Infecțioase sau într-un alt serviciu care are capacitatea de a-l evalua. În funcție de simptomele cu care se prezintă, îi facem o analiză de sânge, o radiografie pulmonară, un CT dacă e cazul, și-l evaluăm.

Iar dacă e cazul să se interneze, se internează, dacă nu, se duce acasă cu recomandări. Dar dacă stau acasă, trec primele zile și boala evoluează, ajung cu o afectare pulmonară mare 70 – 90 la sută și șansele de a supraviețui sunt extrem de reduse.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier

Publicat

sofer

În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.

Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.

Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele

Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.

Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.

STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier

Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.

„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.

Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente

Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.

Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.

culoare masini

Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.

„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.

Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Pa, Popa! CFR Cluj se va DESPĂRȚI, cel mai probabil în iarnă, de portarul adus de la Torino

Publicat

mihai popa

După despărțirea de Răzvan Sava, care a plecat la Udinese, CFR Cluj s-a orientat rapid spre un alt portar din peninsulă. E vorba de Mihai Popa, pe care clubul feroviar l-a împrumutat de la Torino.

Nelu Varga s-a consultat cu Dan Petrescu și intenționează să renunțe la portarul de 24 de ani, deoarece prestațiile acestuia n-au fost pe măsura așteptărilor, scrie Iamsport.

Otto Hindrich a ajuns titular pe post, în cele din urmă.

Pa, Popa! CFR Cluj se va DESPĂRȚI, cel mai probabil în iarnă, de portarul adus de la Torino

Mihai Popa, trecut pe la Voluntari sau Astra Giurgiu, este împrumutat la CFR până pe 30 iunie 2025, însă oficialii din Gruia cântăresc varianta de a renunța încă din iarnă la acesta.

Accidentat, Popa nu a mai apărut pe foaia de joc în ultimele două partide, în care ardelenii au fost impresionați de înlocuitorul său, Otto Hindrich.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Vernisajul vinului moldovenesc va oferi degustări rafinate la Cluj în 11 decembrie

Publicat

Vernisajul Vinului Moldovenesc la Cluj

Vernisajul Vinului, unul dintre cele mai așteptate evenimente atât de către profesioniștii din domeniu, cât și de către publicul larg, va avea loc la Cluj, în data de 11 decembrie.

Evenimentul la care sunt așteptați toți clujenii iubitori de vinuri cu tradiție este organizat de Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova și reunește 40 de producători de vinuri.

Vernisajul vinului moldovenesc va oferi degustări rafinate la Cluj

“După succesul din acest an al celei de-a patra ediții a Festivalului Vinului Moldovenesc de la București, mergem către Cluj cu un eveniment cu totul special dedicat iubitorilor de vin. Vernisajul Vinului se adresează atât profesioniștilor din domeniu, dar și publicului larg. Profesioniștii din HORECA vor avea ocazia să cunoască producători cu tradiție din Republica Moldova, să deguste numeroase vinuri din soiuri locale, internaționale și să fie inspirați în alegerea celor mai potrivite vinuri pentru paringurile din meniuri. Iar publicul larg va putea avea acces la vinuri de excepție, care fac parte din moștenirea culturală fabuloasă a Republicii Moldova, evenimentul reunind 40 de vinificatori”, a declarat Ștefan Iamandi, Directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova.

Vernisajul Vinului de la Cluj va face cunoștință profesioniștilor și publicului larg atât cu vinăriile cu tradiție din Republica Moldova, cât și cu cramele mai mici, care vor oferi spre degustare vinuri proaspete, vinuri din soiuri locale, vinuri cu indicația geografică protejată, vinuri de autor, vinuri în ediție limitată.

Vinul Moldovei este exportat în peste 65 de țări

Vinul Moldovei cucerește lumea, fiind exportat în peste 65 de țări ale lumii și reprezintă 85% din volumul total produs în Republica Moldova. Vinul moldovenesc are în palmares peste 6.500 de medalii în ultimii 6 ani, peste jumătate dintre acestea fiind de aur.

“Vinul Moldovei este deja emblematic pentru moștenirea fabuloasă în materie de vinuri a Republicii Moldova. Suntem deja cunoscuți și recunoscuți la nivel global pentru calitate, poveste, gust și terroir cu totul special. Vernisajul Vinului aduce mai aproape de Ardeal toate aceste atribute, în licori unice, oferind oportunitatea de a degusta, de a afla poveștile din spatele fiecărui brand și de a achiziționa vinul direct de la producător. De Sărbători, savorile moldovenești pot fi oricând o alegere inspirată pentru mesele tradiționale”, a adăugat Directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova.

Vernisajul Vinului va avea loc la Wonderland Resort, Sala Grande Vista, pe tot parcusul zilei de 11 decembrie, între 11:00 și 23:00, având următorul program:

  • 12:00 – 16:00 – deschiderea, degustări și întâlniri B2B și cu reprezentanți HoReCa, influenceri, rețele de distribuție, media;
  • 17:00 – 23:00 – degustări pentru publicul larg.

”Jazz Lăutăresc” cu Geta Bulacu & Focșa Trio

Evenimentul va fi completat de concertul “Jazz Lăutăresc” în interpretarea Getei Bulacu & Focșa Trio.

Costul biletului de intrare este de 80 de RON până la data de 8 decembrie, iar începând cu 9 decembrie va fi de 90 RON și include 10 degustări de vin.

Biletele pot fi achiziționate accesând acest link.

Cei interesați să participe la sesiunea B2B în intervalul 12:00 – 16:00, sunt rugați să completeze acest formular, pentru a avea acces gratuit.

Despre Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova

ONVV este expertul nr. 1 în sectorul vitivinicol, care contribuie la reglementarea și dezvoltarea domeniului, servind drept platformă pentru acțiunea comună a tuturor celor implicați în creșterea competitivității produselor vinicole, valorificarea autenticității și orientarea spre consumator, dar și promovarea vinurilor moldovenești prin programul și brandul național „Wine of Moldova”.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Continuă la Cluj PROTESTUL anti-Georgescu. Zeci de persoane demonstrează în fața Prefecturii

Publicat

protest

Miercuri seara, în fața Prefecturii din Cluj-Napoca, a avut loc al treilea protest anti-Georgescu. De această dată au fost doar câteva zeci de persoane care au ținut să-și exprime apartenența la valorile europene și să tragă un semnal de alarmă cu privire la candidatul independent la prezidențiale, Călin Georgescu.

Protestatarii au scandat lozinci pro Europa și antifasciste. Pe pancartele purtate alături de steaguri tricolore și al UE scria: „Apa=H2O, punct. Până și Elena Ceaușescu știa”, „Mai bine autobuz roz în stație decât T34 la poartă”, „Jos fascismul”, „Schimbăm decorul, trecutul nu ne fură viitorul”, „Avem vocea mai puternică decât platforma electronică” sau „România este europeană în spirit și gândire”.

VIDEO FOTO. Continuă la Cluj PROTESTUL anti-Georgescu. Zeci de persoane demonstrează în fața Prefecturii

S-a scandat „Jos fascismul” și „România, nu uita, noi suntem de partea ta”.

protest

protest

protest

protest

protest

protest

protest

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax