EVENIMENT
EXCLUSIV/ Domnul Radu, profesor clujean în prag de pensionare, și școala online: „Vrei nu vrei, viața te învață să te adaptezi”

Noul format online al învățământului a pus în dificultate mulți profesori din România. Folosirea tehnologiei și predarea prin intermediul unui computer/laptop au fost forțate de efectele pandemiei din ultimele luni, iar din ceva ce părea departe de a fi implementat în sistemul de învățământ învechit al României, s-a transformat în ceva necesar și obligatoriu.
Astăzi, profesorii care refuză să își susțină orele în format online, pot suferi repercusiuni, cum ar fi neplata acestora.
În ce mod cadrele didactice s-au adaptat sau nu noului mod de predare, depinde de unitatea de învățământ din care fac parte și, desigur, de fiecare profesor în parte.
De departe, categoria care a fost nevoită să se familiarizeze cu școala online este reprezentată de cadrele didactice în vârstă.
Carieră didactică de 44 de ani
Cluj24.ro a luat legătura cu Radu Lascu, profesor în învățământul primar în cadrul Școlii Gimnaziale „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca. Dascăl care a absolvit Liceul Pedagogic și Facultatea de Istorie, Radu Lascu predă elevilor de peste 44 de ani, fiind în prag de pensionare.
Profesorul a povestit în exclusivitate pentru Cluj24.ro ce înseamnă noul sistem online de predare pentru un cadru didactic care face parte din învățământul românesc de aproape cinci decenii, cum se adaptează profesorii cu o lungă experiență de predare în spate, dar și diferențele între învățământul din trecut și cel de astăzi.
„Este o nouă abordare pentru toți profesorii și învățătorii, pe care nu ne-am fi putut-o imagina în urmă cu câteva luni. Au trecut șapte luni și putem spune că atât elevii, cât și profesorii s-au adaptat la această nouă modalitate de învățământ”, explică dascălul, despre învățământul online.
Liant dascăli-elevi-părinți
Totodată, Radu Lascu consideră că „interacțiunea umană este foarte importantă în cadrul noii metode de învățământ, dar și dezvoltarea coeziunii de grup”.
”Noi, profesorii suntem <<generalii>> grupului și depinde de noi cum îl manageriem”, a mai spus acesta.
Învățătorul, cu o considerabilă experiență în sistemul de învățământ românesc, pune accent pe modul de a comunica cu copiii, explicând că și părinții joacă un rol important.
„Există acest liant dascăli-elevi-părinți, iar dacă unul dă rateuri nu este bine. La noi în școală funcționează”, a declarat cadrul didactic.
Adaptarea la învățământul online, o provocare
Rep: A fost greu să vă adaptați la acest nou format online?
R.L. Pentru mine a fost o provocare! Totul s-a făcut din mers, fără a ști ce urmează mâine, dar mulțumită colectivului școlii am reușit să ajungem la un numitor comun, comunicând și împărtășind informațiile între noi.
Mai există, desigur, sincope ici-colo, pe care nu putem să le negăm.
Rep: Știm cu toții că profesorii mai în vârstă sunt mai reticenți atunci când vine vorba despre școala online sau tehnologie. Ce părere aveți despre acest lucru?
R.L. Nu aș spune neapărat că e vorba de reticență, ci mai degrabă de factorul de stres, care a fost unul ridicat pentru toate cadrele didactice. În momentul în care s-a dat drumul la acest învățământ online, a fost precum startul unui concurs de sport. Unii au alergat mai repede, însă ce este important e ca toți să ajungem la final. Nu neg faptul că am întâmpinat și dificultăți, însă prin muncă susținută și prin colaborarea cu colegii, chiar și noi, cadrele didactice aflate în prag de pensionare, am făcut față școlii online.
Vrei nu vrei, viața te învață să te adaptezi. Dacă stai să aștepți să îți vină toate de-a gata, nu se poate, mai ales în învățământ.
Munca de profesor nu este una ușoară, pentru că noi, în primul rând lucrăm cu oameni. Un copil care nu a fost bine informat, instruit, poate să fie un rebut al societății, iar eu, ca și cadru didactic, nu mi-am permis acest lucru.
Învățământul online va fi necesar, societatea progresează
Rep: Ce greșesc părinții în educația copiilor?
R.L: Niciodată nu am dat lecții părinților, pentru că aceștia pentru mine au fost parteneri. Din păcate, în societatea românească, toată lumea se pricepe la toate. Stau în banca mea, dar pot să spun că sunt bine pregătit în meseria mea.
Este bine ca părinții să fie informați tot timpul, iar cu sprijinul lor, multe căi se pot deschide. Rolul lor este foarte important, deoarece împreună ajungem la îndeplinirea scopului pe care ni l-am propus încă de când ne-am întâlnit pentru prima dată, atunci când copiii erau în clasa pregătitoare.
Învățământul online va fi necesar până la urmă, deoarece societatea progresează, dar este la fel de important precum cel față în față. Profesorul trebuie să fie format în noile tehnologii, trebuie să se pregătească.
Toată această pregătire a profesorului trebuie să fie exhaustivă și să motiveze copilul. Totodată, este foarte important, iar eu acord o mare importanță și atenție temerilor elevilor, a timidități, a fricii de a nu fi ridicol.
Contribuțiile lor trebuie să fie acceptate, să fie provocați și încurajați în a da răspunsuri, chiar dacă acestea sunt unele greșite. Trebuie încurajată interacțiunea în cadrul grupului, iar copiii trebuie pregătiți, pe lângă materiile de la școală, și pentru viață.
Primii săi elevi au acum 52 de ani
Rep: Ați avut parte de o anumită instruire din partea școlii pentru a vă descurca cu învățământul online?
R.L: Au fost susținute web-binarii, la care am participat, prilej cu care am fost ghidați spre „a mânui” aceste dispozitive necesare școlii online. În principal, am evitat să dau teme prin intermediul telefonului, folosind în special platforma Microsoft Teams, care este un mijloc extraordinar de a lucra cu elevii. Cred că se poate lucra foarte bine în sistemul online, dar noi, ca și cadre didactice trebuie să ne ținem promisiunile față de elevi, să le verificăm munca și să le dăm un feedback, iar ei să respecte regulile.
Rep: Cum a evoluat învățământul românesc, față de începutul carierei dumneavoastră?
R.L: Este o poveste lungă, dar frumoasă. Primii elevi pe care i-am avut au acum vârsta de 52 de ani. Să știți că și înainte de ‘89 se făcea școală, iar totul părea mai simplu.
Pe lângă problemele care erau atunci, profesorii nu aveau de întocmit atâtea hârtii, ci se axau în principal pe predarea la clasă. Acum, spre deosebire de trecut, există prea multă informație, manualele sunt încărcate, la fel și programa, dar eu am speranța că învățământul românesc poate sta „mai sus” decât este acum.
E nevoie, însă, de cineva care să controleze activitatea didactică, cineva care să facă o nouă programă școlară. Din păcate, apare acest populism, „lasă că se poate și așa”. În trecut, fiecare școală își implementa propriul concurs, cum ar fi cele de capacitate sau admitere, ceea ce ar fi bine să se facă și astăzi.
Copiii de astăzi sunt mai deștepți, mai inteligenți
Rep: Cum s-au schimbat elevii în decursul celor peste patru decenii de când predați?
R.L: Copiii de astăzi sunt mai deștepți, mai inteligenți. Dar chiar și așa, întotdeauna le spun atât elevilor mei, cât și părinților lor, că un copil care are acum 7 ani este la fel ca un copil de 7 ani de pe vremea lui Ștefan cel Mare. Și ei, cu școala care era atunci, au realizat lucruri extraordinare, cu tehnologia de atunci. Acum, în schimb avem acces mult mai facil la informație, copiii știu, de exemplu, să citească de la vârste mai fragede decât în trecut.
Rep: Ați spus că învățământul online este necesar. Credeți că este totodată și mai bun decât cel în format fizic?
R.L: Totul depinde de cadrul didactic. Copiii, atunci când văd imagini și li se explică prin intermediul lor, ei înțeleg mult mai bine. De exemplu, în urmă cu 15-20 de ani era o problemă pentru mine să am harta României, pe fondul schimbărilor politice de atunci. Acum, însă, mijloacele moderne și materialele pe care le putem accesa online ne sunt de un real folos, dar este foarte important ca înainte de a fi prezentate, acestea să fie verificate, deoarece uneori poate fi vorba și de informații false.
Narcisa Corina Bud
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Ion Țiriac, la Cluj, despre anunțul făcut de Simona Halep: Din punctul meu de vedere s-a retras din tenis acum un an și ceva

Fostul tenismen Ion Țiriac și-a respectat prominisunea și a venit la Cluj-Napoca pentru a urmări câteva meciuri la Transylvania Open.
Despre Simona Halep, care a anunțat cu doar câteva zile înainte, tot la Cluj, că se retrage din activitate, Ion Țiriac a spus că era timpul.
Ion Țiriac despre anunțul Simonei Halep
“Din punctul meu de vedere, Simona Halep s-a retras acum un an și ceva. Să suporți ce a suportat fata asta, fără să ai vreo vină directă, nu este normal.
Ca să te antrenezi cum trebuie este aproape imposibil într-o situație în care nu mai ești competitivă cum erai înainte. Pe de altă parte, nu mai avea nici 23 de ani și era timpul să facă acest pas. O felicit pentru treaba asta”, a declarat Ion Țiriac.
Acesta a adăugat că oamenii nu trebuie să uite “ce ne-a făcut Simona Halep nouă”, referindu-se la titlurile câștigate de tenismena română la Wimbledon și Roland Garros.
Simona Halep și-a anunțat decizia de a retrage la Cluj
Simona Halep a anunțat că se retrage din tenis în 4 februarie, la BTarena din Cluj-Napoca, după ce a pierdut cu 2-0 la seturi (6-1,6-1) meciul cu italianca Lucia Brozetti, în primul tur al turneului de tenis Transylvania Open.
”A fost meciul de adio, aici, în România. Am realizat tot ce mi-am propus în această carieră, tenisul este pasiunea mea, dar sunt o persoană realistă și când vine sfârșitul, atunci vine sfârșitul și sunt fericită că am luat această decizie”, a spus Simona Halep.
EDUCATIE
Prof. Radu Gologan: Principala problemă cu MATEMATICA provine din felul în care sunt organizate examenele naționale

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.
„Cred că principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele: examenul naţional şi examenul de bacalaureat. Subiectele acestor examene, în loc să trezească sau să verifice intuiţia şi cultura matematică a copiilor, verifică nişte reţete”, a declarat cadrul didactic, preluat de Edupedu.
Prof. Radu Gologan: Principala problemă cu MATEMATICA provine din felul în care sunt organizate examenele naționale
În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.
Matematica este percepută, în general, de elevi ca fiind aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică, potrivit unui document al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial. Informația apare în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”, făcându-se referire la situația actuală. Este pentru prima dată când instituția recunoaște acest lucru într-un document oficial.
Peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019, conform unui raport oficial.
„Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18.731 elevi dintre cei 105.495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.” – potrivit raportului.
ADMINISTRAȚIE
Emil Boc: Clujul primește în acest an de la bugetul de stat 800 de milioane de euro pentru proiectele care “intră la lopată”

Cel puțin 800 de milioane de euro vor veni la Cluj-Napoca și zona limitrofă în 2025 de la bugetul de stat, a declarat primarul Emil Boc.
Banii vor fi folosiți pentru cheltuieli directe în cadrul proiectelor începute sau care trebuie să înceapă în acest an.
Clujul primește de la bugetul de stat 800 de milioane de euro
Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat că în municipiul Cluj-Napoca și zona limitrofă se vor cheltui în anul 2025 peste 800 de milioane de euro, bani cuprinși în Legea bugetului de stat adoptată miecuri.
“Pentru conectarea Clujului la autrostradă în zona Tureni vor fi alocați 33 de milioane de euro. Este o lucrare prevăzută să fie gata până la mijlocul anului viitor și care va descongestiona, inclusiv în Cluj-Napoca, traficul de pe ruta Baciu-Gară și ieșirea din Cluj spre Gherla și Dej”, a declarat Emil Boc la TVR Cluj. Acesta a mai precizat că 400 de milioane de euro sunt alocați pentru electrificarea și reabilitarea căii ferate Cluj-Oradea, inclusiv pentru lucrările la pasajul de la Tăietura Turcului.
62 de milioane de euro pentru lucrări la metrou
Emil Boc a mai spus că pentru metroul de la Cluj sunt prevăzuți în buget 62 de milioane de euro, pentru Spitalul Regional de Urgență din Florești alte 70 de milioane de euro, iar pentru autostrada Transilvania de la Cluj la Oradea încă 234 de milioane de euro.
“La aceste sume se vor adăuga și banii pentru centura metropolitană. Odată ce se semnează contractul, imediat intră și se alocă banii pentru că nu poți să pui bani în buget până când nu este contractul adjudecat”, a spus Emil Boc.
În ceea ce privește tronsonul II al centurii metropolitane, primarul Clujului a precizat că acesta se află încă în faza de licitație, practic trebuie ca Guvernul să actualizeze indicatorii tehnico-economici. La această licitație a fost depusă o singură ofertă.
Emil Boc a mai adăugat că cele 800 de milioane de euro sunt bani alocați până la rectificarea bugetară din luna august a acestui an, după care vor mai avea loc și alte alocări de fonduri, în funcție de execuția bugetară.
EVENIMENT
VIDEO. Doi clujeni care au orchestrat un jaf, prinși în Florești. Polițiștii au prins și un traficant de droguri la percheziții

Doi clujeni bănuiți de săvârșirea unei tâlhării în Târgu Mureș au fost prinși în urma a trei percheziții domiciliare, efectuate în județul Cluj de polițiștii Biroului de Investigații Criminale Târgu Mureș.
Aceștia au identificat un clujean care era urmărit național pentru trafic de droguri.
Percheziții la Cluj într-un caz de talhărie
În dimineața de 6 februarie, polițiștii Biroului de Investigați Criminale din cadrul Poliției municipiului Târgu Mureș, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Mureș, au pus în executare 3 mandate de percheziție domiciliară, toate în localitatea Florești, într-un dosar penal de tâlhărie.
Cercetările au fost demarate la data de 26 ianuarie, când două persoane necunoscute ar fi încercat să sustragă bunuri în valoare de peste 3.000 de lei dintr-o societate comercială din Târgu Mureș, una dintre acestea agresând fizic un agent de pază pentru a-și asigura scăparea.
Tălharii sunt clujeni
Urmare a investigațiilor efectuate, persoanele au fost identificate de polițiști în persoana unui bărbat de 27 de ani, din Cluj-Napoca, precum și a unui bărbat 34 de ani, din Florești.
Astăzi, la percheziții, cei doi au fost depistați și conduși la sediul unității de poliție pentru audieri.
De asemenea, la una dintre locațiile percheziționate, polițiștii au depistat și un bărbat de 30 de ani, din Cluj-Napoca, față de care Tribunalul Cluj a emis un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 4 ani și 4 luni, pentru trafic de droguri. Acesta a fost preluat, de asemenea, și condus în vederea depunerii într-o unitate de detenție.
Duși în arest la Târgu Mureș
Față de cei doi bărbați bănuiți de săvârșirea infracțiunii de tâlhărie a fost dispusă măsura reținerii în baza probatoriului administrat, aceștia fiind conduși sub escortă și predați Centrului de Reținere și Arestare Preventivă din cadrul IPJ Mureș.
Activitatile au beneficiat de sprijinul Secției 6 Poliție Rurală Florești, Serviciului pentru Acțiuni Speciale Cluj, Grupării de Jandarmi Mobile Cluj-Napoca si Serviciului Criminalistic Mureș.
Cercetările continuă pentru documentarea întregii activități infracționale, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Mureș.