EVENIMENT
EXCLUSIV/ Domnul Radu, profesor clujean în prag de pensionare, și școala online: „Vrei nu vrei, viața te învață să te adaptezi”
Noul format online al învățământului a pus în dificultate mulți profesori din România. Folosirea tehnologiei și predarea prin intermediul unui computer/laptop au fost forțate de efectele pandemiei din ultimele luni, iar din ceva ce părea departe de a fi implementat în sistemul de învățământ învechit al României, s-a transformat în ceva necesar și obligatoriu.
Astăzi, profesorii care refuză să își susțină orele în format online, pot suferi repercusiuni, cum ar fi neplata acestora.
În ce mod cadrele didactice s-au adaptat sau nu noului mod de predare, depinde de unitatea de învățământ din care fac parte și, desigur, de fiecare profesor în parte.
De departe, categoria care a fost nevoită să se familiarizeze cu școala online este reprezentată de cadrele didactice în vârstă.
Carieră didactică de 44 de ani
Cluj24.ro a luat legătura cu Radu Lascu, profesor în învățământul primar în cadrul Școlii Gimnaziale „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca. Dascăl care a absolvit Liceul Pedagogic și Facultatea de Istorie, Radu Lascu predă elevilor de peste 44 de ani, fiind în prag de pensionare.
Profesorul a povestit în exclusivitate pentru Cluj24.ro ce înseamnă noul sistem online de predare pentru un cadru didactic care face parte din învățământul românesc de aproape cinci decenii, cum se adaptează profesorii cu o lungă experiență de predare în spate, dar și diferențele între învățământul din trecut și cel de astăzi.
„Este o nouă abordare pentru toți profesorii și învățătorii, pe care nu ne-am fi putut-o imagina în urmă cu câteva luni. Au trecut șapte luni și putem spune că atât elevii, cât și profesorii s-au adaptat la această nouă modalitate de învățământ”, explică dascălul, despre învățământul online.
Liant dascăli-elevi-părinți
Totodată, Radu Lascu consideră că „interacțiunea umană este foarte importantă în cadrul noii metode de învățământ, dar și dezvoltarea coeziunii de grup”.
”Noi, profesorii suntem <<generalii>> grupului și depinde de noi cum îl manageriem”, a mai spus acesta.
Învățătorul, cu o considerabilă experiență în sistemul de învățământ românesc, pune accent pe modul de a comunica cu copiii, explicând că și părinții joacă un rol important.
„Există acest liant dascăli-elevi-părinți, iar dacă unul dă rateuri nu este bine. La noi în școală funcționează”, a declarat cadrul didactic.
Adaptarea la învățământul online, o provocare
Rep: A fost greu să vă adaptați la acest nou format online?
R.L. Pentru mine a fost o provocare! Totul s-a făcut din mers, fără a ști ce urmează mâine, dar mulțumită colectivului școlii am reușit să ajungem la un numitor comun, comunicând și împărtășind informațiile între noi.
Mai există, desigur, sincope ici-colo, pe care nu putem să le negăm.
Rep: Știm cu toții că profesorii mai în vârstă sunt mai reticenți atunci când vine vorba despre școala online sau tehnologie. Ce părere aveți despre acest lucru?
R.L. Nu aș spune neapărat că e vorba de reticență, ci mai degrabă de factorul de stres, care a fost unul ridicat pentru toate cadrele didactice. În momentul în care s-a dat drumul la acest învățământ online, a fost precum startul unui concurs de sport. Unii au alergat mai repede, însă ce este important e ca toți să ajungem la final. Nu neg faptul că am întâmpinat și dificultăți, însă prin muncă susținută și prin colaborarea cu colegii, chiar și noi, cadrele didactice aflate în prag de pensionare, am făcut față școlii online.
Vrei nu vrei, viața te învață să te adaptezi. Dacă stai să aștepți să îți vină toate de-a gata, nu se poate, mai ales în învățământ.
Munca de profesor nu este una ușoară, pentru că noi, în primul rând lucrăm cu oameni. Un copil care nu a fost bine informat, instruit, poate să fie un rebut al societății, iar eu, ca și cadru didactic, nu mi-am permis acest lucru.
Învățământul online va fi necesar, societatea progresează
Rep: Ce greșesc părinții în educația copiilor?
R.L: Niciodată nu am dat lecții părinților, pentru că aceștia pentru mine au fost parteneri. Din păcate, în societatea românească, toată lumea se pricepe la toate. Stau în banca mea, dar pot să spun că sunt bine pregătit în meseria mea.
Este bine ca părinții să fie informați tot timpul, iar cu sprijinul lor, multe căi se pot deschide. Rolul lor este foarte important, deoarece împreună ajungem la îndeplinirea scopului pe care ni l-am propus încă de când ne-am întâlnit pentru prima dată, atunci când copiii erau în clasa pregătitoare.
Învățământul online va fi necesar până la urmă, deoarece societatea progresează, dar este la fel de important precum cel față în față. Profesorul trebuie să fie format în noile tehnologii, trebuie să se pregătească.
Toată această pregătire a profesorului trebuie să fie exhaustivă și să motiveze copilul. Totodată, este foarte important, iar eu acord o mare importanță și atenție temerilor elevilor, a timidități, a fricii de a nu fi ridicol.
Contribuțiile lor trebuie să fie acceptate, să fie provocați și încurajați în a da răspunsuri, chiar dacă acestea sunt unele greșite. Trebuie încurajată interacțiunea în cadrul grupului, iar copiii trebuie pregătiți, pe lângă materiile de la școală, și pentru viață.
Primii săi elevi au acum 52 de ani
Rep: Ați avut parte de o anumită instruire din partea școlii pentru a vă descurca cu învățământul online?
R.L: Au fost susținute web-binarii, la care am participat, prilej cu care am fost ghidați spre „a mânui” aceste dispozitive necesare școlii online. În principal, am evitat să dau teme prin intermediul telefonului, folosind în special platforma Microsoft Teams, care este un mijloc extraordinar de a lucra cu elevii. Cred că se poate lucra foarte bine în sistemul online, dar noi, ca și cadre didactice trebuie să ne ținem promisiunile față de elevi, să le verificăm munca și să le dăm un feedback, iar ei să respecte regulile.
Rep: Cum a evoluat învățământul românesc, față de începutul carierei dumneavoastră?
R.L: Este o poveste lungă, dar frumoasă. Primii elevi pe care i-am avut au acum vârsta de 52 de ani. Să știți că și înainte de ‘89 se făcea școală, iar totul părea mai simplu.
Pe lângă problemele care erau atunci, profesorii nu aveau de întocmit atâtea hârtii, ci se axau în principal pe predarea la clasă. Acum, spre deosebire de trecut, există prea multă informație, manualele sunt încărcate, la fel și programa, dar eu am speranța că învățământul românesc poate sta „mai sus” decât este acum.
E nevoie, însă, de cineva care să controleze activitatea didactică, cineva care să facă o nouă programă școlară. Din păcate, apare acest populism, „lasă că se poate și așa”. În trecut, fiecare școală își implementa propriul concurs, cum ar fi cele de capacitate sau admitere, ceea ce ar fi bine să se facă și astăzi.
Copiii de astăzi sunt mai deștepți, mai inteligenți
Rep: Cum s-au schimbat elevii în decursul celor peste patru decenii de când predați?
R.L: Copiii de astăzi sunt mai deștepți, mai inteligenți. Dar chiar și așa, întotdeauna le spun atât elevilor mei, cât și părinților lor, că un copil care are acum 7 ani este la fel ca un copil de 7 ani de pe vremea lui Ștefan cel Mare. Și ei, cu școala care era atunci, au realizat lucruri extraordinare, cu tehnologia de atunci. Acum, în schimb avem acces mult mai facil la informație, copiii știu, de exemplu, să citească de la vârste mai fragede decât în trecut.
Rep: Ați spus că învățământul online este necesar. Credeți că este totodată și mai bun decât cel în format fizic?
R.L: Totul depinde de cadrul didactic. Copiii, atunci când văd imagini și li se explică prin intermediul lor, ei înțeleg mult mai bine. De exemplu, în urmă cu 15-20 de ani era o problemă pentru mine să am harta României, pe fondul schimbărilor politice de atunci. Acum, însă, mijloacele moderne și materialele pe care le putem accesa online ne sunt de un real folos, dar este foarte important ca înainte de a fi prezentate, acestea să fie verificate, deoarece uneori poate fi vorba și de informații false.
Narcisa Corina Bud
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Spitalul de Urgență Cluj face ANGAJĂRI în prima lună din an. Caută personal medical, TESA, dar și muncitori
Spitalul de Urgență din Cluj a scos la concurs mai multe posturi pe perioasă determinată și nedeterminată.
Antenție, încsrierile la concurs pentru mai multe posturi încep încă de miercuri, 8 ianuarie.
Spitalul de Urgență Cluj face ANGAJĂRI în prima lună din an. Caută personal medical, TESA, dar și muncitori
Cel mai mare spital din județ scoate la concurs posturi de personal medical, auxiliar, TESA și muncitori. Pentru multe posturi nu este nevoie de vechime în muncă.
Posturile scoase la concurs:
- medic specialist ortopedie-traumatologie – 1 post, perioadă nedeterminată, diplomă de licență, certificat medic specialist;
- asistent medical generalist – 39 de posturi pe perioadă determinată, diplomă de licență în specialitate/ diplomă de școală sanitară postliceală, diplomă de bacalaureat, fără condiţie de vechime
- asistent medial de laborator clinic licențiat – 1 post pe perioadă determinată, diplomă de licență în specialitate, fără condiţie de vechime
- farmacist – 1 post pe perioadă determinată, diplomă de licență în specialitate, fără condiţie de vechime
- kinetoterapeut principal – 1 post pe perioadă determinată, diplomă de licență în specialitate, 5 ani vechime pe funcție de kinetoterapeut
- infirmieră – 18 posturi pe perioadă nedeterminată, studii generale , fără condiţie de vechime
- îngrijitoare – 5 posturi pe perioadă nedeterminată, studii generale, fără condiţie de vechime
- brancardier – 1 post pe perioadă nedeterminată, studii generale, fără condiţie de vechime
- economist special IA la Serviciul financiar – 1 post pe perioadă nedeterminată, diplomă de licenţă în domeniul ştiinţe economice, 6 ani şi 6 luni vechime în specialitate
- economist special IA la Serviciul aprovizionare – 1 post pe perioadă nedeterminată, diplomă de licenţă în domeniul ştiinţe economice, 6 ani şi 6 luni vechime în specialitate
- inginer II la Serviciul tehnic – 1 post pe perioadă nedeterminată, diplomă de licenţă în specialitatea construcții, 6 luni vechime în specialitate
- magaziner la Serviciul aprovizionare – 1 post pe perioadă determinată, diplomă de bacalaureat, 6 luni vechime în specialitate.
Mai multe detalii legate de condițiile de ocupare a posturilor, conținutul dosarelor de înscriere, calendarul concursului și bibliografia, pe pagina Web a spitalului AICI, anunțurile cu nr. 384-388.
Incendiu la Păniceni, în județul Cluj. Flăcările au izbucnit la bucătărie unei case.
Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca intervin la incendiu.
Incendiu la bucătăria unei case din Păniceni. Un bărbat a suferit arsuri
Un bărbat care a suferit arsuri este evaluat de către paramedicii SMURD.
La fața locului acționează echipajele de la Garda de Intervenție Gilău, cu o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD.
UPDATE
Potrivit reprezentanților ISU Cluj, bărbatul prezintă arsuri la nivelul feței și la o mână. Acesta a fost transportat la spital.
Foto: ISU Cluj
EVENIMENT
Crin Antonescu își suspendă candidatura la prezidențiale. Spune că a fost lăsat singur de PSD, PNL și UDMR: Să mă caute
Crin Anotenescu a anunțat sâmbătă că își suspendă candidatura pentru funcția de președinte al României.
Propus și susținut de PSD, PNL și UDMR pentru a candida la alegerile prezidențiale, Crin Antonescu susține că a fost lăsat singur de aceste partide.
Crin Antonescu își suspendă candidatura la prezidențiale. Spune că a fost lăsat singur de PSD, PNL și UDMR: Să mă caute
Crin Antonescu a declarat sâmbătă, la Digi24 că a suspendat unilateral acordul prin care a fost numit candidat al PSD, PNL și URMR, arătând că nu a existat un vot unanim în ceea ce îl privește.
„Eu declar suspendat acest acord şi, în consecinţă, si calitatea mea de candidat… Eu cred că trebuie să fim oameni de onoare şi oameni serioşi”, a spus Crin Antonescu.
Antonescu a mai precizat că el consideră suspendat acordul, respectiv candidatura sa, până când cele trei partide vor clarifica situația, resepctiv dacă vor ca acest acord să rămână în vigoare sau au alte opțiuni.
Antonescu a mai declarat, sâmbătă seară, că partidele nu l-au desemnat, practic, până acum candidat la președinție și nici nu au anunțat data alegerilor prezidențiale.
„Dacă dânșii vor sa fiu din nou candidat, să mă caute”, a mai spus el.
O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) și Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor din cadrul Universității de Vest din Timișoara au realizat un studiu care demonstrează rolul podcasturilor în comunicarea de marketing și cum acestea transformă relațiile dintre branduri și consumatori.
Rezultatul studiului este surprinzător: jumătate dintre români dedică peste o oră pe săptămână podcasturilor.
Studiu UBB: Românii, unii dintre cei mai mari consumatori de podcasturi la nivel mondial
Potrivit reprezentaților universiții Babeș-Bolyai, studiul explorează percepțiile și atitudinile publicului față de mesajele de marketing integrate în podcasturi, evidențiind modul în care acest mediu de comunicare contribuie la crearea conexiunilor cu brandurile și influențează intențiile de cumpărare ale consumatorilor.
Potrivit datelor Statista și YouGov, România se numără printre țările cu cel mai ridicat consum de podcasturi la nivel global, aproximativ jumătate dintre români dedicând peste o oră pe săptămână acestui tip de conținut.
În acest context, cercetarea a analizat un eșantion de 512 ascultători români de podcasturi, care au identificat mențiuni comerciale referitoare la branduri în cadrul episoadelor urmărite.
Integrarea conținutului publicitar în podcasturi
Rezultatele cercetării evidențiază rolul crucial al integrării armonioase a conținuturilor publicitare în podcasturi. Mesajele comerciale încorporate cu tact în povestea podcastului, care se îmbină în mod natural cu subiectul, fără a crea impresia de întrerupere a discuției, au cel mai mare impact.
“Astfel de mesaje amplifică memorarea brandurilor, modelând pozitiv atitudinile consumatorilor și ducând în final la intensificarea intențiilor de cumpărare. Gradul de divertisment și informativitatea mesajelor comerciale integrate în podcast contribuie, de asemenea, la acest proces.
Prin urmare, pentru a maximiza efectele pozitive asupra notorietății brandurilor promovate și atitudinii consumatorilor față de acestea, este esențial ca promovarea prin podcasturi să se bazeze pe mesaje comerciale integrate armonios în narativul podcastului, care să furnizeze informații utile despre brandurile promovate și să încorporeze divertismentul în comunicarea de brand”, se arată în studiu.
Credibilitatea podcasterului este esențială
O altă descoperire relevantă a studiului indică faptul că autenticitatea, credibilitatea și, mai ales, expertiza podcasterului sunt esențiale.
Podcasterii care demonstrează naturalețe, care se bucură de credibilitate și, mai ales, care sunt percepuți ca având un nivel adecvat de expertiză în domeniul brandurilor promovate au mai multe șanse să stimuleze atitudini pozitive față de brand, crescând gradul de memorare a acestora și stimulând intențiile de cumpărare.
Pe de altă parte, atractivitatea podcasterilor (de exemplu, carisma lor) nu reprezintă un factor relevant în acest proces. Prin urmare, este important ca bugetele de promovare alocate acestui mediu de comunicare să fie direcționate către colaborări cu podcasteri care se bucură de încredere, sunt autentici și, mai ales, dețin un nivel corespunzător de expertiză în domeniul brandurilor promovate.
Instrument de marketing
„Podcasturile nu sunt doar un fenomen cultural, ci și un instrument de marketing care redefinește modul în care brandurile se conectează cu publicul lor. Rezultatele noastre evidențiază potențialul imens al podcasturilor de a crea conexiuni autentice între branduri și consumatori, mai ales în contextul pieței românești de podcasting, aflată în plină dezvoltare”, a declarat Ovidiu I. Moisescu, profesor la UBB și coautor al studiului.
Rezultatele cercetării derulate de conf. univ. Anca Milovan, prof. univ. Costinel Dobre și prof. univ. Ovidiu I. Moisescu au fost publicate în revista Journal of Business Research, aparținând editurii internaționale Elsevier.