Connect with us

EDUCATIE

Examenul de titularizare, expirat, specific anilor 90. „Nicăieri în Europa nu se mai întâmplă așa ceva”

Publicat


Învățămțnt simultan Cluj

Claudiu Turcuș, profesor în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Teatru și Film, îi adresează Ministrului Educației, doamna Monica Anisie, un text care cuprinde nemulțumiri generale în ceea ce privește titularizarea profesorilor și modul de acceptare și integrare a acestora. Textul poate fi vizualizat pe pagina lui de Facebook.

Examenul de titularizare, o formă irelevantă de evaluare

„Acest examen ar trebui să fie un filtru autentic pentru cei care intră în sistem, dar a ajuns doar o formă hiperbirocratică, abuzivă şi irelevantă de evaluare. Cum v-am scris imediat după învestirea în funcţie, metodologia acestui concurs trebuie schimbată complet. Cadrul este unul de anii ’90, nicăieri în Europa nu se mai întâmplă aşa ceva”, spune profesorul Claudiu Turcuș.

Examen da, post nu

Chiar dacă examenele de titularizare sunt susținute, posibilitatea de titularizare este redusă, aproape nulă. Mai mult, cei care aleg să dea examenul sunt nevoiți să bifeze pe foaie că au luat la cunoștință faptul că nu există posturi didactice vacante pentru angajarea pe perioadă nedeterminată.

„Dacă până acum vreo 5 ani încă mai era scos la concurs câte un post pe perioadă nedeterminată (acesta e sensul de „titular”, contractul pe nedeterminată), în prezent se dă concurs de titularizare fără măcar a EXISTA posibilitatea de a te titulariza. Exact cum o firmă sau orice instituție publică ar organiza un concurs de ocupare a unui loc de muncă, dar fără a scoate efectiv vreun post la concurs”, exemplifică acesta în postare.

Proceduri ilegale la nivelul sistemului

„Totuşi, cum poate cineva deveni titular? Totul se petrece la nivelul şcolilor, cu acordul directorilor şi al consiliilor de administraţie. Desigur, cineva ocupă un post pe perioada determinată, iar dacă se doreşte la nivelul şcolii şi acel post este viabil, se poate obţine titularizarea. Acest mecanism este complet netransparent şi faptul că legea îl permite justifică nescoaterea la concurs pe perioadă nedeterminată la concursul de titularizare. Chiar dacă posturile sunt viabile pentru titularizare, directorii le dau vacante pe câte un an, având apoi pârghii de a transforma tipurile de contract de muncă. Este o procedură paralelă de accedere în sistem, considerată ilegală chiar de unii jurişti.”

Șanse inegale și discriminare

O altă problemă gravă exemplificată de Claudiu Turcuș este faptul că se dă un concurs de titularizare, iar prioritatea la repartiţie nu o au cei care dau concursul efectiv, ci persoanele care sunt deja titulare în sistem.

„Este profund discriminatoriu, uluitor, absurd. Să ne imaginăm în continuare ca aceeaşi firmă sau o altă instituție publică care organizează un concurs fără a scoate, de fapt, la concurs tipul de post pe care îl anunţă, PERMITE cu prioritate, în urma concursului, ca persoane deja angajate, care nu au dat concursul, să se detaseze sau transfere pe diverse posturi existente în instituţia respectivă (pe perioadă determinată, doar).

Pe de altă parte, cei care au dat efectiv concurs au abia ulterior dreptul să opteze (din ce mai rămâne) pentru un contract pe determinată. Pentru cadrele didactice care se prezintă la concurs este ofensator, dacă nu cumva, din nou, ilegal (anul acesta în formularul de concurs ești obligat să semnezi că iţi asumi că nu există posturi pe nedeterminată)”.

Profesorul propune soluția

„Soluţia e simplă: să se organizeze două tipuri de concurs: unul pentru perioade determinate (1-4 ani), altul pentru perioadă nedeterminată (la care eventual sa devii eligibil abia dupa 10 ani la catedră, să spunem). Fără detașări, fără transferuri (decât excepțional: medical, schimbare reală de domiciliu – trebuie să existe aceste forme de protecţie socială a muncii didactice). Vrei alt post, în schimb, du-te să concurezi pentru el pe „piaţa liberă”!

Dar când se organizează un concurs, atunci să se și scoată posturile respective și să nu existe posibilitatea ca acestea să fie ocupate (1) şi prin alt mecanism la nivelul şcolilor; (2) de către angajați care nu au dat concurs, doar în baza faptului că au statutul de titular.

Ar fi simplu de organizat, previzibil, relevant ca proces de evaluare şi foarte sănătos pentru sistemul preuniversitar”, scrie acesta pe rețeaua de socializare Facebook.

Rescrierea metodologiei și schimbarea situației

„Fac un apel la toţi cei care cunosc situaţia şi pot să vină cu expertiză şi idei de a rescrie metodologia titularizării. Este fundamental d-nă Ministru, dar cred că până nu va exista dinspre noi, cei din interior, un document, o metodologie gata redactată cu care să presăm decidentul politic, nu se va urni nimic pe zona asta.

Învăţământul preuniversitar este sufocat de această situaţie, iar profesorii au ajuns cobaii unui mecanism birocratic abuziv, ai unei simulări sinistre. Ca profesoară, dar şi ca politician, ar trebui să conteze pentru dumneavoastră mesajul acesta. Aveţi puterea să schimbaţi paradigma, vă trebuie doar voinţa politică”, încheie Claudiu Turcuș.

Karla Fanea




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate