Connect with us

EVENIMENT

Estimările de morţi şi bolnavi de coronavirus în România. Simularea după care se aprovizionează guvernul

Publicat


Un angajat guvernamental, Bogdan Micu, care se ocupă de achiziţia de echipamente, a făcut o simulare matematică, potrivit căreia numărul morţilor de coronavirsu în România va ajunge la 2657. Potrivit simulării, pandemia va fi învinsă în România la începutul lunii iulie.

Vă prezentăm analiza sa şi graficul pe care l-a realizat:

„Zilele astea am facut cateva analize asupra nivelului de infectii care va afecta Romania. Eu am nevoie de aceasta predictie ca sa pot evalua ce nevoie de echipamente va fi in tara. Sa stiu ce trebuie cumparat. Ca nu poti cumpara de pe o zi pe alta milioane de echipamente. Lead time best case este 3 saptamani. Trebuie strategie si viziune. Altfel esti mort in fasa pe piata internationala de echipamente.

In cazul de fata este o versiune a simularii in care am ales un caz usor mai optimist decat Italia si Spania.
Motivul principal pentru care am ales asta este ca Romania, spre deosebire de alte tari, a luat masuri de distantare sociala mult mai devreme. Un lucru care se poate modela.

Intre variabilele mele, majoritatea sunt valori destul de universal valabile, si testate deja in china si alte tari, si deci aproape de realitatea de la noi.

Ce avem noi particular?

2 variabile.

  1. Compliance rate al distantarii. Eu am ales 67%. Care este general acceptat ca fiind destul de realist. Adica 2 din 3 oameni respecta destul de serios distantarea sociala. Dar nu am date sa stiu daca chiar asa e. Dar cred ca asa e.
    2. Numarul de infectati care au intrat in tara. Aici mi-a fost super greu sa fac o estimare. Am verificat cu politia de frontiera cam cati aomeni au intrat in tara si din ce tari au venit. Am verificat la acea data cati oameni erau deja confirmati in acele tari. Am facut o extrapolare si am zis ca probabil, un procent similar cu populatia din zona de unde vin, sunt bolnavi si ai nostrii romani. Momentan am ales 2000 de bolnavi initiali in ziua zero. Asta inseamna cati am estimat eu ca sunt infectati intrati in Romania. Ziua zero aleasa de mine este 8 martie.

Cum se citeste estimarea:

  1. Peak? Toata lumea ma intreaba cand atingem Peakul. In primul rand sunt mai multe Peakuri. Peakul de infectati. Peakul de spitalizati. Peakul de decese. Dar un Peak NU inseamna o zi in cazul de fata. Inseamna – asa cum se vedem din grafic- o perioada lunga de aproape 45 zile.
    2. Culoarea galbena inseamna numarul de persoane expuse virusului.
    3. Culoarea rosie inseamna numarul de persoane infectate (incl asimptomaticii)
    4. Culoarea albastru deschis inseamna numarul de persoane spitalizate. (Din asta se aplica un procent pentru a vedea numarul de persoane in Terapie Intensiva)
    5. Culoarea albastru inchis – numarul de decese.

Graficul este pe zile. Si practic se poate citi in fiecare zi cati oameni vor fi in spitale. In Terapie intensiva. Decese. Vindecati. Etc.
Just pick a date – and u have it.

Cum am verificat ca e corect?

Cea mai buna metoda de verificare pana acum pentru mine a fost verificarea cu datele reale. Graficul are ziua zero la 8 martie. Si, cu o marja de eroare cam de 10-20% a prezis corect evolutia. De pilda cand in tara erau 1814 confirmati si 70 decese eu vedeam 1870 confirmati si 90 decese.

Ma astept ca modelul sa inceapa sa aiba diferente tot mai mari fata de realitate. Asta este pentru ca, desi ma lupt de ceva vreme sa am acces la informatii oficiale ca sa pot antrena modelul pe date cat mai reale, ma lovesc de o frica de transparentizare pe care nu o inteleg. Chiar daca sunt angajat guvernamental.
Oricum si asa, modelul ne da o idee asupra duratei si magnitudinii. E pura matematica.

Acum doua zile am prezentat acest model domnului Ministru Tataru. Si apoi si domnului Prim Ministru.

Au fost foarte receptivi la ce au vazut.

Am zis ca de fapt, modelul asta este doar o unealta pe care trebuie sa o folosim ca sa prezicem in mod AUTOMAT necesarul de echipamente in spitale in avans, rata de acoperire a paturilor cu ventilatoare, rata de imbolnavire a medicilor, distributia automata si trasparentizarea distributiei de echipamente etc etc.

Ar trebui sa putem sta la masa cu autoritatiile, sa discutam ce vom face pe 15 aprilie sau pe 30 aprilie, inca de azi.
Achizitiile de echipamente dureaza. Resursele nu pot fi realocate pe loc.
Cum inlocuim doctorii din carantina?
Cum testam daca se termina testele intr-un loc si in altul sunt prea multe? Pentru ca distributia spatiala nu e uniforma?
Totul trebuie automatizat, profesionalizat si debirocratizat in max 3 zile. Altfel efortul nostru se va prabusi rapid sub greutatea realitatii de maine.
A ramas ca mai discutam.

Eu pun aceasta previziune aici. Sa fie.
Datele rezultate pe scenariul probabil:

  1. Incepand cu approx 8 aprilie vom trece de 5000 de comfirmati. In modelul meu comfirmatii si spitalizatii sunt pusi impreuna. Dar o parte sunt in carantina de fapt.
    2. Undeva pe 25 aprilie – 30 aprilie (+-5 zile) vom trece de 1000 de decese.
    3. Peakul (cazuri in spital si carantina cu simptome grave) va incepe cam pe 7-9 aprilie si va dura pana in 15 mai. Dupa 15 mai vom scadea sub 5000 de oameni in spitale si carantina.
    4. Ziua cu cei mai mult oameni in spitale va fi aproximativ intre 17-25 aprilie. Cu approximativ 8535 oameni in spitale si carantina dar cu simptome grave.
    5. In perioada de peak vom avea cam 35-40 de decese pe zi.
    6. La 1 iulie ma astept sa fi declarat deja epidemia invinsa. Cu cateva cazuri noi declarate pe vremea aia. Sau aproape nici unul.
    7. La 1 iulie cand vom fi invins, vom avea aprox 2657 decese.

Date pe scenariul mai improbabil de tip italia:

In general daca ma iau dupa Italia si extrapolez la Romania cifrele tind sa se dubleze. Deci daca vreti scenariu pesimist inmultiti cu doi cifrele de mai sus. Mai rau de atata e foarte improbabil sa fie. Dar, durata ramane aceeasi. Doar parabola e mai inalta.

Ps: Azi modelul meu zice 2756 de infectati cu 112 decese. Si sunt de fapt 2738 infectati si 107 decese.

Sper ca aceste informatii sa va ajute. Si sa fie un exemplu ca Transparenta inspira solidaritate si Transparenta ar putea ajuta daca ar fi practicata”.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Poliția: SFATURI esențiale pentru prevenirea fraudelor on-line

Publicat

hacker dark face using laptop in the dark room

Campania #SiguranțaOnline, inițiată de Poliția Română, trage un semnal de alarmă în ceea ce privește înmulțirea tentativelor de fraudă on-line în ultima vreme.

„Amintim, în contextul zilei de 11 februarie, care marchează, la nivel global, Ziua siguranței pe internet, campania de educație digitală a cetățenilor, menită să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro.

Siguranța on-line este prioritară, campaniei având rolul de a proteja și informa comunitatea, prevenind riscul de a deveni victimizarea prin atacurile cibernetice. Prin educație și măsuri de precauție, internetul poate deveni mai sigur!

VIDEO. Poliția: SFATURI esențiale pentru prevenirea fraudelor on-line

Iată câteva sfaturi esențiale pentru prevenirea fraudelor on-line:

Mare atenție cu datele de pe card!

· Nu dezvăluiți datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, PIN, CVV2/CVC adică numărul de trei cifre de pe spatele cardului;

· Nu furnizați niciodată datele personale de utilizare a contului dumneavoastră (parola de acces la contul bancar) altor persoane;

· Site-ul pe care urmează să introduceți datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu ”https.”

· Nu furnizați datele online, telefonic sau prin alte canale de comunicare (aplicații de mesagerie gratuită, SMS, pagini web etc.);

· Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că cererea datelor cardului de către alte persoane este o capcană;

· Dacă trebuie să primiți bani atunci trebuie să dați IBAN-ul, nu datele de pe card;

· Nu introduceți codul PIN pe site-uri de internet şi nu-l divulgați telefonic;

· Nu scrieți niciodată codul PIN pe spatele cardului.

Fiti precauți când vine vorba de investiții financiare:

· Informați-vă despre ce însemnă o investiție sigură, semnele unei fraude;

· Majoritatea atacurile informatice pot fi prevenite prin măsuri elementare de igienă cibernetică – parole puternice, atenție sporită la linkurile/atașamentele provenite din surse necunoscute, autentificarea multi-factor;

· Verificați platformele/firmele cărora urmează să le plasați investiția;

· Consultați un expert financiar;

· Nu cedați presiunii de transfer de bani rapid, cu termene limită sau oportunități de ultimă oră/care dispar rapid.

Atenție la apelurile false! Cum să nu cazi în capcana spoofing-ului:

· Banca nu va apela niciodata utilizatorii pentru a le promite oportunitatea de recuperare a sumelor pierdute;

· Banca nu va cere niciodata utilizatorilor să furnizeze telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare sau de carduri bancare), în urma unor apeluri efectuate de companie. Evitați furnizarea de date la telefon!

· Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau companie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil;

· Raportați astfel de apeluri către organizația în numele căreia s-a efectuat apelul, pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori.

Prin răspândirea acestor sfaturi și avertizări comunității noastre există șanse de reducere a tentativelor de fraude, respectiv de victimizare a persoanelor”, a comunicat IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Amendă nouă pentru școala din satul Cara: 3.000 de lei de la DSP Cluj. Ce au constatat inspectorii sanitari

Publicat

cara amendă

Inspectorii Direcției de Sănătate Publică (DSP) Cluj au aplicat o amendă de 3000 de lei școlii din satul Cara, comuna Cojocna, după ce au constatat mai multe nereguli în urma unui control efectuat la începutul lunii februarie. Amenda vine după o alta, de 5000 de lei, aplicată de ISU Cluj, pentru alte nereguli.

”Urmare a unei sesizări înregistrate la Direcția de Sănătate Publică Cluj cu privire la neasigurarea materialelor şi ustensilelor de curăţenie şi a substanțelor dezinfectante în unitatea de învăţământ, inspectorii sanitari au efectuat o actiune de control în data de 04.02.2025 la Şcoala Gimnazială şi Grădinița Cara, comuna. Cojocna, pendinte de Școala Gimnazială Cojocna, constatându-se că nu sunt asigurate materiale, ustensile de curăţenie şi substanțe dezinfectante, iar starea de curățenie este necorespunzătoare, neconformități pentru care s-a aplicat sanctiune contravențională principală cu amendă în valoare de 3000 lei (persoană juridică), şi s-a acordat termen de remediere 05.02.2025.

Menționăm faptul că la nivelul Şcoalii Gimnaziale Cojocna există un stoc de materiale, ustensile de curăţenie şi substanțe dezinfectante, inclusiv şi pentru Şcoala Gimnazială şi Grădinița Cara”, arată DSP Cluj.

Alte neconformități

De asemenea, inspectorii sanitari au mai constatat și alte neconformități, printre care faptul că personalul de îngrijire (5 persoane), nu a efectuat Cursul pentru însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, motiv pentru care a fost impusă măsura efectuării acestuia până la data de 04.03.2025, în două săli de clasă pereţii sunt afumaţi şi s-a perceput miros de fum de la sobele de teracotă, motiv pentru care s-a impus măsura verificării sobelor de teracotă cu firmă din domeniu până la data de 11.02.2025, iar curtea unității de învăţământ nu este amenajată corespunzător prin faptul că terenul nu este impermeabilizat, astfel că s-a impus măsura efectuării lucrărilor de amenajare a terenului, cu termen septembrie 2025.

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujeanul Mircea Abrudean preia atribuțiile președintelui Senatului de la Bolojan. Acesta va fi președinte interimar al țării

Publicat

Mircea Abrudean

Senatul României anunță preluarea atribuțiilor președintelui Camerei Superioare de către vicepreședintele Mircea Abrudean, acesta devenind al doilea om în stat.

„Având în vedere faptul că președintele Senatului, Ilie Bolojan, va prelua, în conformitate cu prevederile constituționale, funcția de președinte interimar al României, atribuțiile președintelui Senatului vor fi exercitate, în perioada asigurării interimatului, de către vicepreședintele Senatului, Mircea Abrudean”, anunță Senatul, citat de Mediafax.

În acest sens, Ilie Bolojan a semnat marți o decizie prin care se oficializează această tranziție, asigurând astfel continuitatea activității legislative și buna funcționare a Senatului României.

Interimatul funcției de președinte al României se asigură de președintele Senatului, Ilie Bolojan. Anunțul a fost făcut marți de Curtea Constituțională. Totodată, CCR a constatat că funcția de președinte al României devine vacantă în urma demisiei lui Klaus Iohannis.

Clujeanul Mircea Abrudean este și prim-vicepreședinte al PNL Cluj. El a fost, anterior, prefect al județului Cluj și secretar general al Guvernului.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Căsuța de cărămidă gata în 10 zile pentru familia cu 6 copii din Călățele. Mai este nevoie de un mic efort

Publicat

căsuță

Căsuța de 37 de mp din cărămidă, unde se va muta familia cu 6 copii din comuna Călățele, a fost ridicată în 10 zile, în urma unei campanii derulate de Partida Romilor ”Pro Europa” Cluj, dar inițiatorii fac apel la un ultim efort financiar din partea unor oameni de bine care pot dona pentru realizarea finisajelor și pentru dotarea cu mobilier. 

Liderul organizației de tineret a Partidei Romilor ”Pro Europa” Cluj, Dragoș Roșianu, a spus că acoperișul a și fost montat, dar că mai este nevoie de încă un efort pentru finalizarea construcției.

”Am cam rămas fără bani, donațiile ne-au ajutat foarte mult și mulțumim clujenilor care sprijină această familie cu 6 copii să nu mai locuiască într-o cocioabă.

Suntem cu acoperișul terminat, vrem să facem pereți despărțitori în interior, placarea exterioară și scară la intrare. Vrem, de asemenea, să instalăm un panou fotovoltaic să aibă și curent electric, apoi mobilă, măcar niște paturi pentru început”, a spus Roșianu.

Acesta a subliniat că oricât de mică este casa, tot nu se poate face cu una cu nouă, fiind nevoie încă un mic efort.

Cei care pot dona sunt rugați să o facă în contul RO85BTRLRONCRT0504528301, deschis pe numele Tomoiagă Ioana Maria Nicoleta.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate