Connect with us

ACTUALITATE

Eroul din Someșeni. Asul din aviație care a doborât 11 aeronave, dar a fost ucis, culmea, de fostul său instructor de zbor

Publicat


eroul din Someșeni

Dă numele unei școli și unui aeroclub din Cluj. Și se află pe lista cetățenilor de onoare ai Clujului. Dar cine e tânărul care la nici 25 de ani și-a dat viața pentru țară? Un erou al României, căzut pe câmpul de onoare în ultima misiune a Forţelor Aeriene Române în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Născut lângă aerodrom

Traian Dârjan s-a născut în 18 noiembrie 1920 în Someşeni, Cluj (acolo se afla și atunci un aerodrom al armatei), fiind al patrulea copil al familiei Dârjan.

Rămas orfan de tată de la 3 ani, băiatul a fost nevoit să muncească încă de la 14 ani, pentru a completa bursa parţială de elev de liceu la Cluj.

Rămas şomer, Traian revine în 1939 în satul natal, pentru a face agricultură, dar, privind ore în şir la avioanele care zburau de pe aerodromul din apropiere, decide să devină aviator.

A primit brevetul în 1939. Devenea adjutant stagiar

A învăţat pilotajul, iar apoi a primit brevetul, în decembreie 1939, la Şcoala ARPA (Asociaţia Română pentru Propaganda Aviaţiei) de la Cluj, apoi a trecut examenul de admitere la Şcoala Militară de la Tecuci. A absolvit-o la 11 aprilie 1942, cu gradul de adjutant stagiar.

Traian Dârjan a rămas pentru câteva luni la Tecuci, ca instructor, dar în octombrie 1943 nevoia de piloţi pe front fiind acută, a fost trimis la Grupul 9 Vânătoare, unitatea care se pregătea la Tiraspol pentru luptă.

A făcut trecerea pe Messerschmitt Bf 109 G, iar la 23 octombrie a fost trimis pe frontul din Rusia, acolo unde Grupul 9 trebuia să înlocuiască Grupul 7.

Primul avion doborât de Traian Dârjan. A ajuns la 11

Nu a durat mult până la prima victorie, din 11, a lui Dârjan: a doborât un IAK de vânătoare la 22 februarie 1944. A urmat un al doilea, la 10 martie, apoi un Lagg la 17 aprilie şi din nou un IAK, la 28 aprilie.

În toate aceste misiuni (de vânătoare liberă sau de escortare a bombardierelor), Dârjan a fost coechipierul căpitanului Gheorghe Popescu-Ciocănel.

Deja luptele se desfăşurau pe teritoriul României. Aviaţia noastră trebuia să facă faţă atacurilor sovietice, dinspre est, dar, şi mai ales, celor iniţiate de americani şi englezi, care dirijau formaţii de sute de bombardiere către obiective ca Valea Prahovei, cu petrolul şi rafinăriile sale, Braşov, unde era uzina I.A.R., Bucureşti, capitala ţării etc.

As în Aviația Română

Aviaţiile aliate română şi germană se confruntau acum cu forţe mult superioare. Deşi numărul victoriilor individuale ale piloţilor noştri creştea (Traian Dârjan însuşi a adăugat câteva B 24 Liberator la scorul său – al şaptelea avion doborât la 24 iunie 1944, ceea ce a făcut ca el să fie considerat un „as”), avioanele pierdute de inamici erau rapid înlocuite iar aceştia continuau să provoace mari pagube patriei noastre.

„Duminica neagră”

Rămâne în istorie ziua de 26 iulie 1944, numită „Duminica neagră”. În acea zi, peste 300 de avioane americane (bombardiere B 24, însoţite de vânători P38 Lightning şi P51 Mustang) au atacat obiective româneşti.

Piloţii români şi-au înscris 11 victorii, dar preţul plătit a fost foarte mare: şapte avioane pierdute, patru piloţi morţi şi doi răniţi. În timpul luptei, Traian Dârjan s-a alăturat adjutantului Iosif Moraru, care tocmai doborâse un P38, în încercare acestuia de a-şi localiza „prada” pentru confirmarea victoriei.

Au fost atacaţi de două Lightning-uri, Dârjan reuşind să doboare unul dintre ele. Luptele contra USAAF au continuat până pe 18 august, atunci când Alexandru Şerbănescu a fost doborât.

Traian Dârjan a încercat să-l avertizeze că este urmărit de Mustang-uri, dar se pare că radioul căpitanului nu funcţiona. A privit terifiat cum Şerbănescu s-a prăbuşit în flăcări.

A căzut făcut prizonier la ruși

Pe 20 august, Armata Roşie a lansat ofensiva Iaşi – Chişinău, iar activitatea aeriană deasupra Moldovei a explodat pur şi simplu. Pe data de 21, adj. stg. Traian Dârjan făcea parte dintr-o patrulă condusă de către căpitanul „Bâzu” Cantacuzino, aflându-se într-o misiune de vânătoare liberă.

S-au întâlnit cu o formaţie de 24 de IL-7, escortate de 6 Yak-uri.

A reuşit să doboare un avion sovietic în zona Iaşi. A doua zi, în timpul unei lupte cu sovieticii, avionul lui Dârjan a fost lovit, iar pilotul a aterizat forţat…în apropierea unei unităţi sovietice de blindate.

A doua evadare

A fost făcut prizonier, dar în timp ce era transportat cu maşina a avut loc un atac al avioanelor Stuka româneşti (bombardiere în picaj) – chiar acelea pe care Dârjan avusese misiunea să le protejeze.

Profitând de deruta ruşilor, adjutantul român a reuşit să fugă, pentru a fi din nou capturat, de altă unitate rusească. Neţinând seama de armistiţiul de la 23 august, ruşii nu l-au eliberat, Dârjan evadând pentru a doua oară.

A ajuns la unitatea sa tocmai la 30 septembrie. Grupul 9 era deja la Turnişor, lângă Sibiu.

A murit într-o misiune în zona Zvolen (Slovacia)

Românii au continuat toată în iarna ‘44-’45 ofensiva spre vest. Vremea a fost destul de rea, îngreunând condiţiile de zbor, dar misiunile nu lipseau.

Dar cât a fost de greu pentru ai noştri, care trebuiau să lupte atât cu inamicul – germanii şi horthyştii – cât şi cu perfidia ruşilor, noii noştri aliaţi!

La 25 februarie 1945, celula formată din căpitanul Bâzu Cantacuzino, comandantul Grupului 9, şi adjutantul Traian Dârjan a decolat pentru o misiune în folosul trupelor terestre în zona Zvolen (în Slovacia de azi). Au întâlnit o formaţie germană de 8 Focke-Wulf-uri 190, care mitralia un detaşament sovietic.

Românii au angajat imediat lupta. Bâzu a doborât un neamţ, dar, preocupaţi să fotografieze avionul căzut, pentru omologarea victoriei, ei au slăbit atenţia, fiind surprinşi de o patrulă de Me 109 germane.

Ucis de fostul său instructor de zbor

Un proiectil de 13 mm l-a decapitat, pur şi simplu, pe Dârjan. Cel care a tras a fost asul german Helmut Lipfert, cel care, culmea, îl instruise pe Traian Dârjan să piloteze un 109 G. Încă nu împlinise 25 de ani.

Adjutantul Traian Dârjan a fost ultimul dintre cei 16 piloți ai Grupului 9, care a murit în timpul Celui de-al Doilea
Război Mondial. Avea un palmares de 11 victorii confirmate si una probabilă și zburase în 176 de misiuni.

Bibliografie:

*Cornel MarandiucInimi cât să cuprindă cerul patriei 

*Mihai Athanasie Predescu25 februarie 1945 – Ultima jertfă

cluj24.ro a încercat să ia legătura cu vreo rudă de-a eroului din Someșeni, dar n-a avut succes. Despre Traian Dârjan ne-a vorbit președintele filialei Cluj a Asociației Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii (ARPIA), cmdr.rtr. Laurențiu Buzenchi.

eroul din Someșeni

Fost pilot de elicoptere, Laurențiu Buzenchi este un împătimit al istoriei aeronauticii și al aviatorilor români și a acceptat dialogul cu cluj24.ro.

Reporter: A fost Traian Dârjan un pilot talentat?

Laurențiu Buzenchi: Dacă n-ar fi fost talentat, nu ar fi fost ținut ca instructor de pilotaj, imediat după ce și-a luat brevetul. Este clar că avea calități certe. Ca instructor nu e suficient să fii doar un bun pilot, trebuie să fii un bun psiholog, să ai o anumită atitudine față de cei pe care îi pregătești. Să le intuiești stările emoționale, să insiști acolo unde e nevoie, să ai un dialog permanent cu ei.

Sentiment patriotic

Ce credeți, a fost Traian Dârjan un erou în toată puterea cuvântului sau anii tinereții l-au determinat să ia deciziile pe care le-a luat?

Dacă nu trăiești un asemenea sentiment, este greu să-l înțelegi. Eu îl înțeleg, pentru că eu am zburat la Revoluție și s-a tras în draci. Așadar, am înțeles trăirile prin care a trecut el.

Dacă n-ai un sentiment patriotic, dacă n-ai acea dorință de a promova națiunea, de a o respecta și apăra, este greu să te înțeleagă cineva ce sentimente te mână. Datoria? Sigur, poți să-ți faci datoria cu foarte multă prudență și foarte multă conservare. Sau să o faci cu o dăruire exemplară: noi trebuie să apărăm acest pământ, că avem datoria să o facem.

Sunt niște trăiri lăuntrice foarte puternice ca să te convingă să lupți pentru țara ta. Te duci deliberat cu conștiința faptului că poți să fii doborât, poți să fii ucis. Sigur că în sine există acel gând nemărturisit că „poate nu mi se-ntâmplă mie”. Dar,  revenind, da, Traian Dârjan a fost un erou. Un mare erou.

El a fost doborât din imprudența crasă a lui „Bâzu” Cantacuzino, care este considerat cel mai bun pilot român din cel De-Al Doilea Război Mondial. Acest „Bâzu” Cantacuzino îl are pe conștiință pe Traian Dârjan.

eroul din Someșeni

Constantin „Bâzu” Cantacuzino. Foto: Historia

A fost Traian Dârjan unul dintre cei mai buni piloți din acele vremuri?

În Aviația Militară Românească, erai considerat as dacă ai doborât 7 aeronave inamice. Traian Dârjan a doborât 11 și una probabilă. Așa a intrat în categoria așilor.

 

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

FOTO Clujenii reclamă că AVON are ”pile” la Primărie. A instalat un stand în Piața Mărăști unde tarabele s-au desființat

Publicat

De

avon 1

Cititorii Cluj24 au reclamat prezența unui stand al companiei de cosmetice AVON în Piața Mărăști, zonă din care au fost desființate toate chioșcurile și tarabele.

Aceștia susțin că nu e normal să fie autorizat un astfel de stand câtă vreme nu sunt permise alte activități comerciale în spațiul respectiv.

avon 2

”Am avut pe trotuar un chioșc  cu legume/ fructe, ne-au desființat. Tot au curățat acolo, nu mai este nicio tarabă. Dar se vede că AVON are pile la Primărie că le-au permis să își instaleze un stand. Ei nu vând produse acolo, dar își fac reclamă, prezintă produse, până la urmă tot își vând marfa, iar noi a trebuit să fim alungați din zona Pieței Mărăști”, a reclamat un clujean.

Primăria Cluj-Napoca a transmis că standul AVON amplasat în zona Piața Mărăști a fost autorizat pentru a efectua acțiuni de ,,sampling” până în data de 30 septembrie, timp de 14 zile.

avon 3

Citește mai departe

ACTUALITATE

OMS recomandă o COMBINAȚIE de medicamente pentru pacienții infectați cu Covid-19 din categoriile cu RISC crescut

Publicat

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) recomandă, pentru prima dată, o combinaţie de medicamente pentru a preveni formele severe de COVID-19 la pacienţi infectaţi din categoriile cu risc crescut, informează vineri DPA.

OMS a făcut referire la studii care demonstrează că o combinaţie de casirivimab şi de imdevimab, produse de compania americană Regeneron şi de compania elveţiană Roche, pot îmbunătăţi şansele de supravieţuire ale pacienţilor.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă acum administrarea casirivimab şi a imdevimab în cazul pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus care prezintă afecţiuni preexistente, care riscă să dezvolte o formă severă de COVID-19 şi să aibă nevoie de tratament în unităţile de terapie intensivă. OMS a publicat noile recomandări în British Medical Journal.

Pacienţii cu un risc crescut de spitalizare şi cei care nu au dezvoltat anticorpi naturali împotriva COVID-19 sunt cele două grupe pentru care această combinaţie de medicamente va fi cea mai benefică, a precizat OMS într-un comunicat.

OMS a îndemnat companiile producătoare şi guvernele să abordeze problema preţului ridicat şi producţia limitată a combinaţiei de anticorpi Regeneron şi a precizat că au loc negocieri cu Roche cu privire la preţuri mai mici, o posibilă donaţie şi o distribuţie echitabilă în întreaga lume.

Organizaţia Doctors Without Borders a semnalat că Regeneron a făcut deja solicitări de brevete în cel puţin 11 ţări sărace şi a făcut apel la companie să se abţină de la impunerea brevetelor în ţările cu venituri mici.

Nu este echitabil ca oamenii care trăiesc în ţări mai sărace să nu aibă acces la medicamente anti-COVID-19, care reduc riscul de deces, doar pentru că grupurile farmaceutice deţin monopol şi urmăresc un profit ridicat, a declarat Elin Hoffmann Dahl, din partea Doctors Without Borders.

Sursa: Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Poliția Română scoate la concurs peste 1800 de posturi. 23 sunt la IPJ Cluj. Cum se pot înscrie doritorii

Publicat

De

politia
Poliția Română scoate la concurs 1.828 de posturi de agenți și ofițeri de poliție, precum și de personal contractual, prin încadrare directă. Înscrierile se fac online, la unitățile de poliție care au scos posturile la concurs.
Sunt scoase la concurs, prin încadrare directă, 645 de posturi de ofițeri de poliție, 647 de posturi de agenți de poliție și 536 de posturi de personal contractual.
Pentru posturile de ofițer și agent de poliție, înscrierile se fac on-line, la unitățile de poliție care au scos posturile la concurs, în perioada 23 septembrie – 5 octombrie a.c., inclusiv în zilele nelucrătoare. Dosarul de înscriere trebuie să fie complet până la această dată, ulterior nemaiputând fi depuse documente.
Posturile scoase la concurs sunt în specialitățile acțiuni speciale, cazier judiciar, statistică și evidențe operative, analiza informațiilor și implementare date, comunicații și informatică, logistică, operațiuni speciale, ordine publică, pregătire profesională, reținere și arestare preventivă, rutieră, secretariat, documente clasificate și arhivă, cercetarea și prevenirea criminalității, investigații criminale, investigarea criminalității economice, financiar, implementarea proiectelor, psihosociologie și siguranță școlară, relații internaționale, informare și relații publice, structura de securitate, poliție canină și cabinet sanitar veterinar, criminalistică, combaterea criminalității organizate, resurse umane și administrativ.

Detalii despre posturi

Informații complete cu privire la posturile existente, programul înscrierilor, condițiile de participare, documentele necesare și modalitățile de desfășurare a concursurilor se regăsesc, începând de astăzi, pe site-ul oficial al Poliției Române, secțiunea Carieră – Posturi scoase la concurs: https://www.politiaromana.ro/…/posturi-scoase-la-concurs, precum și pe site-urile unităților teritoriale de poliție: https://www.politiaromana.ro/…/poli…/unitati-teritoriale

Calendarul probelor

În perioada 21 – 29 octombrie a.c., se va desfășura proba eliminatorie de evaluare a performanței fizice, respectiv proba practică, în funcție de posturile pe care candidează, dacă este prevăzută o astfel de probă.
La data de 6 noiembrie a.c., va fi desfășurată proba scrisă, de tip test grilă.
Posturile de personal contractul vor fi scoase la concurs, în perioada următoare, în conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 286 din 23 martie 2011, pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice.

23 de posturi la Cluj

Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Cluj scoate la concurs 23 de posturi de agenți și ofițeri de poliție prin încadrare directă.

Înscrierile se fac online, în perioada 23 septembrie – 5 octombrie a.c., inclusiv în zilele nelucrătoare. Dosarul de înscriere trebuie să fie complet până la această dată, ulterior nemaiputând fi depuse documente.

Posturile scoase sunt în specialitățile rutier, ordine publică, investigarea criminalității economice, investigații criminale, criminalistică, secretariat, financiar, comunicații și informatică, implementare proiecte, pregătire profesională și logistică.

Informații complete cu privire la posturile existente, programul înscrierilor, condițiile de participare, documentele necesare și modalitățile de desfășurare a concursurilor se regăsesc pe site-ul unității teritoriale de poliție:

https://cj.politiaromana.ro/ro/cariera/posturi-scoase-la-concurs  , precum și pe site-ul oficial al Poliției Române, secțiunea Carieră – Posturi scoase la concurs:

https://dj.politiaromana.ro/ro/cariera/posturi-scoase-la-concurs .

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Eye in the SKY. Raliul Clujului, SUPRAVEGHEAT din aer

Publicat

foto ijj cluj raliul clujului

În acest weekend are loc Raliul Clujului, competiție așteptată cu nerăbdare de iubitorii acestui sport. Competiția va fi monitorizată de forțele de ordine inclusiv prin supraveghere aeriană.

„Pentru desfășurarea în condiții de siguranță a Raliului Clujului, în perioada 24-26 septembrie 2021, măsurile de ordine publică sunt asigurate de efective ale Inspectoratului de Jandarmi Județean Cluj, Inspectoratului General de Aviație, Inspectoratului Pentru Situații de Urgență Cluj, Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, Salvamont Salvaspeo Cluj și ale Poliției Locale Cluj-Napoca.

De asemenea, pentru etapa montană din 26 septembrie 2021, pentru derularea în condiții optime a competiției sportive, personalul din Centrul Operațional al Unității Speciale de Aviație Cluj-Napoca va asigura suportul tehnic al aeronavei Inspectoratului General de Aviație pe toată durata misiunii.

Scopul acestei misiuni este de a monitoriza și transmite rapid datele din teren astfel încât evenimentul sportiv să se desfășoare în condiții de siguranță.

În situația în care veți participa la această competiție, vă recomandăm:

– manifestați înțelegere față de măsurile luate;

– evitați implicarea în incidente;

– respectați regulile stabilite de către organizatori;

– solicitați imediat intervenţia autorităților atunci când situaţia o impune”, se arată în comunicatul Jandarmeriei Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate