Connect with us

ACTUALITATE

Eroul din Someșeni. Asul din aviație care a doborât 11 aeronave, dar a fost ucis, culmea, de fostul său instructor de zbor

Publicat


Dă numele unei școli și unui aeroclub din Cluj. Și se află pe lista cetățenilor de onoare ai Clujului. Dar cine e tânărul care la nici 25 de ani și-a dat viața pentru țară? Un erou al României, căzut pe câmpul de onoare în ultima misiune a Forţelor Aeriene Române în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Născut lângă aerodrom

Traian Dârjan s-a născut în 18 noiembrie 1920 în Someşeni, Cluj (acolo se afla și atunci un aerodrom al armatei), fiind al patrulea copil al familiei Dârjan.

Rămas orfan de tată de la 3 ani, băiatul a fost nevoit să muncească încă de la 14 ani, pentru a completa bursa parţială de elev de liceu la Cluj.

Rămas şomer, Traian revine în 1939 în satul natal, pentru a face agricultură, dar, privind ore în şir la avioanele care zburau de pe aerodromul din apropiere, decide să devină aviator.

A primit brevetul în 1939. Devenea adjutant stagiar

A învăţat pilotajul, iar apoi a primit brevetul, în decembreie 1939, la Şcoala ARPA (Asociaţia Română pentru Propaganda Aviaţiei) de la Cluj, apoi a trecut examenul de admitere la Şcoala Militară de la Tecuci. A absolvit-o la 11 aprilie 1942, cu gradul de adjutant stagiar.

Traian Dârjan a rămas pentru câteva luni la Tecuci, ca instructor, dar în octombrie 1943 nevoia de piloţi pe front fiind acută, a fost trimis la Grupul 9 Vânătoare, unitatea care se pregătea la Tiraspol pentru luptă.

A făcut trecerea pe Messerschmitt Bf 109 G, iar la 23 octombrie a fost trimis pe frontul din Rusia, acolo unde Grupul 9 trebuia să înlocuiască Grupul 7.

Primul avion doborât de Traian Dârjan. A ajuns la 11

Nu a durat mult până la prima victorie, din 11, a lui Dârjan: a doborât un IAK de vânătoare la 22 februarie 1944. A urmat un al doilea, la 10 martie, apoi un Lagg la 17 aprilie şi din nou un IAK, la 28 aprilie.

În toate aceste misiuni (de vânătoare liberă sau de escortare a bombardierelor), Dârjan a fost coechipierul căpitanului Gheorghe Popescu-Ciocănel.

Deja luptele se desfăşurau pe teritoriul României. Aviaţia noastră trebuia să facă faţă atacurilor sovietice, dinspre est, dar, şi mai ales, celor iniţiate de americani şi englezi, care dirijau formaţii de sute de bombardiere către obiective ca Valea Prahovei, cu petrolul şi rafinăriile sale, Braşov, unde era uzina I.A.R., Bucureşti, capitala ţării etc.

As în Aviația Română

Aviaţiile aliate română şi germană se confruntau acum cu forţe mult superioare. Deşi numărul victoriilor individuale ale piloţilor noştri creştea (Traian Dârjan însuşi a adăugat câteva B 24 Liberator la scorul său – al şaptelea avion doborât la 24 iunie 1944, ceea ce a făcut ca el să fie considerat un „as”), avioanele pierdute de inamici erau rapid înlocuite iar aceştia continuau să provoace mari pagube patriei noastre.

„Duminica neagră”

Rămâne în istorie ziua de 26 iulie 1944, numită „Duminica neagră”. În acea zi, peste 300 de avioane americane (bombardiere B 24, însoţite de vânători P38 Lightning şi P51 Mustang) au atacat obiective româneşti.

Piloţii români şi-au înscris 11 victorii, dar preţul plătit a fost foarte mare: şapte avioane pierdute, patru piloţi morţi şi doi răniţi. În timpul luptei, Traian Dârjan s-a alăturat adjutantului Iosif Moraru, care tocmai doborâse un P38, în încercare acestuia de a-şi localiza „prada” pentru confirmarea victoriei.

Au fost atacaţi de două Lightning-uri, Dârjan reuşind să doboare unul dintre ele. Luptele contra USAAF au continuat până pe 18 august, atunci când Alexandru Şerbănescu a fost doborât.

Traian Dârjan a încercat să-l avertizeze că este urmărit de Mustang-uri, dar se pare că radioul căpitanului nu funcţiona. A privit terifiat cum Şerbănescu s-a prăbuşit în flăcări.

A căzut făcut prizonier la ruși

Pe 20 august, Armata Roşie a lansat ofensiva Iaşi – Chişinău, iar activitatea aeriană deasupra Moldovei a explodat pur şi simplu. Pe data de 21, adj. stg. Traian Dârjan făcea parte dintr-o patrulă condusă de către căpitanul „Bâzu” Cantacuzino, aflându-se într-o misiune de vânătoare liberă.

S-au întâlnit cu o formaţie de 24 de IL-7, escortate de 6 Yak-uri.

A reuşit să doboare un avion sovietic în zona Iaşi. A doua zi, în timpul unei lupte cu sovieticii, avionul lui Dârjan a fost lovit, iar pilotul a aterizat forţat…în apropierea unei unităţi sovietice de blindate.

A doua evadare

A fost făcut prizonier, dar în timp ce era transportat cu maşina a avut loc un atac al avioanelor Stuka româneşti (bombardiere în picaj) – chiar acelea pe care Dârjan avusese misiunea să le protejeze.

Profitând de deruta ruşilor, adjutantul român a reuşit să fugă, pentru a fi din nou capturat, de altă unitate rusească. Neţinând seama de armistiţiul de la 23 august, ruşii nu l-au eliberat, Dârjan evadând pentru a doua oară.

A ajuns la unitatea sa tocmai la 30 septembrie. Grupul 9 era deja la Turnişor, lângă Sibiu.

A murit într-o misiune în zona Zvolen (Slovacia)

Românii au continuat toată în iarna ‘44-’45 ofensiva spre vest. Vremea a fost destul de rea, îngreunând condiţiile de zbor, dar misiunile nu lipseau.

Dar cât a fost de greu pentru ai noştri, care trebuiau să lupte atât cu inamicul – germanii şi horthyştii – cât şi cu perfidia ruşilor, noii noştri aliaţi!

La 25 februarie 1945, celula formată din căpitanul Bâzu Cantacuzino, comandantul Grupului 9, şi adjutantul Traian Dârjan a decolat pentru o misiune în folosul trupelor terestre în zona Zvolen (în Slovacia de azi). Au întâlnit o formaţie germană de 8 Focke-Wulf-uri 190, care mitralia un detaşament sovietic.

Românii au angajat imediat lupta. Bâzu a doborât un neamţ, dar, preocupaţi să fotografieze avionul căzut, pentru omologarea victoriei, ei au slăbit atenţia, fiind surprinşi de o patrulă de Me 109 germane.

Ucis de fostul său instructor de zbor

Un proiectil de 13 mm l-a decapitat, pur şi simplu, pe Dârjan. Cel care a tras a fost asul german Helmut Lipfert, cel care, culmea, îl instruise pe Traian Dârjan să piloteze un 109 G. Încă nu împlinise 25 de ani.

Adjutantul Traian Dârjan a fost ultimul dintre cei 16 piloți ai Grupului 9, care a murit în timpul Celui de-al Doilea
Război Mondial. Avea un palmares de 11 victorii confirmate si una probabilă și zburase în 176 de misiuni.

Bibliografie:

*Cornel MarandiucInimi cât să cuprindă cerul patriei 

*Mihai Athanasie Predescu25 februarie 1945 – Ultima jertfă

cluj24.ro a încercat să ia legătura cu vreo rudă de-a eroului din Someșeni, dar n-a avut succes. Despre Traian Dârjan ne-a vorbit președintele filialei Cluj a Asociației Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii (ARPIA), cmdr.rtr. Laurențiu Buzenchi.

Fost pilot de elicoptere, Laurențiu Buzenchi este un împătimit al istoriei aeronauticii și al aviatorilor români și a acceptat dialogul cu cluj24.ro.

Reporter: A fost Traian Dârjan un pilot talentat?

Laurențiu Buzenchi: Dacă n-ar fi fost talentat, nu ar fi fost ținut ca instructor de pilotaj, imediat după ce și-a luat brevetul. Este clar că avea calități certe. Ca instructor nu e suficient să fii doar un bun pilot, trebuie să fii un bun psiholog, să ai o anumită atitudine față de cei pe care îi pregătești. Să le intuiești stările emoționale, să insiști acolo unde e nevoie, să ai un dialog permanent cu ei.

Sentiment patriotic

Ce credeți, a fost Traian Dârjan un erou în toată puterea cuvântului sau anii tinereții l-au determinat să ia deciziile pe care le-a luat?

Dacă nu trăiești un asemenea sentiment, este greu să-l înțelegi. Eu îl înțeleg, pentru că eu am zburat la Revoluție și s-a tras în draci. Așadar, am înțeles trăirile prin care a trecut el.

Dacă n-ai un sentiment patriotic, dacă n-ai acea dorință de a promova națiunea, de a o respecta și apăra, este greu să te înțeleagă cineva ce sentimente te mână. Datoria? Sigur, poți să-ți faci datoria cu foarte multă prudență și foarte multă conservare. Sau să o faci cu o dăruire exemplară: noi trebuie să apărăm acest pământ, că avem datoria să o facem.

Sunt niște trăiri lăuntrice foarte puternice ca să te convingă să lupți pentru țara ta. Te duci deliberat cu conștiința faptului că poți să fii doborât, poți să fii ucis. Sigur că în sine există acel gând nemărturisit că „poate nu mi se-ntâmplă mie”. Dar,  revenind, da, Traian Dârjan a fost un erou. Un mare erou.

El a fost doborât din imprudența crasă a lui „Bâzu” Cantacuzino, care este considerat cel mai bun pilot român din cel De-Al Doilea Război Mondial. Acest „Bâzu” Cantacuzino îl are pe conștiință pe Traian Dârjan.

Constantin „Bâzu” Cantacuzino. Foto: Historia

A fost Traian Dârjan unul dintre cei mai buni piloți din acele vremuri?

În Aviația Militară Românească, erai considerat as dacă ai doborât 7 aeronave inamice. Traian Dârjan a doborât 11 și una probabilă. Așa a intrat în categoria așilor.

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

CORECTAREA digitalizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională provoacă NEMULȚUMIRI în rândul elevilor

Publicat

corectare

Corectarea digitalizată a examenului de Bacalaureat și a Evaluării Naționale reprezintă noua metodă de corectare pentru lucrările elevilor absolvenți. Această metodă a fost deja pusă în practică în cadrul simulărilor care au avut loc în luna martie.

Însă problemele nu au întârziat să apară. La nivel național s-au semnalat diferite nereguli, în principal legate de platforma utilizată cu scopul trimiterii lucrărilor către corectori, scrie Alba24.ro.

CORECTAREA digitalizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională provoacă NEMULȚUMIRI în rândul elevilor

Rezultatele simulării examenului de Bacalaureat cât și a Evaluării Naționale i-au intrigat pe elevii din anii terminali, fiind mai scăzute decât s-ar fi așteptat aceștia.

După depunerea contestaților, au fost remarcate schimbări substanțiale ale notelor. Când corectorii au fost confruntați în legătură cu punctarea eronată a lucrărilor, aceștia au dat vina pe platforma națională de corectare, care se blochează și trimite note sau punctaje greșite.

Pe lângă problema platformei, au fost întâmpinate probleme și în ceea ce privește scanarea lucrărilor.

Nu doar că scanarea foilor de examen ia un timp îndelungat și necesită o muncă suplimentară, ci și este efectuată, de multe ori, într-un mod defectuos. Din această cauză, au existat lucrări care să fie anulate din cauza faptului că nu au fost scanate corespunzător.

Citește mai departe

EVENIMENT

Accident între o motocicletă și o mașină în Deușu. Motociclistul nu avea permis

Publicat

Clujean arestat violențe

Un accident rutier s-a produs, luni, pe DJ109A, la ieșirea din localitatea Deușu, după ce un bărbat de 37 de ani, care se deplasa cu o motocicletă în direcția localității Panticeu, a intrat în coliziune cu autoturismul care îl preceda, la volanul căruia se afla o femeie de 53 de ani.

Polițiștii clujeni au afimat că în urma impactului a rezultat rănirea bărbatului, iar testările celor două persoane cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.

”Totodată, s-a constatat faptul că bărbatul în cauză nu deținea permis corespunzător categoriei.

În cauză sunt efectuate cercetări sub aspectul infracțiunilor de vătămare corporală din culpă și conducerea unui vehicul fara permis de conducere”, arată IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Bătrân din Cluj-Napoca, dispărut de acasă. Este căutat de Poliție

Publicat

Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că la data de 14 aprilie, în jurul orei 10.00, Ioan Prunean, în vârstă de 72 de ani, din municipiul Cluj-Napoca, a plecat voluntar de la domiciliu și nu a revenit până în prezent.  Acesta este dat dispărut și este căutat de Poliție și familie.  

Semnalmentele bărbatului sunt înălțime aproximativă – 1,70m, ochi căprui, fără semne particulare.

La momentul plecării era îmbrăcat cu articolele vestimentare din fotografia de mai jos.

mos

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre acesta sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!

mos

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Compania IULIUS continuă să investească în Cluj–Napoca și să contribuie la dezvoltarea orașului

Publicat

iulius carbochim1

IULIUS este o companie concentrată pe dezvoltarea și administrarea de proiecte de regenerare urbană, cu o experiență de peste 25 de ani în real-estate și cu investiții în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava ce depășesc 1,2 miliarde de euro. Concepute pe formate mixte, care includ grădini urbane, clădiri de birouri premium, zone de shopping și entertainment, dar și cu importante infuzii de capital în infrastructură, proiectele au devenit ancore pentru comunitate și surse de dezvoltare pentru cele patru orașe.

În Cluj-Napoca, IULIUS continuă investițiile printr-un amplu proiect de reconversie și regenerare urbană inițiat pe fosta platformă Carbochim, cu o investiție ce depășește 500 milioane euro și care va reda vitalitatea unei zone industriale, va crea oportunități investiționale, locuri de muncă și va contribui la consolidarea orașului ca un centru urban modern și atrăgător.

 

YouTube video

Capacitatea de a valorifica potențialul unui oraș

Dezvoltările IULIUS merg dincolo de remodelarea peisajului urban, pentru că imprimă valoare locurilor în care sunt realizate și stabilesc standarde pentru o viață sustenabilă generațiilor actuale și celor viitoare.

Un exemplu în acest sens este primul ansamblu mixed-use din România, Palas Iași, inaugurat în 2012, ce reprezintă un etalon în acest domeniu și 12 ani mai târziu și care contribuie la crearea de importante oportunități economice și sociale pentru oraș.

Cu o investiție de peste 320 milioane de euro, Palas Iași îmbină funcțiuni de retail, office și entertainment, în jurul unei grădini urbane, care a devenit o destinație în sine, pentru comunitatea ieșeană, cea regională, dar și pentru locuitorii din Republica Moldova.

Modelul a fost apoi replicat la Timișoara, unde, în 2019, s-a inaugurat Iulius Town, un proiect mixt ambițios, cu o investiție în valoare totală de 442 milioane de euro, care a transformat o zonă urbană nevalorificată, reconectând-o cu orașul.

Iulius

 (Palas Iași – primul ansamblu mixed-use de regenerare urbană din România)

130 de birouri ale multinaționalelor care pun lumea în mișcare, 35.000 de locuri de muncă

Prin proiectele sale integrate, cu o viziune puternică de a susține creșterea economică, atractivitatea investițională și oportunitățile pentru tineri, huburile creative realizate de IULIUS în trei mari orașe – Iași, Timișoara și Cluj-Napoca – au devenit un reper național.

Prin brandul United Business Center, portofoliul a ajuns la 15 clădiri office premium, cu suprafață totală de peste 242.000 mp, în care se regăsesc peste 130 de birouri ale unor companii internaționale din domeniul IT, outsourcing și automotive, în care lucrează aproximativ 25.000 de angajați.

 

(Iulius Town Timișoara – proiect mixed-use de regenerare urbană IULIUS)

De altfel, numărul total al locurilor de muncă create prin intermediul tuturor proiectelor IULIUS depășește 35.000, incluzând și componentele de retail.

Conceptul work-live-play: 70 de milioane de vizite într-un an

Lidere de piață în regiunile în care operează, proiectele dezvoltate de IULIUS oferă experiențe de distracție multiple și reprezintă destinații în care vrei să-ți petreci timpul.

Cele 8 proiecte cuprind peste 310.000 mp de retail și prezența a peste 1.000 de branduri internaționale, naționale, producători locali și concepte de entertainment.

Prin mixul ce include și parcuri ample, care au și rolul de a fi „scenă” pentru evenimente în aer liber, proiectele IULIUS au atras anul trecut peste 70 de milioane de vizite.

(Grădinile IULIUS, scenă pentru evenimente în aer liber)

130.000 mp de parcuri create de la zero

Proiectele IULIUS nu se remarcă doar prin faptul că integrează funcțiuni diverse, generând valoare prin îmbinarea spațiilor de birouri premium cu zone de retail și de petrecere a timpului liber, ci și prin crearea de spații verzi.

Compania a investit peste 18 milioane de euro în grădinile integrate în ansamblurile Palas Iași, Iulius Town Timișora și în Iulius Parc din proximitatea Iulius Mall Cluj, care au fost amenajate de o echipă formată din peisagiști din Italia și România și care au devenit părți vii din orașe.

Sunt parcuri create de la zero, acolo unde spațiile verzi nu existau, și care aduc împreună natura și comunitatea. În aceste parcuri sunt găzduite numeroase evenimente, sportive, creative, culturale și artistice, care completează experiențele oferite de proiectele IULIUS.

(Parcurile IULIUS, create de zero)

Proiecte ce reconectează comunitatea cu orașul

Un alt element care diferențiază proiectele IULIUS este reprezentat de conceptele sustenabile integrate. Acestea sunt certificate conform standardelor pentru clădiri verzi ce includ și investiții în soluții de conectivitate și modernizare a infrastructurii rutiere și pietonale.

Integrarea lor naturală în oraș este esențială pentru proiecte de o asemenea amploare, care redesenează zone urbane, iar IULIUS și-a asumat investiții consistente pentru soluții de trafic.

Deși preponderent pietonale, proiectele includ crearea de infrastructură rutieră, conform strategiilor de dezvoltare locale. Spre exemplu, în plus față de modernizarea și lărgirea străzilor perimetrale proiectelor, la Timișoara a fost realizat un pasaj subteran cu patru benzi, care a întregit un inel de circulație important pentru oraș, la Palas Iași a fost creată o stradă nouă, care tranzitează proiectul, iar la Palas Campus, tot în Iași, s-a inaugurat recent o nouă arteră, care să susțină fluidizarea traficului din zona centrală.

În total, compania a investit 170 de milioane de euro în soluții de conectivitate, infrastructură, mobilitate alternativă, amenajarea de piste și peste 1.000 de locuri de parcare pentru biciclete.

În plus, sunt amenajate peste 100 de stații de încărcare pentru mașini electrice, iar în clădirile de birouri sunt prevăzute dușuri și vestiare, pentru a încuraja deplasarea cu bicicleta.

IULIUS continuă să fie Parte din Cluj

Compania IULIUS este activă în Cluj-Napoca de aproape 17 ani cu Iulius Mall, un proiect care înglobează, pe lângă portofoliul de branduri și opțiunile de recreere, clădiri de birouri clasa A, dar și un parc de 30.000 mp, foarte îndrăgit de clujeni, ce atrage un public numeros la fiecare eveniment găzduit aici și nu numai. Peste 5.100 de persoane lucrează în acest proiect, care a devenit reper pentru comunitatea locală.

Însă, IULIUS continuă dezvoltarea de proiecte de amploare, iar unul dintre acestea este tot în Cluj-Napoca și presupune transformarea fostei platforme Carbochim într-un proiect mixt.

Acesta va deschide orașului o zonă acum inaccesibilă și va contribui la consolidarea polului de dezvoltare care se conturează deja în zonă. Investiția se ridică la peste jumătate de miliard de euro și va include funcțiuni culturale, office, de retail, entertainment, dar și o grădină urbană amplă.

Și aici, pe lângă zonele verzi generoase, se pune accentul pe conexiunea proiectului ca parte a orașului prin crearea de infrastructură.

Vor fi propuse soluții de sistematizare și restructurare a infrastructurii auto, velo și pietonale din zonă.

Astfel, se va construi un nou pod rutier cu patru benzi auto și două pasarele pietonale peste râul Someș, prevăzute cu piste pentru biciclete, se vor realiza două sensuri giratorii, se vor moderniza și lărgi două străzi, se vor sistematiza trei intersecții în zona Pieței 1 Mai, se vor amenaja piste velo aferente acestora, dar și în cadrul proiectului, pe linia Someșului.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax