EDUCATIE
Elevii clujeni s-au plimbat prin casă cu autobuzul. Primăria a plătit sute de mii de lei pentru „transportul” lor în timpul stării de urgență
Primăria Cluj-Napoca, de la începutul stării de urgență și până în prezent, a plătit Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca aproximativ 4 milioane de lei. Cheltuiala era justificată de abonamentele elevilor și ale studenților, deși elevii nu au putut ieși din casă pe perioada stării de urgență. Mai mult, suma plătită pentru abonamentele elevilor a crescut cu aproape 50% în martie față de lunile precedente.
Ce s-a plătit, cum s-a plătit și de ce s-a plătit
Indirect, primăria a plătit atât abonamentele elevilor cât și abonamentele studenților pe perioada stării de urgență, dar și pe perioada stării de alertă. Doar valoarea totală pentru elevi se ridică la mai mult de un milion de lei. Dacă luăm în discuție și abonamentele studenților, acelei sume i se mai adaugă aproximativ 4 milioane de lei.
Primăria, în urma întrebărilor presante ale redacției, a răspuns ambiguu referitor la decontarea abonamentelor elevilor. Totuși informațiile oferite de surse din interiorul sistemului de învățământ confirmă faptul că Primăria Cluj-Napoca a virat în mod constant bani în conturile instituțiilor preuniversitare.
Cheltuiala de 51.000 de lei din februarie s-a transformat în 74.000 de lei în martie,…
Procesul prin care CTP adună banii de la primărie în vederea furnizării este unul relativ complicat. Compania de Transport Public emite facturi fiecărui liceu în parte, pretinzând o anumită sumă pentru abonamentele și serviciile oferite. La toate liceele din Cluj-Napoca, cheltuiala a crescut cu aproape 50% în luna martie față de februarie. Această creștere este datorată modificării tipului de abonamente pe care elevii le primesc.
Până în martie elevii beneficiau de gratuitate pe două lunii, iar din martie aceștia beneficiau de 120 de călătorii gratuite lunar. Conform datelor obținute de la CTP, un abonament pe două linii costa aproximativ 27 de lei, iar abonamentul actual, cu 120 de călătorii costă 51 de lei.
…iar cheltuiala de 32.500 de lei din februarie s-a transformat în 70.000 de lei tot în martie
Procesul decizional din primării ar trebui să fie unul foarte transparent. Într-o oarecare măsură, așa a fost cazul și în Primăria Cluj-Napoca. Hotărârile Consiliului Local (HCL) din cadrul primăriei clujene oferă publicului informațiile (în mare) referitoare la ceea ce s-a întâmplat referitor la transportului elevilor pe anul acesta.
Pentru început, HCL 20/2020 oferă o soluție pentru două luni (ianuarie și februarie) în cazul transportului elevilor din Colonia Sopor, Pata Rât şi Valea Fânaţelor spre școli și licee. Suma alocată este de 65.000 de lei, adică 32,500 pe lună.
Suma aferentă fiecărei luni se mărește de mai mult de două ori la următoarea HCL. Hotărârea cu numărul 94/2020 alocă exorbitanta sumă de 485.000 de lei transportului din cele trei locații îndepărtate. Din textul hotărârii aflăm că acești bani nu sunt alocați și pentru vacanță. Așadar, prețul lunar al transportului crește la aproximativ 70.000 de lei pe lună
Atât Primăria Cluj-Napoca, cât și CTP au confirmat faptul că acest serviciu nu a fost facturat în urma efectelor pandemiei.
Cum știm câți bani, din bugetul local, erau destinați autobuzelor speciale
Pe scurt, nu știm. Unii directori de școli și licee s-au plâns de faptul că aceste cheltuieli sunt nejustificate în vreme de stare de urgență. S-au întrebat de ce facturile se eliberează în mod normal de către CTP în condiția în care firma nu prestează servicii pentru elevi.
Cluj24, după ce a primit confirmarea existențelor facturilor de la directori, a cerut unităților de învățământ și facturile întrucât cheltuiala banului public trebuie justificată, iar legea spune că acestea trebuie furnizate la cerere. Deși termenul legal a fost depășit, actele nu au fost furnizate de instituții.
Ce declară directorul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca
Liviu Neag, într-un interviu oferit pentru Cluj24 în data de 27 mai, declara că banii destinați autobuzelor speciale „nu reprezintă nicio problemă” pentru că erau incluși în cifra pe care o cheltuia compania pentru transportul elevilor. „Este inclus pentru că acești copilași beneficiau și ei de acel card de gratuitate pentru transportul public”, declară directorul general al CTP. Întrebat punctual despre transportul public al elevilor, directorul Liviu Neag a evitat întrebarea.
Reporter: În perioada martie, aprilie și mai ați avut în vedere că nu ați prestat un serviciu atunci când ați facturat?
Liviu Neag: „Noi în perioada asta am procedat ca orice agent economic. Am redus costurile și am gestionat situația. Am avut periodic în luna mai și aprilie un număr de personal prin rotație. Dacă au fost în primele 15 zile niște persoane, în următoarele 15 zile ale lunii au venit alte persoane. Am încercat să facem un echilibru cât mai bun în ce privește această rotație a unui număr de personal în șomaj tehnic.”
Reporter: Cum s-a reflectat asta în facturile pentru licee?
Liviu Neag: „În costuri mai mici și care, în final, se va trece la finalizare a tuturor sumelor care se vor aloca CTP-ului, se va face. Acum e prematur să vă spun eu rezultatul final. Vă repet, în luna aprilie pe care o avem închisă, avem peste 400 de persoane în șomaj tehnic. Prin asta am încercat să contribuim la reducerea costurilor per total în ceea ce privește cheltuiala cu Transportul Public.
Conform informațiilor oferite de CTP, autobuzele destinate elevilor au fost folosite pe alte trasee.
Ce spune Primăria Cluj-Napoca
Cluj24 a depus o cerere în baza legii 544/2001 în care a cerut explicații referitoare la diferența dintre sumele lunare alocate pentru transportul elevilor. Redacția a mai cerut informații referitoare la măsurile dispuse de primărie pentru a stopa cheltuirea unor bani ce ar fi putut fi redistribuiți pentru combaterea efectelor negative ale pandemiei. Deși cererea a fost depusă în data 27 mai, iar termenul legal în care instituția era obligată să răspundă este de 10 zile, răspunsul nu a apărut decât în urma recontactării.
Din păcate, detaliile furnizate nu au fost concludente, iar din respectivele cifre nu s-au putut trage multe concluzii. Din datele furnizate, aflăm că banii destinați transportului elevilor dinspre Pata Rât, Valea Fânațelor și Colonia Sopor s-au păstrat la bugetul local. CTP confirmă acest lucru spunând că nu a mai emis facturi referitoare la acest serviciu.
Ștefan Chețan
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
”Dăruiește pentru a primi”. Clujenii, invitați să participe la o licitație caritabilă. Banii vor ajunge la copii cu boli grave
O campanie umanitară, organizată de Asociația Păsări, se va desfășura pe Facebook în perioada sărbătorilor de iarnă.
”Dăruiește pentru a primi” va avea loc în perioada 9-16 decembrie 2025, iar donațiile vor ajunge la copii care au foarte mare nevoie.
”Dăruiește pentru a primi”. Clujenii, invitați să participe la o licitație caritabilă. Banii vor ajunge la copii cu boli grave
Campania umanitară va avea loc pe grupul ”Copii pentru copii”. Aici, cei care doresc pot să ofere spre licitație obiecte pe care poate nu le mai folosesc, dar care pot să fie ceea ce alții au nevoie. De asemenea, cine dorește poate să cumperie obiecte licitate de alți părinți.
”Donațiile vor ajuta direct la oferirea de burse educaționale pentru 100 de copii cu boli grave, precum cancer, sindrom Down sau tetrapareză, sprijiniți de Asociația Păsări, care organizează această licitație.
Citește și: Competiție anuală caritabilă la Cluj, pentru copii cu afecțiuni grave, organizată de CBC Fitness Corner & Asociația Păsări
”Goana după cadouri și consumerismul excesiv domină Sărbătoarea Nașterii Domnului din ultimii ani. Dar haideți să facem ceva diferit anul acesta! Vrem să învățăm copiii că pentru a putea primii trebuie mai întâi să dăruiești! Pentru că fiecare are cu siguranță lucruri pe care nu le mai folosește, care ar putea să fie cadoul mult dorit de alții, vă propunem să scoateți la licitație orice considerați că ar putea aduce o bucurie altor persone din grup, iar fondurile strânse sunt donate integral burselor educaționale pentru copii cu boli grave”, spune Vlad Pop, fondatorul Asociației Păsări.
România îndeplineşte condiţiile pentru includerea în Programul Visa Waiver. Nivelul ratei de refuz al vizelor SUA pentru români a coborât la 2,61%. România şi-a atins astfel obiectivul de reducere a ratei de refuz a vizelor SUA pentru turism şi afaceri sub pragul de 3%, îndeplinind condiţiile pentru includerea în Programul Visa Waiver, se arată într-un comunicat transmis AGERPRES de Guvern.
Departamentul de Stat al SUA a comunicat miercuri că rata de refuz a vizelor de tip B pentru cetățenii români a scăzut la 2,61%, sub 3% cât este pragul impus în programul Visa Waiver, a anunțat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
România ÎNDEPLINEȘTE condiţiile pentru includerea în Programul Visa Waiver
„În urmă cu câteva minute, Departamentul de Stat al SUA a comunicat oficial rata de refuz a vizelor de tip B pentru cetățenii români care au aplicat pentru acest tip de vize. Rata este 2,61%, ceea ce ne plasează categoric sub pragul de 3% care era un criteriu obiectiv, măsurabil pentru ca România să se califice în programul Visa Waiver”, a spus Constantin.
El a precizat și care sunt următorii pași până când românii vor putea călători în SUA în scop turistic și de afaceri fără a mai fi nevoie de viză.
„La începutul lunii noiembrie, o delegatie comună a ministerului de interne american și a Departamentului de Stat a sosit în România, au făcut o evaluare, astăzi este comunicată această cifră, urmează ca datele să fie comunicate Congresului SUA, care în mod simbolic va comunica oficial că România este calificată în program”, a spus purtătorul de cuvânt al Guvernului.
El a numit această realizare drept o „victorie diplomatică”.
În cursul anului fiscal 2024, cetăţenii români au depus 80.596 de solicitări de vize B1/B2 la nivel mondial, aproape dublu faţă de numărul cererilor din anul fiscal anterior. Oficiile diplomatice şi consulare americane au acordat peste 78.000 de vize B1/B2, un număr record pentru România.
EVENIMENT
Tânăr SĂLTAT de jandarmi la Cluj. S-a pus în genunchi la protestul anti-Georgescu și s-a rugat să iasă DRACII din protestatari
Miercuri seara, în fața Prefecturii din Cluj-Napoca, a avut loc un protest anti-Georgescu și prodemocrație, la care au participat peste 2.500 de persoane.
Manifestația a avut un caracter pașnic, s-au afișat pancarte cu mesaje anti-Georgescu și pro Europa, s-au scandat lozinci antifasciste și antilegionare.
Tânăr SĂLTAT de jandarmi la Cluj. S-a pus în genunchi la protestul anti-Georgescu și s-a rugat să iasă DRACII din protestatari
În timpul protestului, un tânăr s-a așezat în genunchi și s-a rugat cu o cruce în mâini pentru exorcizarea participanților. Pentru a nu degenera evenimentul, jandarmii l-au ridicat pe tânăr și l-au îndepărtat de mulțime.
ADMINISTRAȚIE
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj celebrează 20 milioane de PASAGERI transportaţi de Wizz Air din 2007
Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj şi compania aeriană Wizz Air, au sărbătorit astăzi un nou record, respectiv 20 de milioane de pasageri transportaţi de compania aeriană de la lansarea operaţiunilor acesteia pe Aeroportul Internaţional Cluj, respectiv din anul 2007 până în prezent.
„Pasagerul Wizz Air cu numărul 20.000.000 a fost transportat pe zborul W43302 de la Londra-Luton la Cluj-Napoca. Norocosul pasager a fost selectat și premiat la debarcare în cadrul evenimentului aniversar, în prezenţa reprezentanților aeroportului şi ai companiei aeriene.
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj celebrează 20 milioane de PASAGERI transportaţi de Wizz Air din 2007
Astfel, de la primul zbor internațional de la Cluj-Napoca la Budapesta în anul 2007, un total de 20 milioane de pasageri au rezervat bilete cu Wizz Air către și dinspre Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj. Compania aeriană s-a dezvoltat semnificativ din anul 2007, extinzându-și rețeaua de rute și crescând în prezent numărul de zboruri, la peste 35 de destinații către aproximativ 15 țări într-un an calendaristic. Astfel, baza din Cluj-Napoca a devenit a doua cea mai mare bază Wizz Air din România.
Wizz Air este principala companie aeriană de pe Aeroportul Internaţional Cluj, oferind o gamă largă de destinații care asigură conectivitatea pentru regiune. Cu prețuri accesibile și o flotă modernă, Wizz Air joacă un rol esențial în extinderea oportunităților de călătorie aeriană pe plan internațional pentru locuitorii din Cluj-Napoca și în atragerea turiștilor în inima Transilvaniei.
În sezonul de iarnă W2425, Wizz Air a reluat zborurile spre 3 destinaţii mult aşteptate de pe Aeroportul Internaţional Cluj: Viena, Abu Dhabi şi Lyon şi respectiv a inaugurat alte 2 rute noi, Stuttgart şi Lisabona, care sunt operate conform tabelului de mai jos, respectiv:
„Wizz Air demonstrează că este una dintre cele mai puternice companii aeriene europene”
În prezent, Wizz Air conectează Clujul cu 26 destinaţii, respectiv: Barcelona, Basel Mulhouse Freiburg, Bruxelles Charleroi, Bologna, Dortmund, Eindhoven, Frankfurt-Hahn, Londra Luton, Madrid, Malaga, Memmingen, Milano Bergamo, Nurenberg, Paris Beauvais, Roma Ciampino, Valencia, Veneţia-Treviso, Zaragoza, Leeds, Malmo, Alicante, Viena, Abu Dhabi, Stuttgart, Lisabona şi Lyon.
Președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, domnul Viorel Federiga, a declarat: „Doresc să felicit atât compania Wizz Air pentru acest record de pasageri cât şi Aeroportul Internațional Cluj, care ne aduce din nou un motiv de mândrie. Prin aceste rezultate remarcabile, Aeroportul Internațional Cluj demonstrează încă o dată, faptul că este aeroportul regional cu cea mai dinamică şi spectaculoasă dezvoltare. Este evident faptul că eforturile constante depuse de întreaga echipă a aeroportului clujean de a creşte conectivitatea regiunii şi de a stabili record după record, continuă să se bazeze pe profesionalism, viziune și excelență în dezvoltarea celui mai mare aeroport regional din România.”
Domnul David Ciceo, Directorul General al Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj, a precizat cu această ocazie: „Din 2007, când Wizz Air a început să opereze în Cluj-Napoca și mai apoi din 15 mai 2008, când aici a fost înființată o bază operaţională Wizz Air, compania aeriană și-a dezvoltat semnificativ operațiunile. Aeroportul Internațional Cluj și Wizz Air au stabilit atunci un parteneriat de lungă durată, de peste 17 ani, care se dovedește astăzi că a fost de un real succes. Prin acest record de pasageri înregistrat astăzi, 20 milioane de pasageri transportaţi de pe Aeroportul Internaţional Cluj, Wizz Air demonstrează că este una dintre cele mai puternice companii aeriene europene şi împreună reușim să oferim clujenilor şi pasagerilor noştri peste 35 de destinaţii din Europa şi Orientul Mijlociu.”
Mai multe informații despre orarul de zbor și rezervări pot fi găsite pe site-ul Wizz Air.