Connect with us

ECONOMIE

e-FACTURA, opțională de la 1 iulie 2024 și OBLIGATORIE din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile

Publicat


e-factura

e-Factura este opțională de la 1 iulie 2024 și obligatorie din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile.

Ultimul an a fost caracterizat de o dinamică accentuată a legislației privind e-Factura în relația B2B (facturare către alți operatori economici – business-to-business) și noi prevederi legale recente (OUG nr. 69/2024 – 21 iunie 2024) abordează situația facturilor emise către consumatorii finali care nu sunt persoane impozabile (inclusiv persoane fizice), în așa-numita relație B2C (business-to-consumer), scrie Alba24.ro.

e-FACTURA, opțională de la 1 iulie 2024 și OBLIGATORIE din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile

Concret, persoanele impozabile care emit facturi către astfel de consumatori le pot raporta opțional în sistemul e-Factura în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, însă de la 1 ianuarie 2025, raportarea B2C în e-Factura va fi obligatorie.

e-Factura. Relația B2C revine pe masa legiuitorului

Despre beneficiile implementării sistemului e-Factura s-a scris mult în ultima perioadă. Nu pot fi negate contribuțiile sale la raportarea în timp real a operațiunilor către autoritățile fiscale, precum și facilitarea monitorizării tranzacțiilor comerciale de către partenerii de afaceri ori reducerea riscului emiterii de facturi false ori duplicate.

S-a scris și despre problemele pe care le întâmpină emitenții facturilor în utilizarea facilităților tehnice ale sistemului e-Factura, care a fost adaptat treptat, pe măsură ce utilizarea sa a impus modificări (exemple, cod unic pe fiecare factură pentru eliminarea facturilor duplicate, autofacturarea, posibilitatea sortării facturilor în primite, emise, cu erori și cu mesaje etc.).

Dacă în relația B2B sistemul e-Factura pare să fi intrat într-o linie mai puțin sinuoasă, relația B2C revine pe masa legiuitorului, care consideră că și consumatorilor care nu sunt persoane impozabile (inclusiv clienți persoane fizice) trebuie să li se emită facturi prin intermediul sistemului e-Factura. Livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care se identifică în relaţia cu furnizorul sau prestatorul prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C.

e-Factura B2C, opțională în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024

Pot transmite facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, în perioada 1 iulie 2024-31 decembrie 2024, operatorii economici – persoane impozabilestabilite în România (conform art. 266 alin. 2 din Codul fiscal), indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal), pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care aulocul livrării/prestării în România (conform art. 275, 278 şi 279 din Codul fiscal), efectuate în relaţia B2C.

e-Factura pentru clienți persoane fizice titulari de vouchere de vacanță, obligatorie din 1 aprilie 2022
În cazul voucherelor de vacanţă emise pe orice tip de suport, unităţile afiliate sunt obligate, începând cu data de 1 aprilie 2022, să transmită în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor (OUG nr. 131/2021).

Operatorii economici cu activitate de turism din România, autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru Turism (conform OG nr. 58/1998), care deţin structuri de primire turistice clasificate şi/sau agenţii de turism licenţiate şi care acceptă vouchere de vacanţă ca modalitate de plată, se denumesc, în mod convenţional, unităţi afiliate (OUG 8/2009).

e-Factura B2C obligatorie de la 1 ianuarie 2025

Au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România (conform art. 266 alin. 2 din Codul fiscal), indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal), pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării / prestării în România (conform art. 275, 278 şi 279 din Codul fiscal), efectuate în relaţia B2C.

Fac excepţie facturile simplificate (emise conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal) -atunci când valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro (la ultimul curs de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei).

Situația asociațiilor și fundațiilor – e-Factura obligatorie doar din 2025 (1 iulie 2025)

Au obligaţia utilizării sistemului e-Factura de la data de 1 iulie 2025, asociaţiile şi fundaţiile (constituite conform OUG nr. 26/2000 și Legii nr. 246/2005), alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu suntînregistrate în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal). Acestea nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025, însă pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura.

Situația agricultorilor persoane fizice – e-Factura obligatorie doar din 2025 (1 iulie 2025)

Au obligaţia utilizării sistemului e-Factura de la data de 1 iulie 2025, agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori (prevăzut la art. 315,1 dinCodul fiscal). Nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025, dar pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura.

În concluzie, ne aflăm într-o perioadă de tranziție spre implementarea obligatorie de la 1 ianuarie 2025 a obligației de utilizare a sistemului RO e-Factura în tranzacțiile B2C, pentru operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării / prestării în România.

Familiarizarea cu “E-urile” în fiscalitate pare a fi singura atitudine care asigură conformarea fiscală a contribuabililor, în condițiile în care din ce în ce mai multe tipuri de tranzacții se vor raporta în mod electronic fiscului.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

ATENȚIE! Tentative de FRAUDĂ în numele Băncii Naționale a României

Publicat

hacker pixabay.com

S-au intensificat tentativele de fraudă de tip spoofing, apeluri telefonice, mesaje și site-uri care disimulează o comunicare oficială a unei instituții bancare sau a unei autorități a statului în care este folosită identitatea vizuală a BNR.

„În ultima perioadă, a fost semnalată intensificarea tentativelor de fraudă de tip spoofing, – apeluri telefonice, mesaje și site-uri care disimulează o comunicare oficială a unei instituții bancare sau a unei autorități a statului (ANAF, Poliția Română etc) – în care identitatea vizuală a Băncii Naționale a României (BNR) a fost utilizată, vizând obținerea de date personale sau efectuarea unor acțiuni care pot duce la tranzacții financiare bazate pe informații false (de tip ponturi sau recomandări de investiții). Alți atacatori au solicitat instalarea de aplicații, deschiderea de linkuri sau autorizarea unor acțiuni pe telefon prin amprentă”, transmite BNR într-un comunicat.

ATENȚIE! Tentative de FRAUDĂ în numele Băncii Naționale a României

Conform acestuia, toate aceste încercări vizează furtul de identitate, instalarea de programe malware sau efectuarea de tranzacții financiare în numele victimelor.

Comunicările oficiale ale Băncii Naționale a României în mediul online se realizează exclusiv prin website-urile bnr.ro, bnro.ro și conturile instituției pe rețelele sociale LinkedIn, X, Instagram și YouTube, transmite banca centrală.

„Totodată, semnalăm că astfel de încercări de manipulare pot include și apeluri telefonice, mesaje audio sau chiar video (deepfake) în care pot apărea persoane care se prezintă ca reprezentanți ai BNR. Aceste metode urmăresc să creeze aparența unei comunicări oficiale, cu scopul de a câștiga încrederea victimei”, se mai arată în comunucat.

BNR arată că nu solicită niciodată prin e-mail, telefon, mesaje-text sau mesaje instant, date cu caracter personal sau alte informații confidențiale despre credite, carduri sau conturi bancare, nici efectuarea unor transferuri de bani. De asemenea, reprezentanții BNR nu cer informații cu privire la veniturile personale, credite solicitate/ aprobate/ acordate de BNR sau de alți creditori profesioniști sau alte aspecte de natură financiară. Dacă se prezintă oportunități de investiții sau de obținere a unor câștiguri rapide, facile şi consistente, cel mai probabil este un atac de tip spoofing.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Cursul dolarului a scăzut la valorile de la începutul lui octombrie, după ultimul anunț al lui Donald Trump

Publicat

De

Cursul dolarului

Anunțul făcut preşedintelui Donald Trump privind o suspendare de 90 de zile a suprataxelor vamale „reciproce”, cu excepţia Chinei, în cazul căreia le-a majorat la 125%, a relaxat piețele financiare și a determinat creșterea apetitului pentru risc.

Leul, însă, nu a putut profita de sentimentul din piață, de care au beneficiat celelalte monede de la marginea zonei euro, în condițiile în care presiunile de depreciere sunt ridicate, arată analistul economic Radu Georgescu.

Cursul leu – euro după acest anunț

Radu Georgescu precizează că leul nu a “profitat” și din cauza încetinirii ritmului de creștere a economiei românești.

Conform estimărilor INS, PIB-ul anului trecut a fost de 1.760,11 miliarde de lei, mai mult cu doar 0,8% faţă 2023, în timp majorarea din ultimul trimestru din 2024 a fost de doar 0,5% comparativ cu perioada similară din 2023.

Pe acest fond, cursul euro a scăzut marginal de la 4,9775 la 4,9772 lei, în timp ce culoarul de tranzacționare s-a restrâns la 4,977 – 4,978 lei.

Indicele ROBOR la trei luni a revenit de la 5,89

Piața monetară a rămas calmă, arată analistul economic Radu Georgescu, dar se observă o ușoară tendință de creștere a indicilor ROBOR, după decizia BNR de a menține dobânda de referință la 6,5%. Banca centrală a semnalizat, de asemenea, o tendință de creștere a inflației până la jumătatea anului.

Joia aceasta, indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a revenit de la 5,89 la 5,90%. Indicele la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, a urcat de la 5,98 la 5,99%, iar cel la 12 luni a stagnat la valoarea stabilită miercuri de 6,07%.

Care este cursul leu-dolar

Creșterea apetitului pentru risc a apreciat euro de la un minim de 1,0943 la 1,1088 dolari, aproape de maximul atins vinerea trecută de 1,1109 dolari. În piața locală, cursul monedei americane a coborât de la 4,5115 la 4,5061 lei, o valoare similară fiind înregistrată la începutul lui octombrie trecut, arată Radu Georgescu.

Cererea de monedă elvețiană se menține ridicată, dar aceasta nu a mai coborât sub pragul de 0,93 franci/euro, astfel că media ei a scăzut de la 5,3594 la 5,3426 lei. Lira sterlină a recuperat o parte din pierderile suferite zilele trecute iar cursul ei a crescut de la 5,7821 la 5,7999 lei.

Prețul aurului a crescut

Prețul gramului de aur a crescut de la 441,8413 lei la 450,7054 lei, evoluție determinată de aprecierea metalului galben la 3.068,30 – 3.135,60 dolari/uncie.
Media monedelor din regiune s-a apreciat la 4,2644 zloți/euro, respectiv 405,97 forinți/euro.
Criptomonedele au profitat de aprecierea companiilor din domeniul tehnologiei listate la New York. Bitcoin a crescut la 81.324 – 82.704 dolari, față de minimul de 74.617 atins miercuri. Ethereum, care a coborât în ziua precedentă până la 1.390 dolari a urcat la 1.582 – 1.671 dolari.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Pentru iubitorii de dulciuri. Festivalul ciocolatei, în weekend la Cluj. E prima ediție în afara Capitalei

Publicat

Festivalul ciocolatei la Cluj

Clujul va găzdui, în acest weekend, un festival al ciocolatei.

Chocolate Saga are prima ediție locală între 11 și 13 aprilie, la Chios, în Parcul Central.

Festivalul ciocolatei la Cluj

Ciocolatierii români cresc ca număr de firme, dar și ca profesionalism. Aproape jumătate din branduri sunt poziționate in vestul țării. De aceea, prima ediție a festivalului ciocolatei din afara capitalei începe vineri 11 aprilie, la Cluj, arată organizatorii festivalului.

Astfel, în ultimii ani, antreprenorii locali din domeniul dulciurilor au demonstrat o creștere remarcabilă, atât în ceea ce privește numărul de afaceri nou-înființate, cât și în calitatea produselor artizanale.

Dulciurile românești capătă identitate

“Vestul țării s-a remarcat ca o zona creativa, cu aproape jumătate din brandurile autohtone dezvoltate aici. Este un semn clar că dulciurile românești capătă identitate și valoare adăugată”, spune Adina Istrate, organizator Chocolate Saga.

Evoluția vine pe fondul unui interes tot mai mare al consumatorilor pentru produse autentice, cu povești locale și gusturi originale, ceea ce oferă antreprenorilor din domeniu oportunitatea de a-și construi branduri solide, competitive nu doar pe piața internă, ci și la export.

Ciocolată pentru toate gusturile

Va fi ciocolată pentru toate gusturile și activități pentru familie:

  • Ciocolată albă: pentru cei care cred în unicorni și în magie.
  • Ciocolată roz: pentru visători și romantici incurabili.
  • Ciocolată cu lapte: clasică, ca o îmbrățișare caldă.
  • Ciocolată cu caramel: pentru cei care iubesc gusturile surprinzătoare.
  • Ciocolată neagră: pentru cei care apreciază intensitatea și profunzimea.
  • Ciocolată de casă: ca la mama acasă, cu multă dragoste.
  • Ciocolată explozivă: pentru cei care vor să simtă fiorul pe limbă.

Biletele sunt disponibile AICI.

Citește mai departe

EVENIMENT

Serviciul ALOPEDI, tot mai solicitat. Peste 3.400 de părinți au cerut sfatul medicilor clujeni în primele 3 luni ale anului

Publicat

De

Apeluri ALOPEDI, serviciul de sfat medical telefonic

Peste 3.400 de părinți au beneficiat, în primele trei luni ale anului 2025, de sfaturile medicale oferite prin intermediul serviciului gratuit de telemedicină ALOPEDI – 0364 917, gestionat de Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj.

Pentru peste 250 de copii a fost recomandată evaluarea de urgență.

Serviciul ALOPEDI de la Cluj, tot mai solicitat

În perioada ianuarie – martie au fost înregistrate 3.417 apeluri la acest call center destinat urgențelor pediatrice. Majoritatea solicitărilor, mai exact 71,76%, s-au finalizat cu recomandări care au permis îngrijirea copiilor la domiciliu, părinții fiind informați despre semnele care impun prezentarea la un consult medical direct.

Pentru 253 de copii, însă, a fost recomandată evaluarea de urgență, în primele două ore de la apel, iar în patru cazuri a fost necesară intervenția Serviciului de Ambulanță.

Febra, cel mai mare “inamic” al părinților

Cele mai frecvente motive pentru care părinții au cerut sprijin medical au fost febra și problemele respiratorii, o situație frecventă în sezonul rece.
Din totalul apelurilor, 1.191 au provenit din alte județe decât Cluj, în timp ce 15 apeluri au fost efectuate de părinți români aflați în afara granițelor țării. Capitala se află în topul orașelor care au apelat la acest serviciu

„Profesionalism, dăruire, eficiență și promptitudine sunt doar câteva dintre cuvintele ce definesc acest serviciu de telemedicină și specialiștii care deservesc ALOPEDI. Ne bucurăm că părinții au în continuare încredere în sfaturile și recomandările medicilor și le reamintim faptul că serviciul nostru de sfat pediatric telefonic este disponibil 24 de ore din 24, șapte zile din șapte”, a spus Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj, instituție care are în subordine spitalul.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate