Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Dimex 2000 a câștigat licitația pentru lotul 2 din centura metropolitană a Clujului

Publicat


Câștigător centura metropolitana Cluj, lotul II

Asocierea formată din Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului.

Conform datelor disponibile pe portalul SEAP și informațiilor Asociației Pro Infrastructură, marți, 18 februarie, a fost desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția tronsonului cuprins între nodurile 5 și 18 al Centurii Metropolitane Cluj-Napoca. Asocierea este singurul ofertant, iar realizarea lucrărilor stă acum la mâna Guvernului care trebuie să aprobe noile costuri ale tronsonului, estimat inițial la un milirad de euro.

Dimex 2000 a câștigat licitația pentru lotul 2 din centura metropolitană a Clujului

Potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructură, la prima vedere, vestea e îmbucurătoare, dar, la o analiză mai atentă, sunt mai multe motive serioase de îngrijorare.

Aceștia vorbesc despre “(in)capacitatea antreprenorului Dimex, riscul de pierdere a fondurilor europeneși costurile neeligibile enorme care trebuie plătite de stat.

“Din păcate, Dimex este o dezamăgire pe mini-lotul drumului expres de 5 kilometri de la Tureni, conexiunea dintre Autostrada A3 și DN1. Promisiuni optimiste, inaugurare în decembrie 2024, termen contractual (februarie 2025) depășit cu luni bune. Sperăm ca tranzitarea Turdei să devină istorie în mai-iunie. Dar nu pariem pe asta. Dacă asta este ‘performanța’ Dimex pe un ciot cu dificultate medie, avem mari dubii că pot duce la bun sfârșit, într-un termen rezonabil, un proiect de vreo 10 ori mai complex tehnic, birocratic și financiar. Greu de crezut că bistrițenii vor avea puterea financiară să ducă șantierul la final în condițiile în care…”, arată aceștia.

API: România riscă să plătească toate costurile din buzunar

Asta este o problemă având în vedere că centura a fost scoasă la licitație prima dată cu un preț mult subevaluat și nu a atras niciun constructor, arată cei de la Asociația Pro Infrastructură care dau vina pe Emil Boc pentru acest lucru.

“În a doua rundă tot Dimex (cu Con-A) a depus singura ofertă, declarată inadmisibilă de primărie după vreo 4 luni de cugetări intense. În timpul celei de-a treia încercări, actuala, primăria a crescut valoarea estimată cu 15% după ce ofertele (singura de fapt, Dimex) au fost depuse. Deși legală, această manevră administrativă nu este acceptată de Comisia Europeană deoarece denaturează concurența. Și pe bună dreptate. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Foarte probabil, un cost cu 15% mai mare ar fi atras și alți competitori. Așa, a fost unul singur care, coincidență, are o ofertă cu… 15% peste valoarea estimată inițial”, mai arată sursa citată.

Astfel, arată speciliști în infrastructură, la fel ca la metroul Clujului, banii din PNRR se pot pierde, iar alternativa este realizarea centurii cu finanțare de la bugetul de stat.

“Ca să evităm pierderea fondurilor europene, o posibilă soluție, care acum pare tardivă, ar fi fost anularea licitației și relansarea ei la preț +15% din capul locului, în speranța că așa vor veni și constructori (mai) puternici”, au mai arătat cei de la Asociația Pro Infrastructură.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate