EVENIMENT
DESPĂGUBIRI pentru fiecare zi de întârziere la portarea numerelor de telefon. Proiect la ANCOM
Operatorii de telefonie fixă și mobilă vor fi obligați să plătească despăgubiri pentru fiecare zi de întârziere la portarea numărului de telefon sau de întrerupere a serviciilor de comunicații, dacă acestea sunt mai mari de o zi lucrătoare, sau dacă mutarea numerelor de telefon se face fără acordul acestora, scrie Alba24.ro.
Potrivit unui proiect publicat de ANCOM, sunt propuse despăgubiri de 10 lei/zi pentru abonații de telefonie mobilă și 5 lei/zi pentru prepay și telefonie fixă.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a publicat joi, 22 decembrie, un proiect de decizie pentru stabilirea regulilor de acordare a unor despăgubiri abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul portabilității numerelor.
Acordarea despăgubirilor
Potrivit proiectului, au fost identificate trei situații în care furnizorii trebuie să acorde despăgubiri:
– atunci când portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare
atunci când întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare
– atunci când portarea s-a realizat fără acordul abonatului
Procedura de solicitare și acordare a despăgubirilor
Soluția aleasă și implementată în proiect supus consultării este cea a acordării despăgubirilor în urma cererii transmise de către abonat.
Procesul de depunere a cererilor de despăgubire este facilitat prin includerea în proiect a cerinței ca furnizorii de servicii de comunicații electronice să pună la dispoziția abonaților modalități facile de transmitere a cererilor de despăgubire, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță în cazul în care acceptă primirea cererilor de portare și a cererilor de anulare prin astfel de mijloace.
Totodată, prin proiect ANCOM a propus un termen de 60 de zile de la data realizării portării în care persoanele îndreptățite pot depune solicitările care au ca obiect despăgubirile, fiind lăsată și posibilitatea furnizorilor de servicii de comunicații implicați de a stabili termene mai extinse.
De asemenea, pentru a asigura celeritatea procesului de acordare a despăgubirilor, a fost stabilit un termen de 30 de zile de la primirea cererii de despăgubire în care furnizorul are obligația de a o procesa și de a informa abonatul cu privire la: dreptul acestuia de a primi sau nu despăgubiri, cuantumul total al despăgubirilor la care are dreptul, modalitatea și termenul de acordare a despăgubirilor, indicând în plus, dacă este cazul, perioada de eșalonare.
Termenul de acordare a despăgubirilor este, de regulă, de cel mult 60 de zile de la primirea cererii de despăgubire însă, în plus, a fost prevăzută posibilitatea ca despăgubirile să poată fi acordate în mod eșalonat, pe o perioadă de maximum un an.
Despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament. În cazul serviciilor cu plata în avans, furnizorii de servicii de comunicații electronice au posibilitatea de a acorda despăgubirile sub formă de credit.
Stabilirea furnizorului care acordă despăgubirea
Pentru ca procesul de solicitare și acordare a despăgubirilor să fie cât mai simplu pentru abonați, acestea ar trebui să fie acordate de către un furnizor desemnat în funcție de contextul cel mai favorabil acestora și având în vedere celeritatea procesului de solicitare și primire a despăgubirilor.
Prin urmare prin proiectul ANCOM se desemnează pentru fiecare situație pentru care se poate acorda despăgubiri un furnizor responsabil pentru aceasta. Acest furnizor nu este în mod necesar cel culpabil de nerespectarea obligațiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor. De aceea, a fost stabilită posibilitatea furnizorului desemnat de a recupera o parte din/în totalitate sumele plătite abonaților cu titlu de despăgubire, de la furnizorul în culpă.
În situația în care portarea se realizează, pentru întârzierile survenite în cadrul proceselor de portare care depășesc o zi lucrătoare și pentru depășirea termenului de o zi lucrătoare de întrerupere a serviciului, furnizorul la care se va solicita despăgubirea este furnizorul acceptor (furnizorul la care se portează numărul), care este responsabil pentru derularea procesului de portare. Astfel, se păstrează principiul „one stop shop” conform căruia solicitantul portării are contact direct doar cu furnizorul acceptor în ceea ce privește desfășurarea procesului de portare.
O situație aparte este cea a declanșării unor procese de portare fără acordul abonatului care are dreptul de a solicita portarea, furnizorul la care trebuie depusă cererea de despăgubire în acest caz fiind cel care are rolul de furnizor donor în procesul de portare nesolicitat de abonat. În aceste situații este evident faptul că furnizorul la care trebuie depusă cererea de despăgubire nu este cel care a cauzat portarea abuzivă, întrucât cererea de portare este inițiată de către furnizorul acceptor.
Stabilirea cuantumului despăgubirilor
Proiectul prevede că despăgubirile trebuie acordate corespunzător cu numărul de zile de întârziere a realizării portării sau de întrerupere a serviciului, dacă acestea sunt mai mari de o zi lucrătoare, sau, în cazul portării fără acordul utilizatorului, cu numărul de zile în care numărul portat nu a fost activ în rețeaua furnizorului donor. Despăgubirea trebuie acordată pentru fiecare număr pentru care s-au manifestat situațiile respective.
Pentru calculul numărului de zile de întârziere, a fost precizat faptul că data convenită pentru portare este data comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare.
Potrivit proiectului, valoarea despăgubirii stabilită pentru o zi reprezintă aproximativ 30% din venitul mediu lunar, la nivelul anului 2021, pentru fiecare categorie de servicii:
– telefonie mobilă pe bază de abonament (valoare despăgubire: 10 lei/zi)
– telefonie mobilă pe bază de cartelă preplătită (valoare despăgubire: 5 lei/zi)
– telefonie fixă (valoare despăgubire: 5 lei/zi)
Extinderea perioadei în care abonatul beneficiază de dreptul de portare
ANCOM a urmărit obținerea unui impact minim asupra furnizorilor participanți la procesele de portare și deconectare, astfel încât potențialele modificări care trebuie realizate de către aceștia procedurilor sau sistemelor IT să fie minime.
Soluția propusă asigură îndeplinirea obligațiilor legale fără a modifica substanțial procesul de deconectare a numerelor portate prevăzut în CTC, fiind revizuit numai termenul stabilit pentru inițierea procesului de deconectare, de la 5 zile la 35 de zile.
În interiorul acestui termen de 35 de zile furnizorii pot să inițieze oricând procesul de deconectare, însă cu respectarea dreptului de portare în 30 de zile de la încetarea contractului, acolo unde este cazul. Soluția oferă flexibilitate furnizorilor, întrucât aceștia pot alege să declanșeze toate cazurile de deconectare în BDC după expirarea celor 30 de zile în care abonații pot avea drept de portare sau să analizeze toate cazurile de încetare a contractului și să aștepte 30 de zile doar atunci când abonatul are drept de portare după încetarea acestuia.
Eliminarea posibilității perceperii unor tarife de portare de către furnizorii acceptori
Reglementările în vigoare prevăd că fiecare furnizor care originează apeluri trebuie să suporte propriile costuri asociate implementării portabilității numerelor.
Costurile de portare pentru fiecare număr pot fi recuperate de către furnizorul donor de la furnizorul acceptor în limitele prevăzute de Decizia nr. 144/2006 (4.64 euro pentru fiecare număr portat, în cazul portabilității numerelor geografice, numerelor independente de locație şi al numerelor nongeografice, altele decât cele pentru servicii de comunicații electronice destinate publicului furnizate la puncte mobile sau 2.13 euro în cazul numerelor nongeografice pentru servicii furnizate la puncte mobile).
ANCOM propune revizuirea acestor reglementări astfel încât referirile la posibilitatea perceperii unor tarife de portare abonaților să fie eliminate, în conformitate cu prevederile actuale din legislația primară.
Depunerea cererii de portare prin mijloace de comunicare la distanță
Având în vedere faptul că depunerea cererii de portare în formă electronică este o practică din ce în ce mai răspândită, cu efecte pozitive atât pentru utilizatori, cât și pentru furnizori, proiectul propune câteva completări referitoare la această situație.
Astfel, furnizorul acceptor poate primi cererea de portare prin mijloace de comunicare la distanță, în condițiile în care are mijloacele necesare de a realiza la distanță verificările care se impun înainte de acceptarea cererii de portare: dacă persoana care solicită portarea este titularul contractului de furnizare a serviciului sau reprezentantul legal al acestuia și dacă numărul pentru care se solicită portarea face obiectul contractului încheiat între abonat și furnizorul donor.
Aceste verificări sunt necesare pentru evitarea introducerii unor cereri de portare de către persoane care nu au acest drept, în contextul în care cererea de portare, din momentul în care este validată de furnizorul donor, reprezintă și o cerere de încetare a contractului încheiat cu acesta pentru serviciul furnizat prin intermediul numărului care urmează să fie portat.
Proiectul mai prevede că furnizorii care acceptă primirea de cereri de portare prin mijloace de comunicare la distanță vor avea obligația de a accepta primirea cererilor de anulare a portării într-un mod similar.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Cluburile de fotbal CFR Cluj și HNK Gorica au ajuns la un acord privind împrumutul fundașului Anton Kresic la formația din prima ligă a Croației, a anunțat gruparea din Gruia, luni seara, pe pagina sa de Facebook.
Kresic, în vârstă de 29 ani, a disputat trei meciuri în acest sezon pentru CFR Cluj. Fundașul croat fusese transferat la CFR de la Rijeka în 2023, însă în ultima vreme a ieșit din vederile lui Dan Petrescu.
CFR Cluj l-a împrumutat în Croația pe Kresic
Kresic a mai jucat în carieră la NK Zagreb, Trapani, Atalanta, Avellino, Cremonese, Carpi și Padova.

Diana Șoșoacă, președintele S.O.S. România, a declarat luni că va candida la alegerile prezidențiale și că a strâns aproape toate semnăturile necesare pentru a-și depune candidatura.
„Voi continua, la noi se strâng semnături, am adunat aproape toate semnăturile, voi candida la Președinția României, iar dacă CCR mai îndrăznește, mai ales acum la schimbările care sunt la nivel mondial, să îmi interzică să candidez, vor avea exact cea ce merită și ei, și Ciolacu, și Simion, și toți cei care se perindă din partea sistemului și încearcă să prostească, să manipuleze opinia publică”, a spus Șoșoacă la Palatul Parlamentului.
Diana Șoșoacă va CANDIDA la Președinția României. A adunat aproape toate semnăturile
Ea le-a mulțumit colegilor săi din partid „că rezistă la toate amenințările și șantajele”.
„Acum ați înțeles ce face Puterea și ce a fost și cu cei șase trădători care stau pe aici pe la baruri că nu îi primește nimeni pe nicăieri. Trădătorii sunt trădători pentru toți, chiar și pentru cei care îi plătesc, așa că în acest moment dacă vreți schimbare, nu aveți decât partidul S.O.S. România și pe Dumnezeu cu care suntem”, a menționat Șoșoacă.
EVENIMENT
DJS Cluj: A scăzut numărul DIVORȚURILOR în luna decembrie 2024, în Cluj, în schimb s-au NĂSCUT mai puțini copii ca în noiembrie

Direcția Județeană de Statistică Cluj a prezentat un studiu din care reiese că luna decembrie 2024 a fost una cu o rată mai scăzută a divorțurilor în Cluj însă cu o scădere a natalității față de luna noiembrie a aceluiași an.
În luna decembrie 2024 numărul naşterilor înregistrate în judeţul Cluj a scăzut faţă de luna noiembrie 2024 și a crescut față de luna decembrie 2023.
DJS Cluj: A scăzut numărul DIVORȚURILOR în luna decembrie 2024, în Cluj, în schimb s-au NĂSCUT mai puțini copii ca în noiembrie
Numărul deceselor a fost mai mare față de luna noiembrie 2024 și s-a diminuat față de luna decembrie 2023.
Sporul natural a fost negativ în luna decembrie 2024.
În luna decembrie 2024 s-a înregistrat nașterea a 469 copii, cu 12 copii mai puțini decât în luna noiembrie 2024 și cu 41 copii în plus față de luna decembrie 2023.
Numărul deceselor consemnate în luna decembrie 2024 a fost de 686, cu 42 decese mai multe decât în luna noiembrie 2024 și cu 7 decese în minus față de decembrie 2023.
Sporul natural, adică diferenţa dintre numărul născuţilor-vii şi numărul persoanelor decedate, s-a menținut negativ (-217 persoane), numărul persoanelor decedate fiind de 1,5 ori mai mare decât cel al născuților vii.
În luna decembrie 2024 au fost 5 decese la copiii cu vârstă sub 1 an.

Universitatea Cluj s-a calificat, în premieră în play-off, după victoria cu 3-2 în fața Unirii Slobozia. Ioan Ovidiu Sabău a mulțumit tuturor celor din club pentru acest succes, menționând că acesta este un rezultat al muncii colective.
„Nu a fost ușor, nici nu este, mai ales în situația în care ne aflăm noi. Sunt mândru de acești jucători. Și suporterii pot fi de această performanță extraordinară. Le mulțumesc tuturor celor care au fost implicați în etapele de construcție, este și meritul lor, de la femeia de serviciu, la magazioner.
Sabău („U” Cluj), după calificare în play-off: Am reușit ceva EXTRAORDINAR
Ceea ce mă bucură și îmi dă putere este caracterul jucătorilor. Vreau să creadă în ceea ce am construit împreună și să fie convinși că ne putem realiza obiectivul. La foarte mulți dintre jucători s-a renunțat foarte ușor și au avut dorința de a arăta că sunt jucători de valoare, rămâne să îi conving că se poate mai mult”, a declarat Sabău.
„Le mulțumesc tuturor, inclusiv celor care au jucat mai puțin. Unii au jucat mai puțin, au fost nemulțumiți, însă un antrenor nu îi poate mulțumi pe toți. Am reușit ceva extraordinar. Pentru foarte mulți de aici, o calificare în play-off este echivalentă cu câștigarea unui titlu.
Vrem să fim mai curajoși, să revenim la jocul bun. Se observă o oarecare teamă, însă am revenit în repriza a doua, asta înseamnă forță, voință și calitate. Mă simt foarte bine că ne-am făcut suporterii fericiți și astăzi”, a mai spus Sabău.