Connect with us

EVENIMENT

Deputat Remus Lăpușan (PSD): Clujul, cât trei județe. Primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025

Publicat


remus lapusan

Parlamentul României a adoptat bugetul de stat pentru anul 2025, un buget echilibrat, axat pe dezvoltare economică, modernizare și sprijin pentru comunități. Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat a susținut și votat un buget care pune accent pe investiții strategice – fără creșteri de taxe, dar cu fonduri alocate pentru infrastructură, educație, sănătate și dezvoltare regională, susține deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan.

Cu o creștere economică estimată la 2,5% și investiții de peste 150 de miliarde de lei, 2025 este anul în care România profită la maximum de fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență și cele structurale, pentru a aduce schimbări concrete în viața românilor.

„PSD face ceea ce promite! Clujul primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025. Așa cum am spus, nu creștem taxele, dar accelerăm investițiile.

Bugetul pe 2025 este unul care oferă stabilitate economică și dezvoltare reală. Pentru Cluj, acest buget înseamnă continuarea și finalizarea unor proiecte esențiale, care vor transforma regiunea noastră într-un pol de infrastructură modernă, educație de calitate și servicii medicale performante”, a declarat Remus Lăpușan, prim-vicepreședinte PSD Cluj și deputat în Parlamentul României.

Investiții esențiale pentru Cluj

Infrastructură – dezvoltăm mobilitatea regională

•        1.9 miliarde lei – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor

•        310 milioane lei – Metroul din Cluj-Napoca

•        168 milioane lei – Varianta ocolitoare Dej

•        965 milioane lei – Autostrada Sebeș-Turda

•        125 milioane lei – Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș

•        12 miliarde lei – Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida

•        69 milioane lei – Centura metropolitană Cluj-Napoca

•        6.6 milioane lei – Drum expres Cluj-Napoca – Dej

Educație – investiții în viitor

•        6.5 milioane lei – Programe educaționale inovatoare pentru elevi și stagii de practică

•        3.9 milioane lei – Curricule relevante pentru elevi

•        12.9 milioane lei – modernizarea infrastructurii educaționale universitare de nutriție și patologie animală la Jucu (USAMV)

•        29 milioane lei – Corp nou al Facultății de Matematică-Informatică (UBB)

•        88 milioane lei – Centru de cercetare în Inteligența Artificială (UTCN)

•        30 milioane lei – Modernizarea Academiei de Muzică

Sănătate – servicii medicale de calitate pentru clujeni

•        2.7 miliarde lei – Construcția Spitalului Regional de Urgență Cluj

„Acesta nu este un simplu buget, este un angajament respectat. PSD nu doar vorbește, ci face! Dezvoltarea Clujului și a regiunii rămâne o prioritate pentru noi.

Am susținut și vom susține proiectele majore de infrastructură, educație și sănătate, pentru că ele asigură un Cluj modern, conectat la Europa, atractiv pentru investiții și prosper pentru cetățeni”, a mai susținut Remus Lăpușan, care a adăugat că PSD Cluj va continua să lupte pentru dezvoltarea județului și implementarea proiectelor promise.

Obiective de Investiții DRDP Cluj

1. Acord contractual nr. 23/3002 din 28.07.2023 – Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 și DN 1 (Tureni) Lungime Drum Expres 4,957 km, Drumuri noi, bretele de acces A3-DN1, în lungime totală de 14,185 km.

Valoarea  contractului este de: 562,61 milioane de lei fără TVA.

Sursa de finanțare: Programul Transport– Titlul 56;

Antreprenor: Asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (lider) – AUTOTEHNOROM SRL – OPR ASFALT SRL – OBRAS PUBLYCAS REGADIOS SA – CONA OPERATIONS SRL

Ordinul de începere a lucrărilor: 21 august 2023, durata de execuție este de 18 luni, avand ca termen de finalizare 20 Mai 2025 (conform prelungirii duratei de executie).

Drumul expres (de legatura) va prelua tot traficul greu inspre Cluj-Napoca si va decongestiona circulatia in apropierea si in interioriul zonei Metropolitane pe rutele Dej-Cluj -Turda, Zalau –Cluj – Turda, Oradea – Cluj – Turda- Sebes- Sibiu.

Stadiul fizic la aceasta data este de:  81 %.

Se lucreaza intens la toate categoriile de lucrari: relocare utilitati, poduri si pasaje, consolidari, drenuri si scurgerea apelor, terasamente, platforma drum, centru de intretinere, bretele de acces si ITS.

Pasajul Tetarom Jucu

2. Proiectare si executie pentru realizarea obiectivului de investitii: Pasaj de legatura intre DN 1C si Parcul industrial Tetarom III

La aceasta data contractual este in curs de semnare, a fost semnat de catre Beneficiar. Ordinul de incepere se va da, dupa depunerea Garantiei de Buna executie.

Antreprenor: Asocierea Freyrom (leader) –Procons Group-Integrated Road Solutions – Inginerie Drumuri si Poduri SRL la valoarea de 57.187.268,77 lei exclusiv TVA.

Durata de Executie: 36 de luni, din care 6 luni Proiectare si 30 luni executie lucrari.

Contractul de finantare Intre CNAIR si Ministerul Transporturilor a fost semnat in data de 30.12.2024. Finantarea este prin Planul National de Redresare si Rezilienta, Componenta 4 – Transport sustenabil.

Lungimea totala a pasajului este de 233 de metri, avand 8 deschideri, si va trece peste linia de Cale Ferata (dubla) Cluj – Dej.

Contractul include Proiectarea (intocmire PT si Detalii de executie), realizarea exproprierilor de pe raza UAT Jucu si Bontida, si Executia pasajului, a bretelelor de aces, consolidare terasament prin zid pe piloti forati (1080), executie podete, relocari utilitati, scurgerea apelor, etc.

3. Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru realizarea obiectivului de investitii „Pasaj de legatura intre DN 1F km 4+200 – Strada Corneliu Coposu”

Elaboratorul studiului de fezabilitate: ASOCIEREA S.C. IRIMAT CONS S.R.L și S.C. INFRANOVA SOLUTII TEHNICE IN CONSTRUCTII S.R.L.

Valoare investitie: 101.543.626,09 lei cu TVA, din care C + M = 80.678.640,25 lei cu TVA

Durata de realizare: 24 luni (6 luni proiectare+18 luni executie)

Pasajul   va prelua traficul de pe strada Corneliu Coposu (ruta Bistrita-Dej) si va transfera pe ruta si inspre Baciu si Zalau peste sensul giratorui si legatura cu Taietura Turcului (pasajul CFR).

Date tehnice: Pasajul va avea Lungime totala de 504.65m cu 18 deschideri; Profilul trasversal /Latime: 2 benzi de circulatie – 7.80m, Infrastructura pasajului va fi alcatuita din   2 culei  avand elevatii din beton armat , fundatii  direct din beton armat.  17 pile vor avea  elevatii din beton armat, stalpi circulari  – fundate pe piloti flotanti. Proiectul va include relocarea utilitatilor existente, amenajarea strazilor si legaturilor aferente, scurgerea apelor, panourile fonoabsorbante (antizgomot), iluminatul, semnalizarea vertical si orizontala.

Stadiu proiectului: In data 6 februarie 2025 urmeaza sa intre in CTE MT, in vederea obtinerii indicatorilor Investitiei. Sursa de finantare este prin PNRR.

Drum expres Cluj-Dej

4. DRUM EXPRES CLUJ – DEJ

In 27 august a fost desemnat câștigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar construcției Drumului Expres Cluj – Dej.

După semnarea contractului Asocierea SPECIALIST CONSULTING SRL (lider) – SPECIALIST SMART GROUP SRL – PERFECT CONSULT EUROPE SRL va avea la dispoziție  27,52 milioane de lei (fără TVA) și 18 luni pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate.

Procedurile pentru semnarea contractului (finanțat prin fonduri europene nerambursabile) va putea învepe peste 10 zile, dacă nu vor exista contestații.

Viitorul drumexpres Cluj -Dej cu o lungime estimată de 75 km va asigura o conexiune modernă cu Drumul Transregio Gilău – Apahida (TR Feleac, indicativ TR35) și cu A3 (Autostrada Transilvania).

Autostrada Transilvania

Obiective de Investitii DRDP Cluj , Derulate de CNAIR AUTOSTRAZI si Drumuri Expres

AUTOSTRADA CLUJ – ORADEA sectoare pe care se lucreaza:

1.      Autostrada A3 Cluj-Zalau -Oradea ,

SUBSECTIUNEA 3A2 NADASELU- MIHAIESTI KM 8+700 – 25+500, 3B1, MIHAIESTI – ZIMBOR KM 0+000 – 13+260

Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A

Valoare contract:  1.390,614 MIL. LEI FARA TVA PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE.

SEMNARE CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE IN DATA DE 28.12.2020. PRETUL PE KM DE AUTOSTRADA ESTE DE CCA. 46,261,293.92 LEI FARA TVA, REPREZENTAND CCA. 9,383,629 EURO FARA TVA.

DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 96 DE LUNI, DIN CARE:

• 12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,

• 24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,

• 120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR.

AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3A2 IN LUNA APRILIE 2021.

AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3B1 IN 01.07.2021

PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3A2 AVIZAT IN CTE – CNAIR IN DATA DE 20.08.2021

PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3B1 – AVIZAT IN CTE IN DATA DE 28.12.2021

VALOAREA PROIECTULUI DE 1390.614 MIL. LEI FARA TVA S-A MODIFICAT DUPA CUM URMEAZA:

– PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE)

– PRIN ACTUL ADITIONAL NR. 2 S-A DIMINUAT VALOAREA DE CONTRACT CU 105,723,749.23 LEI  IAR REZERVELE DE IMPLEMENTARE DE AJUSTARE DEVIN 211,015,936,74 LEI ASTFEL NOUA VALOARE DE CONTRACT ESTE  1,495,906,682.83

IN DATA DE 21.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 3 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.

Stadiu Fizic: 76%.

2.      SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUI km 13+260 – km 25+500,

Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A

Valoare contract:  836.899MIL LEI FARA TVA

CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE SEMNAT IN DATA DE 01.07.2020; DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 156 DE LUNI, DIN CARE:12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR A FOST CONSTITUITA GARANTIA DE BUNA EXECUTIE A LUCRARILOR,

ORDINUL DE INCEPERE A LUCRARILOR EMIS PENTRU DATA DE 31.05.2021. IN DATA DE 27.05.2022 A FOST AVIZAT PROIECTUL TEHNIC IN CADRUL CTE – CNAIR.IN DATA DE 25.07.2022 A FOST COMUNICATA INCEPEREA LUCRARILOR.680.40 MIL. LEI FARA TVA. PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 156.493.240,93 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE), PRETUL CONTRACTULUI DEVENIND 836.899MIL LEI FARA TVA

IN DATA DE 17.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 2 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.

Stadiu Fizic: 60%.

3.      Pe sectiunea 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti  devierea traseului între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890.  Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor de deviere a traseului pe zonele cuprinse între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Subsecţiunea 3A2: Nădăşelu – Mihăieşti (km 8+700 – km 25+500), în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei Tehnice, precum şi a Complementului la Expertiza Tehnică.

Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 – km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloţi foraţi de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul afectat de alunecări şi aflat în stare limită de stabilitate.

În ceea ce priveşte zona cuprinsă între km 21+406 – km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depăşirea în aval a traseului DN1F precum şi a cursului pârâului Ţopa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului iniţial, subliniază compania de drumuri.

Perioada de garanţie a lucrărilor ofertată conform factorului de evaluare este de 10 ani, iar sursa de finanţare este asigurată din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Antreprenor: Asocierii Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS – Ilgaz Insaat Ticaret AS – Visio Construction Works SRL.

Valoare:  994,7 milioane de lei (fără TVA), contractul finanţat prin PNRR are o durată de 27 de luni (din care 9 luni perioada de proiectare şi 18 luni execuţia lucrărilor).

4.        Nod Rutier Romanasi,  va asigura accesul pe si dinspre Autostrada Transilvania (subsectiunea Zimbor – Poarta Salajului), DN 1F si DJ 108A, pana la finalizarea subsectiunii Poarta Salajului – Zalau.

Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL

Valoare:   71,33 milioane lei (fara TVA), finantat prin PNRR

Durata de executie: 10 luni (3 luni pentru proiectare si 7 luni pentru executie). Odinul de incepere pentru activitatea de proiecare: 15.01.2025.

 

 

 

 

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Infrastructura rutieră, prioritate a Consiliului Județean Cluj și în anul 2025. 100 de milioane de lei pentru drumurile județene

Publicat

finalizare drumul apusenilor (3)

Consiliul Județean Cluj a aprobat, în cadrul ședinței ordinare desfășurate joi, 20 martie, proiectul de hotărâre inițiat de președintele Alin Tișe, privind aprobarea programelor de lucrări de modernizare și reabilitare, respectiv de întreținere curentă și periodică a drumurilor județene aflate în administrare, în anul 2025.

„Infrastructura rutieră rămâne, și în acest an, una dintre prioritățile absolute ale Consiliului Județean. Ne vom axa, în continuare, pe dezvoltarea acesteia, astfel încât să asigurăm clujenilor condiții optime de circulație și o bună desfășurare a traficului auto pe cei peste 1.220 de kilometri de drumuri județene. Lucrările vor fi finanțate atât din fonduri europene nerambursabile cât și din bugetul Consiliului Județean sau din alocări bugetare prin programul Anghel Saligny”, a declarat președintele CJ Cluj, Alin Tișe.

60 de milioane de lei pentru întreținere

În ceea ce privește lucrările de întreținere curentă și periodică, Consiliul Județean a aprobat alocarea sumei de 60.000.000 de lei, vizate fiind toate cele 62 de drumuri județene aflate în administrare.

Totodată, în baza programului de lucrări de reabilitare și modernizare a drumurilor județene, Consiliul Județean a hotărât alocarea, din fonduri proprii, a sumei de 20.000.000 de lei. Sunt vizate, astfel, 10 obiective beneficiare ale finanțărilor prin Programul de Investiții „Anghel Saligny”, respectiv 9 investiții ce vor fi finanțate din bugetul Consiliului Județean Cluj, din care patru vizează lucrări de refacere a infrastructurii rutiere afectate de calamități în cursul anului precedent.

Acestora li se adaugă alte patru proiecte extrem de importante, finanțate din fonduri europene nerambursabile, în valoare totală de 21.812.260 lei.

Lista lucrărilor de modernizare și reabilitare a drumurilor județene în anul 2025

LUCRĂRI ÎN CONTINUARE

  1. DJ182E Chiuiești – Mănăstirea Cașiel km 0+000 7+000
  2. DJ107R M-tele Băișorii – M-tele Mare km 47+350 58+650
  3. Pod pe DJ161 în localitatea Pâglișa km 30+977
  4. POD PE DJ182E, km 6+053 în comuna Chiuiești km 6+053
  5. Construire Pod pe DJ107R, km 17+700 Ciurila km 17+700
  6. Refacere POD DJ103L, Mănăstireni km 0+000
  7. Pod provizoriu lângă drumul județean DJ172F, km 13+150

LUCRĂRI NOI

  1. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ150 Chesău-Pălatca, km 44+800 – km48+800
  2. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ107J, Săvădisla (DJ107M)-Finișel-Plopi(DJ107N), km 0+000 – km11+200
  3. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ105T,Săliștea Veche-Berindu, km 14+447 – km19+863
  4. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ107N,Valea Ierii-Plopi-Gura Râșca, km 14+000 – km 28+408
  5. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ161C,Corneni-Pintic, km 13+000 – km 17+718
  6. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ161A,Cojocna, km 7+100 – km 9+776
  7. Modernizare și reabilitare drumuri județene DJ161E,Diviciorii Mici-Habadoc, km 5+500-km 8+000
  8. Lucrări calamități-DJ107N, km 28+600 și km 13+900
  9. Lucrări calamități-DJ107R, Filea de Jos, km 23+350 și km 24+850
  10. Lucrări calamități-DJ109B, km 24+200
  11. Pod peste pârâul Bandău pe DJ172F în localitatea Mica km13+150
  12. Pod peste pârâul Someșul Mic pe DJ161D, în localitatea Mănăstirea km 9+007

PROIECTE DRUMURI JUDEȚENE FINANȚATE DIN FONDURI EUROPENE

  1. Servicii de proiectare și execuție lucrări – Iluminarea trecerilor pentru pietoni pe drumurile județene din județul Cluj – 10.990.440 lei
  2. Furnizare Dotări – Echipamente pentru creșterea siguranței traficului în județul Cluj – 5.112.320 lei
  3. Servicii de publicitate – Modernizarea și reabilitarea drumurilor județene DJ 170B și DJ 103K – 1.047.000 lei
  4. Modernizarea și reabilitarea Traseului Județean 2 DJ 105T, DJ 108B si DJ 109A, parte a Traseului regional Transilvania de Nord (POR 2014-2020) – 4.662.500 lei

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Plafonarea prețurilor RCA, PRELUNGITĂ până la 30 iunie 2025

Publicat

rca

Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern scos în dezbatere miercuri seara de Ministerul de Finanțe, plafonarea prețurilor și a comisioanelor de distribuție la asigurările auto RCA va fi prelungită cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2025.

Unul dintre dezechilibrele invocate îl reprezintă numărul ridicat de asigurați cu risc ridicat, care apelează la Biroul de asigurări auto (BAAR) pentru un RCA mai ieftin după ce au primit minim 3 oferte peste tariful de referință, scrie Hotnews.

Plafonarea prețurilor RCA, PRELUNGITĂ până la 30 iunie 2025

În nota de fundamentare a proiectului de HG, inițiat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), se menționează că „în prezent în piața asigurărilor RCA se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare”.

Această concentrare „continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență”.

„În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a acestora cu aproximativ 24.600 de cazuri față de începutul lunii decembrie 2024, societățile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri în anul 2024.

În primele 2 luni ale anului 2025, numărul mediu de cazuri preluate lunar de societățile de asigurare a crescut la aproximativ 8.000”, se arată în document.

3 din 10 mașini înmatriculate nu au RCA

În continuare foarte multe mașini înmatriculate nu au încheiate o poliță obligatorie de asigurare auto RCA așa cum prevede legea.

„Potrivit ultimelor statistici publicate la sfârșitul anului 2024 exista un număr total de 10.785.260 de vehicule în parcul național, față de sfârșitul primelor 6 luni ale anului 2024 când exista un număr total de 10.566.656 de vehicule.

La data de 13 martie 2025 sunt asigurate un număr de 7.651.668 dintre acestea, față de luna decembrie 2024 când erau asigurate un număr total de 7.567.130, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto fiind în continuare scăzut.

Totuși, numărul de contracte RCA în vigoare la 13 martie 2025 este cu aproximativ 5% mai mare decât la finalul anului 2023”, se menționează în document.

Ce dezechilibre pot crește prețurile RCA după 31 martie 2025

În piață se menține un dezechilibru între cerere și ofertă care are potențialul de a duce la creșterea prețurilor RCA după data de 31 martie 2025, data la care ar înceta actuala plafonare a tarifelor, se mai precizează în nota de fundamentare.

Acest dezechilibru este dat de următoarele împrejurări:

– imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

Modificarea legii RCA și alte măsuri care ar rezolva criza din piață

În document se mai amintește că „în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente, respectiv Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.

Proiectul se află în prezent în dezbaterea comisiilor din cadrul Camerei Deputaților – Cameră decizională, fiind înregistrat în procedură de urgență cu nr. PL-x 216/02.04.2024, normele de aplicare urmând a fi emise ulterior intrării în vigoare a legii.

De asemenea, trebuie menționat faptul că BAAR are în analiză modificarea metodologiei de calcul a factorului „N” ce este luat în calcul la încadrarea asiguraților în categoria asiguraților cu risc ridicat.

„Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023”

Totodată, ASF are în curs de elaborare un ghid de bune practici adresat asigurătorilor RCA în vederea creșterii incluziunii financiare, creșterii gradului de cuprindere în asigurarea RCA și îmbunătățirii practicilor asigurătorilor în relația cu proprii asigurați și persoanele prejudiciate.

Modul de calcul al prețurilor RCA este înghețat de 2 ani și ar expira la 31 martie 2025.

Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023, măsură luată de Guvern pentru a opri creșterea prețurilor, după falimentul demarat la Euroins, fostul lider RCA cu peste 3 milioane de șoferi asigurați la momentul retragerii licenței.

Mai exact, statul a decis să plafoneze prețurile RCA la nivelul propriilor tarife maxime practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023.

În plus, comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA au fost limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție.

Măsura a tot fost prelungită de atunci, cu o singură modificare: de la 1 ianuarie 2024, Guvernul a permis asigurătorilor să-și majoreze cu 6,8% aceste tarife plafonate, pentru a fi ajustate cu prognoza ratei anuale a inflației la sfârșitul trimestrului II 2024 publicată de către Banca Națională a României.

Cum s-a scumpit RCA, deși modul de calcul a fost înghețat

În ciuda acestei măsuri, prețurile RCA au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate, dar ASF susține că n-a depistat asigurători care să fi schimbat modul de calcul al prețurilor.

De aceea n-au fost aplicate sancțiuni asigurătorilor, a explicat la finele anului trecut, într-un interviu HotNews.ro, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF.

Prețurile au crescut pentru că unele date care intră în formula de calcul, cum ar fi vârsta șoferului sau a mașinii, s-au schimbat odată cu reînnoirea poliței.

Pe de altă parte, unii asigurători țin cont și de culoarea sau marca mașinii la stabilirea prețurilor RCA, lucru considerat anormal și care va fi corectat în acest an prin legislație secundară și un cod de bune practici, a mai susținut atunci oficialul ASF.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Mircea Abrudean, la Conferința președinților de Parlamente: România trebuie să rămână pe drumul democrației

Publicat

Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a declarat, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, că România este pregătită să susțină democrația în Europa.

Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a reconfirmat angajamentul Românie față de valorile democratice și colaborarea europeană. Aflat la Strasbourg, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, acesta a subliniat importanța unei acțiuni comune pentru protejarea democrației, educației media și securității cibernetice.

„România trebuie să rămână pe drumul democrației – un angajament clar și ferm! În aceste zile, mă aflu la Strasbourg, unde particip la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, un eveniment deosebit de important pentru consolidarea democrației europene. Am lansat un apel către partenerii europeni pentru consolidarea cooperării în domenii-cheie, precum educația media, securitatea cibernetică și combaterea dezinformării. Europa are nevoie de soluții concrete și de acțiune coordonată! România rămâne un partener activ și angajat în apărarea democrației”, arată președintele interimar al Senatului, într-o postare pe rețelele de socializare.

Apel la cooperare pentru combaterea dezinformării

Mircea Abrudean a evidențiat că România se poziționează ca un partener activ în apărarea principiilor democratice și în combaterea dezinformării, pledând pentru unitate și cooperare consolidată la nivel european.

„România este pregătită să fie alături de voi toți pentru a susține democrația în Europa. Pentru a reuși, trebuie să acționăm decisive și, mai presus de toate, să rămânem uniți. Unitatea, cooperarea și angajamentul nostru față de valorile democratice ne fac țările mai puternice, mai stabile și mai influente pe scena globală. Fac apel către toți partenerii noștri să ne unim forțele pentru a consolida cooperarea europeană în domeniul educației media, al securității cibernetice și a combaterii dezinformării, creând un front comun împotriva celor care încearcă să slăbească fundamentele noastre democratice”, este mesajul transmis de acesta, în cadrul conferinței.

Citește mai departe

EVENIMENT

Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM

Publicat

Sunteți un grup de prieteni pasionați de fotbal și deja nu mai știți pe cine să provocați la un meci? Iulius Mall alături de Academia de Fotbal Viitorul Cluj, organizează „Cupa Iulius la fotbal”, unde elevii din Cluj-Napoca au ocazia să concureze cu alte echipe, să își exerseze spiritul de echipă, tehnica jocului, dar și să se bucure de momente pline de emoție. Înscrierile se mai pot face până luni, 24 martie 2025, completând formularul.

Turneul va avea loc în perioada 5 – 6 aprilie și aduce împreună echipe de elevi din clasele a III-a până la a VIII-a. Meciurile se vor juca pe terenurile Academiei de Fotbal Viitorul Cluj. Fiecare echipă trebuie să fie formată din minimum 5 jucători și un portar, iar din fiecare echipă trebuie să facă parte cel puțin o fată.

Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM

Înscrierile continuă până vineri, 24 aprilie, iar formularul este disponibil online. Taxa de participare este de 300 de lei/ echipă, iar cei mici vor juca potrivit categoriilor de vârstă: clasele a III-a și a IV-a vor fi în categoria 1, clasele a V-a și a VI-a, în categoria doi, iar clasele a VII-a și a VIII-a, în cea de-a treia categorie. Regulamentul competiției poate fi citit AICI.

Fiecare jucător va fi recompensat cu o medalie și va avea, timp de o lună, acces gratuit în cadrul platformei educative https://eduboom.ro/. Echipele care se vor clasa pe primele trei locuri vor primi premii speciale, în valoare totală de peste 2.500 de euro.

„Cupa Iulius la fotbal” este organizată de Iulius Mall Cluj și Academia de Fotbal Viitorul Cluj, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj și uboom.ro.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate