Connect with us

CULTURA

FOTO. De pe băncile facultății la catedră, iar seara pe scenă. Trei seminariști din Cluj au o trupă death metal

Publicat


Abacus

Alexandru Dorofte (zis și Andi), Rémi Almodt și Ionuț Hușanu sunt seminariști la departamentul de Jurnalism și Media Digitală, în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC) din Cluj-Napoca. Dincolo de interesul comun al doctoranzilor pentru domeniul vizual, fie că e vorba de producție video, tatuaje sau design grafic, cei 3 au o trupă de death metal, Abacus, cu care vor concerta la Hardward Pub în data de 25 iunie. Au spectacole de peste 5 ani, dar totul a început într-un mod neașteptat.

„A fost foarte haotic. Când am confirmat participarea la primul concert, Ionuț nici măcar nu era în schemă, eu eram cu fratele meu și mama prin Franța să o vizităm pe bunica, iar până atunci cântasem cu Andi just for fun.

Nu erau piese, nu era nici nume când el primise invitația de a cânta la un concert. O artistă cunoscută în scenă își ține ziua în fiecare an la Hardward Pub și acolo a fost vorba să cântăm prima oară.

Eu sunt din Germania, acolo mai aveam trupe cu prietenii, dar după ce am venit în România, nu am continuat. Totuși, mi se pare că a ieșit mult mai ok decât mă așteptam”, povestește Rémi, chitaristul trupei, pentru Cluj24.

abacus2

Rémi

Piese compuse pe fugă: „Aveam doar o lună la dispoziție”

Chiar dacă și Andi are experiență în ceea ce privește cântatul în mai multe formații, emoțiile nu l-au ocolit. Coincidența face că era tot într-o vacanță în Franța perioada aceea.

„Piesele le-am făcut într-o lună. Cum am cântat destul de mult înainte prin zonă, știam publicul, dar nu știam cum o să colaborez cu ei.

La repetiții ne-am înțeles foarte bine, dar pe scenă nu știi cum reacționează omul, poate se sperie. Când s-a terminat ultima piesă, senzația a fost de <<da, mai facem?>>.

Asta și speram că o să se întâmple. Poate am avut noroc”, împărtășește solistul.

abacus1

Andi

Pentru Ionuț, provocarea a fost cu atât mai mare.

„Până să mă întrebe băieții dacă vreau să cânt la concertul ăsta, nu prea cântasem la o chitară bass. Aveam doar o lună la dispoziție, deci evident că m-am bucurat că a ieșit bine, dar a fost destul de intens”, punctează acesta.

abacus4

Ionuț

Totul a început la FSPAC

Cei trei s-au cunoscut când erau studenți în cadrul facultății clujene și sunt de părere că activitățile extra-curriculare i-au apropiat.

„Sunt mulți oameni deschiși, relaxați și diverși, deci asta a mers foarte bine. Eu cu Andi ne-am cunoscut în anul I, la montaj video, și așa ne-am dat seama că avem lucruri în comun”, notează Rémi.

Erau și momente de socializare în care se cânta la chitară și astfel, au găsit și mai multe subiecte de discuție.

Un nume antitetic: „Abacus nu înseamnă ceva anume”

Cu timpul, acestea s-au concretizat în grupul muzical pentru care au trebuit să pună totul la punct în timp record, de la melodii la un nume pentru formație.

„Abacus vine, în primul rând, de la instrumentul matematic care, în concepția noastră, are legătură cu ordinea. Am vrut să fim ordonați, organizați, să cântăm tehnic și corect, ceea ce nu e adevărat, nu ne-a ieșit asta.

În al doilea rând, e un cuvânt pe care îl știm și îl înțelegem cam în orice limbă.

Al treilea e cel care mi-a plăcut mie cel mai mult. Pentru că în trecut făceam afișe pentru formații, am văzut că, de obicei, pe ele se puneau numele mari, – headlinerii – iar restul trupelor în ordine alfabetică.

Și dacă ne gândim la Abacus, e în partea de sus a listei. Deci nu înseamnă ceva anume, dar am zis să fie practic, pentru că de reprezentat ne-am dat seama că nu e cazul, noi suntem mai leneși”, povestește Andi.

Fără lideri, fără plânsete

Cei 3 membri își împart rolurile egal, în funcție de disponibilitatea fiecăruia, fără să existe un lider.

„Eu, în general, mai agăț concerte de ici-colo, am legături cu unii organizatori.

Ionuț, de exemplu, vine mereu cu voie bună și cu răbdare. Când îl vedem, ne calmăm indiferent de cât de nervoși am fi, iar Rémi cred că e singurul care postează pe social media ceva legat de Abacus.

Fiecare se ocupă de ce poate, când poate”, continuă el.

Death metal ca job

În opinia lor, o carieră din death metal este greu de obținut, cu atât mai mult cu cât piața nu e deschisă spre acest gen muzical.

„Trebuie să cânți mult, să ai multe concerte, să scoți videoclipuri, să fii prezent pe social media, să investești în promovare, în tricouri.

Înainte era simplu, făceai postere și CD-uri din care ieșeau bani, astea în continuare se vând bine, dar acum, dacă trântești un album pe Spotify, faci sub 1 cent la cântec sau la stream, deci mai nimic. E foarte obositor să compui, să faci și concerte și să placă la public”, explică el.

23157267 1744783249158481 245516934415105296 o

Au intrat într-o formație pentru a ieși din rutină

De aceea, Abacus va rămâne strict un hobby.

„Noi încercăm să menținem o atmosferă degajată înainte de concert pentru că oricum sunt multe emoții, iar cum concertele sunt destul de rare, e bine ca pregătirea să fie relaxată, altfel pot apărea tensiuni și nu-i bine să mergi stresat”, punctează Andi.

Dacă nu au cântat de mai mult timp, au nevoie de aproximativ 2-3 săptămâni de repetat intens, iar dacă o repetiție este sub nivelul așteptărilor, își spun că se vor descurca mai bine data viitoare, fără să pună presiune pe ei.

„Intenția a fost tocmai să mai eliberăm din presiune, să ne deconectăm de la toate lucrurile pe care le facem”, adaugă Ionuț.

Așadar, sunt împăcați cu numărul de concerte pe care îl au. Fiind angajați full-time, se bucură că se pot delecta prin muzică, fără ca aceasta să devină o rutină

Lanțul amintirilor: „Am aruncat o caserolă de ardei iuți în public”

Cu Abacus nu doar concertează, ci adună amintiri pe care nu le-ar fi putut crea în alt context.

„Din cauza numelui, avem mulți oameni care fac glumițe, iar noi încercăm să facem glumele proaste înainte, ca să fim pregătiți”, spune Ionuț, gândindu-se la momentele amuzante de când e în trupă.

Odată, cineva le-a spus „Tabascos”, iar ei au vrut să ducă gluma mai departe.

„Am mers la magazin să luăm o sticlă de Tabasco. Nu am găsit, dar am luat o caserolă de ardei iuți pe care am aruncat-o în public.

Unii au mâncat, nu le-a fost prea bine după și îmi pare rău, dar a fost un moment spontan și apreciat de public. Nu ne-a ieșit să fim genul ăla de trupă metal cu membri serioși, suntem mai mult în zona de super relaxat”, relatează Andi.

În mod surprinzător, persoana de la care a plecat gluma cu Tabascos nu a ajuns la concert.

„A fost cea mai bună fază”, adaugă Rémi.

Un alt moment care i-a rămas în minte a fost o excursie în Satu Mare cu trupa, pentru un concert.

„Eram 4 oameni într-o mașină cu absolut toate echipamentele, a fost interesant să vedem cât de eficient am împachetat totul”, spune el.

Vedetă pentru o zi

Ionuț și-a amintit cum, la un festival, cei trei s-au trezit cu un membru nou.

„A văzut că nu avem tobar și s-a oferit să vină el să cânte. A zis că nu trebuie să știe dinainte, că se descurcă.

Acum nu știu dacă ne-a încurcat sau nu, nu l-am auzit, dar el s-a urcat la setul de tobe din spate și s-a simțit bine”, povestește, amuzat, basistul.

Misterul toboșarului: „După primul concert nu am reușit să găsim unul, ne-am dat seama că ne descurcăm și așa, atât s-a putut”

Mulți i-au întrebat de ce nu au toboșar. Conform spuselor lui Rémi, au încercat să lucreze cu câțiva, însă nu au găsit persoana potrivită.

„E o chestie de chimie, noi cum ne înțelegem super bine, e complicat să luăm pe altcineva care să fie pe aceeași lungime de undă”, explică Andi.

În plus, lucrând în același loc, au un program similar, ceea ce îi ajută să se organizeze eficient.

„E greu să găsești un toboșar, în general, adică unul care să nu cânte în alte 5 trupe și care să poată veni la repetiții. După primul concert nu am reușit să ne găsim unul și ne-am dat seama că ne descurcăm și așa.

Oamenii ne primeau, nu a fost niciodată problemă că veneam cu ele înregistrate, e chiar un avantaj: cărăm mai puțin”, susține Rémi.

„Toți ar prefera tobarul live pentru că e altfel atmosfera, dar le spunem că <<atât s-a putut>>”, completează solistul.

Cu toate acestea, la show-ul din 25 iunie de la Hardward Pub vor cânta cu un toboșar.

„Cel care ne-a ajutat până acum e în trecere prin Cluj și va cânta cu noi live, dar nu putem dezvălui cine este”, menționează doctoranzii.

Gânduri pentru următorul show: „Trebuie să fii conștient că ești trupa pe care se bea berea și pe care lumea nu o prea ascultă”

Spectacolul de la sfârșitul lunii va marca lansarea noului album al formației Katara.

„E un semn bun când vin trupele la tine în oraș și te întreabă dacă vrei să cânți cu ele. Cu cei de la Katara ne-am înțeles destul de bine”, spune Rémi.

„Ne-am înțeles bine cu toate trupele cu care am cântat. Nu avem pretenții, încă suntem și probabil vom mai fi trupa din deschidere.

Trebuie să fii conștient că ești trupa care dă tonul, pe care se bea berea și pe care lumea nu o prea ascultă. Pe lângă asta, e important să îți faci o relație bună cu toți. Încercăm să fim friendly și să ajutăm cu căratul echipamentelor și atunci când venim cu mâinile-n buzunar”, subliniază Andi.

Prieteni, bere, zbierat… și durere de stomac: „În viața de zi cu zi mai rar ai parte de așa ceva”

În schimb, la spectacole mai vin prieteni de-ai lor, chiar dacă nu ascultă death metal de obicei. Au fost și oameni care au plecat din Cluj în altă localitate pentru a-i vedea cântând, ceea ce a însemnat mult pentru ei.

„Vin, se distrează, după stăm cu ei la o bere. E foarte fain să îi vezi în fața scenei, să vezi fețe cunoscute”, susține Rémi.

„Da, mai ales că toți ne stresăm cu câte ceva atunci. Mie mi se face rău înainte de fiecare concert. Dar dacă îți e rău, te uiți la bec, nu mai vezi și te descurci.

Oricum, tot concertul am emoții, doar că atunci când cânți, te concentrezi pe muzică – în cazul meu pe zbierat – și cumva, nu le mai simt. Iar între piese fac glume. Eu zic că-s proaste dar oamenilor le plac, sunt nevinovate”, continuă Andi.

Ionuț are, la rândul său, emoții pe scenă, dar se obișnuiește pe parcurs și la final răsuflă ușurat.

Pe Rémi îl ajută să stea de vorbă cu prietenii înainte de concert.

„Beau o bere maxim, că altfel nu e bine, uiți lucruri și ai mai mult loc pentru greșeli. De obicei durează o piesă până îți dai seama că poți merge mai departe.

Cred că face parte din experiența concertelor live, mi se pare fain, pentru că în viața de zi cu zi mai rar ai parte de așa ceva”, împărtășește acesta.

Cum se compun piese pentru Abacus

Când vine vorba de procesul creativ, fiecare lucrează separat.

„Noi compunem mai ciudat. De obicei se vine cu o idee pe care o ajustăm, dar ne lovim și de blocaje creative.

De exemplu, poți să tragi o piesă și să găsești abia după lucruri care nu sunt ok. De aici și narativul cu artistul care se retrage în munți pentru a scrie un album, fiindcă 2 ani nu a putut”, explică Rémi.

Dar cum el și colegii nu trăiesc din muzică, procesul e diferit.

„Când ai un blocaj, cel mai bine e fie să faci o pauză, fie să te apuci de altă piesă. Eu așa procedez.

Dacă și acolo mă blochez, încep alta. La un moment dat poți da peste o parte pe care o compui pentru a treia piesă și îți dai seama că merge cu prima.

Eu, cel puțin, nu compun o singură piesă deodată. Le dezvolt pe parcurs, văd cum ies la repetiții, pe fiecare instrument în parte și cam asta e”, relatează vocalistul.

Un al doilea album e pe drum

Ca număr de piese, compozițiile de până acum pot alcătui un album.

„Sunt vreo 8 melodii, pentru că voi n-ați învățat două”, a spus râzând Andi către colegii săi.

Prin urmare, acestea vor intra pe următorul album.

„Vrem să îl facem pe al doilea, numai că nu am reușit să îl înregistrăm pe ăsta. Momentan, nu avem piese înregistrate deoarece necesită foarte mult timp, dar sperăm să ne ocupăm și de asta în toamnă.

Până atunci, ele există în sufletul nostru și live”, conchide el.

Pentru a susține și a fi la curent cu activitatea muzicală a seminariștilor de la FSPAC, lasă un like paginii oficiale de Facebook: Abacus.

De asemenea, nu uita de concertul din 25 iunie, vezi mai multe detalii cu un click aici.

Surse foto:

Victor VatavuLucifer’s Light Photography

Abacus – Facebook

       



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Publicat

irina schrotter

Astăzi, 17 aprilie 2024, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca a celebrat conferirea titlului de Doctor Honoris Causa doamnei Irina Schrotter, președinte al Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), inițiator și organizator al festivalului Romanian Creative Week Iași, proprietar al brandului internațional de modă irina schrotter.

„Prin acordarea acestei distincții, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca recunoaște contribuția esențială a doamnei Irina Schrotter la susținerea scenei culturale și a industriilor creative din România, la promovarea cercetării vizuale, a inovației, a creației vestimentare și a sectorului modei în perimetrul național și internațional.

irina schrotter

FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Evenimentul, organizat la inițiativa departamentului Modă-Design vestimentar, s-a desfășurat în cadrul unei reuniuni festive a Senatului universitar, în prezența conducerii instituției de artă clujene, cu participarea unor invitați din domeniul creației vestimentare și a presei de specialitate din România, din rândurile instituțiilor de cultură din Cluj-Napoca, precum și cadre didactice și studenți ai universității.

irina schrotter

De-a lungul timpului, Departamentul Modă-Design vestimentar din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca a manifestat o preocupare constantă pentru consolidarea parteneriatelor cu industria modei și industriile creative, pentru a asigura formarea studenților, masteranzilor și doctoranzilor conform exigențelor profesionale din domeniu.

În acest context, doamna Irina Schrotter a devenit un partener esențial al universității, atât prin experiența dobândită în activitatea de business, cât și prin implicarea sa în cercetarea generatoare de inovație în domeniul modei și designului vestimentar.

irina schrotterÎn 1991 a prezentat o primă colecție de autor

Cariera de peste treizeci de ani în modă a doamnei Irina Schrotter a generat o serie de proiecte care au scris pagini din istoria domeniului, cu extensii constante spre industriile creative.

După lansarea cu succes a unor colecții concepute pentru fabrici de confecții din Iași, începând cu 1990, doamna Irina Schrotter a devenit asociat în mai multe companii – cele mai importante fiind Exclusiv Comp și Confecții Integrate Moldova.

În același an a deschis și primul magazin sub brandul eponim, iar în 1991 a prezentat o primă colecție de autor. Patru ani mai târziu a început să prezinte bianual colecții în București, unde și-a deschis și un magazin propriu, urmat de alte locații similare în Timișoara, Lugano și New York.

Împreună cu criticul de modă și stilistul internațional Ovidiu Buta, și alături de echipe artistice și tehnice remarcabile, Irina Schrotter a organizat, începând cu anul 1999 – Romanian Fashion Week – devenit un reper în ceea ce înseamnă industria modei din țara noastră, reluat, după o întrerupere de zece ani, sub titulatura mai amplă de Romanian Creative Week – festival internațional dedicat industriilor creative. Noul festival, care anul acesta a ajuns la cea de-a patra ediție, promovează și creații ce aparțin unor studenți, masteranzi, doctoranzi și absolvenți UAD, de la aproape toate departamentele.

irina schrotter

„Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film”

În paralel cu acest tip de activitate, sub brandul propriu, Irina Schrotter a participat la târgurile de specialitate din străinătate, ceea ce a condus la generarea unui network în industria modei internaționale. În cartea sa „Victima Modei”, Ovidiu Buta, subliniază că: „Irina Schrotter a fost, la rândul ei, primul designer român prezent în cadrul celui mai mare și mai important târg de modă din lume, „Prêt-à-Porter Paris” (…) punând astfel bazele unei rețele internaționale prin care își vinde, cu succes, creațiile”.

În timp, ca o extensie creativă a brandului personal – Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film. Colaborările cu teatre și opere naționale au avut ca rezultate spectacole remarcabile, care au conferit și mai multă consistență demersurilor sale.

Mai mult, o dată cu înființarea la Iași, în 2006, a Asociației Future in Textiles – FIT și, ulterior, în 2011, a Federației Patronatelor din Industriile Creative – FEPIC s-au conturat și piloni de dezvoltare pentru industria modei și industriile creative, inovația și cercetarea fiind doi dintre ei.

irina schrotter

„Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism”

Asociația și Federația au generat o serie de proiecte de anvergură internațională, unde au fost promovați artiști și designeri din România, prin acțiuni de diplomație culturală, realizate în parteneriate strategice cu institute culturale, ambasade, centre de excelență etc.

Participările delegațiilor României, coordonate de doamna Irina Schrotter în calitate de Președinte al FEPIC, la expozițiile din cadrul Pavilionului României – Shanghai, Who’s Next și Tranoï – Paris, The Train – New York etc. au avut rezultate remarcabile pentru ceea ce înseamnă vizibilitatea creativității românești, prezentată sub marca: Romanian Designers.

Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism – sunt câteva dintre calitățile care au făcut posibilă configurarea remarcabilului traseu profesional al doamnei Irina Schrotter”, se arată în comunicatul UAD.

Citește mai departe

CULTURA

Din spatele cortinei. Cu ocazia Anului PUCCINI, Opera Română clujeană pune în scenă piesa “Tosca”

Publicat

opera romana cluj

Opera Națională Română Cluj-Napoca a prezentat, miercuri, într-o conferință de presă, detalii despre premiera operei “Tosca”, cât și despre concursul “Verum Solitus”.

Pentru a celebra Anul Puccini în România, Opera Națională Română în parteneriat cu Institutul Cultural Italian, Ambasada Italiei și Artexim, pune în scenă celebra operă “Tosca”. Premiera are loc în două reprezentații, sâmbătă, 20 aprilie și duminică, 21 aprilie, la ora 18:30, la Opera Română clujeană.

tosca

Din spatele cortinei. Cu ocazia Anului PUCCINI, Opera Română clujeană pune în scenă piesa “Tosca”

Spectacolul dispune de o nouă viziune artistică și este “o producție tradițională folosind mijloacele contemporane de realizare”, conform managerului general, Florin Estefan.

“Una dintre capodoperele pucciniene, opera TOSCA, compusă în anul 1900, aduce în fața publicului o poveste de dragoste ancorată în realitatea Romei anului 1800, din timpul bătăliei de la Marengo dintre monarhiști și republicani. Pe acest fond de agitație generală se derulează povestea de iubire dintre celebra cântăreață Floria Tosca – o femeie credincioasă, însă extrem de geloasă – și pictorul Mario Cavaradossi – plin de afecțiune, demn, purtat de idealurile libertății, a cărui soartă va sta sub semnul intervențiilor baronului Scarpia – ministrul poliției pontificale, puternic atras de frumusețea Toscăi”, scrie în comunicatul de presă al Operei Naționale Române Cluj-Napoca, instituție în subordinea Ministerului Culturii.

tosca

Printre cei care au contribuit la realizarea acestui spectacol se numără: Dirijor: Vladimir Lungu, Regia artistică: Matteo Mazzoni, Scenografie: Elisabetta Salvatori, Costume: Roberta Fratini, Design video: Luca Attili și Lighting Design: Lorenzo Caproli.

În distribuția premierei din 20 aprilie, în rolurile principale se regăsesc: Floria Tosca (Aurelia Florian), Mario Cavaradossi (Cristian Mogoșan), Scarpia (Florin Estefan), Cesare Angelotti (Corneliu Huțanu), Sacristanul (Zoltan Molnar), Spoletta (Eusebiu Huțan), Sciarrone (David Pogana), Temnicerul (Horațiu Ruști), Păstorul (Natalia Barz), alături de Corul de copii Junior VIP – Dirijor: Anca Mona Mariaș, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

În distribuția premierei din 21 aprilie, în rolurile principale sunt soliștii: Floria Tosca: (Lali Khabalova), Mario Cavaradossi (Hector Lopez), Scarpia (Cătălin Țoropoc), Cesare Angelotti (Simonfi Sandor), Sacristanul (Petre Burcă), Spoletta (Florin Pop), Sciarrone (Sebastian Balaj), Temnicerul (Horațiu Ruști), Păstorul (Maria Popa-Bota), alături de Corul de copii Junior VIP – Dirijor: Anca Mona Mariaș, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

tosca

Verum Solitus Vocal Competition, la a doua ediție

Aflat la a doua ediție, Verum Solitus Vocal Competition este un concurs dedicat tinerilor cântăreți de operă, ce se va desfășura în perioada 22-26 aprilie la Cluj-Napoca. În semifinalele concursului ajung 30 de participanți, urmând ca în Gala Laureaților, ce va avea loc în 26 aprilie la ora 18:30, pe Scena Mare a Operei Naționale Române Cluj-Napoca, să rămână 5 voci feminine și 5 voci masculine.

Premiul cel mare constă într-un contract cu toate teatrele din România, iar finaliștii vor fi jurizați de prestigiosul tenor galez, Dennis O’Neill. De asemenea, publicul are ocazia să își voteze favoritul și să contribuie la oportunitatea acestora de a se lansa în viitoarea carieră artistică.

Biletele se pot achiziționa online AICI, dar și de la Agenția de Bilete a Operei, de luni până vineri în intervalele orare 11:00- 13:00, respectiv 14:00- 17:00.

Morocoj Timeea
Alexandru Mocan 

Citește mai departe

EVENIMENT

Un institut ”fantomă” l-a scos pe primul loc pe Bogdan Pivariu candidat la Primăria Florești. Cine este CIRA

Publicat

bogdan pivariu facebook

Actualul primar din Florești, Bogdan Pivariu, apare într-un sondaj de opinie realizat în luna martie ca având 71% din preferințele de vot ale locuitorilor celei mai mari comune din România.

Sondajul respectiv are, însă, niște ciudățenii.

Astfel, în clasament apare și Daniel Meze, care însă a anunțat că nu vrea să fie primar, ci viceprimar în cazul în care alegerile locale din 9 iunie vor fi castigate de candidatul USR, Flaviu Udrea, Dinu Criste, care a candidat la alegerile din 2020, dar nu intenționează să candideze în acest an, dar lipsește fostul edil, Horia Șulea, care și-a anunțat luna trecută candidatura din partea PSD.

În plus, apare și un anume Horațiu Muntean Roșca, despre care nu se știe candidatul cui este.

Sondajul este unul laudativ la adresa PNL Florești și a lui Bogdan Pivariu, în condițiile 64% dintre respondenti au spus că au o părere foarte bună sau bună despre actualul primar.

Sondaj door-to-door

Sondajul ar fi fost realizat în perioada 2 – 19 martie de The Center for International Research and Analyses (CIRA) un institute de sondare a opiniei publice din București la comanda PNL Florești, răspunsurile fiind culese prin metoda door-to-door, adică din ușă în ușă.

Realizatorii sondajului susțin că au fost chestionate 808 persoane de 18 ani și peste din Florești, marja de eroare fiind de +/-3,2%.

La CIRA nu răspunde nimeni

Problema este că CIRA pare a fi un institut ”fantomă” de sondare a opiniei publice, în condițiile în care la contact are un număr de telefon: 0213104845 la care nu răspunde nimeni, adresa de email este de gmail, nu apare nicăieri un nume al vreunui reprezentant al firmei, iar domeniul cira.ro fiind cumpărat pe persoană fizică.

În portofoliul CIRA apar trecute doar două sondaje de simple, cu câte 12 slideuri, despre ”Percepții publice asupra politicilor de mediu” (martie 2021) și ”Percepții publice asupra mediului bancar” (aprilie 2021).

Reporterii Cluj24 au sunat de mai multe ori mai multe zile pe numărul de telefon de pe site-ul cira.ro, fără ca vreodată să răspundă cineva.

De asemenea, au trimis mail și întrebări pe modul de contact desscris de pe același site, la fel fără să primească vreun răspuns.

Citește mai departe

EVENIMENT

Semifinală de cupă: Oțelul Galați – „U” Cluj. „Șepcile roșii” LUPTĂ pentru un loc în FINALA Cupei României

Publicat

u cluj

„U” Cluj și Oțelul Galați se vor întâlni joi, 18 aprilie, de la ora 20:30 pe Stadionul Oțelul din Galați în semifinala Cupei României. „Șepcile roșii” trebuie să obțină victoria pentru a se califica în finala Cupei României pentru a doua oară la rând.

„Studenții” lui Ioan Ovidiu Sabău au trecut în sferturile Cupei României de FC Hermannstadt pe Cluj Arena. Cele două echipe au jucat 90 de minute de la egal la egal, ambele adoptând un joc defensiv, dar în minutele de prelungire ale timpului regulamentar, FC Universitatea Cluj a marcat golul de 1-0 prin atacantul Daniel Popa și astfel echipa clujeană a obținut calificarea în semifinalele Cupei României.

Semifinală de cupă: Oțelul Galați – „U” Cluj. „Șepcile roșii” LUPTĂ pentru un loc în FINALA Cupei României

Oțelul Galați a întâlnit în sferturile Cupei echipa Universitatea Craiova cu care s-a luptat de la egal la egal și a menținut scorul de 0-0 până în a doua repriză de prelungiri. Chiar dacă echipa lui Dorinel Munteanu a plecat cu șansa a doua în această partidă, Oțelul Galați a făcut o surpriză și a marcat prin Joao Lameira în minutul 114, astfel marcând golul victoriei.

În cazul în care FC Universitatea Cluj se va impune în partida de la Galați și se va califica în finala Cupei României, pentru șepcile roșii ar fi a doua finală la rând în Cupa României, asta după ce în urmă cu un sezon clujenii au fost învinși pe teren propriu de Sepsi Sf. Gheorghe la loviturile de departajare.

FC Universitatea Cluj vrea să obțină prima victorie din acest sezon în fața echipei Oțelul Galați

Prima întâlnire dintre U Cluj și Oțelul Galați din acest sezon a avut loc la 12 august 2023 pe Stadionul Oțelul din Galați și s-a încheiat cu un rezultat de egalitate. Primul reușită a fost a celor de la Oțelul care au deschis scorul în minutul 59 prin Pop, iar apoi, pe finalul partidei, „U” Cluj a beneficiat de un penalty care a fost finalizat de Dan Nistor, astfel partida s-a încheiat 1-1.

Partida din returul campionatului s-a desfășurat la 17 decembrie pe Stadionul Cluj Arena și de această dată, gălățenii s-au impus cu scorul de 1-0, singurul gol al partidei a fost marcat de Alexandru Pop.

Sabău: „Joi este un meci foarte important, ne va fi foarte greu”

Antrenorul „șepcilor roșii”, Ioan Ovidiu Sabău a declarat la o conferință premergătoare meciului din Cupa României că pe „studenți” îi va aștepta un meci foarte important, dar în același timp foarte greu.

„Joi este un meci foarte important, ne va fi foarte greu, Oțelul joacă meci de meci în acea manieră agresivă, chiar dacă în unele momente acasă nu s-au descurcat atât de bine, rămâne totuși o echipă care are agresivitate, are ritm și în momentul de față arată foarte bine și ca noi să putem câștiga trebuie să fim cel puțin la nivelul lor ca ritm, jucătorii mei au experiență, dar trebuie să înțelegem cum trebuie susținută această valoare și trebuie să muncim măcar la fel de mult ca adversarii noștri pentru a putea câștiga” a declarat de asemenea antrenorul „șepcilor roșii”.

Cosmin Olaru

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax