ACTUALITATE
De la ”Într-un fel sau altul” la declarații, comunicate și măsuri
Cine a urmărit cu atenție evoluția și involuția comunicatelor și instrucțiunilor, dar mai ales a lungilor tăceri ale Ministerului Educației și Cercetării privind starea învățământului românesc de la închiderea școlilor din cauza pandemiei de Covid-19, fiind atent și la exprimarea optimistă a ministrului educației, care a dat mereu asigurări că vom încheia anul școlar și universitar ”într-un fel sau altul”, a știut cu certitudine că va fi nevoie de intervenția președintelui țării pentru a mai limpezi apele învățământului românesc pe care covidul l-a surprins extrem de slăbit și în mare pericol din cauza nenumăratelor sale comorbidități.
Așa se face că, după declarațiile de presă a președintelui Klaus Iohannis și ale dnei Anisie, bat, în sfârșit și clopotele Ministerul Educației și Cercetării care revine, prin adresa nr. 545/DGÎP/28.04.2020, cu măsuri privind reluarea activității în sistemul de educație după încetarea stării de urgență, sistematizând în fapt informațiile prezentate cu o zi înainte de președinte și de ministrul de resort. Aflăm astfel că:
– În România cursurile în învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal rămân suspendate, dar se va continua învățarea asistată de tehnologie până în 12 iunie, când se vor încheia cursurile anului școlar, cu precizări (clar-confuze) despre cum se încheie mediile și cum ”se rezolvă” corigențele;
– Știm sigur că nu se mai dau teze;
– Pentru elevii și cadrele didactice care nu au acces la tehnologie, unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin. Acestea vor transmite elevilor resurse educaționale și sarcini de lucru;
– Referitor la elevii care nu sunt în ani terminali: se recuperează materia neparcursă, MEC va elabora ghiduri metodologice pentru fiecare disciplină, astfel încât unele conținuturi prevăzute pentru această perioadă să fie abordate în anul școlar următor;
– Începând cu data de 2 iunie, elevii din clasele a VIII-a, a XII-a/XIII-a și cei din anii de final de ciclu profesional și postliceal vor putea reveni în unitățile de învățământ pentru două săptămâni;
– În această perioadă ei vor urma activități de pregătire și consiliere pentru examenele naționale, cu asigurarea tuturor măsurilor de prevenire a îmbolnăvirii, de siguranță sanitară, fizică și emoțională;
– Pentru elevii cu probleme de sănătate sau care au în familie persoane cu risc de îmbolnăvire, prezența la cursuri va fi opțională. Decizia în acest caz aparține părinților;
– Evaluarea națională pentru absolvenții claselor a VIII-a se va susține începând cu data de 15 iunie, iar la examenul de bacalaureat va începe cu probele scrise, în data de 22 iunie, și va continua cu probele de competențe;
– La ambele examene subiectele vor respecta programa, mai puțin materia aferentă semestrului II al anului școlar în curs;
– Examenele de certificare se vor realiza numai pe bază de proiect, proba practică fiind echivalată;
– În sălile de clasă vor fi maximum 10 elevi, respectând toate măsurile de distanțare socială
– Inspectoratele școlare județene vor pune la dispoziția elevilor și părinților un TELVERDE pentru informare și întrebări;
– Detaliile cu privire la desfășurarea examenelor naționale și a admiterii în învățământul liceal și profesional/dual vor fi prezentate prin procedurile elaborate de MEC, inclusiv proceduri privind siguranța elevilor și a cadrelor didactice în timpul desfășurării probelor;
– Se mențin, de asemenea, examenele de titularizare, definitivat și grade pentru cadrele didactice. Acestea se vor desfășura cu respectarea strictă a măsurilor de siguranță, MEC urmând să comunice ”în scurt timp” modalitatea de susținere și calendarul.
Prezentând aceste ”măsuri”, ministrul educației i-a asigurat pe elevi că vor încheia cu bine anul școlar și examenele naționale. Succesul fiind garantat, se înțelege, tocmai de măsurile enunțate mai sus. Pe de altă parte, comentariile părinților, ale asociațiilor de elevi și ale participanților la schimbul de idei în mediul online sunt împărțite. De la acceptarea condiționată, la ”poate ar fi mai bine dacă”, până la amenințări cu acțiuni penale și negări dure de genul: ”Doamne, asta e România educată? Sunteți penibili.”
Care este diagnoza învățământului românesc acum și în viitorul apropiat prin filtrul aplicării acestor măsuri din punctul de vedere al unui practician educational și director de colegiu clujean veți putea urmări în articolul următor.
Mircea Bertea
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






