Connect with us

ACTUALITATE

Dash, primul NETWORK de dockless e-bike sharing din țară realizat la Cluj, PREMIUL I la Gala „Descoperă-ți pasiunea în IT”

Publicat


premiul 1

Gala Academiei DpIT 2022 a premiat aplicații inovative pentru transport verde, consiliere psihologică, turism local sau agricultură. Au participat elevi și studenți din toată ţara, iar produsele inovative au fost realizate în cele șase luni de educaţie practică în cadrul Academiei.

premiul 3

Un network de dockless e-bike sharing, o aplicaţie care îi oferă utilizatorului diferite tipuri de consiliere psihologică, un sistem eficient de smart lockers cu o gamă variată de funcționalități, o aplicaţie care eficientizează şi simplifică procesul de programare pentru doctori şi pacienţi sau o aplicație care își propune mai multă siguranță pentru alpiniștii utilitari sunt câteva din proiectele premiate la Gala Academiei DpIT 2022.

Autorii lor sunt elevi și studenți din toată ţara, iar produsele inovative au fost realizate în cele șase luni de educaţie practică pe care le-au urmat în cadrul Academiei DpIT.

Asociația „Descoperă-ţi pasiunea în IT” (DpIT) a organizat ieri festivitatea de încheiere a celei de-a VIII-a ediții a programului „Academia DpIT”, în cadrul căreia au fost premiate cele mai bune produse tech dezvoltate de tinerii inovatori în timpul programului de educaţie practică şi mentorat pe care l-au urmat timp de șase luni (prezentate, la finalul ciclului de instruire, publicului ca proiecte de absolvire şi evaluate de o comisie de specialitate).

„Am văzut idei curajoase și ingenioase”

Comisia de jurizare a fost formată din Prof.PhD. Simona Motogna, vicepreşedinte Senat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj (preşedintele comisiei), Valentin Filip, Vice President Product Investments la Fortech, Ionuţ Muntean, Group Leader Innovation and University Cooperation la Bosch Engineering Center Cluj, Alexandru Luchiian, Software Engineer la Accenture Industry X, Florin Fleştea, Technical Lead la Nagarro România, Vlad Lazăr, Engineering Manager la Telenav, conf. Camelia Avram, Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN), Adrian Pintea, inspector școlar de specialitate Informatică la Inspectoratul Școlar Județean Cluj, precum și Andrei Kelemen, director executiv al Cluj IT Cluster.

expo2

„Academia DpIT rămâne un program de suflet pentru Fortech, în care am fost implicați de la bun început. Am urmărit cu mândrie cum acest program local a crescut și s-a maturizat, ajungând deja la a 8-a ediție. Și în acest an am fost plăcut impresionat de curiozitatea, perseverența, pasiunea și creativitatea de care au dat dovadă participanții. Am văzut idei curajoase și ingenioase, concentrate pe rezolvarea unor nevoi reale din diferite domenii ale societății.

Sunt convins că, folosind abilitățile dobândite și dezvoltate în cadrul programului, tânăra generație va avea o contribuție remarcabilă în comunitate. Educația e cea mai puternică forță de schimbare. Prin investiții constante în educație putem contribui la progres și putem face față provocărilor viitorului”, precizează Călin Văduva, CEO Fortech.

„Îmi face plăcere să particip anual ca și membru al juriului la Academia „Descoperă-ți pasiunea în IT”, pentru că astfel am ocazia să întâlnesc elevi extrem de talentați și pasionați. Antreprenoriatul nu este o un domeniu ușor, dar acești tineri curajoși și ambițioși, au ocazia participând la astfel de programe de calitate, să își dezvolte cu ajutorul mentorilor niște abilități cheie. Anul acesta 120 de elevi și-au prezentat proiectele și m-a impresionat în special maturitatea echipelor și modul lor de prezentare profesionist și relaxat.

De asemenea, m-a surprins că numărul echipelor care dezvoltă produse atât partea de software, cât și cea de hardware, crește în fiecare an. Felicit toate echipele și mentorii lor pentru rezultatele extraordinare, și le doresc mult succes pentru ediția următoare”, a remarcat Ionuț Muntean, coordonatorul Departamentului de inovație și relații cu Universitățile la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj-Napoca, membru în comisia de jurizare.

Premiile

Premiul I, în valoare de 4.100 lei, a fost câștigat de echipa clujeană 6pak (alcătuită din Andrada Ioana Bărbos, Andrei Petru Cherecheș, Mihai Bogdan Deaconu, Luca Emil Olteanu, Darius Mihai Timar și Marc Aurelius Vana), mentorată de Elena Bunciu de la Bosh România, pentru produsul Dash. Aplicația se dorește un partener de business în lupta cu timpul, banii și poluarea. Astfel, Dash ar fi primul network de dockless e-bike sharing din țară, contribuind la transportul verde și fluidizarea traficului.

Premiul II, în valoare de 3.500 lei, a fost obținut de echipa Runtime Terror, de la Sibiu (formată din Tudor Băiașu, Victor Călbureanu, Andrei Roman, Maria Alexandra Sofonea, Andra Uleșan și Ștefan Vasile), mentorată de Constantin Constantinescu de la ScanStart, pentru produsul AYU. AYU este o aplicaţie care îi oferă utilizatorului diferite tipuri de consiliere psihologică pe baza unor întrebări de tip multiple-choice. De asemenea, aplicaţia permite şi setarea unui aşa numit „goal” zilnic.

Premiul III, în valoare de 2.900 lei, a revenit echipei clujene Maacros Tech (formată din Andrei Chesăuan, Cristian Constantin, Maria Daria Dejeu, Sorana Gligor, David Rafael Rotar şi Petru Săveanu), mentorată de Flaviu Rareș Lemnariu, de la Bosh România, pentru produsul Charlock. De câte ori ți s-a întâmplat să cari bagaje după tine prin tot orașul sau să vrei să îți încarci telefonul și să nu ai unde? Charlock e soluția pentru toate aceste probleme! Este un sistem eficient de smart lockers cu o gamă variată de funcționalități. Aplicația permite gestionarea permanentă a bunurilor personale și extinde confortul de acasă, prin stațiile de încărcare și stocare plasate în puncte cheie, detectabile prin aplicație.

Sursa: Mediafax



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Salvamont Cluj a SALVAT 307 persoane în 2024. A avut 253 de cazuri

Publicat

salvamont

An încărcat, 2024, pentru Salvamont Cluj. Echipa a intervenit în 253 de cazuri, salvând 307 persoane, aproape la fel ca în 2023. Cele mai aglomerate luni au fost ianuarie și februarie.

„În anul 2024 echipa Salvamont a Serviciului Public Județean Salvamont Salvaspeo Cluj și cea a Formației Salvamont Vlădeasa, structuri ce funcționează sub autoritatea forului administrativ județean, a participat la mai multe solicitări şi intervenţii, atât în staţiunile de schi, cât şi în zonele montane cu aflux de turiști. Lunile ”de foc” din punct de vedere al intervențiilor salvatorilor montani au rămas ianuarie și februarie.

Salvamont Cluj a SALVAT 307 persoane în 2024. A avut 253 de cazuri

În total, au fost 253 de cazuri, respectiv 307 persoane salvate din care 123 în sezonul de iarnă (au fost 135 de persoane implicate) și 130 vara (172 de persoane implicate). Nivelul este aproximativ similar cu cel al anului 2023 și în scădere comparativ cu perioada de pandemie, când s-au înregistrat cele mai multe cazuri.

„Țin să felicit membrii Serviciului Public Salvamont-Salvaspeo pentru profesionalismul dovedit și pentru modul în care au contribuit la reducerea numărului de accidente pe munte, asigurând permanența în toate zonele frecventate de turiști”, a spus Alin Tișe, președintele CJ Cluj.

Cazuistica în 2024, în funcție de zona de intervenție a echipelor de salvamontiști, este următoarea:

– Cheile Turzii+Feleac – 61 de cazuri/74 de persoane

– Băișoara – 96 cazuri de / 108 persoane

– Beliș – 74 de cazuri/ 85 de persoane

– Vlădeasa – 18 cazuri / 35 de persoane

– Cluj Sediu – 4 cazuri/ 5 persoane

„Au fost primite peste 400 de apeluri telefonice”

Din aceste cazuri, 73 au fost predate ambulanțelor Serviciului de Ambulanță Județean sau SMURD, pentru două cazuri a fost solicitat elicopterul, iar două cazuri au fost predate IML.

Totodată, au fost primite peste 400 de apeluri telefonice prin care se solicitau informații, recomandări și sfaturi.

A doua parte a lunii ianuarie (cu 51 de cazuri, 56 de persoane implicate) și prima parte din luna februarie (cu 32 de cazuri, 36 de persoane implicate) au fost perioadele cele mai dificile. De altfel, în această perioadă au funcționat toate pârtiile, fiind foarte mulți turiști prezenți pe domeniile schiabile. În perioada de vară s-au înregistrat un număr ridicat de cazuri în toate lunile – mai, iunie iulie și august, cu o medie de peste 20 de cazuri/lună și peste 200 de apeluri telefonice primite.

În județul Cluj, zonele cele mai importante de patrulare şi prevenire a accidentelor montane şi în care se face permanenţă salvamont sunt: Stațiunea Muntele Băișorii – Buscat, Stațiunea Fântânele – Mărișel, Cheile Turzii, Pârtia Feleac, Vlădeasa și Doda Pilii”, se arată în comunicatul CJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Reclamație pe MyCluj: Taximetriștii, „slalom” pe banda dedicată de pe Bulevardul 21 Decembrie. Pericol pentru bicicliști

Publicat

Banda dedicată, transformată în pistă cu obstacole! Bicicliștii reclamă că taximetriștii circulă imprudent pe banda pentru autobuze și biciclete de pe Bulevardul 21 Decembrie și cer intervenția autorităților.

Un clujean a semnalat, pe platforma MyCluj a Primăriei, că banda dedicată de pe Bulevardul 21 Decembrie a devenit periculoasă pentru bicicliști din cauza comportamentului neglijent al taximetriștilor care o folosesc.

„Vă rog să scoateți taxiurile de pe banda de autobuz”

Potrivit sesizării, șoferii de taxi fac „slalom” între banda de autobuz și cea destinată traficului general, iar în stațiile de autobuz, în loc să aștepte în spatele autobuzelor, intră brusc pe banda de biciclete, fără să se asigure. Reclamantul a solicitat eliminarea taxiurilor de pe banda de autobuz, pentru a reduce riscurile.

„Banda de biciclete a devenit imposibil de folosit și extrem de periculoasă din cauza taxiurilor. Taximetriștii fac slalom între banda de autobuz și banda normală când ajung la o stație de autobuz. În loc să aștepe în spatele autobuzului, ei sar pe banda de mașini fără să se asigure că nu vine vreun biciclist. În loc să lase liber banda de biciclete, ei blochează tot timpul (sau chiar lovesc bicicliștii care circulă regulamentar).

Deja de o mie de ori am avut probleme cu ei, și puteam să evit un accident mare care putea să coste viața mea, doar fiindcă am reușit să evit o mașină care circulă cu vreo 80 km lângă mine. Vă rog să scoateți taxiurile de pe banda de autobuz”, a declarat biciclistul.

Amintim că Primăria Cluj-Napoca a decis, în 2022, să permită circulația taxiurilor pe benzile dedicate autobuzelor pe patru porțiuni mai puțin aglomerate din oraș – pe Bulevardul Nicolae Titulescu, strada Regele Ferdinand, Calea Florești și Splaiul Independenței – și numai cu client la bordul taxiului.

Propunere: bandă dedicată transportului public pe ruta Cluj-Baciu

Într-o altă sesizare, un locuitor a sugerat crearea unei benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe ruta Corneliu Coposu – Calea Baciului, invocând progresele realizate de Primăria Cluj-Napoca în promovarea transportului public. Obiectivul ar fi reducerea ambuteiajelor, încurajarea cetățenilor din comuna Baciu să utilizeze mijloacele de transport public și scăderea poluării.

„Având în vedere planurile de mobilitate de la nivelul orașului Cluj-Napoca și progresele înregistrate în legătură cu promovarea transportului în comun pe ruta Cluj-Florești, doresc să vă supun atenției ambuteiajele care se formează pe str. Corneliu Coposu și Calea Baciului. Ținând cont că distanțele nu sunt mari și că pe strada Corneliu Coposu deja există piste de biciclete, vă rog frumos să analizați oportunitatea creării unei benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe ruta Cluj-Baciu.

Conform exemplelor de bune practici din orașul nostru, banda ar putea fi folosită și de biciclisti sau taximetriști cu clienți, incurajand cetățenii din Baciu să renunțe la mașinile proprii pentru a ajunge în Cluj. Prin limitarea mașinilor personale și descongestionarea traficului ar beneficia și transportatorii care folosesc ruta respectivă pentru a ajunge la autostrada A3, reducând costurile de transport și scăzând poluarea zonei”, a arătat clujeanul.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. ACCIDENT în Dej. Mașină RĂSTURNATĂ. Un stâlp și o țeavă de gaz afectate

Publicat

accident

Un accident a avut loc, miercuri, pe str. Șomcutului din Dej, în Cluj. O mașină s-a răsturnat. Au fost afectate un stâlp și o țeavă de gaz. Un bărbat a primit îngrijiri medicale.

„Două echipaje din cadrul Detașamentului Dej intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe strada Șomcutului din municipiul Dej. Forțele noastre au găsit la fața locului un autoturism răsturnat, însă din fericire nu au existat victime încarcerate.

FOTO. ACCIDENT în Dej. Mașină RĂSTURNATĂ. Un stâlp și o țeavă de gaz afectate

Un bărbat de aproximativ 45 de ani, conștient și cooperant, este evaluat de către echipajul SAJ. Acesta prezintă, la o primă evaluare, afecțiuni ușoare. Bărbatul a refuzat transportul la spital. De asemenea, în urma accidentului au fost avariate un branșament de gaz și un stâlp”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

CERTIFICAT DE VIAȚĂ. Când trebuie să trimită actul pensionarii clujeni stabiliți în alte state. Altfel nu primesc pensia

Publicat

De

Casa de Pensii Cluj

Pensionarii clujeni care trăiesc pe teritoriul altor state, trebuie să trimită de două ori pe an un certificat de viață pentru a primi în continuare pensia.

Certificatul de viață este un document oficial care confirmă că o persoana care beneficiază de pensie din România nu a decedat. În cazul în care acest act nu este trimis, plata pensiei se suspendă Din anul 2024 a fost emis un model unic.

Certificat de viață: Când trebuie trimis

Potrivit Casei de Pensii Cluj, pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii nerezidenți aflați în plată au obligația de a transmite certificatul de viață, semestrial, din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecarui an.

”Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorităti legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de permanență, după caz, respectiv autoritatea trebuie să certifice acest fapt. Sintagma <<autorități legale>> se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv oficii consulare sau birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare”, arată reprezentanții Casei de Pensii Cluj.

Astfel de protocoale sunt încheiate cu Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL), tot din Italia. Alte autorități care pot completa partea B a Certificatului de Viață sunt, de exemplu, medicul de familie, avocatul familiei, un consilier juridic sau primăria.

Certificat de viață: Cine nu îl trimite nu mai primește pensia

În situația în care certificatul de viață nu este depus în termenul prevăzut de lege, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării datelor prezentat mai sus, respectiv 31 martie sau 30 septembrie a fiecărui an. Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.

Certificatul de viață se poate transmite prin poștă, la sediul Casei Județene de Pensii Cluj, str. George Coșbuc, nr. 2, Cod Poștal 400375, prin fax la 0264.450.080 sau prin e-mail la adresa certificateviata.cluj@cnpp.ro.

Prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/2024, a fost aprobat un model unic al Certificatului de viață. Puteți descărca de AICI, modele bilingve, printre care română și maghiară, română și italiană sau română și germană.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate