ACTUALITATE
Cum se prezintă PIAȚA muncii în Cluj. Cu 30% mai mulți ANGAJAȚI în industria serviciilor pentru afaceri în ultimii trei ani
„Bridges to the future” este tema conferinței anuale organizată de ABSL (Asociația Business Service Leaders). La eveniment au participat peste 600 de specialiști din industrie. Tema din acest an a făcut referire la faptul că informarea cât mai bună și cooperarea între jucătorii industriei sunt esențiale într-o perioadă în care viitorul este impredictibil.
În deschiderea conferinței, ABSL a lansat raportul anual al industriei serviciilor pentru afaceri, raport ce prezintă o imagine a sectorului și a tendințelor sale.
Cu toate că ultimii trei ani au fost foarte provocatori, numărul angajaților din industrie a urcat constant, creșterea cumulată a ultimilor trei fiind de aproape 30%. Mai mult de jumătate din numărul companiilor care au participat la studiu au apreciat că se așteaptă ca numărul de angajați să crească între 10-30% în 2022.
Serviciile care au cunoscut cea mai însemnată creștere, respectiv au avut nevoie de cei mai mulți angajați sunt: IT, suport clienți, finanțe și contabilitate.
„Pandemia a crescut loialitatea angajaților”
„Gradul de complexitate al proceselor, cel puțin pentru top trei servicii, crește de la an la an, pe măsură ce se automatizează activități de bază. De aceea este nevoie de angajați cu competențe tehnice crescute, comparativ cu ponderea angajaților fără experiență care era destul de mare în urmă cu 3-5 ani. Alte aspecte importante sunt competențele digitale și nu în ultimul rând limbile străine”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.
Pandemia a crescut loialitatea angajaților, rata medie a plecărilor din companie fiind de 18% în acest an, comparativ cu rata medie de 26% înregistrată în 2019.
„Costul și disponibilitatea forței de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori. Din acest motiv, multe companii din industrie și-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creșterea numărului de angajați, ci pe productivitatea ridicată a acestora. Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.
„Cele mai mari creșteri salariale din industrie s-au înregistrat în București și Transilvania – Banat”
Industria serviciilor externalizate este în top trei industrii în 2022 în ceea ce privește creșterile salariale, cu 11% (după asigurări cu 17,7% și retail cu 16,8%), dar și în topul industriilor cu cel mai mare salariu de bază mediu, adică 10691 lei brut lunar. Cifrele salariale arată că industria serviciilor pentru afaceri devine mai competitivă și atrage angajați prin joburi din ce în ce mai specializate datorită investițiilor și proceselor de automatizare, 7,7% fiind procentul estimat de creștere pentru anul viitor.
Cele mai mari creșteri salariale din industrie s-au înregistrat în București și Transilvania – Banat, în timp ce salariile au stagnat sau au crescut mai puțin în Muntenia și Moldova.
Cele mai bine plătite limbi străine în acest an au fost chineza, ceha și suedeza. Angajații apreciază flexibilitatea de a-și putea alege beneficiile: programele de wellbeing, sesiunile de terapie, serviciile medicale și zilele adiționale de concediu fiind printre cele mai apreciate. 40% dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri oferă beneficii flexibile.
„Munca în sistem hibrid a devenit o realitate a industriei, aproape toate companiile adoptând în 2022 acest mod de lucru. 78% dintre companiile din industrie cer angajaților să lucreze de la birou minim 1-2 zile pe săptămână’’, spune Francesca Postolache, Vice Președinte ABSL.
„70% dintre companii apreciază că vor înregistra o creștere a cifrei de afaceri”
Companiile din industria serviciilor de business estimează pentru acest an un venit în creștere cu 22% comparativ cu anul trecut.
70% dintre companii apreciază că vor înregistra o creștere a cifrei de afaceri în perioada următoare și 94% dintre companii apreciază că România oferă numeroase oportunități de investiții în acest sector.
Studiul a fost realizat de ABSL împreună cu PwC în perioada august – octombrie, pe un eșantion de 71 de companii care au o cifră de afaceri cumulată de peste 1,14 miliarde euro și aproximativ 50.000 de angajați,
Detalii despre piața din Cluj
„Cele mai mari provocări ale pieței locale sunt: atragerea candidaților potriviți și retenția angajaților buni, în contextul unei piete dinamice și competitive, care și-a reinventat viziunea despre muncă în anii de pandemie. Diferența este că activăm pe o piață mult mai mare, care s-a transformat din una locală sau națională, într-una globală, în multe industrii. Iar gradul de volatilitate crescut din ultima perioadă face ca predictibilitatea referioare la ceea ce va urma în termeni de trenduri de HR să fie destul de scăzută.
Piața muncii este una foarte competitivă și în același timp ofertantă în Cluj-Napoca, se fac angajări permanent. Compania pe care o reprezint a angajat peste 100 de persoane în acest an.
Companiile caută în special vorbitori buni de limbi straine, iar aici este o paleta foarte ampla de limbi cautate, in special in industria de BPO si Shared Services. Foarte căutați sunt si candidatii cu competente tehnice, cu precadere pentru servicii IT, dar nu numai.
Pentru o mare parte din joburile vacante oferite de companie incercam sa angajam persoane care sunt la inceputul vietii lor profesionale – studenti, absolventi de studii economice sau limbi straine, dar nu numai. Ulterior le oferim posibilitatea sa se dezvolte si sa promoveze în roluri mai specializate din cadrul companiei. O alta parte dintre angajatii noi vin din cu totul alte domenii (horeca, banking/asigurari, vânzări, învățământ), dorind sa faca astfel o schimbare profesionala.
Anul acesta am căutat angajați permanenți, dar am căutat și persoane dornice să lucreze doar pe perioada verii în programul „Summer Jobs”, am oferit oportunitati de practică pentru studenți și multe altele. Am încercat să fim prezenti fizic la târguri de joburi si alte evenimente de profil, așadar a fost un an activ si dinamic penru noi”, spune Carmen Bindas, Human resources Manager, Office Depot, Cluj
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






