ACTUALITATE
Cum îți calculezi data de la care poți beneficia de PENSIE anticipată sau pensie la limita de vârstă
Vârstele standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare sunt stabilite prin lege în funcţie de sexul, luna şi anul naşterii persoanei. Există o aplicație pe care o puteți utiliza pentru a vă calcula data la care puteți ieși la pensie, conform Alba24.ro.
Acestea sunt detaliate în Anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010. Vârsta de pensionare ar putea fi modificată în România, dar până atunci, puteți afla la ce vârstă vă puteți pensiona anticipat sau la termen, grație unei aplicații disponibile online.
Reamintim că vârsta de pensionare a fost redusă pentru cetățenii din 115 localități din România. Lista poate fi consultată AICI.
Portalul Casei Naționale de Pensii dispune de o aplicaţia „Când mă pot pensiona?” care oferă date cu caracter informativ cu privire la data pensionării.
Aplicația poate fi accesată AICI.
Pentru a afla data la care vă puteți pensiona, este nevoie să introduceți data nașterii și codul generat automat pe pagină.
Apoi să dați click pe ”Calculează”. În partea de jos a aplicației va apărea un tabel în care veți regăsi datele la care puteți beneficia de pensie anticipată, pensie la limita de vârstă și pensie parțial anticipată.
Exemplu de calcul a datei de pensionare
De exemplu, o persoană născută 1980, cu un stagiu minim de cotizare de 15 ani, poate ieși la pensie la limită de vârstă în anul 2045.
Calculul de mai sus este valabil în stiuația legilor actuale. Reamintim că la nivel înalt se discută modificarea vârstei de pensionare.
Spre exemplu, vârsta standard de pensionare pentru femei este în prezent de 61 de ani și 6 luni dar va crește treptat până la 65 de ani.
Creşterea vârstei de pensionare va avea loc gradual, până în 2030, este anunțul ministrului Muncii, făcut în urmă cu câteva luni.
Stagiul complet de cotizare pentru femei este de 31 de ani și 6 luni și va crește treptat până la 35 de ani până în luna ianuarie 2030. Stagiul complet de cotizare pentru bărbați este de 35 de ani.
Cum poți afla online vechimea în muncă
Casa Naţională de Pensii Publice şi-a actualizat serviciile electronice, astfel că oamenii pot verifica acum online ce vechime au acumulat în anii de muncă, dar şi dacă angajatorul le-a plătit contribuţiile pentru pensie.
Odată creat contul, poţi afla rapid vechimea acumulată, prezentată fie ca situaţie lunară, fie ca situaţie anuală. Detalii, pas cu pas AICI
Trebuie să îți faci un cont online pe site-ul CNPP AICI, pentru a putea vedea vechimea ta în muncă din evidențele autorităților. În acest sens, se completează un formular online AICI care apoi trebuie tipărit și prezentat, împreună cu actul de identitate (original și copie), la orice casă locală de pensii.
Cât costă 6 ani de vechime în muncă
Pentru acești 6 ani se vor achita aproape 46.000 de lei. Autoritățile nu au impus însă un plafon maxim, așa ca sunt și persoane care s-au angajat să vireze sume mai mari, în speranța că vor avea o pensie buna.
Persoanele care vor să acopere perioadele în care nu au cotizat la sistemul de pensii de stat pot face acest lucru până la finalul lunii august 2023.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Distracția a continuat la Cluj și în prima zi a anului 2025. La Wonderland Cluj Resort, peste 2.000 de oameni au dansat și au cântat la cea mai mare petrecere în pijamale.
Geo Da Silva, unul dintre cei mai energici și inovatori DJ ai momentului, este inițiatorul “The Craziest Pyjama Retro Remix Party”, care a adus laolaltă oameni dornici să continue distracția de Revelion și vedete.
Pyjama Party cu super vedete la Cluj, în prima zi din an
După WonderRev, care a fost un party cu tematică, și anume The Greatest Gatsby Party, o petrecere plină de eleganță, la care s-a distrat și cuplul Emil și Oana Boc, buna dispoziție a costinuat și în 1 ianuarie la Wonderland Cluj Resort.
Decoruri tematice, lumini spectaculoase și o selecție de hituri retro i-au întâmpinat pe cei care au mai putut să continue distracția.
Atmosfera incendiară a fost întreținută și de Ștefan Bănică și Lavinia Pîrva.
“U” Cluj a ajuns la un acord cu Corvinul Hunedoara pentru transferul portarului Ștefan Lefter.
Tânărul de 20 de ani și 1,87 metri, a semnat cu Universitatea Cluj un contract valabil pe patru ani și jumătate, anunță reprezentanții clubului.
Primul transfer al anului la “U” Cluj. Clubul a adus un portar de 20 de ani
FC Universitatea Cluj bifează prima mutare pe piața transferurilor din această iarnă.
Clubul a ajuns la un acord cu Corvinul Hunedoara pentru transferul portarului Ștefan Lefter. Născut pe 18 noiembrie 2004 la Iași, Ștefan Lefter a început fotbalul la grupele de juniori ale celor de la Rapid București, arată reprezentanții “U” Cluj.
În vara lui 2020, acesta a fost împrumutat la Corvinul Hunedoara, pentru ca trei mai ani târziu, să fie transferat definitiv de către hunedoreni.
Lefter a evoluat în 13 partide din sezonul regular al ligii secunde, reușind să păstreze poarta intactă de patru ori. De asemenea, în play-off, în șase meciuri în care a fost folosit, a primit doar patru goluri.
Mai mult decât atât, Ștefan Lefter a fost om de bază în aventura Corvinului din Cupa României. Tânărul portar a fost integralist în șase dintre cele opt meciuri jucate de hunedoreni până la câștigarea trofeului, încasând doar două goluri până în finală, în meciurile câștigate categoric cu Jiul Petroșani (4-1, în turul al treilea) și Voluntari (3-1, în semifinale).
În finala Cupei României de la Sibiu, împotriva Oțelului Galați, a salvat două lovituri de la 11 metri, parând în fața lui Pablo Gaitan și Joao Lameira și facilitând drumul formației sale către trofeu și un loc în preliminariile europene.
Lefter a fost titular și în toate cele patru partide din preliminariile Europa League, ulterior Conference League, fără a primi gol în două dintre ele.
Patru meciuri în naționala U20 a României
Evoluțiile bune din poarta Corvinului ale lui Ștefan Lefter au atras atenția și selecționerului naționalei U20 a României, Costin Curelea. Lefter a jucat patru meciuri la naționala U20.
E student la Hunedoara
În ciuda programului aglomerat din cariera unui sportiv, Ștefan Lefter a decis să nu înrerupă studiile. La data de 1 octombrie 2024, el a început cursurile la Facultatea de Inginerie din Hunedoara, unul din visurile sale fiind acela de a ajunge inginer.
ECONOMIE
RECORD ABSOLUT în 2024, pe autostrăzi: 197 de kilometri dați în circulație. Ținta Guvernului pentru 2025, peste 200 de kilometri
În 2024, România a inaugurat 197 de kilometri de autostradă și drumuri expres, stabilind un record absolut. În total, în țară sunt peste 1.270 de kilometri de drumuri de mare viteză în exploatare.
Anul „electoral” 2024 a fost unul marcat de inaugurări în infrastructura de transport din România, cu realizări importante în dezvoltarea rețelei rutiere și feroviare. În total, au fost deschiși în circulație 197 de kilometri de drum de mare viteză, autostrăzi și drumuri expres.
Record absolut pe autostrăzi, în 2024
În plus, infrastructura feroviară a înregistrat o premieră, cu punerea în circulație a primului tren electric achiziționat în ultimii 35 de ani, parte a unui program ce vizează achiziționarea a 189 de trenuri noi.
„2024, un an cu rezultate fără precedent pentru infrastructura de transport din România:
- a fost deschisă circulația pe 197 km de drum de mare viteză (autostradă și drum expres). Din aceștia: 100 km din A7. Tot pentru prima dată a fost asigurată conexiunea dintre A7 și A3;
- am conectat Autostrada de Centură a Capitalei A0 cu A2;
- primul tren electric achiziționat în ultimii 35 ds ani – dintr-o serie de 189 de trenuri noi – a fost pus în circulație;
- Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara are primul terminal Schengen modern”, a scris ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pe rețelele de socializare.
200 de kilometri, promiși pentru anul 2025
Privind spre 2025, Guvernul își propune rezultate și mai ambițioase: deschiderea circulației pe mai mult de 200 de kilometri de infrastructură rutieră de mare viteză, realizarea de noi conexiuni importante, cum ar fi legătura directă între Craiova și Constanța și între Bacău și București. În paralel, vor continua să fie puse în circulație noi trenuri electrice.
„În 2025 ne dorim rezultate și mai bune!
- Trebuie să deschidem circulația pe mai mult de 200 km de infrastructură rutieră de mare viteză.
- De la Craiova la Constanța se va circula direct pe drum de mare viteză (DEx12-#A1-A0-A2). La fel și de la Bacău la București (A7-A3 -A0).
- Noi trenuri electrice urmează să intre în circulație”, a mai arătat Grindeanu.
Cei mai performanți constructori de autostrăzi
Potrivit unei analize a Asociației Pro Infrastructură, în anul care tocmai s-a sfârșit, constructorii din România au avut performanțe variate, unii depășind așteptările, în timp ce alții nu au reușit să își îndeplinească promisiunile.
UMB a fost marele câștigător, cu un total de 97,34 km inaugurați, incluzând loturile de pe A7 Buzău-Focșani și DEx12 Colonești-Albota. Acesta a depășit cu 24% estimările inițiale.
De asemenea, asocierea Ozaltin-Strade/Mineralport-Visio a fost o mare surpriză, reușind să inaugureze în 2024 cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș, un proiect pe care mulți nu-l considerau posibil în acest termen.
La rândul lor, austriecii de la Strabag au respectat termenul și au deschis DEx16 lângă Oradea pe 28 martie, iar italienii de la WeBuild au inaugurat 15 km din 30,35 km pe tronsonul Pitești-Curtea de Argeș cu 9 luni înainte de termen.
Pizzarotti și Retter, deși au întâmpinat dificultăți, au reușit să inaugureze capătul sudic al A7 între Dumbrava și Mizil pe 23 decembrie, recuperând pe ultima sută de metri.
„Codașii” la construcția de drumuri
De cealaltă parte, printre antreprenorii care au dezamăgit se numără grecii de la Aktor, care nu au reușit să termine cei 18 km de pe A0 Sud, necesari pentru a conecta A1 de A2. Termenul pentru finalizarea acestui tronson a fost amânat pentru mai 2025.
Dimex și Con-A au avut dificultăți și pe DEx Tureni, o porțiune de drum de doar 5 km care va fi gata abia în mai-iunie 2025, mult peste termenul inițial.
De asemenea, Coni-Trace nu a reușit să termine la timp A7 Mizil-Buzău Vest, din cauza unor probleme tehnice cu tablierul metalic de pe trei pasaje, iar deschiderea acestuia este așteptată acum pentru martie 2025.
Turcii de la Alsim Alarko au avut întârzieri semnificative pe A0 Sud, iar deschiderea a fost făcută abia în aprilie și iulie, deși termenul inițial era 2023.
ADMINISTRAȚIE
FOTO. Șinele de cale ferată dezafectate din Jucu, un pericol pentru șoferi: „Rişti să-ţi tai anvelopele”
Un clujean atrage atenția asupra pericolului reprezentat de șinele de cale ferată dezafectate de pe DN1C, în centrul localității Jucu. Situația problematică a fost semnalată autorităților, fiind o sursă de riscuri pentru participanții la trafic.
Un cititor Cluj24 a semnalat că asfaltul din jurul șinelor este sever degradat, formând cratere care pot provoca daune grave autoturismelor.
Propunere: scoaterea șinei și nivelarea drumului
Șinele sunt parte a unei linii feroviare dezafectate, care nu mai are nicio utilitate practică. Acesta propune scoaterea lor completă și nivelarea drumului pentru a elimina pericolul.
„Doresc să vă semnalez pericolul foarte mare pe care îl reprezintă şinele de cale ferată din centrul localității Jucu pe DN1C, înainte de semaforul spre Jucu de sus, sens spre Dej. Asfaltul de sub ele este foarte deteriorat şi s-au format cratere mari, şi rişti să-ţi tai anvelopele sau să primeşti un şoc foarte mare trecând peste ele. Este o cale ferată dezafectată de mult, şi nu are nici o conexiune cu nimic, sunt doar nişte şine care traversează drumul şi s-ar putea dezafecta şi nivela frumos acolo”, a arătat clujeanul.
Manevre riscante și parapeți inestetici
Problema este amplificată de manevrele bruște pe care șoferii le fac pentru a evita craterele, existând riscul de a intra pe contrasens sau în parapeții metalici recent instalați. Cetățeanul propune vopsirea parapeților cu vopsea fosforescentă și marcarea lor cu semne roșii pentru o mai bună vizibilitate pe timp de noapte.
„Mulţi şoferi fac manevre foarte bruşte de schimbare a benzii şi riscă să intre pe contra-sens sau în noii parapeţi metalici extremi de urâţi şi inestetici pe care nicăieri, în nici o ţară europeană, nu i-am mai văzut. Ar trebui vopsiţi acei parapeţi cu vopsea fosforescentă deoarece acel gri este mat, iar noaptea abia îi vezi, precum trebuie marcaţi şi cu semne roşii”, a mai spus acesta.
Propunere pentru creșterea vitezei și instalarea de camere radar
O altă sugestie vizează creșterea limitei de viteză pe această porțiune de drum la 70 km/h, air în locul parapeților metalici, se propune instalarea de camere radar fixe, conforme cu legislația adoptată în octombrie 2024, care permite astfel de măsuri pentru monitorizarea traficului.
„Era mult mai simplu să fie mărită viteza la 70km/h, deoarece fiind în linie dreaptă, nu reprezintă nici un pericol acea viteză, şi în loc de parapeţii aceia extrem de urâţi, parcă sunt pripoane pentru cai şi vite, se puteau pune camere radar fixe, care sunt perfect legale după noua legislaţie care a intrat în vigoare în octombrie 2024”, susține clujeanul.
Cetățeanul arată că a trimis petiție la Primăria Jucu și la CNAIR să repare calea ferată de la Jucu sau să o scoată, arătând că din calea ferată mai există doar câțiva metri, restul fiind deja eliminată.