Connect with us

CULTURA

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Spectacolul grotesc al telerealittăți

Publicat


tiff

În anul când regizorul Peter Weir făcea remarcabilul film The Truman Show (1998), despre un om care e filmat în fiecare zi, fără știința lui, cu toate momentele existenței sale, din copilărie până la primele experiențe ale vieții adulte, transmise la televizor, în Japonia un om adevărat de data aceasta era subiectul unui program similar.

Desigur că Peter Weir, care și-a început producția filmului de ficțiune înainte de difuzarea programului japonez, nu s-a inspirat din acest „reality-show”. Multe alte programe au folosit telerealitatea ca mod de a atrage telespectatorii, unii autori consideră că prima emisiune de acest fel, numită chiar „Real People”, este „experimentul” realizat de NBC.

Cert este că, printre inventatorii genului sunt producătorii japonezi de televiziune, care au creat emisiuni specializate în difuzarea în direct a vieților unor oameni adevărați.

Înainte ca povestea despre Truman să apară pe marile ecrane, programele de tele-realitate (reality show ori reality TV) erau deja extrem de populare în Japonia unde, cu mult timp înainte ca „Big Brother” apară în Olanda în 1999, înainte ca genul să cucerească televiziunile din America și Europa, cu mult înainte ca „video selfie”-urile să devină o parte integrantă a existenței noastre, posturile japoneze de televiziune exploatau fascinația telespectatorilor pentru „privirea pe gaura cheii”.

 Univers paralel

Documentarul intitulat Concurentul (The Contestant, 2023), regizat de Clair Titley, care a avut premiera în 2023 tot la TIFF (numai că nu e vorba de Tiff-ului  clujean, ci de tizul său, Toronto International Film Festival), spune povestea unui „Truman” adevărat, un tânăr japonez care, aidoma personajului jucat de Jim Carrey în filmul de ficțiune, s-a lăsat filmat zi de zi, minut cu minut, totul fiind transmis la televizor.

tiff

Acest proiect, pe care regizoarea britanică l-a documentat timp de mai bine de șapte ani, ne oferă și nouă accesul la mașinațiunile din universul ciudat al programelor japoneze de televiziune, unde genul „emisiunilor concurs” (dintre care unele rulează și la noi, cum este „Castelul lui Takeshi”) au creat un univers paralel, numit geinōkai.

Termenul care descrie o cultură a divertismentului media aparte, în Japonia sunt zeci de astfel de programe de televiziune, dar acum și emisiuni online, în care oamenii se supun la felurite „încercări”, care mai de care mai atroce.

La început acesta a fost fenomen aproape necunoscut pentru spectatorii occidentali, deși acest tip de programe, care au fost create inițial de către producătorii de la televiziunea „Nippon TV”, unde a apărut în 1966 prima emisiune de acest fel, au început să fie imitate, cei mai cunoscuți sunt americanii care fac emisiunile din seria Jackass, în care mai mulți teribiliști se supun unor forme stupide de tortură.

Probe la TV

Filmul lui Tiley, care s-a remarcat cu un alt documentar despre lumea divertismentului, Britain’s Oldest Stand Up (2012), unde spunea povestea lui Jack Woodward, unul dintre cei mai bătrâni comici britanici de cabaret, care se întoarce pe scenă pentru a face monologuri comice (stand-up) prin diverse săli de club și restaurante, explorează în profunzime un palier neobișnuit al societății de azi.

Ca și în multe alte programe bazate pe diverse teste de anduranță, unde oamenii sunt supuși la tot felul de „probe”, sursa principală de inspirație rămâne emisiunea transmisă în 1998 la televiziunea japoneză, numită „Susunu! Denpa Shōnen” (Nu încercați! Tineri tembeli), care a avut un succes incredibil și care a schimbat modul în care se face azi televiziunea.

Experiment social

Un astfel de tânăr „tembel” este „Nasubi”, „eroul” acestui documentar, pe numele lui real Tomoaki Hamatsu, un actor poreclit astfel pentru că în japoneză cuvântul înseamnă „vânătă”.

Datorită profilului său facial ciudat, acest tânăr actor, care și-a dorit tot timpul să ajungă comic celebru, se supune unui caz extrem de „experiment social”, derulat prin intermediul televizorului.

El „candidează” împreună cu o duzină de alți doritori de celebritate pentru un rol într-o emisiune, despre care nu știe nimic.

După ce trage „biletul câștigător”, e legat la ochi și, cu niște căști pe urechi, complet izolat de realitate, este dus într-un loc necunoscut.

Pus într-o cameră unde se află doar un raft de reviste, un teanc de bilete necompletate și un telefon, i se ordonă să se dezbrace la pielea goală și e abandonat în acea cameră ca o zarcă.

Singura lui sursă de supraviețuire erau potențialele câștiguri la concursurile cu premii, organizate de diverse organizații media japoneze, iar dacă atingea suma totală de 1 milion de yeni (aproximativ 10.000 de dolari), Nasubi ar fi câștigat competiția televizată.

De fapt totul era gândit ca un fel de concurs într-un alt concurs, producătorii închiriaseră o cameră alăturată, de unde îl filmau și îl monitorizau.

 Totul pentru celebritate

În Japonia (și nu numai) există o întreagă cultură a celebrității media, unde așa-numiții „tarento” (talente), cu ajutorul aparițiilor la televizor, vor să dobândească notorietate și își câștigă popularitate acceptând să facă cele mai mari năzbâtii. În bătălia pentru cele 15 minute de celebritate, de care are parte orice om în cultura contemporană (vorbă atribuită în mod eronat lui Andy Warhol), Nasubi devine unul dintre sute de mii de concurenți care speră ca apariția la TV să fie o trambulină pentru o carieră viitoare.

Desigur, există cazul prezentatorului faimosului „castel”, Takeshi Kitano, care s-a transformat din simplu comic de televiziune în câștigătorul Leului de Aur la Festivalul de Film de la Veneția pentru filmul Hana-bi (1998) este sugestiv.

 Realitatea bate filmul

Pentru spectatorii occidentali genul acesta de programe, în care oamenii sunt umiliți în mod public, pot părea niște ciudățenii.

Fiind mai degrabă obișnuiți cu filmările de tip „camera ascunsă” (sau „candid camera”), dar mai ales cu programele în care sunt filmate viețile private ale unor familii celebre (familia Kardashian, familia Osborne), ori concurenții sunt celebrități, duși în diverse zone pustii pentru a supraviețui (Survivor, Naked and Afraid), sau puși să interacționeze într-un mediu artificial (Big Brother, Burlacul și diversele variante ale lor), pare că programele japoneze sunt doar exotice.

Așa cum arată și documentarul realizat de televiziunea americană ABC, intitulat „I Survived a Japanese Game Show” (Am supraviețuit unui program de jocuri japonez), care urmărește mai mulți americani care se duc în Japonia pentru a participa la aceste spectacole de tip competiție televizată (programul nu este real, e doar o imitație a acestui gen extrem de popular, care imită stilul programului numit „Sasuke”, devenit Ninja Warrior), pentru occidentali (în acest film sunt concurenți americani), acesta e un mod cu totul ciudat de tele-realitate.

Realitatea la care asistăm sau participăm nu mai este doar înscenată, cum se întâmplă cu multe „rialitșăuri” de pe la noi, ea este dusă la extrem, devine ultra-realitate, o realitate ultragiantă.

Torturi normale

Cum vedem în cazul participanților la competițiile din „Castelul lui Takeshi”, care ies adeseori cu fracturi de craniu și cu oase rupte, în Japonia spectacolele sunt uneori la limita accidentelor, adeseori făcute să inducă suferință cu bună știință. Cel mai notoriu (în sens negativ) este cazul din Downtown no Gaki no Tsukai ya Arahende!! (Downtown. Nu suntem comis voiajori!), lansat în 1989 Nippon TV, unde a creatorii au introdus infama mașinărie „Chinko” (la propriu „mașina de penis”), în care concurentul e lovit peste organele genitale de fiecare dată când răspunde incorect.

Genul, cunoscut cu numele simplificat Gaki No Tsukai, presupune ca participanți să suporte nenumărate pedepse corporale și să treacă prin chinuri psihice.

Parte integrantă a divertismentului japonez, spectacolele „cu suferință” sunt explicabile prin fascinația exercitată de ceea ce în germană se numește „Schadenfreude”, bucuria extrasă din suferința altora. Există un amuzament macabru, provocat de expunerea la imaginile semenilor noștri confruntați cu diverse „torturi”. Poate că, văzând suferințele fizice sau chinurile emoționale ale semenilor noștri, ne bucurăm că viețile noastre sunt „normale”.

Cruzime pentru rating

În unele spectacole cruzimea atinge grade de paroxism, pentru că, de dragul cotei de audiență („rating”-uri), producătorii se întrec în a găsi noi moduri de a șoca.

Aici e important al doilea personaj central al documentarului, poate la fel de surprinzător ca și Nasubi, celebrul producător de televiziune, Toshio Tsuchiya.

Și acesta apare atât în imagini de arhivă, cât și, după mai bine de 25 de ani, în interviuri directe unde povestește despre relația ambivalent cu subiectul „experimentului” său televizat.

Așa cum va declara producătorul programului original, scopul său era acela de a le arăta telespectatorilor cele mai primitive manifestări ale ființei umane, „concurentul” fiind în mod intenționat torturat și împins până la extrem. Una dintre afirmațiile șocante ale lui Tsuchiya este că s-ar fi așteptat ca bărbatul să se sinucidă în direct.

Filmat gol

Tomoaki Hamatsu, tânărul dornic să ajungă vedetă de televiziune acceptă această „provocare”, intră benevol într-o auto-tortură. După ce Tsuchiya însuși l-a condus pe Nasubi în cameră, i-a ordonat să se dezbrace în pielea goală și să rămână în încăperea claustrantă.

Deși producătorii susțineau că ușa nu era închisă, că el putea să plece oricând dorea, concurentul nu știa acest lucru. Sigur, e discutabil dacă tânărul știa sau nu că este înregistrat, mai ales că mulți dintre participanții la aceste competiții televizate erau admirați în societate.

Nasubi era actor în devenire și știa prea bine în ce situație se pune, de altfel din interviul realizat de regizorul britanic reiese că el își dorea să fie vedetă, că juca un rol de comic în fața camerei de luat vederi care era în camera unde fusese abandonat.

Din sutele de ore de filmare, era montat inițial un calup de opt ore, redus la șase minute. Tot în acest program a fost aplicată și o inovație devenită azi un loc comun, producătorii au decis transmiterea în direct a imaginilor ne-editate. Gol pușcă, zile la rând tânărul tot completează felurile de bilete de tombolă, încercând să câștige ceva.

Pentru că, sărmanul Nasubi, la început nu câștiga niciun premiu, din când în când era hrănit pe ascuns cu biscuiți.

Premii de tot felul

La un moment dat începe să câștige, iar când primește mâncare de câini, o devorează, inclusiv conservele dezgustătoare pentru animale, iar chipul lui „Vânătă” devine amuzant pentru spectatori, care râd de grimasele sale, accentuate de trăsăturile extrase aproape din desenele manga (expresiile lui exagerate în mod natural amintesc de cele ale lui Jim Carrey).

Unele lucruri pe care le câștigă sunt ridicole, altele utile, dar toate sunt prilej de amuzament.

Când câștigă o jucărie de pluș, „Vânătă” o transformă în animalul său de companie, dansează cu un homar viu, cu un aspirator de mână sau cu un televizor, totul în timp ce rămâne dezbrăcat, genitalele sale fiind acoperite cu imaginea unei vinete (poate de acolo vine infamul emoji de la Apple?!).

”Vedetă” în Japonia

Când, după 333 de zile, Nasumi ajunge în sfârșit la câștiguri totale de 1 milion de yeni, producătorul îl felicită, îl îmbracă și, tot cu acoperitoare de ochi, îl urcă în avion. Surpriza este că bietul concurent e dus într-o nouă cameră, de data asta în Coreea de Sud, pentru a relua de la zero competiția, deși nu vorbea coreeană.

Acolo mai petrece 433 de zile în izolare. Deși concurentul a reușit să-și depășească „obiectivele”, chiar de două ori, el nu e anunțat și începe să piardă contactul cu realitatea, îi pică părul și chiar crede că producătorii l-au uitat în noua cameră, fiind convins că a fost răpit de extratereștri și chiar se gândește la sinucidere.

În cele din urmă e mutat într-o camionetă, tot fără să știe că e adus înapoi în Japonia, și crede că va relua a treia oară concursul.

Abia acum primește premiul „în direct” și află că este „vedetă”, că jurnalele scrise în timpul izolării sunt vândute în sute de mii de exemplare și că a fost vizionat de zeci de milioane de spectatori (unele show-uri fiind văzute de 15 milioane de oameni!).

Experiment televizual

Din interviurile cu mama și sora lui Nasubi, șocate când și-au văzut fiul și fratele pentru prima oară la televizor în ipostaze grotești, reiese că nu toată lumea era încântată de „experimentul televizual”.

Nici Nasubi nu-și va reveni după încheierea celor peste 15 luni de izolare, pentru că singurătatea i-a afectat corpul și mintea, comedia fiind adeseori la limita dintre nebunie și sadism.

Iar relația cu Tsuchiya, pe care îl considerase la început un „zeu”, un binefăcător al carierei sale, se schimbă la final, actorul spunând că îl consideră un „diavol” (lucru pe care și producătorul îl recunoaște cu zâmbetul pe buze).

Portret al culturii japoneze

Acest film documentar nu este doar un portret al comicului japonez, el este și un portret al culturii media japoneze, unde, așa cum spune producătorul „toți oamenii devin o formă de divertisment”.

Și e incredibil ce pot face oamenii pentru a obține o frântură de celebritate.

Cu ajutorul unor imagini de arhivă luate din programul original distribuite de televiziunea japoneză, cu imagini generice din cultura media japoneză și cu interviuri directe, regizoarea britanică reușește să ne ofere o imagine a acestei civilizații a spectacolului total, a culturii partajării experiențelor private dusă la extrem.

Poate că, la finalul vizionării unui astfel de documentar, fiecare dintre noi ar trebui să se gândească la fascinația pe care o avem pentru „reality show”-uri, pentru acest mod de a vedea specific culturii media contemporane.

Pe Everest

Deși va apărea și în alte programe de televiziune Nasubi nu își găsește locul în această lume. În cele din urmă, după ce are loc catastrofa de la Fukushima, fostul „talent” își va descoperi adevărata misiune, adevăratul destin.

Când organizează o escaladă a muntelui Everest pentru sinistrați, e prins într-o avalanșă (filmată în direct) și își folosește deprinderile „de supraviețuire” pentru a-i ajuta pe semenii săi.

Nasubi, într-o imagine emoționantă, privind de pe o culme aflată deasupra orașului, spune că destinul său a fost acela de a-și folosi puterea de a le da oamenilor speranță.

Aici ar merita discutată noțiunea filosofică și etică de „ummei”, care în cultura japoneză nu este totuna cu „destinul” așa cum îl înțelegem noi în Occident, dar diferit și de „karma” ori de alte înțelesuri legate de predestinare. „Ummei” nu este destinul ca destinație pre-determinată, ci drumul în sine, călătoria către propriul scop în viață.

Acesta este scopul însuși. Ca și documentarul, care încheie cu Nasumi pe piscurile celui mai înalt vârf de pe planetă, procesul de auto-descoperire nu este nici ușor, nici lipsit de suferință, dar drumul merită parcurs.

Așa cum spunea cândva „părintele” conceptului de film documentar, John Grierson (în „Primele principii ale documentarului”), acest gen de a spune povești, care are o mare varietate de abordări, este întemeiat pe un mecanism fundamental al firii omului – dorința de a observa viața în timp ce acesta se derulează.

Întrebarea este ce facem cu viețile pe care le observăm din siguranța fotoliului în care stăm, rămânem la spectacolul bizar al existenței rizibile a altora, sau descoperim ceva despre noi înșine?



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

EXCLUSIV Ioana Oleleu, după participarea la concursul de frumusețe în China: Nu sunt supărată, am reprezentat România cu mândrie

Publicat

De

Oleleu

Clujeanca Ioana Oleleu a reprezentat, sâmbătă, România la concursul de frumusețe Miss World Tourism care a avut loc în orașul Shenzhen din China și unde, din păcate, nu s-a clasat în top 5. 

Ioana Oleleu a declarat, duminică, pentru Cluj24, că nu este absolut deloc supărată, ci, din contră, este fericită și cu sufletul împăcat pentru ca a reprezentat România cu mândrie.

”Am dat tot ce am avut eu mai bun în această competiție, care a fost de asemenea și prima mea competiție internațională. Am muncit mult să ajung aici ( în ciuda asocierii mele cu alte domenii cu care nu am nicio legătură).

Mi-am câștigat locul în această competiție în urma unui concurs național numit Filon de România, iar în spatele acestei participări se află ani de experiența în domeniul modelling-ului. luni de pregătiri pentru tot ce a însemnat probe la concurs, ținute.

Singură în China la 20 de ani

Nu a fost ușor, am venit în China singurică la 20 de ani , înconjurată de străini și tot ce mi-am dorit a fost să îmi fac țara mândră și sunt sigură ca am reușit să fac asta.

Cu siguranță voi mai participa la alte concursuri, am doar 20 de ani și acesta a fost doar începutul, mai am timp să învăț și să devin mai bună. Chiar dacă nu mă voi întoarce acasă cu o coroană, mă întorc cu sufletul împăcat, și cu convingerea că orice vis poate deveni realitate dacă îl urmezi cu determinare, credință și recunoștință”, a spus clujeanca.

Concurs despre curaj și încredere

Ioana a afirmat că a ridicat cu mândrie steagul României pe scena concursului mondial de frumusețe Miss Tourism World în China.
”Pentru mine, acest concurs nu a fost doar despre frumusețe. A fost despre curaj, încredere, multă muncă și evoluție personală. Am învățat că atunci când îți urmezi visurile, drumul poate fi greu, dar răsplata e pe măsură. Am realizat cât de important este să îți păstrezi autenticitatea și valorile.
A fost prima mea participare la un concurs internațional, cu siguranță o provocare pe care am îmbrățișat-o din tot sufletul. Mulțumesc Filon de Romania Camelia-Marius Seceleanu Euromodels Lili Mihacea pentru această oportunitate! Mulțumesc tuturor oamenilor care m-au susținut, sunt recunoscătoare pentru toate mesajele frumoase.
Am avut parte de momente magice, am cunoscut oameni frumoși și am vizitat locuri minunate”, a precizat Ioana Oleleu.

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Adrian Vascu: E ca într-o pandemie. Suntem acum într-o carantină economică. Stăm să vedem în ce direcție merge treaba

Publicat

Vascu

Adrian Vascu este inginer și doctor în economie. Vine din iarbă, cum se spune la fotbal, adică din economia reală. A fost președintele Asociatiei Evaluatorilor din România, senior director la KPMG Valuation Service si are acum propria companie de consultanta financiara și business. Din 2017 realizeaza la DIGI 24 emisiunea economică „Veridice”. Un expert ale cărui opinii ar trebui auzite/ascultate și din care redam mai jos câteva fragmente din podcastul Contraste de pe Cluj24, realizat de Florin Danciu.

„In decembrie, în România, a fost o decizie peste noapte, care, cel puțin la acest moment, a pus sub semnul întrebării esența democrației. În mediul economic, de exemplu, mulți investitori, după 6 decembrie, au oprit investițiile în România, așteptând să vadă care-i direcția, în ce direcție merge această țară.”

„În momentul în care Brexitul s-a întâmplat impotriva voinței oamenilor cu știință de carte și cu știința economică din UK, și cu o majoritate foarte mică, democrația a însemnat că UK a ieșit din Uniunea Europeană cu orice fel de riscuri. Ieșirea acolo a fost complicată și, totuși, asta a fost esența democrației. Ce am înțeles prin asta? Că se respectă niște reguli.”

„E ca într-o pandemie. Suntem într-o carantină economică la momentul ăsta. Stăm să vedem în ce direcție merge treaba.”

„Aceste rețele de desocializare i-au făcut, de fapt, pe oamenii din această era digitală să fie foarte egoiști!”

“Știi ce e interesant? Este că, de fapt, noi dorim să trăim in democratie și trăim în țări democratice, dar în interiorul companiilor nu există democrație.”

Facebook nu mai verifică informația

„Ai văzut recent, Facebook a anunțat că va deveni mult mai relaxat, nu va mai verifică informația. Știi ce remarc eu aici? Ușurința și simplitatea cu care a schimbat macazul!”

„Când medicina sau dreptul au aparut, n-au fost pentru a face profit medicii sau avocații, ci au fost pentru a-i face bine pe oameni și a le apăra drepturile. Și au câștigat, ca urmare acestor servicii, bani pentru a putea trăi rezonabil. Acum, ce se întâmplă, nu se mai pune în prim plan interesul oamenilor, ci se pune în prim plan interesul profitului.”

„Trăim într-o lume in care, să o recunoaștem, suntem sub un Big Brother permanent.”

Bursa, influențată de frică și lăcomie

„Bursa este influențată de două caracteristici foarte importante: de frică și de lăcomie.
Uite-te la companiile de IT, poți să iei cea românească care a ajuns primul unicorn, UiPath, care a crescut pe bursă foarte tare, dar ea a avut pierdere tot timpul. Sau majoritatea timpului.”

„Explicația pe care o cunosc eu și care mi se pare logică despre această denumire, e că această ordonanță „trenulet” modifică de fiecare dată mai multe acte normative. Ea intră prin diverse „gări”: si în zona muncii, și în zona socială, și în zona de mediu… Ea schimba taxarea în „gările” diverse pe unde merge. Și ai „trenuleț” pentru că ei pun în aceeași ordonanță fiecare ce are de modificat.”

„Noi suntem, într-un moment, critic, nu? Da, numai că problema lor acum este că actualul guvern este același guvern. Băi, cam același.Deci nu poți să vii să spui vă n-ai știut. Că n-am știut.”

De ce mai avem nevoie de Parlament

„Nu putem interveni la acele pensii speciale pentru că ele sunt pe lege. Și Curtea Constituțională a spus că sunt corecte. Am înțeles. Păi atunci de ce mai avem nevoie de Parlament? Să rămână curtea cu ăștia nouă judecatori, că-i mai ieftin.”

„La sfârșitul 2016 se oprea aplicabilitatea acelui impozit, a așa numitei «taxe pe stalp». Dar el a rămas în Codul Fiscal. Doar că era articolul valabil până la 31 decembrie 2016. Și acum l-au scos. Adică au scos aia că e valabil numai până la 31 decembrie 2016. Și a redevenit actual”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Căpitanul ”U” Cluj, Alex Chipciu, și-a prelungit contractul până în 2026

Publicat

Chipciu

Alexandru Chipciu (35 de ani) va continua alături de „Șepcile roșii” și în sezonul 2025-2026, după ce undașul lateral a semnat prelungirea cu un an a contractului scadent la finalul acestei stagiuni, anunță clubul de fotbal ”U” Cluj.

Sosit în fereastra de mercato din vara anului 2022 de la CFR, Alexandru Chipciu și-a câștigat imediat locul în echipă prin ambiția și devotamentul arătate în teren, calități care l-au propulsat nu doar în primul 11, ci și în „funcția” de căpitan.

Chipciu a debutat în tricoul lui „U” în prima partidă de la revenirea „studenților” în prima ligă după șapte ani de absență: remiza cu FCSB (1-1) din etapa inaugurală a stagiunii 2022-2023 din Superligă.

În primele două sezoane în alb și negru, Chipciu a strâns nu mai puțin de 80 de prezențe în toate competițiile. În noua stagiune, Alex a rămas un pilon important în echipa care a terminat atât turul, cât și anul calendaristic pe primul loc în Superliga.

100 de meciuri la ”U”

Ultima partidă a anului trecut, remiza de la Sfântu Gheorghe, cu Sepsi (0-0) a fost prilej de celebrare la nivel individual pentru fotbalistul echipei noastre, care a bifat meciul cu numărul 100 pentru Universitatea. În această perioadă, Chipciu a marcat opt goluri și a oferit șapte pase decisive.

Prestațiile constant bune i-au adus lui Chipciu și convocarea la echipa națională după cinci ani de absență. Odată cu intrarea sa pe teren în minutul 63 al partidei cu Cipru din National League, Chipciu a devenit primul jucător al Universității care evoluează într-un meci oficial al Naționalei României din 7 octombrie 2011 încoace, atunci când Adrian Cristea juca într-o partidă din preliminariile Euro 2012, împotriva Belarusului.

Sursa: FC Universitatea Cluj

Citește mai departe

CULTURA

Patru ani fără episcopul greco catolic de Cluj-Gherla, Florentin Crihălmeanu. A fost răpus de COVID

Publicat

Duminică se împlinesc 4 ani de la moartea episcopului greco-catolic de Cluj-Gherla, în 12 ianuarie 2021, Florentin Crihălmeanu, la doar 61 de ani, acesta fiind răpus de COVID.

Florentin Crihălmeanu s-a născut la Iași, dar s-a mutat cu părinții la Cluj unde a absolvit Facultatea de Mecanică, secția Tehnologia Construcțiilor de Mașini (TCM), devenind în 1984 inginer mecanic.

În anul 1986 a început studiile teologice în particular, iar după Revoluție, în 1990 s-a înscris la cursurile serale ale Institutului Teologic Universitar Greco-Catolic „Sf. Ioan Evanghelistul” din Cluj-Napoca.

A fost hirotonit preot în data de 9 septembrie 1990, în Piața Libertății din Cluj, de către episcopul de Cluj-Gherla George Guțiu.

În perioada octombrie 1990 – iunie 1994 a studiat la Universitatea Pontificală Urbaniana din Roma, iar în 16 iunie 1994 și-a luat licența în Teologie cu calificativul Summa cum laude.

În 7 iulie 2005, și-a susținut teza de doctorat cu titlul „Spiritul Sfânt – Focul” la Facultatea de Teologie din cadrul aceleași Universități Pontificale Urbaniana din Roma.

Episcop din 1997

La 6 ianuarie 1997 a fost consacrat episcop de către Papa Ioan Paul al II-lea în Bazilica „Sfântul Petru” din Roma, cu însărcinarea de episcop auxiliar de Cluj-Gherla, până la pensionarea arhiepiscopului ad-personam George Guțiu, în anul 2002.

La data de 6 august 2002 a avut loc ceremonia de întronizare a sa ca episcop eparhial, în Catedrala „Schimbarea la Față” din Cluj, în prezența arhiepiscopului ortodox al Clujului, Bartolomeu Anania.

În anul 2005 a primit titlul de doctor în teologie la Universitatea Pontificală „Urbaniana” din Roma, după susținerea tezei Focul Spiritului Sfânt.

A fost decorat de președintele Ion Iliescu în februarie 2004 cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, Categoria G – „Cultele”.

La începutul anului 2021, Florentin Crihălmeanu a fost internat în spital și a făcut un stop-cardiorespirator pe fondul infectării cu COVID.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate