Connect with us

EVENIMENT

Comisia Europeană vrea să aducă noi modificări Codului Rutier. Măsuri speciale pentru șoferii vârstnici și cei începători

Publicat


trafic calea manastur

Noi modificări de Cod Rutier sunt propuse de Comisia Europeană. Noua directivă privind regulile rutiere va urma să fie transpusă în legislația tuturor statelor din Uniunea Europeană.

Având în vedere numărul în creștere al accidentelor rutiere și necesitatea impunerii măsurilor de siguranță rutieră, armonizate la nivelul Uniunii Europene, directiva menționează mai multe aspecte, potrivit Alba24.ro.

Comisia Europeană vrea să aducă noi modificări Codului Rutier. Măsuri speciale pentru șoferii vârstnici și cei începători

Șoferii începători vor trebui să manifeste atenție sporită, restricțiile luate în calcul fiind o perioadă de probă de doi ani în care riscă pierderea permisului dacă depășesc viteza prea des.

Astfel, potrivit documentului, pentru acești conducători auto începători ar trebui stabilită o perioadă de probă de doi ani, în cursul căreia ei ar trebui să facă obiectul unor norme mai stricte și unor sancțiuni la nivelul întregii Uniuni în caz de încălcare a normelor respective din cauza influenței alcoolului.

Sancțiunile pentru astfel de comportamente ar trebui să fie eficace, proporționale, disuasive și nediscriminatorii, iar severitatea lor ar trebui să țină seama, în cea mai mare măsură posibilă, de obiectivele Uniunii pe termen mediu și lung privind reducerea la jumătate și aproape de zero a deceselor și a vătămărilor grave.

Limitarea vitezei pentru șoferii începători

În ceea ce privește orice alte restricții impuse conducătorilor auto începători, statele membre ar trebui să aibă libertatea de a pune în aplicare norme suplimentare pe teritoriul lor.

Limitele de viteză în cazul acestora vor fi, de exemplu, doar de 90 km/h pe autostrăzi.

Codul Rutier românesc prevede deja că șoferii începători trebuie să circule cu viteză mai mică cu 20 km/h, în primul an de la obținerea permisului, față de limita maxim admisă pentru categoria de autovehicule respectivă. De asemenea, aceștia nu au voie să conducă mașini în regim taxi.

O altă interdicție în discuții, la nivel de UE, este interzicerea conducerii pe timp de noapte.

„Țările membre pot stabili reguli speciale pentru șoferii începători pentru a restricționa conducerea pe timp de noapte, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, se arată în proiect, document citat de ziarulromanesc.de.

Și seniorii ar fi vizați de interdicții. Permisele auto ale vârstnicilor ar putea avea o valabilitate mai mică pe viitor.

Nouă categorie de permis

Se ia în calcul și introducerea unei categorii de permis „B+”. Șoferii care au această categorie de permis vor putea să conducă mașini mai grele de 1,8 tone – unde de regulă se regăsesc SUV-urile sau unele mașini electrice.

Totodată, este planificată o vârstă minimă uniformă pentru eliberarea permiselor auto. Acest lucru este menit să asigure că normele mai stricte pentru șoferii începători pot fi implementate mai ușor în Uniunea Europeană.

Vârstele minime pentru eliberarea permisului

Vârste minime

(1) Vârsta minimă pentru eliberarea unui permis de conducere este următoarea:

(a) 16 ani pentru categoriile AM, A1 și B1;

(b) 18 ani pentru categoriile A2, B, BE, C1 și C1E;

(c) în ceea ce privește categoria A:

(i) 20 de ani pentru motociclete. Totuși, pentru a putea conduce motociclete din această categorie, este necesară o experiență de cel puțin doi
ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2.
Se poate renunța la cerința privind experiența de doi ani în cazul în care candidatul are cel puțin 24 de ani;

(ii) 21 de ani pentru triciclurile motorizate care depășesc 15 kW;
(d) 21 de ani pentru categoriile C, CE, D1 și D1E;

(e) 24 de ani pentru categoriile D și DE.

(2) Statele membre pot majora sau reduce vârsta minimă pentru eliberarea unui permis de conducere:

(a) pentru categoria AM, vârsta poate fi redusă la 14 ani sau poate fi majorată la 18 ani;

(b) pentru categoria B1, vârsta poate fi majorată la 18 ani;

(c) pentru categoria A1, vârsta poate fi majorată la 18 ani dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții:

(i) există o diferență de doi ani între vârsta minimă pentru categoria A1 și vârsta minimă pentru categoria A2;
(ii) este necesară o experiență de cel puțin doi ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2 înainte de a putea conduce motociclete din categoria A, astfel cum se prevede la alineatul (1) litera (c) punctul (i);
(d) pentru categoriile B și BE, vârsta poate fi redusă la 17 ani.

(3) Statele membre pot reduce vârsta minimă pentru categoria C la 18 ani, iar pentru categoria D la 21 de ani în cazul următoarelor vehicule:

(a) vehiculele utilizate de pompieri și cele utilizate de forțele de menținere a ordinii publice;
(b) vehiculele supuse unor încercări pe drum, în scopul reparațiilor sau al întreținerii.
(4) Permisele de conducere eliberate în conformitate cu alineatele (2) și (3) sunt valabile numai pe teritoriul statului membru emitent, până la data la care titularul permisului împlinește vârsta minimă prevăzută la alineatul (1).

Ce are la bază noua inițiativă de modificare a Codului Rutier în toată Europa

Inițiativa se bazează pe Directiva 2006/126/CE, care vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații prin:

  • introducerea unui model unic de permis de conducere al Uniunii Europene, obligatoriu pentru toți conducătorii auto începând cu 2033, cu scopul de a
  • asigura o mai bună protecție împotriva fraudei și a falsificării;
  • clasificarea permiselor de conducere în funcție de tipurile de vehicule și de vârstele minime de la care pot fi conduse acestea;
  • reînnoirea administrativă obligatorie a tuturor permiselor de conducere noi o dată la 10 ani;
  • simplificarea sarcinii administrative a conducătorilor auto care își schimbă reședința într-un alt stat membru;
  • aplicarea unor norme minime comune privind aptitudinile, cunoștințele, aptitudinile fizice și mintale ale conducătorilor auto;
  • accesul progresiv la motociclete puternice, în funcție de vârsta minimă și de experiența anterioară de conducere a unor motociclete mai puțin puternice;
  • crearea unei rețele pentru schimbul de informații privind permisele de conducere între autoritățile naționale



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO. ”Cârtițele” din China, așteptate pe șantierul stației de metrou Teilor din Florești. La prima stație suflă vântul

Publicat

De

Teilor

E forfotă pe șantierul unde se construiește stația Teilor, cea de-a 2-a a metroului Clujului, aici fiind așteptate să sosească cele două ”cârtițe” care vor săpa în subteran și care sunt pe vapor în drumul lor spre România din China.

Stația se află în dreapta străzii Eroilor pe partea de coborâre, în zona fostei ferme de pui, unde s-a decopertat o bună parte din deal și se pregătește terenul pentru groapa în care vor fi coborâte la 20 de m cele două ”cârtițe”, mașinăriile de câte 300 de tone care vor săpa tunelurile de metrou.

”Cârtițele”, conduse de indieni

Potrivit informațiilor Cluj24, aceste echipamente numite în limbaj de specialitatea Tunnel Boring Machine (TBM), vor fi operate de echipaje de specialiști aduși din India, dar și de români.

Muncitorii din India sunt așteptați să sosească în perioada următoare, în condițiile în care ”cârtițele” vor ajunge la Constanța abia la începutul lunii decembrie, după care vor veni pe cale terestră la Cluj cu un transport agabaritic.

Montarea celor două TBM-uri la fața locului, în stația Teilor din Florești, este estimată la trei luni.

Dacă la stația Teilor se lucrează vizibil, la prima stație din Florești, Țara Moților, suflă vântul, nefiind prezent picior de muncitor.

Acolo a avut loc în luna iunie ceremonia prin care s-a dat startul lucrărilor la metroul Clujului.

De la prima stație, metroul va fi de suprafață urmând să intre în subteran abia din stația Teilor.

Sursa video dronă: Florin Țene

Citește mai departe

EVENIMENT

Ciucă și Simion, UMĂR la umăr pentru turul 2. Mobilizarea PNL poate face diferența (PE)

Publicat

ciuca

Ultimul sondaj dat publicității de INSOMAR arată o luptă extrem de strânsă pentru finala prezidențială. Potrivit cercetării, pe prima poziție se situează Marcel Ciolacu cu 24,4% intenție de vot, iar pentru locul 2 se bat liderii PNL și AUR.

Astfel, George Simion ar fi votat de 16,2% dintre români, în timp ce pentru Nicolae Ciucă ar vota 15,6%. Următorul candidat, respectiv Elena Lasconi, este mult sub cei doi, având doar 12,7% intenție de vot.

Ciucă și Simion, UMĂR la umăr pentru turul 2. Mobilizarea PNL poate face diferența

Se poate observa, așadar, că bătălia pentru locul doi se va da între Nicolae Ciucă și George Simion, candidatul USR fiind la o distanță de aproape 4%, mai mare decât marja de eroare. Competiția dintre candidatul PNL și cel al AUR este una extrem de strânsă, diferența dintre cei doi fiind una nesemnificativă.

Chiar dacă are un scor ușor mai mic decât George Simion, șansele mai mari pentru turul 2 le are Nicolae Ciucă. Sunt doi factori importanți care joacă în favoarea candidatului PNL.

Primul factor este dat de forța partidului pe care îl are în spate Nicolae Ciucă. PNL are aproape o jumătate din numărul total de primari și aproape o treime din președinții de Consilii Județene. Vorbim, așadar, despre o structură mult mai puternică decât cea a AUR. Dacă PNL reușește să mobilizeze această resursă, ea poate aduce ușor 3-4% în plus pentru Nicolae Ciucă.

„O parte din electoratul de dreapta pare că s-a reorientat în această perioadă către candidatul PNL”

Un alt factor nu mai puțin important este dinamica intenției de vot. Toate datele de până acum arată că liderul PNL este în creșterea preferințelor electorale. Acest lucru este remarcat de mai mulți analiști și sociologi, care arată că Nicolae Ciucă reușește să crească în sondaje de la o săptămână la alta.

De cealaltă parte, George Simion pare să-și fi atins potențialul, mai ales după ce la nivel public a început să se discute intens blatul PSD-AUR. De altfel, așa se explică indirect și creșterea lui Nicolae Ciucă. O parte din electoratul de dreapta pare că s-a reorientat în această perioadă către candidatul PNL, de frica scenariului unei finale PSD-AUR.

În concluzie, competiția pentru turul 2 al alegerilor prezidențiale va fi una extrem de strânsă. Nicolae Ciucă și George Simion sunt umăr la umăr cu trei zile înaintea zilei votului. Totul va depinde de mobilizarea PNL și de dinamica electorală menționată mai sus.

CMF 31240003

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Firma turcă Gulermak caută sute de angajați români pentru metroul din Cluj. ”Salariile sunt bune”

Publicat

De

gulermak

Firma turcă Gulermak, antreprenorul general al metroului din Cluj, angajează sute de români pentru proiect în cadrul Târgului de Cariere care a început, joi, la BT Arena din Cluj-Napoca.

Alexandra Papiu, specialist Resurse Umane la Gulermak România, a declarat că au început recrutările de personal deoarece va începe faza de execuție a metroului, inclusiv cea de săpături.

”Printre posturile căutate, se numără ingineri de toate felurile, de la cei de instalații, până la ingineri civili, arhitecți, designeri, dar și muncitori, sudori, operatori utilaje.

Pentru început avem zeci de posturi disponibile, dar vom crește progresiv la sute de oameni.

Cei pe care îi recrutăm acum pot începe activitatea imediat, în funcție de nevoile fiecărei echipe, salariile oferite fiind bune, iar faptul că lucrează la metroul de Cluj dă bine în CV-ul fiecărui angajat”, a spus Papiu.

Victor, un clujean pensionar, care a lucrat 20 de ani în domeniul energetic, și-a depus CV-ul la Gulermak și crede că dacă va fi angajat, va fi un bun pas pentru el la sfârșitul carierei.

30 de firme au oferte la Târgul de Cariere

La Târgul de Cariere de la BT Arena participă 30 de companii din diverse domenii de activitate, precum inginerie, producție, IT, retail, marketing, automotive, care oferă peste 2500 de locuri de muncă pentru oameni cu experiență, dar și pentru angajați aflați la începutul carierei.

”Avem și companii din Danemarca și Germania care caută angajați pentru muncă în străinătate”, a spus Maria Petruța, PR Manager la Târgul de Cariere.

Pe lângă companii, la târg sunt prezente și instituții, cum sunt Inspectoratul de Jandarmi Județean Cluj și USAMV care caută tineri pentru școlarizare.

Citește mai departe

EVENIMENT

Fostul șef al IPJ Cluj, chestorul Mihai Rus, trimis în judecată alături de alți patru polițiști. E acuzat de abuz în serviciu

Publicat

De

Mihai Rus, fost șef al IPJ Cluj

Mihai Rus, chestor de poliție și fost șef al Inspectoratului de Poliţie Județean Cluj, a fost trimis în judecată, în stare de libertate, anunță DNA.

Alături de el au fost trimiși în judecată încă 4 polițiști clujeni.

Fostul șef al IPJ Cluj, chestorul Mihai Rus, trimis în judecată alături de alți patru polițiști. E acuzat de abuz în serviciu

Mihai Rus va fi judecat, în stare de libertate, pentru complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în formă continuată și fals în declarații.

Joi, 21 noiembrie, DNA l-a trims în judecată și pe Ciprian Neag, comisar șef de poliție și adjunct al șefului Inspectoratului de Poliţie Județean (IPJ) Cluj, pentru săvârșirea infracțiunii de omisiunea sesizării.

În același caz, procuorii anticorupție i-au trimis în judecată și pe:

  • Aurelian Mircea Rotar, comisar șef de poliție și șef al Serviciul Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie Județean (IPJ) Cluj, pentru săvârșirea infracțiunilor de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, complicitate la fals în declarații și omisiunea sesizării.
  • Ioan Raul Pașca, agent principal de poliție în cadrul Inspectoratului de Poliţie Județean (IPJ) Cluj – Serviciul Rutier, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în formă continuată.
  • Cătălin Claudiu Mureșan, agent principal de poliție în cadrul Inspectoratului de Poliţie Județean (IPJ) Cluj – Serviciul Rutier, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit.

Au încerat să-l ”scape” pe Mihai Rus, care a fost prins de radar depășind viteza legală

Potrivit procurorilor DNA, la data de 29 aprilie 2024, Mihai Rus ar fi fost oprit în Cluj-Napoca de un echipaj de poliţie din care făceau parte și inculpații Mureşan Cătălin-Claudiu și Paşca Ioan-Raul, acesta fiind surprins de aparatul radar, conducând autoturismul personal cu o viteză de 110 kilometri pe oră pe un sector de drum unde limita de viteză maximă era de 50 de kilometri pe oră.

”În acest context, inculpatul Rus Mihai împreună cu ceilalți polițiști cercetați în prezenta cauză ar fi stabilit o modalitate prin care conducătorului auto să nu i se aplice sancțiunea contravențională prevăzută de lege şi să nu i se suspende dreptul de conducere potrivit dispozițiilor legale.

Concret, în urma discuțiilor purtate s-ar fi hotărât ca inculpatul Rus Mihai să comunice numele unei alte persoane care ar fi condus autoturismul în ziua evenimentului (ceea ce ar fi și făcut în data de 22 mai 2024 beneficiind și de ajutorul inculpatului Rotar Mircea Aurelian), iar agentul constatator, Paşca Ioan-Raul, să nu aplice sancțiunea contravențională corespunzătoare până la împlinirea termenului de prescripție”, au arătat procurorii anticorupție.

Citește și: VIDEO. CUTREMUR în Poliția Cluj. Șeful IPJ Cluj, Mihai Rus, și 3 polițiști de la Rutieră, REȚINUȚI de DNA pentru 24 de ore

Mai mult, Mihai Rus nu a dispus cercetarea disciplinară a agentului de poliție Paşca Ioan-Raul în contextul de mai sus.

Totodată, arată procuroeii DNA, în data de 29 aprilie 2024, inculpatul Neag Ciprian în calitate de adjunct al şefului IPJ Cluj și responsabil cu coordonarea activității Poliției Municipiului Cluj-Napoca, după ce ar fi luat la cunoștință despre faptele săvârșite de inculpații menționați anterior ar fi omis să sesizeze de îndată organele de urmărire penală cu privire la faptele prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile.

Dosarul a fost trimis spre judecare Curții de Apel Cluj.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax