EVENIMENT
CNAS: Certificatele de concediu medical, eliberate în perioada stării de urgenţă, se pot transmite şi prin mijloace ELECTRONICE
Certificatele de concediu medical, eliberate în perioada stării de urgenţă, se pot transmite şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă de către medicii curanţi către persoanele asigurate şi de către persoanele asigurate către plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate (angajatori, CAS-uri), prevede un ordin al ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial.
Vineri a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 502/417 pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1311/2017.
De asemenea, adeverinţa privind dovada asigurării în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii poate fi eliberată de către angajatori şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Potrivit unui comunicat de presă al CNAS, certificatele de concediu medical acordate pentru risc maternal, în perioada stării de urgenţă, se eliberează şi se plătesc fără avizul medicului de medicina muncii.
„Certificatele de concediu medical se pot acorda şi la o dată ulterioară”
„Certificatele de concediu medical eliberate în perioada stării de urgenţă de către alţi medici decât cei de familie se depun direct la plătitorii de indemnizaţii de asigurări, fără viza medicului de familie. Formularele originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz), se depun de către persoana asigurată la plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, în termen de 60 de zile calendaristice de la data eliberării acestora”, se arată în comunicat.
Totodată, certificatele de concediu medical se pot acorda şi la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei stării de urgenţă instituită prin Decretul nr. 195/2020, în următoarele situaţii: în caz de sarcină şi lăuzie (numai concediu medical pentru maternitate); pentru perioada de internare în spital; pentru imobilizare în sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor, numai de către medicul ortoped/chirurg; situaţii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurărilor sociale peste 90 de zile; în caz de carantină; pentru risc maternal; pentru îngrijirea copilului bolnav; pentru asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă, care au urmat un tratament în străinătate pentru afecţiuni care nu pot fi tratate în ţară, precum şi pentru cei care îşi pierd capacitatea de muncă în timp ce se află în altă ţară în interes de serviciu sau în interes personal.
La fel se procedează şi pentru pentru asiguraţii cu afecţiuni cardiovasculare, SIDA/neoplazii/tuberculoză; pentru alte situaţii decât cele menţionate, ce necesită prelungirea concediului medical de către medicii de specialitate, alţii decât cei de familie; pentru consultaţiile medicale la distanţă acordate în perioada stării de urgenţă, potrivit prevederilor legale, în cazurile care necesită concediu medical.
„Vă reamintim că, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor cu COVID 19, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 30/2020 (care cuprinde măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului) a fost modificată OUG 158/2005 (act normativ ce conţine reglementări privind modul de acordare a concediilor şi indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate), astfel: persoanele asigurate au dreptul la concediu şi indemnizaţie, inclusiv cele care nu au realizat stagiul de cotizare complet, de 6 luni; certificatele de concediu medical acordate care cuprind a 91-a zi şi cele care depăşesc 183 de zile se eliberează şi se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale. Aceste reglementări sunt valabile pe perioada stării de urgenţă instituită prin Decretul 195/2020 şi au ca scop prevenirea îmbolnăvirilor”, afirmă aceeaşi sursă.
„Direcţiile de sănătate publică (…) au obligaţia ca, la ieşirea din carantina instituţionalizată, să elibereze (…) un aviz epidemiologic de ieşire din carantină”
Ordinul comun MS – CNAS publicat vineri în Monitorul Oficial nr. 253 mai cuprinde o serie de reglementări pe termen lung, printre care şi eliberarea certificatelor pentru concedii medicale persoanelor neasigurate pe teritoriul României, dar care intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale sau a acordurilor, înţelegerilor, convenţiilor sau protocoalelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, care atestă incapacitatea de muncă şi durata probabilă a acesteia.
De asemenea, este în vigoare Ordinul MS nr. 414/2020 din 11 martie 2020 privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situaţia de urgenţă de sănătate publică internaţională determinată de infecţia cu COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii şi limitării efectelor epidemiei, care conţine reglementări referitoare la modul în care se eliberează avizele epidemiologice necesare pentru obţinerea certificatelor de concedii medicale pentru cei aflaţi în carantină instituţionalizată (în spaţii special amenajate) sau în izolare la domiciliu.
„Direcţiile de sănătate publică judeţene şi cea a municipiului Bucureşti au obligaţia ca, la ieşirea din carantina instituţionalizată, să elibereze persoanelor ce s-au aflat în această situaţie un aviz epidemiologic de ieşire din carantină, care se poate transmite şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Persoanele izolate la domiciliu care au nevoie de concediu medical vor completa o declaraţie pe proprie răspundere, conform modelului ataşat în Ordinul MS nr. 414/2020”, afirmă CNAS.
Totodată, aceste documente necesare pentru obţinerea concediului medical pot fi transmise în format electronic către medicul de familie.
Sursa: Agerpres
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Directoratul de Securitate Cibernetică: O nouă campanie de fraudă prin apeluri vizează utilizatorii români
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unei noi campanii de spoofing prin apeluri vizează utilizatorii români. Prin intermediul apelurilor, românii sunt convinși să dea atacatorilor informații cu caracter sensibil, în special date bancare.
„Există o nouă serie de tentative de fraudă care se folosește de spoofing-ul telefonic pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare. Pentru a atrage potențiale victime în capcană, atacatorii folosesc o tehnică numită SPOOFING, în care atacatorul folosește tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a apela victima, preluarea informațiilor de contact făcându-se fără acordul instituție sau a persoanei fizice. Este nevoie doar de cunoașterea numărului de telefon sau a detaliilor de contact ale acestora. Astfel, nu se pot bloca astfel de inițiative la nivelul furnizorului de servicii telecom”, arată DNSC.
DNSC: O nouă campanie de SPOOFING prin apeluri vizează utilizatorii români
Conform sursei citate, atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau BVB și folosind pretextul unor presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține de mai mult timp, dar de care a uitat. Atacatorii susțin că aceste acțiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victimei i se cer datele bancare.
„Bineînțeles, în realitate nu există aceste acțiuni, fiind doar un scenariu prin care atacatorii vizează datele bancare ale victimei”, transmit specialiștii.
Recomandări:
-Nu furnizați niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituții de încredere.
-Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituție, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil.
-Raportați astfel de apeluri către organizația impersonalizată pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.
-În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție și notificați DNSC.
EDUCATIE
Anunț pentru elevii clujeni din clasele a VIII-a și a XII-a. Când au loc probele scrise la SIMULAREA examenelor naționale
Inspectoratul Școlar Județean Cluj a stabilit când vor avea loc probele scrise la simularea pentru examenele scrise de Bacalureat și Evaluare Națională în acest an școlar.
Simulările pentru elevii de clasa a VIII-a și a XII-a se organizează în vederea unei mai bune pregătiri pentru examenele naționale.
Anunț pentru elevii clujeni din clasele a VIII-a și a XII-a. Când au loc probele scrise la SIMULAREA examenelor naționale
IȘJ Cluj a decis organizarea probelor scrise pentru simularea examenelor în prima lună a anului 2025. Elevii de clasa a XII-a vor fi primii care vor participa la aceste simulări.
Simularea județeană pentru Bacalaureat va avea loc după cum urmează:
- Limba și litertura română (proba E.a) – 13 ianuarie 2025
- Matematică/ Istorie (proba E.c) – 14 ianuarie 2025
- Proba la alegere (proba E.d) – 15 ianuarie 2025
- Limba și literatura maternă (proba E.b) – 16 ianuarie 2025
Simularea județeană pentru Evaluarea Națională va avea loc după cum urmează:
- Limba și literatura română – 20 ianuarie 2025
- Matematică – 21 ianuarie 2025
- Limba să literatura maternă – 22 ianuarie 2025
Conform reprezentanților IȘJ Cluj, la nivelul fiecărei școli, dacă se impune, se va elabora și aplica un orar special pentru aceste zile.
De asemenea, se va asigura un număr optim de săli în care se susâin probele scrise, iar repartizarea elevilor se va face în ordine alfabetică pe școală/tip de subiect.
Notele nu se trec în catalog decât la cererea scrisă a elevilor
Fiecare lucrarea scrisă va fi evaluată în mod fizic (deci nu se va scana) la nivelul unității de învățământ, de câte doi profesori.
Notele obținute de candidați vor fi trecute în catalog, doar la cererea scrisă a elevului.
Subiectele, unice la nivel județean, corespunzătoare ficecărei probe, vor fi elaborate la nivelul Inspectoratului Școlar Cluj și vor fi transmise pe adresele de e-mail ale școlilor în dimineața fiecărei probe, la ora 8.00.
Foto: pixabay.com
În vederea efectuării unor lucrări programate de întreținere la rețeaua publică de alimentare cu apă, Compania de Apa Somes S.A. va întrerupe furnizarea apei potabile, după cum urmează:
Data efectuării lucrării: 27 Noiembrie 2024
CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Ionel Teodoreanu; str. Simeria; str. Adjudului; str. Codlea; str. Beclean; str. Medias; str. Sebesului; str. Reghin;
Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca. Vezi când și care sunt străzile AFECTATE
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 09:00 – 19:00
Data efectuării lucrării: 28 Noiembrie 2024
CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Dumitru Georgescu-Kiriac;
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 09:00 – 15:00
Rugăm Clienții Companiei să ia măsuri de stocare a acelor cantități de apă care să le acopere necesitățile pe perioada anunțată.
EVENIMENT
Poliția Cluj: Accidentul cu 3 mașini din Apahida, produs de un șofer de 77 de ani, cetățean străin
Polițiștii clujeni au precizat, în legătură cu accidentul rutier de pe varianta ocolitoare Vâlcele-Apahida, în care au fost implicate trei autovehicule, că, din primele verificări efectuate la fața locului, s-a stabilit că a fost produs de un șofer de 77 de ani, cetățean străin.
”Un bărbat de 77 de ani, cetățean străin, care conducea un autoturism în direcția localității Vâlcele, ar fi intrat în coliziune cu un alt autoturism aflat în fața sa.
Autoturismul respectiv era condus de un bărbat, de 66 de ani, care ar fi intenționat să pătrundă pe o stradă lăturalnică.
În urma impactului, vehiculul acestuia a fost proiectat pe contrasens, unde a intrat în coliziune cu un alt autoturism.
Bărbatul de 66 de ani a necesitat îngrijiri medicale.
Testările cu aparatul etilotest efectuate asupra celorlalți doi conducători auto implicați au indicat rezultate negative, în timp ce conducătorul auto de 66 de ani nu a putut fi testat din motive medicale”, au precizat polițiștii.
Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii evenimentului.