ADMINISTRAȚIE
Clujul pentru toţi. Proprietari despăgubiţi de două ori. Problema retrocedărilor şi propunerile specialiştilor
Poate că e o problemă delicată. Dar, cu atât mai mult, ea trebuie rezolvată de autorităţi. Este vorba de problema retrocedărilor. Ale cui au fost, sunt şi vor fi principalele clădiri din centrul Clujului. Cât au costat bugetul local şi bugetul naţional? Clujenii ar trebui să ştie.
Retrocedarea proprietăţilor. Probleme. Soluţiile identificate de specialişti
RETROCEDARILE sunt o problemă dureroasă şi costisitoare pentru bugetul Consiliului Local Cluj-Napoca şi al tarii. În aplicarea legii de restitutio in integrum nu s-a ţinut cont de situaţia optanţilor, adică a cetăţenilor care au optat pentru cetăţenia maghiară şi au fost despăgubiţi de statul român în perioada interbelică. Iar acum rudele, afini de gradul 3-4, revendică din nou acele proprietăţi cu acte false sau refăcute în perioada 1940-1945 (ocupaţia hortystă). Poate neştiind că strămoşii lor au fost despăgubiţi.
Situaţia Statusului Romano-Catolic din Transilvania
În aceeaşi situaţie de ilegalitate se află şi Statusul Romano-Catolic din Transilvania, care a fost desfiinţat în anii ‘30 şi care conform codului canonic nu avea personalitate juridică cu drept de proprietate, ci doar de folosinţă asupra instituţiilor şi a unor lăcaşuri de cult. S-a reînfiinţat în 2002 o Asociaţie a Statusului ca fiind moştenitoarea vechiului Status, iar judecători incompetenţi sau corupţi au aprobat acest statut.
Peste 2.000 de clădiri revendicate
Asociaţia a revendicat peste 2.000 de clădiri din oraşele transilvane (!?).
Toate RETROCEDĂRILE importante de muzee, licee, palate, hectare de păduri şi terenuri agricole etc. trebuie revizuite şi stabilită legalitatea retrocedării, cu atât mai mult cu cât multe din aceste retrocedări au fost aprobate de judecătoriile din judeţele Mureş, Covasna sau Harghita, cu o doza prea mare de subiectivism şi fără verificarea probelor.
Nici rudele foştilor criminali de război decretaţi nu pot beneficia de retrocedări de proprietăţi, chiar dacă au fost reabilitaţi de unele ONG-uri din ţara de origine, fapt de care nu s-a ţinut seama în justiţia română.
Exemple scandaloase la Cluj-Napoca
Câteva exemple de la Cluj-Napoca ce scandalizează comunitatea civică:
- Analiza modului în care Baza Sportivă „SĂNĂTATEA” a fost amplasată în Cartierul Gheorghieni (aleea Detunata f.n.) a constatat că a fost cedată pe baza unor acte de proprietate dinainte de Tratatul de la TRIANON (!) afinilor foştilor proprietari. PRIN URMARE STATUL ROMÂN A DESPĂGUBIT DE DOUĂ ORI FAMILIILE FOŞTILOR PROPRIETARI DE TEREN ?!
- Palatul Banffy din Cluj a fost naţionalizat în anul 1948, iar în 1958 Dionisie Banffy îi lasă moştenire lui Nicolae Roşca un imobil care nu îi aparţinea în mod legal. Retrocedarea unor cote părţi este ilegală.
Revizuirea tuturor restituirilor
Este o nevoie urgentă de corelare şi conlucrare între instituţiile statului în ce priveşte:
- deschiderea accesului şi recercetarea arhivelor, iar Guvernul să stabilească ce să facă Arhivele Naţionale;
- să se specializeze procurori şi instanţe pe această problematică pentru a soluiona corect înşelătoria păguboasă şi a se pedepsi impostorii;
- creată o nişă legislativă care să revizuiască toate restituirile.
Există foarte multe probleme aflate în litigiu pe instanțele judecătorești privind legalitatea și coerența retrocedărilor de către Comisiile de Fond funciar ale primăriilor și de conformitate cu legislația în vigoare a expertizelor topografice. Cele mai frecvente greșeli sunt:
- cele în care pe aceiași suprafață de teren se suprapun doi sau trei proprietari, total sau parțial;
- grăniţuiri fără expertiză topografică sau expertize care nu respectă criteriile de conformitate cu Harta cadastrală a OCOTA;
- nerespectarea principiului de retrocedare pe amplasamentul proprietarului de drept (confiscat de regimul comunist);
- neaducerea la zi a hărților cadastrale ale primăriilor deși există legislație privitoare la această obligaţie cu termen limită de realizare;
- nerespectarea unui proces echitabil de către instanțele judecătorești prin termene care durează de la 3 la 7 ani în instanțele din România și alți 5-7 ani la Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg.
Soluții
–Respectarea recomandărilor Consiliului Europei privind retrocedarea proprietăților confiscate de regimul comunist, în care guvernele țărilor foste comuniste au la dispoziție câteva posibilități de retrocedare, cu respectarea dreptului de proprietate a celui lezat în drepturi.
-Realizarea hărţilor cadastrale curate prin eliminarea greșelilor și updatarea acestora la zi, la nivelul primăriilor și corelarea acestora cu Harta ANCPI, în termenul stabilit de lege.
-Fundamentarea dreptului de proprietate în cazul litigiilor de o încadrare a dreptului de proprietate pe baza unui document de referință: Harta cadastrală ANCPI, corelată cu hărțile abdatate ale primăriilor.
În Transilvania Imperiul Habsburgic s-au realizat hărți cadastrale, fără să aibă un precedent, cu ajutorul armatei, în mai puțin de 3 ani.
România are azi hărți cadastrale făcute din avion și corelate cu măsurători de teren (bazate pe puncte topografice acreditate) cu marjă de eroare de câțiva mm. Verificarea în teren a fiecărei proprietăți poate fi stabilită cu cea mai mare exactitate.
Dacă există voinţă, într-un an se poate reglementa situaţia retrocedarilor abuzive din Transilvania şi din Cluj-Napoca.
Solicitare către Primăria Cluj-Napoca
CCL Cluj cere Primarului şi Consiliului Local să demareze toate procedurile şi demersurile de verificare a tuturor retrocedărilor (ex. mai serioase şi cu cântec sunt câteva zeci cunoscute de presă şi cetăţeni). Apoi să informeze opinia publică înainte de alegeri despre rezultatul acestei acţiuni cerute şi dorite ferm de comunitatea civică şi de clujeni.
Orice clujean poate fi de acord ca sumele necesare acestor demersuri să fie luate din economii/reduceri la capitole din bugetul local. De exemplu, economii la: fondul de salarii şi premieri al Primăriei, cheltuielile curente, studii de pre-şi-fezabilitate, protocol, deplasări, asistenţă socială, finanţare participativă, cultură, sport, alte sume de rezerva aflată la dispoziţia Primarului. Deci NU de la sănatate, învăţământ şi investiţii.
Proiectul „Clujul pentru toţi”
*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia www.cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.
*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Parlamentul a adoptat modificări privind emiterea biletelor de valoare – carduri de masă, cadou și vouchere de vacanță. S-a introdus posibilitatea ca acestea să fie emise prin instrument virtual, fără a mai fi emis plasticul.
Proiectul de lege a fost respins la Senat, însă aprobat,de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, scrie Alba24.ro.
Este vorba despre Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum şi pentru modificarea alin. (21) al art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă.
Vouchere de vacanță 2024. Ce MODIFICĂRI sunt și cum vor putea fi emise
Potrivit noii legi, angajatorii/salariații pot pota pentru emiterea biletelor de valoare pe suport electronic virtual prin comun acord.
Angajatorul poate reveni asupra deciziei sale. Îi este permisă solicitarea suportului electronic material, chiar dacă inițial a optat doar pentru suportul electronic virtual.
Vouchere de vacanță 2024: Motivarea schimbărilor
Suportul electronic al biletelor de valoare este utilizat în prezent în forma sa materială, cardul din plastic.
Însă acesta poate exista în mod indentic, în formă virtuală, în aplicațiile specifice ce permit utilizarea acestora prin dispozitive mobile, potrivit expunerii de motive.
Tichetele de hârtie nu mai sunt utilizate din februarie 2022. Însă în legislație nu s-a prevăzut concret că se pot acorda doar carduri virtuale, în funcție de opțiunea beneficiarilor. În normele de aplicare a legii sunt prevăzute doar cardurile fizice.
Prin renunțarea la suportul de plastic, se are în vedere reducerea poluării și a cheltuielilor în procesul de fabricație al cardurilor.
Vouchere de vacanță 2024: Opțiunea salariaților
Angajații vor avea opțiunea de a avea fie un card fizic, fie exclusiv un card virtual.
Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acordă angajaţilor, frecvenţa acordării acestora şi valoarea lor, acolo unde este cazul, precum și unitatea emitentă şi modalitatea de acordare, respectiv prin dispozitiv fizic sau instrument virtual.
Vouchere de vacanță 2024: Modificarea din lege
”Termenul „voucher de vacanţă” va fi interpretat ca făcând referire atât la voucherul de vacanţă pe suport hârtie, cât şi la voucherul de vacanţă pe suport electronic.
Prin suport electronic se înţelege orice dispozitiv fizic sau instrument virtual care poate fi utilizat de către beneficiarul său pentru a efectua operaţiuni de plată.
Voucherul de vacanţă pe suport electronic poate fi utilizat inclusiv pentru plata online.
Angajatorul stabileşte, cu respectarea dispoziţiilor alin.(24), modalitatea de acordare a voucherelor de vacanţă, respectiv pe suport hârtie sau pe suport electronic.
La cererea salariatului, angajatorul care optează pentru emiterea biletelor de valoare exclusiv printr-un instrument virtual poate solicita oricând unităţii emitente şi emiterea dispozitivului fizic al biletului de valoare, conform contractului încheiat cu unitatea emitentă”.
Legea va intra în vigoare la 30 de zile după publicarea în Monitorul Oficial.
Vouchere de vacanță 2024: Condiții de acordare
Condițiile de acordare a voucherelor de vacanță au fost modificate prin aplicarea Legii 296/2023.
Au dreptul să le primească angajații din sistemul bugetar, dar și cei de la firme private, în funcție de decizia angajatorului.
Pentru angajații din instituții publice, însă, este introdus plafon de salarizare de 8.000 de lei. Adică primesc vouchere de vacanță doar cei care au salariul sub acest nivel. Valoarea tichetului este de 1.600 de lei.
Potrivit Codului Fiscal, voucherele se impozitează cu 10%. Acest lucru nu se traduce, însă, printr-un impozit fix de 160 de lei, ci implică un calcul bazat pe grila de salarizare și de deduceri, potrivit Ministerului Economiei.
EVENIMENT
Intervenție de 6 ore a pompierilor clujeni la stingerea unui incendiu de casă în Cuzdrioara. Două persoane, la spital
Intervenție de 6 ore a pompierilor din cadrul Detașamentului Dej solicitați pe parcursul nopții trecute pentru a stinge flăcările care au cuprins acoperișul unei case de locuit și o anexă gospodărească din localitatea Cuzdrioara.
La fața locului s-au deplasat trei autospeciale pentru stingerea incendiilor și un echipaj SMURD, unde au găsit anexele și acoperișul casei, cu o suprafață cumulată de aproximativ 350 mp, cuprinse de flăcări.
”Intervenție de 6 ore a echipajele operative care au acționat pentru stingerea flăcărilor mai bine de șase ore, fiind necesară decopertarea acoperișului pentru identificarea și lichidarea tuturor focarelor ascunse.
Două persoane, la spital
Echipajul SMURD a consultat două persoane la fața locului, respectiv un bărbat în vârstă de aproximativ 50 de ani și un tânăr de 17 ani, care au fost transportați la spital pentru îngrijiri medicale. Conform primelor evaluări aceștia prezentau afecțiuni ușoare.
Forțele Detașamentului Dej se află încă la locul intervenției, incendiul distrugând acoperișul casei, diverse bunuri dinăuntrul acesteia și două anexe, dintre care una era un atelier de tâmplărie, iar cea de-a doua era camera centralei termice”, arată pompierii de la ISU Cluj.
EVENIMENT
Claudiu Târziu (AUR): “Parlamentul a amânat dezbaterea pe ordonanța comasării alegerilor!”
Claudiu Târziu, senator AUR, consideră că amânarea în Parlament a dezbaterii pe ordonanța comasării alegerilor ”este încă un gest disperat făcut de PNL și PSD pentru a avea garanția că opoziția va fi împiedicată să acționeze!”
”Concret, într-o ședință reunită a Comisiei juridice cu administrația publică, ședință care a durat doar cinci minute, senatorii au amânat cu două săptămâni aprobarea ordonanței de urgență care comasează alegerile. Motivul?
Tertip să tragă de timp
Este nevoie de un termen mai lung pentru amendamente și comunicare. Acum, când au nevoie de orice tertip ca să tragă de timp respectă regulile Parlamentului, în timp ce alte proiecte trec uneori și fără dezbatere.
Este ireal cum Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă încearcă să pună monopol pe țară, iar partidele de opoziție nu au instrumentele necesare să acționeze, fiind cenzurate. Nu o să ne oprească!”, a spus Claudiu Târziu.
Leul a rămas principalul instrument utilizat de BNR pentru a ține inflația sub control, și rămâne cea mai stabilă monedă din regiune, în condițiile în care politica fiscală PSDNL rămâne una imprevizibilă.
Acest fapt este atestat de Eurostat care a anunțat că prețurile din februarie s-au majorat cu 7,1%, în timp ce inflația din zona euro s-au comprimat la 2,8%.
ANALIZĂ. Radu Georgescu: Euro a STAGNAT la 4,97 lei
Luni, cursul euro a crescut marginal de la 4,9707 la 4,9715 lei iar culoarul de tranzacționare s-a îngustat la 4,9713 – 4,9719 lei.
Piața monetară a dat semne de viață în ultimele două ședințe, după mai bine de o lună în care BNR a anunțat des faptul că nu s-au realizat tranzacții și nu poate stabili valori pentru indicii ROBOR.
Luni, indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a revenit de la 6,07 la 6,08%. Indicele la 6 luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, a stagnat la valoarea stabilită vineri de 6,10% iar cel la 12 luni la 6,11%.
Trezoreria Statului profită de excedentul de lei din piață și poate să se împrumute peste valorile programate la licitațiile de titluri de stat. La începutul acestei săptămâni, Finanțele au atras 807 milioane lei, față de o valoare programată de 500 milioane lei, cu scadența în aprilie 2031 la un randament mediu anual de 6,58%.
Marți și miercuri se va desfășura ședința de politică monetară a Rezervei Federale americane, motiv de ușoară apreciere a euro la 1,0880 – 1,0907 dolari, ceea ce a coborât marginal media monedei americane de la 4,5645 la 4,5614 lei.
Declarațiile oficiale de la finalul ședinței ar putea clarifica care este parcursul pe care și l-a propus Fed pentru a încetini inflația și a ajuta economia SUA.
„Prețul gramului de aur a scăzut de la maximul istoric”
Analiștii prognozează o schimbare a politicii Fed. De la trei reduceri de 0,25 puncte procentuale proces care ar fi urmat să înceapă în iunie sau iulie, acum economiștii văd un prim pas făcut în iulie, urmat de încă unul până la sfârșitul anului. O astfel de politică monetară face dolarul mult mai atractiv pentru investitori, iar acesta ar urma să se aprecieze față de euro.
Media francului elvețian s-a depreciat marginal la 5,1628 lei. Cursul lirei sterline a scăzut de la 5,8212 la 5,8088 lei.
Prețul gramului de aur a scăzut de la maximul istoric de 318,3617 lei la 316,4037 lei, consecință a deprecierii monedei americane și a metalului galben la 2.147 – 2.163 dolari/uncie.
Bitcoin fluctua în culoarul 66.839 – 68.889 dolari iar ethereum se mișca între 3.530 și 3.643 dolari.
Sunt folosite date și informații disponibile până la ora 14:00