ACTUALITATE
Clujul își anulează pe rând festivalurile. Jazz in the Park ar putea avea loc doar anul viitor
Festivalurile clujene sunt anulate rând pe rând din cauza pandemiei de coronavirus. Totuși, pentru unele dintre ele, cum ar fi TIFF-ul, mai există speranțe. Cea de-a opta ediție a festivalului Jazz in the Park ar fi trebuit să aibă loc între 25 și 28 iunie în Parcul Central din Cluj-Napoca. Restricțiile care au venit odată cu pandemia de coronavirus îl vor amâna, cel mai probabil, pe anul viitor.
Organizatorii au fost luați prin surprindere și au sperat până în ultimul moment că festivalul va avea loc. „Ne-a prins ca pe toată lumea, prin surprindere, un pic nepregătiți. În același timp nu vreau să fiu ăla care zice că „da, am știut că așa o să fie”. Dar până la urmă am văzut știrile de la început ca toată lumea, când ce se întâmpla se întâmpla numai în China, și am început să ne punem întrebări.
O trezire destul de dură la realitate a fost la primele măsuri în țară, interzicerea evenimentelor cu peste o mie de persoane, după aia cu intervalul 200-1000. În prima săptămână de măsuri noi trebuia să avem patru sau cinci concerte mici, de club. A trebuit să renunțăm la toate. Din momentul ăla am devenit foarte activi și am început să lucrăm la un plan care presupunea că nu o să facem nimic tot anul”, a spus Alin Vaida, organizatorul Jazz in the Park pentru Europa Liberă.
Online nu e cea mai bună variantă
„E o discuție lungă pe care nici nu știi de unde s-o începi. Dat fiind situația în care suntem, e cumva destul de clar că evenimentele mari nu o să se întâmple anul acesta, sau cel puțin vara asta. Cred că vorbesc în numele tuturor organizatorilor când zic că știm asta, ne asumăm asta și ultima intenție este să forțăm ceva. În același timp e un moment foarte greu pentru industrie pentru că nu-ți dai seama în ce direcție să te adaptezi. Până la urmă e o industrie mare, e o industrie cu mulți angajați, cu mulți alți furnizori sau servicii conexe. Ca să nu vorbim doar de angajați în firmele de organizare de evenimente care sunt afectate în această perioadă.
E destul de greu ca să te reorganizezi. Personal eu nu sunt fan al mutării concertelor în online. Experiența unui festival, mesajul unui festival sau unui astfel de eveniment merge mult peste un simplu act artistic. Să faci concertele astea în mediul virtual doar de dragul de a le face, eu nu cred că merită. Noi nu o să ieșim cu Jazz in the Park până când nu-l putem face exact cum ne-am dori să-l facem. Da, ne căutăm soluții, ne căutăm să ne adaptăm, încercăm să aplicăm la foarte multe finanțări care sunt deschise acum”, a spus Vaida.
Alți organizatori s-au orientat spre mediul online. Acest festival avea specificul de „aer liber”, așadar, organizatorii nu privesc social media ca pe soluția salvatoare.
Anul viitor va acoperi și anul acesta
„Marea majoritate a planurilor noastre se duc spre 2021. Vrem să facem acum, măcar de ambiție, un statement în weekendul în care trebuia să fie Jazz in the Park. Nu pot să spun mai multe despre asta pentru că încă nici noi nu știm. Încă lucrăm la planul în care scoatem capul la suprafață fără să punem pe nimeni în pericol. Dar gestul ăsta nu e ceva profesional, ceva rentabil, nu e ceva ce ne va aduce venituri, ci mai degrabă un statement moral. Ceea ce cred eu că e important de privit în situația asta, lăsând la o parte vara asta, este cum o să ne revenim din asta.
Nu cred că ne putem aștepta la un scenariu în care o să vină o zi în care o să zică autoritățile: Da, este sigur să începem să facem evenimente mari și toată lumea o să îngrămădească la ele. Vorbim de o revenire graduală a pieței și aici atât autoritățile cât și noi ca operatori culturali vom avea un rol important de jucat. Va trebui gradual să organizăm evenimente, de la mai mici la tot mai mari.
Și noi trebuie să învățăm cum să aplicăm noi măsuri de siguranță și de igienă. Trebuie să arătăm publicului cum să se comporte și să le redăm siguranța că pot să participe la evenimente. Deci piața nu-și va reveni just like that vara viitoare. Dar e un efort pe care trebuie să ni-l asumăm. Dacă vrem să redeschidem piața de evenimente, va fi ceva ce trebuie să facem câți mai mulți dintre noi”, a adăugat organizatorul.
Care vor fi artiștii în 2021?
„Am început să purtăm discuții cu toți artiștii confirmați pe acest an cu privire la replanificarea concertelor pe exact aceeași structură pe anul viitor. Singura problemă este că e greu să prezici dacă o să ai aceleași resurse financiare ca și acum. Trebuie să ne gândim că piața de evenimente după 2019 a ajuns la un anumit nivel. Asta înseamnă că organizatorii puteau cere anumite onorarii pe partea de publicitate. Existau anumite finanțări, lucruri care o să se schimbe pentru că și mediul privat o să fie afectat. Și prețul biletelor va fi afectat, și numărul oamenilor care își vor permite aceste bilete va fi afectat. Va fi greu.
Felicitări pentru cei care vor reuși, dar pentru unii va fi greu să mențină aceleași onorarii către artiști. Eu sper din suflet să reușim, pentru că în momentul de față suntem în negocieri cu toți artiștii anunțați până acum. Sper să reușim să păstrăm cât mai mulți dintre ei, sper că pe toți, dar trebuie să luăm în calcul că s-ar putea să nu facem o ediție la fel. Cred că în același timp și artiștii vor trebui să-și adapteze onorariile, dar eu cred tare într-o revenire a pieței”, a concluzionat Vaida.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
EVENIMENT
IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au
Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență.
Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.
”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.
Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.
Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.
Capacitate redusă de preluare a pacienților
Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.
Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.
”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.
Alternative pentru clujeni
Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.
Care este procedura la UPU
Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;
Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente, pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.
Recoltarea de analize
După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.
După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie să se supună aceleiaşi investigaţii.
În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.
În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.
CULTURA
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.
Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia
În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.
Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor
În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.
Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.
“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.
Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.
Tradiții și obiceiuri în satele clujene
Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.
Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.
Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul
De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.
“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.
FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula
Un accident de circulație a avut loc, în jurul orel 21.00, pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca.
O femeie care a vrut să treacă strada pe culoarea roșie a semaforului a fost lovită de o mașină.
Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină
Din primele verificări ale polițiștilor a reieșit că o femeie, de 64 de ani, din Cluj-Napoca, s-ar fi angajat în traversarea părții carosabile pe culoarea roșie a semaforului destinat pietonilor.
În aceste condiții, aceasta ar fi fost accidentată de un autoturism care se punea în mișcare de pe loc, condus de un bărbat, de 32 de ani, din Cluj-Napoca.
Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.
Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului.
Foto: Arhivă