Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Clujul, într-un singur clasament din TOPUL serviciilor PUBLICE municipale. Raport național pe EDUCAȚIE, deșeuri și TRANSPORT

Publicat


transport public gratuit pentru invitații și echipa tiff

Un raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale a fost lansat miercuri. Acesta include și un clasament al municipiilor reședință de județ pe cele 3 domenii monitorizate, respectiv educație, managementul deșeurilor și transport public. Clujul apare într-un singur clasament, respectiv transportul public.

Studiul a fost realizat în perioada septembrie 2021 – mai 2022 și a vizat 47 de UAT-uri – municipii reședință de județ și primăriile de sector din București și a fost realizat de Societatea Academică din România și Asociația Act For Tomorrow.

Utilizând informațiile primite, precum și informațiile culese de pe site-urile primăriilor, dar și informații din presa locală și alte site-uri relevante, au fost centralizate și analizate datele în funcție de indicatorii specifici fiecărui domeniu, resepctiv educație, transport public și gestionarea deșeurilor, și au fost desemnati caștigatorii pe fiecare categorie.

Clujul, pe locul doi la transportul public

La categoria transport public, podiumul a revenit:

  • locul 1 Municipiului Timișoara (92 de puncte);
  • locul 2 Municipiului București și Municipiului Cluj Napoca (88 de puncte);
  • locul 3 Municipiului Sibiu (86 de puncte).
  • top servicii

Au fost oferinte punctaje pentru:

  • Numărul de staţii de călători raportat la numărul de locuitori ai municipiului,
  • Existența terminalelor / staţiilor de transport public intermodale,
  • Nivelul de deservire metropolitan,
  • Acordarea de subvenţii şi facilităţi pentru grupurile vulnerabile,
  • Dotarea infrastructurii şi serviciului de transport public cu mijloace nesesare nevoile grupurilor vulnerabile (ex. persoane cu dizabilităţi),
  • Gradul de satisfacţie al utilizatorilor de transport public la nivelul UAT,
  • Existența unei metodologii de stabilire a Indicelui de Satisfacţie a Pasagerilor sau de de monitorizare şi evaluare a operatorilor de transport,
  • Modalităţi de consultare a programelor de călătorie.

O parte dintre unitățile administrativ-teritoriale din România se prezintă decent în ceea ce privește sistemele și serviciile de transport public. Multe dintre ele sunt într-o situație acceptabilă, iar o parte nu sunt unde ar trebui să fie din punct de vedere al calității sistemului și serviciilor, arată studiul.

Recomandările experților

Pentru îmbunătățire a calității serviciilor de transport public au fost recomandate:

  • implementarea unor măsuri precum extinderea şi simplificarea reţelei de transport public,
  • modernizarea infrastructurii şi creşterea confortului întregii călătorii cu mijloacele de transport,
  • creşterea gradului de accesibilitate pentru toate persoanele, în special pentru persoanele cu nevoi speciale ,
  • îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii în staţii şi în interiorul vehiculelor pentru călători şi şoferi, precum şi pentru echipamentele de infrastructură.

Clujul nu este pe podium la gestionarea deșeurilor

La categoria gestionarea deșeurilor, clasamentul este următorul:

  • locul 1 Municipiul Sibiu (71 de puncte);
  • locul 2 Municipiul Oradea (70 de puncte);
  • locul 3 Municipiul Sfântu Gheorghe, Municipiul Miercurea Ciuc şi Municipiul Iaşi (63,5 puncte)

Au fost oferite punctaje pentru:

  • asigurarea colectării separate pe fracții,
  • îndeplinirea țintelor de reciclare la nivel de municipalitate,
  • implementarea instrumentului „plătește pentru cât arunci”,
  • informarea și educarea cetățenilor.

În România, toate reședințele de județ au dificultăți în gestionarea deșeurilor, multe dintre acestea nerespectând legislația minimă. Nicio reședință de județ nu s-a apropiat de punctajul maxim de 100 de puncte acordat conform metodologiei, iar mai puțin de jumătate au obținut un scor peste media de 35,9.

În timp ce Sibiu, Oradea, Sfântu Gheorghe, Miercurea-Ciuc, Iași se numără printre UAT-urile care respectă legislația într-o mare măsură și fac eforturi pentru a crește calitatea și performanța serviciilor publice, există primarii precum Slatina, Brăila, Târgoviște, Sector 4 și Sector 5 București, în care colectarea deșeurilor se realizează la un nivel deficitar, minimal din punct de vedere al respectării legislației și bunelor practici.

Mai mult, cele 47 de municipii sudiate au însumat, în 2020, penalități în cuantum de peste 50,6 milioane de lei.

O primărie de sector din București, pe locul 1 la categoria educație

Clasamentul la categoria educație este următorul:

  • locul 1 Primăriei Sector 2;
  • locul 2 Municipiului Sibiu și Municipiului Oradea;
  • locul 3 Municipiului Pitești și Municipiului Târgoviște

Au fost oferinte punctaje pentru:

  • Acordarea burselor școlare,
  • Asigurarea pazei în unitățile de învățământ,
  • Acordarea fondurilor destinate cabinetelor medicale, internatelor și căminelor școlare,
  • Finanțarea cheltuielilor cu investițiile în școli,
  • Accesibilizarea unităților de învățământ pentru elevii cu dizabilități locomotorii.

Printre deficiențele constatate se numără:

  • 4 unități administrativ teritoriale nu aveau la nivelul lunii aprilie 2021 o hotărâre de consiliu local aprobată în condițiile legii, în vederea stabilirii cuantumului și numărului burselor școlare, deși Guvernul alocă bani din sume defalcate din TVA pentru plata burselor la cuantumul minim (100 lei),
    7 municipii ori refuză să asigure paza unităților școlare, ori chiar neagă faptul că au această responsabilitate,
  • 13 municipii nu asigură sumele necesare în vederea funcționării cabinetelor de medicină școlară generală sau asistență stomatologică,
  • Doar 9 UAT-uri respectă obligația legală de a acorda subvenții pentru cantinele și internatele școlare, restul de 38 încălcându-și această obligație prevăzută de Legea educației naționale nr. 1/2011.

 

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

Editorial Opinii

OPINIE. Cauți un TAXI în weekend la Cluj? Na, caută-l liniștit

Publicat

Într-un oraș precum Clujul, traficul este specific unei urbe medievale, adică infernal. Mai ales în timpul săptămânii. Taximetre la tot pasul, ba în trafic, ba în standuri. Nu poți zice că n-ai opțiuni de deplasare, dacă mai ții cont și de transportul public. Dar ce ne facem în weekend?

Pentru că weekendul e ca o gaură neagră care înghite tot ce poartă însemn de taxi. Și aici intră și mașinile care fac ride sharing. Există, sau cel puțin existau mai multe aplicații pe mobil care-ți ușurau munca de a găsi o mașină. Spun „existau” pentru că, nu-i așa, tot ce-i bun trebuie scos.

Platforma Free Now a anunțat că de la 1 iulie nu mai este operațională în România, pe considerente economice, spun proprietarii. Ciudat, pentru că, din discuțiile cu unii șoferi înscriși în aplicație, lucrurile păreau că merg foarte bine. Dar ei știu mai bine, nu intrăm în detalii.

Problema e că, în weekend, greu mai găsești o mașină liberă care să te ducă de la x la y. Exemplu concret, sâmbătă seara am încercat să găsesc un taxi liber cam 30 de minute, atât pe aplicații cât și telefonic. Vezi să nu! Înțeleg, e sâmbătă seara, sunt nunți, e cerere mare… Dar acest lucru se întâmplă și în perioadele fără nunți. Totuși, dintre „sute de catarge”, vorba poetului, să nu găsești „o singură corabie” disponibilă timp de o jumătate de oră mi se pare absurd într-un oraș cu pretenții europene. Unde-o fi această „zonă crepusculară” în care dispar taxiurile?

„Aplicațiile macină în gol, dispecerii ori nu răspund ori nu-ți găsesc mașină”

Cea mai simplă explicație ar fi că taximetristul clujean nu mai are chef să lucreze în weekend-uri. Preferă să iasă cu familia la iarbă verde sau să stea acasă la răcoare cu o bere în față. Dac-ar fi să ne luăm după numărul mare de taximetre pe care le poți vedea înșirate la zona de campare din Făget, ați înclina să-mi dați dreptate.

Departe de mine gândul de a le intenta acestora un proces de conștiință. Fiecare e liber să facă ce vrea pe banii lui. Mă gândesc că poate, totuși, ar trebui „umplut” cumva acest gol, mai ales vara. Aplicațiile macină în gol, dispecerii ori nu răspund ori nu-ți găsesc mașină. Deja am învățat muzica de așteptare de la câteva firme. În momentul în care ajungi s-o și fredonezi, îi bai.

Dacă în standuri nu sunt, pe stradă nu sunt, unde-or fi totuși taxiurile noastre? Poate printr-o organizare mai bună a societăților de taximetrie, ca să nu se bazeze doar pe 20-25% din parcul auto în zilele cu cerere mare, s-ar putea rezolva această problemă.

Dar, conform obiceiului, noi facem totul românește, adică original, credincioși perceptului „lasă că mere și așa”. Până n-a mai mere…

Marius Aciu

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Drulă, despre Boc: Minte cu nerușinare și e incompetent. Îi e frică de mine și de USR. Emile, vremea ta apune

Publicat

De

drula 2

Președintele interimar al USRPLUS, Cătălin Drulă, l-a acuzat pe primarul Emil Boc că ”minte cu nerușinare” și că a dat de gard cu două mari proiecte de infrastructură ale Clujului, centura metropolitană și metroul.

Aflat, luni, la Cluj-Napoca, Drulă, fost ministru al Transporturilor, a declarat că lui Emil Boc îi este frică de el și de USRPLUS mai ales în condițiile în care alegerile din 2024 bat la ușă.

”Am venit la Cluj ca să fluier în biserică. Vremurile în care Emil Boc vorbea ca un arhanghel galben – pesedist s-au terminat. E momentul ca noi, USR și eu, să îi spunem clar primarului că minte cu nerușinare.

Mi se pare comic, dacă nu ar fi trist, că Boc a făcut o obsesie pentru mine și mi-a menționat numele de 14 ori într-o ședință de CL.

Asta denotă că lui Emil Boc îi este frică de mine și de USR. 2024 este după colț și domnia sa peste băncuțe, marcaje și mici proiecțele va lua sfârșit.

drula 1

Clujul are nevoie de viziune și proiecte mari.

Și vreau să spun adevărul despre centura metropolitană și metroul din Cluj și alte proiecte de infrastructură rutieră și feroviară din regiune, date de gard de partenerul lui Boc din Guvern, Sorin Grindeanu”, a spus Drulă.

Administrația Boc, paralelă cu proiectele de infrastructură mare

În ceea ce privește proiectul centurii metropolitane, acesta este întârziat pentru că ”administrația Boc este paralelă” cu proiectele de infrastructură mare.

”Proiectul centurii a fost luat de Emil Boc în 2017 în ograda sa, dar nu a terminat nici măcar studiul de fezabilitate.

Nu sunt exproprieri, nu sunt obținute toate avizele, nu e lansată licitația de lucrări, iar acordul de mediu a fost obținut doar zilele trecute.

Nu există vinovați imaginari pe care și-i dorește Emil Boc. Există doar Emil Boc care este incompetent. În 2021 am susținut proiectul centurii metropolitane Cluj cu toată forța, m-am străduit să fac eu munca lui Emil Boc pe care el nu este în stare.

Ca să salvez proiectul, am convenit cu Boc soluția de finanțare din fonduri structurale clasice, POR Transport. Cât poate să mintă Emil Boc care atunci mi-a dat dreptate”, a mai spus fostul ministru al Transporturilor.

Am introdus metroul în PNRR

Drulă a precizat că metroul se află ln faza licitației pentru proiectare și execuție iat depunerea ofertelor a fost amânată de două ori, ultimul termen fiind luna august.

”Proiectul metroului eu l-am introdus în PNRR. Zilele trecute a trecut în Parlament un amendament inițiat de mine ca deputat care îi permite lui Boc să facă exproprieri. I-am rezolvat problema”, a mai spus Cătălin Drulă.

Mesaj pentru Boc

Acesta i-a transmis și un mesaj primarului Clujului: ”Emile, vremea ta apune. Era o vreme când puteai fi suspectat de liberalism, acum arăți la fel de pesedist ca Sorin Grindeanu și împreună sunteți cuplul perfect care distruge regiunea Cluj iar noi USR suntem cei care vom spune stop acestor oameni care nu știu să construiască”, a conchis președintele interimar al USRPLUS.

drula 3

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Schelă ”eternă” pe str. Memorandumului. Primăria Cluj-Napoca: Nu putem preconiza o dată pentru finalizarea proiectului

Publicat

memos 2

Clujenii care trec zilnic pe strada Memorandumului se lovesc pe trotuarul de pe sensul spre Piața Unirii de o schelă de lemn ridicată, în urmă cu 7 ani, necesară lucrărilor de refațadizare la clădirea colț cu strada Ion Rațiu. Bineînțeles, la clădirea degradată nu se lucrează demult, doar la început a fost forfotă de muncitori, după care lucrarea și schela au fost abandonate.

Cluj24 a întrebat la Primăria Cluj-Napoca despre această schelă ”eternă” iar răspunsul îl puteți citi mai jos.

Veștile nu sunt deloc bune

memos 4

”Imobilul situat pe str. Memorandumului nr. 11-13 colț cu strada Ion Rațiu, se află în „Ansamblul Urban – Centrul Istoric al Orasului Cluj-Napoca” și este clasificat ca monument istoric identificat cu cod  CJ-II-m-B07402  LMI 2015, cu denumirea de ”Casă”.

Proprietarii conform CF nr. 253518-C1: Persoane fizice și juridice în cota de 68,07%  și  Statul Român prin administrarea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca în cota de 31,93%.

Datorită degradărilor structurale majore ale imobilului, s-a întocmit documentația pentru obținerea autorizației de lucrări în regim de urgență, s-a montat tunel de protecție pietonală în baza aut. nr. 1512/21.12.2015, iar ulterior s-a montat schelă de protecție pentru prevenirea accidentelor cauzate de alunecări ale țiglelor de pe acoperiș.

Proprietarii nu au executat lucrările

memos 3 bun

Imobilul a fost inclus în „Programul Multianual pentru realizarea lucrărilor de protejare și intervenție asupra clădirilor situate în Ansamblul Urban – Centrul Istoric al Orașului Cluj-Napoca”, conform Hotărârii Consiliului Local nr. 358 din 11 iulie 2013, privind aprobarea „Programului Multianual pentru realizarea lucrărilor de protejare și intervenție asupra clădirilor situate în ”Ansamblul Urban – Centrul Istoric al Orașului Cluj-Napoca”, proprietarii fiind notificați în acest sens.

Datorită faptului că proprietarii notificați nu și-au îndeplinit obligațiile, respectiv nu au executat lucrările de intervenție în termenul legal de 12 luni, în baza art. 9 alin. (3) din Legea 153/2011, a fost aprobată realizarea proiectării și executării lucrărilor de intervenție aferente părților comune ale imobilelor deținute de proprietarii notificați în cadrul Programului multianual, în numele și pe cheltuiala acestora, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul local, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 298 din 3 septembrie 2015, privind aprobarea proiectării și executării lucrărilor de intervenție pentru reabilitarea structural-arhitecturală a unui număr de 10 imobile situate în ”Ansamblul Urban – Centrul Istoric al Orașului Cluj-Napoca”, din care face parte și imobilul în discuție.

Proiectare începută 2016, finalizată în 2020

memos 5

Pentru punerea în aplicare a Hotărârii Consiliului Local nr. 298 din 3 septembrie 2015, s-a organizat licitația pentru achiziția serviciilor de proiectare, fiind încheiat contractul de servicii de proiectare în anul 2016, în scopul elaborării documentației tehnice și obținerea autorizației de construire pentru realizarea lucrărilor de reabilitare structural-arhitecturală a imobilului situat pe str. Memorandumului nr. 11-13. Datorită condițiilor impuse de Direcția Județeană pentru Cultură Cluj, avizul necesar pentru întocmirea documentațiilor și continuarea serviciilor de proiectare a fost obținut la finele anului 2020.

Contractul este suspendat

Ulterior s-a finalizat proiectul la faza Documentație de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI), iar la data prezentei, contractul de proiectare este suspendat, fiind pe rol întocmirea unei expertize tehnice de către coproprietari, în vederea actualizării expertizei inițiale.

Lucrările de reabilitare și consolidare a imobilului se vor putea executa după obținerea autorizației de construire și finalizarea proiectului la fazele DTAC respectiv PT.

Datorită suspendării temporare a contractului de proiectare, nu putem preconiza o dată pentru finalizarea proiectului și demararea achiziției lucrărilor de execuție”, a arătat Primăria Cluj-Napoca.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Incendiu la un apartament din Cluj-Napoca. Iese FUM dens. Intervin pompierii

Publicat

De

incendiu constanta2

Un incendiu a izbucnit la un apartament de pe strada Oașului din Cluj-Napoca.

Pompierii au fost anunțați în urmă cu puțină vreme că un fum gros iese dintr-un apartament pe strtada Oasului, nr. 86-90 din Cluj-Napoca.

Mai multe echipaje intervin la incendiu.

Revenim cu amănunte.

Foto: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate
Publicitate
Publicitate