Connect with us

ACTUALITATE

Clujenii TREBUIE să ŞTIE ce se întâmplă cu METROUL. Dezbatere PUBLICĂ. Cine îşi asumă EŞECURILE Primăriei?

Publicat


Povestea metroului clujean pare să fie cu cântec înainte de a începe. Lucrurile par destul de complicate şi greu de realizat. Sunt multe semen de întrebare. Iar clujenii nu sunt informaţi, deşi legea impune acest lucru. Pentru lămurirea tuturor aspectelor de început privitoare la marele proiect clujean, Consiliul Civic Local, prin reprezentantul său Iosif Pop, a solicitat, în şedinţa Consiliului Local Cluj-Napoca, o dezbatere publică pe tema metroului, cu prezenţa primarului Emil Boc. Consiliului Civic Local este o organizaţie care a fost fondată pe 17 iunie 2004, prin semnarea Protocolului de Colaborare de către cele 52 de asociaţii şi fundaţii clujene.

Riscuri şi temeri

Iosif Pop le-a prezentat consilierilor locali şi primarului Emil Boc un punct de vedere al CCL, în care sunt prezentate o serie de problem, care ar trebui să fie lămurite în dezbaterea publică.

“Acum punem multă pasiune politică pe linia de metrou, fără a avea concluzii pe studiul de fezabilitate, fără să stapanim riscurile şi consecinţele lor viitoare şi fără să putem decide asupra momentului optim pentru lansarea proiectului (vezi evoluţia populaţiei, a efectelor pe termen lung a pandemiei, a incertitudinii asigurării surselor de finanţare de început, a şansei de mobilizare de surse de finanţare pentru etapa IIetc). Dealtfel, reconsiderarea din scurt a proiectului de finanţat din surse PNRR este de natură să confirme temerile pentru riscurile prezentate mai sus.

În cazul unui presupus eşec Consiliul Local se poate salva prin apelare la resursele guvernamentale, la împrumuturi bancare ori la majorarea substanţiala a impozitelor şi taxelor locale, transferand situaţiile de faliment către persoanele fizice şi juridice. Daca are şi alte soluţii le poate face publice acum?

Întreprinzatorul realist măsoara de 10 ori riscurile înainte să pornească un proiect mare, pentru că este conştient că în caz de eşec îl lichidează creditorii şi îşi află falimentul. Statul are o scapare în plus, aceea de a arunca datoria în spatele populaţiei şi a firmelor. Dar are acordul lor acum?

Cu certitudine, Cluj-Napoca are nevoie acută de această infrastructură acum şi în următorii 3-4 ani, variantele de lucru sunt multe şi, orice variantă ar fi aleasă, se cere asumată de către clujeni – beneficiarii şi finanţatorii de ultimă instant”, a spus Iosif Pop în faţa consilierilor municipali.

Legea obligă municipalitatea să-i consulte pe clujeni

În prezentarea sa, Iosif Pop a adus şi argumente legislative, care arată că municipalitatea este obligată să-i consulte pe clujeni în problema metroului şi a marilor proiecte.

„Legea nr.52/2003, cu modificarile ulterioare, defineşte scopurile exacte în astfel de situaţii. Dupa cum ştiţi: Legea are drept scop:a) să sporească gradul de responsabilitate a administrației publice față de cetățean, ca beneficiar al deciziei administrative; b) să implice participarea activă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor administrative și în procesul de elaborare a actelor normative; c) să sporească gradul de transparență la nivelul întregii administrații publice.

În acord cu prevederile legale citate, vă adresăm rugamintea să supuneţi acum votului organizarea dezbaterii publice în intervalul de timp cel mai scurt. Consultarea publică executată pe site-ul primăriei nu are nicio relevanţă atât timp cât întrebările şi răspunsurile nu sunt aduse la cunoştinţa întregii populaţii.

Suntem toţi conştienţi că responsabilitatea deciziilor şi hotărârilor vă aparţine, iar aceasta presupune că vă asumaţi individual şi personal consecinţele, în cazul în care o faceţi fără consultarea noastră. Avem întrebările pregătite, avem şi soluţiile alternative, aşteptăm decizia”, a mai spus Iosif Pop.

Eşecuri ale administraţiei clujene

În aceeaşi luare de cuvânt în faţa consilierilor municipali şi a primarului Emil Boc, Iosif Pop a trecut în revistă şi câteva eşecuri ale administraţiei locale, pentru care aceasta n-a dat socoteală clujenilor.

„Comunitatea clujeană se află în faza asumării marilor proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, cerute şi aşteptate de către noi dinspre administraţia locală de aproape 20 de ani.

Presiunea pentru realizarea lor este foarte mare din cauza sporirii blocajelor în mobilitatea urbană, dar şi datorită cerinţelor finanţatorilor ca să fie executate în contratimp,cu asumarea de riscuri dificil de controlat sau chiar imposibil de asumat.

Centura ocolitoare, parcările înafara părţii carosabile, prelungirea liniilor de tramvai către aria metropolitană şi spre cartierele neconectate, presupusul metrou de conexiune longitudinală cu râul Someş etc nu îşi bazează prioritizarea pe studii coerente de trafic şi nici pe concluziile  tehnice şi financiare finale, ale studiilor de fezabilitate comandate.

PUG-ul este ca şi ieşit din perioada de validitate, SIDU îşi aşteaptă consultarea şi acceptarea populaţiei, planul de mobilitate îşi cere actualizarile din timp în timp, iar reţelele sociale îşi consumă energia cu propuneri şi atitudini critice la adresa anunţurilor oportuniste.

Aproape toate proiectele mari din ultimii 17 ani ale administraţiei municipale s-au încheiat fie cu eşecuri (vezi Capitala Culturală Europeană), fie cu depăşiri ale termenelor asumate (vezi ex.Centurii Vâlcele-Sânnicoara), fie cu depăşiri mari ale bugetelor iniţial alocate.  Acest fapt conduce la concluzia ca managementul performant al marilor proiecte nu reprezintă un punct forte pentru Consiliul Local Cluj-Napoca”, a mai spus Iosif Pop.

(MaAv)




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate