Connect with us

Clujeni de 5 stele

CLUJENI DE CINCI STELE/ Sfaturile psihologului Daniel David „Pandemia este un pericol, dar trebuie să te raportezi flexibil”

Publicat


Coronavirusul nu ne afectează numai trupul, ci şi – sau, mai ales – mintea. Gândurile, fricile, spaimele dau năvală în creierele noastre mai mult, mai intens şi, poate, chiar mai periculos decât o face adesea coronavirusul. Calitatea vieţii noastre lasă de dorit, în acest fel. Nu, nu trebuie să facem abstracţie de pericol – oricare ar fi el -, dar nici nu trebuie să-i dăm importanţă mai mare decât are.

Cam acesta ar fi unul dintre sfaturile pe care le-am înţeles de la unul dintre cei mai reputaţi psihologi români, Daniel David, rectorul UBB. Şi cam cum ne-am putea controla gândurile.

Interviul cu Daniel David urma să fie unul mai diversificat, pe teme multiple. Dar, involuntar, poate, discuţia a alunecat mai cu seamă spre marea problemă globală, pandemia de COVID-19. Semn că –ce spuneam mai sus- gândurile dau năvală. Dar eu am fost deja la psihologul Daniel David. Haideţi şi voi.

 

Ca om, trăiesc ca psiholog

Reporter: Sunteţi un om cu o perspectivă largă asupra lumii şi vedeţi vremurile în care trăim, mai ales situaţia actuală, cauzată de coronavirus. Sunteţi profesor universitar, rector, sunteţi psiholog şi, nu în ultimul rând, om. Dacă aţi face o disociere între cele trei calităţi enumerate, din care perspectivă aţi privi mai degrabă lumea în care trăim acum?

Daniel David: Eu nu fac o diferenţă foarte clară între psiholog şi om. Eu, ca om, trăiesc ca psiholog, fiindcă ţin la profesie şi cele două se amestecă. Iar ca psiholog trebuie să fii mereu foarte atent la oameni, inclusiv la tine. Sigur că fac o diferenţă între psiholog-om, eventual, şi rector. Rector eşti, după aceea nu eşti. E o chestiune care ţine de nişte mandate. Deci, prima opţiune ar fi să privesc ce se întâmplă în primul rând ca psiholog, ca om, şi, după aceea, ca rector.

Lumea n-o să mai fie ca înainte de pandemie

Rep: Aruncaţi atunci un ochi asupra lumii de azi, cel puţin din cele două calităţi. Ca om şi ca psiholog, mai întâi…

DD: Ca om şi ca psiholog… În primul rând, trebuie să înţelegem că trecem printr-o situaţie de pericol. La această situaţie de pericol trebuie să ai grijă cum te raportezi. Trebuie să te raportezi astfel încât să poţi confrunta pericolul, să te comporţi ca un om, adică cu emoţii funcţionale şi negative, nu să fii calm şi relaxat, că nu se poate.

Vesel şi bucuros este absurd. Dar nici să nu fii deprimat, panicat, furios şi agresiv. Reacţiile sănătoase, într-o astfel de situaţie, sunt cele care ţin de îngrijorare, tristeţe, nemulţumire şamd. Iar pe fondul acestor emoţii negative şi funcţionale, să-ţi trăieşti viaţa în continuare, să te bucuri de lucrurile care apar în viaţă. Că şi în timpul pandemiei se mai nasc copii, sunt zile de naştere, se întâmplă evenimente pozitive pe care le poţi aprecia.

Va fi o altă lume

Asta încerc să fac în primul rând ca om şi psiholog. Şi, în acelaşi timp, să transfer acest mesaj, ca să spun aşa, şi spre public. Fiindcă rolul unui psiholog este nu doar să aplice lucrurile pentru el şi familia lui, ci să fie „de serviciu”, ca să spun aşa, pentru publicul larg. De aceea, în această perioadă n-am refuzat niciodată interviuri, apariţii în media. Nu de dragul de a mă vedea eu în spaţiul public -că nu-i cazul, la câtă prezenţă am-, dar este o oportunitate de a transfera aceste cunoştinţe de psihologie ca să ajute oamenii, în condiţiile în care în spaţiul public apar teorii ale conspiraţiei sau tot felul de abordări hocus-pocus, care le fac mai mult rău.

Cam aşa mă raportez la situaţii şi la pandemie. Sigur, mă gândesc în acelaşi timp, ca psiholog, cum vom fi după perioada de pandemie, cum ne vom adapta… Fiindcă e clar că se schimbă o paradigmă. Lumea, după pandemie, n-o să fie cum a fost înainte de pandemie. N-o să fie nici cum e în pandemie, cu siguranţă, dar nu ne întoarcem la ce a fost. Va fi o altă lume. Şi întrebarea este: cine va şti să-şi aleagă avantaje competitive pentru lumea respectivă.

Încercăm să dezvoltăm o nouă pedagogie universitară

Rep: Ca rector, cum vedeţi lumea de azi?

DD: Ca rector, evident că prioritatea numărul 1 este asigurarea sănătăţii comunităţii UBB, cu derularea –şi asta e pe locul 2- activităţilor academice. Nu pun derularea activităţilor academice înaintea siguranţei. După aceea este important să înţelegem că UBB este o universitate mare, un oraş într-un oraş. Sunt foarte atent la sănătatea Clujului. Nu sunt cuvinte mari. Suntem zeci de mii de oameni în această comunitate şi dacă această comunitate nu are grijă, poate să devină focar pentru oraş şi pentru judeţ, ceea ce trebuie să fie evitat.

Trebuie să fim foarte responsabili. Şi, în acelaşi timp, ca rector mă uit la oportunităţi. Orice pericol, orice situaţie de pericol profund sigur că are riscuri, dar are şi oportunităţi. Şi încerc să văd ce oportunităţi pot găsi pentru această universitate pentru perioada de pandemie şi după pandemie. Am găsit câteva, cred eu. Încercăm să dezvoltăm o nouă pedagogie universitară, astfel încât nimeni după pandemie să nu mai predea într-o variantă care era depăşită de vremuri înainte de pandemie.

De exemplu, de ce să te apuci să predai o oră, o oră şi jumătate la curs lucruri care există accesibile online?! De ce nu le-ai prezenta numai 15-20 de minute studenţilor lucrurile respective, ca să înţeleagă cum gândeşti tu asupra lor, să te ia ca model, şi, în acelaşi timp, ei să ştie dinainte ce vei prezenta, să le citească şi, în cealaltă oră sau o oră şi jumătate să discutaţi critic, să discutaţi pentru noi dezvoltări, ce puteţi face etc. Încercăm să căutăm şi aceste oportunităţi, dincolo de a duce activităţile obişnuite la nivel de universitate.

În viaţă apar lucruri negative

Rep: Aş reveni la ceea ce spuneaţi înainte legat de calitatea dvoastră de om şi psiholog. Spuneaţi că încercaţi, căutaţi, găsiţi un echilibru în ceea ce priveşte raportarea la pandemia aceasta, de exemplu. Şi că, în acelaşi timp, rolul dvoastră e de a-i ajuta şi pe alţii să găsească echilibrul respectiv… Dar cum ar putea oamenii, noi, marea majoritate, să găsim echilibrul? Spuneau şi anticii: totul cu măsură. Dar cum reuşim să găsim măsura?

DD: Măsura este foarte simplă. Adică, nu trebuie s-o redescoperim. Ea există în psihologie, o ştim, am prezentat-o public. Pandemia este un pericol. La pandemie trebuie să te raportezi flexibil. Adică, să ai în minte ideea că îţi doreşti să nu se întâmple, dar să conştientizezi că simplul fapt că tu-ţi doreşti… Nu scrie niciunde că ce-ţi doreşti tu trebuie să se întâmple.

Deci, să accepţi faptul că există o situaţie pe care tu n-o poţi controla, să nu catastrofezi –este rău, este teribil de rău, dar nu este cel mai mare rău care ţi se poate întâmpla. Să ai toleranţă la frustrare. În viaţă apar lucruri negative, dar asta nu înseamnă că nu le putem tolera. A, că nu ne place, nu vrem… Asta este altceva. Dar le putem tolera, chiar dacă e dificil. Şi să nu faci evaluări globale. Să nu spui că toţi oamenii sunt răi şi periculoşi, că viaţa e nedreaptă… Atunci, dacă ai acest stil raţional, emoţiile pe care o să le ai…

Să ne raportăm într-o manieră raţională la evenimentul de pericol

N-o să fii calm, n-o să fie relaxare, n-o să fie bucurie, că astea nu sunt reacţii sănătoase, ci o să fie îngrijorare –dar nu panică-, nemulţumire –dar nu furie şi agresivitate-. Poate tristeţe, dar nu depresie. Dacă însă te raportezi iraţional la aceeaşi situaţie, la pandemie, vei spune că nu trebuie să se întâmple, că nu poţi concepe să te îmbolnăveşti, că e groaznic şi catastrofal dacă se întâmplă lucrul acesta, adică cel mai mare rău care ţi se poate întâmpla. Nu poţi tolera situaţia, viaţa e nedreaptă, ceilalţi sunt nedrepţi şamd. Cu astfel de raportare la pandemie vei avea depresie –nu tristeţe-, panică şi anxietate –nu îngrijorare-, furie, agresivitate –nu nemulţumire. Primul lucru pe care trebuie să-l facem este acesta: să ne raportăm într-o manieră raţională la evenimentul de pericol.

Ne redefinim rutina de viaţă; ne facem program săptămânal

Şi după aceea, ce mai trebuie să facem -tot ca psiholog le spun oamenilor, când am ocazia- este să ne redefinim rutina de viaţă. Foarte mulţi nu au înţeles că avem nevoie de o altă rutină de viaţă. Nouă ne trebuie un alt comportament. Ei ce au făcut: şi-au suprimat vechiul comportament, sperând că o să treacă pandemia. Uite că pandemia durează. Şi dacă ţie îţi vine mereu să faci lucrurile pe care le făceai înainte, sigur că trăieşti o stare de nemulţumire şi de tensiune. Trebuie să-ţi redefineşti viaţa pentru pandemie. Şi asta înseamnă în prima fază să scrii frumos, să faci orar săptămânal. Până se automatizează lucrurile trebuie să-l faci intenţionat şi conştient.

Şi eu mereu am spus: în fiecare duminică îţi faci programul de luni până duminică pe săptămâna viitoare, la un interval de două ore. În prima fază treci toate lucrurile obligatorii pe care trebuie să le faci, de la igiena de bază, micul dejun etc, lucrurile pe care ştii că trebuie să le faci obligatoriu, iar după aceea, pe parcursul săptămânii mai trebuie să încă 9 comportamente, dar puse exact: în ziua respectivă, la ora respectivă.

Cele 9 comportamente trebuie să fie aşa: 3 trebuie să se lege de comportamente pe care tu, dacă le faci, îţi produc plăcere. Dacă îţi place să joci, tenis, de exemplu, dacă îţi place să citeşti, să te plimbi etc. Fiecare are diverse comportamente. Vedeţi, când îi întrebi pe oameni care sunt comportamentele care le produc plăcere, puţini ţi le spun foarte repede. Iar dacă le ceri o listă de 10, au probleme majore. Şi când îi întrebi pe oameni: de câte ori ai făcut comportamentul respectiv, o să spună: păi, n-am avut vreme. Dacă n-ai avut vreme, cum să te simţi bine?

Trebuie comportamente care îţi produc plăcere

Deci, trebuie puse 3 comportamente care îţi produc plăcere, fiindcă toate studiile de psihologie arată că acele comportamente îşi vor genera ceea ce se cheamă viaţă plăcută. După aceea, trebuie să pui 3 comportamente care corespund cu punctele tale tari. Dacă tu spui că punctul tău tare este empatia sau generozitatea, atunci să văd nişte acţiuni pe parcursul săptămânii care exprimă punctele astea tari pe care le ai. Şi aici mereu le-am spus oamenilor să-şi identifice cele 5 caracteristici tari pe care le au ca oameni şi după aceea să le exprime în ceea ce fac.

Trei comportamente săptămânale te ajută să ai ceea ce înseamnă viaţă bună. Şi după aceea este important să-ţi clarifici setul valoric, care sunt cele 3 valori cardinale pe care tu le ai. Când îi întrebi pe oameni pe nepregătite au probleme să-ţi spună repede. Care sunt cele 3 valori cardinale? Puţini ţi le spun repede.

Comportamente pentru o viaţă bună, plăcută şi cu sens

Rep: Nu-s reflexe…

DD: Sunt tacite de foarte multe ori. Atunci, trebuie să ţi le clarifici şi să-ţi planifici pe parcursul săptămânii 3 comportamente congruente cu valorile respective. Atunci, asta îşi va da ceea ce se cheamă viaţă cu sens. Într-o astfel de logică psihologică, dacă îţi faci un astfel de orar, vei avea activităţile de bază, vei avea în acelaşi timp şi o viaţă bună, şi o viaţă plăcută, şi o viaţă cu sens. Şi dacă faci două-trei săptămâni acest lucru, o să se automatizeze, nu va trebui să tot scrii de pe o săptămână pe alta. Dar pentru început…

Este ca atunci când mergi la şcoala de şoferi, întâi se învaţă greu, conştient, cu exerciţiu, apoi se automatizează: schimbi viteza, întorci volanul etc, fără să mai conştientizezi lucrul acesta. Or, oamenii n-au făcut aceste lucruri. Ei au aşteptat de multe ori să treacă pandemia, vechea rutină tot are tendinţa să apară şi nu şi-au dezvoltat o nouă rutină de viaţă.

E teribil de rău, dar nu-i groaznic şi catastrofal

Rep: Spunea cineva că nu suntem responsabili de gândurile care ne vin, ci de cele pe care le alegem… În acest caz, sigur că în mintea noastră vin multe gânduri negative, foarte negative, poate. Cum putem gestiona gândurile foarte negative care ne vin? Doar prin exerciţiu? Prin comportamentul de care spuneaţi?

DD: Comportamentul este una. Gândurile sunt celelalte. Trebuie să practici stilul de gândire, la început cu voce tare, dacă trebuie; în minte îţi spui aceste lucruri. Faptul că-mi doresc ceva nu înseamnă că trebuie să se întâmple. E rău, e teribil de rău, dar nu-i groaznic şi catastrofal. E greu de tolerat, dar nu imposibil de tolerat. Trebuie să practici cogniţiile raţionale, care vor genera emoţii sănătoase.

Dacă nu le practici intenţionat şi laşi pur şi simplu să-ţi vină în minte lucruri şi eşti predispus spre iraţionalitate, o să-ţi vină în minte gânduri de acest gen: nu mai pot tolera; e groaznic şi catastrofal; viaţa s-a terminat; e un pericol foarte mare; nu trebuia să se întâmple; nu pot suporta aşa ceva. Şi aşa vei dezvolta probleme psihologice.

Rugăciunea are rol de calmare

Rep: Dumnezeu, credinţa în general, au, credeţi, un rol? Îi pot ajuta pe oameni să treacă peste aceste hopuri?

DD: Pe unii oameni poate să îi ajute. Cei care sunt religioşi, dacă se roagă… Rugăciunea are rol de calmare. Trebuie însă avut grijă ca rugăciunea să nu ducă la o atitudine de… ori încredere extraordinară că mie nu mi se poate întâmpla nimic, că eu sunt protejat, ori la o detaşare.

V-am spus: reacţia emoţională sănătoasă în această perioadă este emoţie negativă, dar funcţională. Fiindcă, dacă eşti îngrijorat –emoţie negativă funcţională-, un om îngrijorat se confruntă cu pericolul. Adică, va avea grijă la reguli, se va spăla pe mâini etc, că se teme. Da? O să asculte ce spune nu ştiu ce autoritate medicală. Unul care are emoţie negativă patologică –adică, este panicat sau este depresiv, nu-i capabil să-şi organizeze comportamentul; un depresiv nu mai este interesat de nimic. Cel panicat nu-i capabil să-şi organizeze lucrurile într-o manieră logică şi coerentă.

Pe oamenii religioşi, rugăciunea şi biserica îi ajută

Da, pe oamenii religioşi, rugăciunea sau relaţia cu biserica cred că poate să-i ajute. Dar, o relaţie adecvată cu biserica şi înţeleasă adecvat. Fiindcă, de foarte multe ori, mulţi creştini înţeleg prost relaţia cu biserica. Aţi văzut, sunt mulţi creştini care ies de la biserică şi n-au nicio problemă să meargă la astrolog şi la vrăjitori, neînţelegând că un bun creştin n-are ce căuta la prezicători şi ghicitori în stele.

Aici îi încurajez să nu facă de capul lor, ci să discute cu preotul, cu duhovnicul pe care îl are, ca acţiunea religioasă, să spun aşa, să fie una serioasă, nu una cum ne pare nouă că ar trebui să fie făcută.

Frica de moarte şi de îmbolnăvire

Rep: Principala frică a oamenilor în aceste cazuri e cea de moarte? Sau de boală în sine? Sau pentru aparţinători?

DD: Şi, şi. Sunt diverse. Unii se tem de pandemie şi de moarte. Alţii, de îmbolnăvire. Chiar dacă ştiu că o să se vindece, îi îngrozeşte ideea că trebuie să treacă prin boală, să fie internaţi în spital, să aibă probleme şamd. Deci, se tem şi de boală, şi de moarte, se tem şi de îmbolnăvirea celor dragi. Unii au ajuns să se teamă de sfârşitul lumii, de foamete. Oamenii au ajuns să vadă deja în termeni de catastrofă lucrurile astea.

Să te bucuri de viaţă, dar să fii pregătit să mori

Rep: Unui psiholog, dvoastră în acest caz, vă e frică de moarte?

DD: Sigur că mi-e frică… Depinde ce înţelegi prin frică. Nimeni nu este încântat de ideea că trebuie să moară. Dar trebuie să accepţi faptul că e foarte probabil să se întâmple. Şi n-are sens să-ţi trăieşti mereu viaţa cu ideea-n minte că ce rău este că la un moment dat voi muri. Asta nu înseamnă că trebuie să trăieşti viaţa ca şi cum ai uita că la un moment dat o să mori. Echilibrul între cele două cred că este soluţia adecvată.

Ştiinţa că vei muri, te face să fii mai responsabil în viaţă, dar nu copleşit de ea, ca să poţi, totuşi, să-ţi trăieşti viaţa şi cu emoţii pozitive şi să te bucuri de viaţă. În acelaşi timp, când va fi momentul şi se apropie momentul, să fii pregătit să mori. Asta e natura fiinţei umane.

O să se schimbe modelul de rector pe care eu îl aduc

Rep: Cred că sunteţi unul dintre cei mai tineri rectori pe care i-a avut UBB. Aţi avut înaintaşi de prestigiu în funcţie, mari personalităţi –Sextil Puşcariu, Emil Racoviţă, Iuliu Haţieganu, Florian Ştefănescu Goangă etc… Cum vă raportaţi la ei? Aveţi cumva complexe de inferioritate faţă de unii. Sau complexe de superioritate?

DD: Nu, n-am. În sensul că n-am nici de superioritate, nici de inferioritate. Acesta a fost farmecul univerisităţii clujene, care întotdeauna şi-a ales un model de rector academic. Celelalte universităţi au mai alunecat în zona managerială sau într-o zonă prea colorată politic. Noi am avut mereu o componentă academică, iar în mediul academic este o apreciere faţă de cei din celelalte domenii sau chiar din domeniul tău, fără să trebuiască să ai un complex de superioritate sau inferioritate.

E drept că eu cred că o să se schimbe un pic modelul de rector pe care eu îl aduc, fiindcă s-au schimbat generaţiile, s-au schimbat paradigmele. Ei promovau un model mai clasic de rector, în care oarecum distanţa faţă de putere era mai mare. Eu, mai degrabă un model nu atât mai vestic, cât mai american. Adică, mai informal un pic. Ţin la aspectele de tradiţie şi la aspecte solemne, pentru că ne defineşte spiritul universitar, dar poate mai puţin decât ceilalţi, fiindcă vreau şi o componentă mai modernă, de dinamism şi de flexibilitate.

Dar asta nu înseamnă, repet, că nu apreciez ce a fost, doar că fiecare rector colorează un pic funcţia aceasta cu stilul lui şi cu pregătirea lui.

Scopurile sunt bune; nu e bine să laşi ca viaţa să apară peste tine şi să te împrăştie

Rep: O să continui un pic seria curiozităţilor în ceea ce vă priveşte. Sunteţi un om cu o privire largă asupra lumii, sunteţi deschis, sunteţi psiholog: v-aţi fixat un obiectiv major în viaţă? V-aţi fixat un traseu, v-aţi fixat unde vreţi să ajungeţi? Poate fi un model şi pentru cititori în ceea ce priveşte fixarea scopurilor în viaţă.

DD: Sigur că ţi le fixezi, dar într-o variantă –apropo de ceea ce spuneam înainte- flexibilă. Îţi doreşti nişte lucruri, te baţi pentru ele, dar accepţi faptul că indiferent ce faci, s-ar putea să nu le obţii. Acuma, lucrurile mari pe care le-am dorit le-am cam obţinut. Eu am vrut să fiu psiholog.

În timpul pregătirii de psiholog a apărut ideea că aş putea fi nu doar psiholog, ci şi profesor şi cercetător în psihologie şi am îmbrăţişat lucrul acesta şi am ajuns. Iar în timpul activităţii mele de profesor şi cercetător la UBB a apărut ideea că aş putea fi implicat şi în structurile de conducere şi am ajuns. Deci, le fixezi, dar n-ai cum să le fixezi pe toate la un anumit moment, tu, să spui: viaţa mea arăta aşa.

De exemplu, când am venit la psihologie, nu m-am gândit că poate o să devin profesor de psihologie. Cu siguranţă, nu m-am gândit că o să devin rectorul Universităţii Babeş-Bolyai. Dar ştiam că vreau să fiu un bun psiholog. Şi, după aceea, pe parcursul acelui traiect, se nasc alte scopuri.

Da, scopurile sunt bune; nu e bine să laşi ca viaţa să apară peste tine şi să te împrăştie în toate direcţiile, fără să ai o opţiune măcar strategică, chiar dacă nu foarte precisă de fiecare dată.

Mulţi trăiesc într-o psihologie de simţ comun, nu ştiinţifică

Rep: Din ceea ce aţi ajuns să cunoaşteţi până acum ca psiholog, ce vi se pare mai interesant, mai fascinant în mintea umană, în gândirea umană?

DD: Ce este foarte interesant e că psihologia are o mulţime de cunoştinţe care ar putea să ajungă la oameni mai simplu şi să-i ajute enorm. Psihologia ar putea să-i ajute pe oamenii să-şi controleze mult mai bine aspectele emoţionale, cognitive, inclusiv fake news-ul sau influenţa la manipulare, comportamentele etc. Numai că foarte mulţi oameni s-au născut şi trăiesc într-o psihologie de simţ comun, care de multe ori este în opoziţie cu psihologia ştiinţifică. Astfel încât, din păcate, psihologia ştiinţifică ajunge mai ales la oamenii care au probleme.

Oamenii care au probleme vin la psiholog şi atunci primesc oarecum serviciile psihologiei ştiinţifice. Ceilalţi oameni, care nu vin la psiholog, sunt ghidaţi de o psihologie de simţ comun şi nu beneficiază de psihologia ştiinţifică. Adică, sunt mulţi oameni care suferă, au probleme emoţionale. Le-am putea rezolva în două-trei săptămâni. Eu stau cu ele şase luni, sau nouă luni, sau un an.

Atunci, asta mi se pare fascinant, cum o psihologie de simţ comun, care îţi dă oarecum un oarecare confort –că, decât lipsa ei, e mai bună psihologia de simţ comun-, totuşi te blochează să accesezi o psihologie ştiinţifică, care te ajută foarte mult.

Şi vă dau acest exemplu tipic: la nivelul simţului comun –şi acesta esta iarăşi un element care te poate şoca-, oamenii sunt convinşi şi au această legătură între elementul de viaţă şi emoţii. Dacă întrebi pe cineva de ce e trist, îţi spune că e tris fiindcă a căzut la examen. De ce eşti furios? Sunt furios că nu mă ascultă copiii. De ce eşti panicat? Sunt panicat că mă părăseşte soţia.

Omul face legătura între evenimentul de viaţă şi emoţie

Omul, la nivelul simţului comun, face legătura între evenimentul de viaţă şi emoţie. În cazul pandemiei: de ce eşti deprimat, de ce eşti furios, de ce eşti panicat? „Din cauza pandemiei”. Oamenii nu înţeleg foarte uşor că nu pandemia le influenţează emoţiile, ci modul în care ei gândesc asupra pandemiei le influenţează emoţiile. Iar modul în care gândeşti asupra pandemiei este sub controlul tău.

Sigur că e bine să fie un psiholog, să te înveţe cogniţiile raţionale, cum să gândeşti, dar tu ai controlul modului de a gândi. Şi dacă tu controlezi cum gândeşti asupra evenimentelor de viaţă, nimic din această viaţă nu poate să-ţi producă suferinţă psihologică.

Lucrul acesta ar trebui să fie învăţat, după mine, din grădiniţă, de exemplu. De când încep să înţeleagă lumea, să înţeleagă acest lucru: nu evenimentele de viaţă îţi generează emoţiile şi comportamentele, ci modul în care tu le interpretezi. Ai libertatea să-ţi alegi o interpretare. Iar dacă nu ştii care să fie, ai specialişti în psihologie. Fă-o şi o să ai un control asupra emoţiilor şi comportamentelor, fără suferinţă emoţională.

Nu evenimentele ne influenţează, ci modul în care ne raportăm la ele

Rep: Dar putem alege singuri, neinfluenţaţi? Trăim într-o comunitate –familie, prieteni, colegi etc-, nu intervine şi contagiunea? Gustave Le Bon spunea în Psihologia mulţimilor, că modul de gândire al unei persoane este complet diferit luat ca individ şi cu totul altul când e într-o mulţime, că acea mulţime are o psihologie a ei.

DD: Sigur. Dar asta nu ţine neapărat de ce spun ceilalţi. Asta e ceva ce învăţăm în educaţia noastră. Şi părinţii noştri cred aşa. Şi profesorii de multe ori cred aşa. Asta e parte a psihologiei de simţ comun, ideea aceasta că evenimentele influenţează, nu modul în care noi ne raportăm la ele. N-aş lega-o neapărat de acţiunea individuală sau pe psihologia mulţimilor.

Dar, repet, este o idee pe care, dacă am pune-o în mintea oamenilor, de la grădiniţă, să o înţeleagă şi să o folosească în viaţă, oamenii ar fi mult mai fericiţi în această viaţă. Atunci, ce putem face ca psihologi?! Sigur, să discutăm, să vedem ce putem schimba în curriculum, cândva, sau, uite, când ajungem în spaţiul public şi discutăm cu jurnalişti, să încercăm să transmitem aceste mesaje prin voi, prin spaţiul public. Altfel, nu le pot transmite decât la cursuri sau la pacienţi.

CV

Daniel David (n. 23 noiembrie 1972, Satu Mare) este profesor „Aaron T. Beck” de psihologie clinică şi psihoterapie (ştiinţe cognitive clinice) la Universitatea “Babeş-Bolyai”, rectorul aceleiaşi universităţi, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul UBB și preşedinte al International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health. Este profesor asociat (adjunct professor) şi la prestigioasa instituţie medicală Icahn School of  Medicine at Mount Sinai, New-York, SUA şi directorul programului de cercetare la Albert Ellis Institute, New York, USA, un institut de referinţă la nivel internaţional pentru cercetarea şi practica în psihoterapie şi sănătate mintală.

În 2016-2020 a fost prorector al UBB, iar în 2017 a fost ales preşedintele Asociaţiei Psihologilor din România.

Printre altele, Daniel David este unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de ştiinţă din România. A fost decorat pentru ştiinţă cu Ordinul Naţional pentru Merit în Grad de Cavaler.

(M. Avram)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Peste 283.000 de salariați în județul Cluj în februarie 2024. SALARIUL mediu brut, 9.369 de lei, locul 2 pe țară după București

Publicat

plic bani

Județul Cluj avea la finele lunii februarie 2024 peste 283.000 de salariați. Salariul mediu brut era de  9.369 de lei.

„Efectivul salariaților din județul Cluj, la sfârșitul lunii februarie 2024 a fost de 283.824 persoane, în creștere cu 1.367 persoane comparativ cu luna ianuarie 2024 și cu 5.257 persoane mai multe față de luna februarie 2023.

Peste 283.000 de salariați în județul Cluj în februarie 2024. SALARIUL mediu brut, 9.369 de lei, locul 2 pe țară după București

angajati

Câștigul salarial mediu brut în luna februarie 2024, în județul Cluj a fost 9.369 lei, în scădere cu 50 lei față de luna precedentă și mai mare cu 945 lei față de luna februarie a anului 2023.

Câștigul salarial mediu net în luna februarie 2024, în județul Cluj a fost de 5.742 lei, mai mic cu 24 lei comparativ cu luna anterioară și cu 468 lei mai mare față de aceeași lună a anului 2023.

Față de media pe țară, câștigul salarial mediu net din județul Cluj, realizat în luna februarie 2024, a fost mai mare cu 17,8%, ceea ce clasează județul Cluj pe locul 2 după Municipiul București.

angajati

Câștigul salarial mediu brut se determină prin raportarea sumelor brute plătite din fondul de salarii, din profitul net și alte fonduri (exclusiv sumele compensatorii, sumele plătite retroactiv ca urmare a câștigării în instanță a drepturilor bănești aferente anilor anteriori) la numărul mediu de salariați”, a comunicat INS Cluj.

Citește mai departe

EDUCATIE

Mai mulți BANI pentru profesorii care corectează lucrări la Evaluare Națională și Bac 2024, anunță ministrul Educației

Publicat

corectare

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că profesorii care corectează lucrări la Evaluare Națională și Bac 2024 vor primi mai mulți bani, anul acesta. Ministrul a explicat că suma pe care o vor primi cadrele didactice implicate în această acțiune va fi calculată la volumul de muncă.

În acest an, lucrările elevilor la Evaluare Națională și Bacalaureat vor fi corectate digitalizat. Profesorii evaluator vor fi selectați aleatoriu prin platforma ministerului, scrie Alba24.ro.

Mai mulți BANI pentru profesorii care corectează lucrări la Evaluare Națională și Bac 2024, anunță ministrul Educației

”Platforma, cred eu, reduce efortul, nu-l crește. Într-adevăr, este o muncă diferită din anumite puncte de vedere.

Cert este că noi am crescut anual sumele alocate corectorilor și supraveghetorilor și în general celor implicați în procesul de evaluare. Ne dorim să facem acest lucru și în acest an.

Ca să dau un exemplu ilustrativ. Dacă anul trecut un profesor corector avea alocate aproximativ 100 de de lucrări, ele puteau fi corectate undeva la 2-3 zile dacă făceau numai asta. Iar din punct de vedere al retribuției era undeva la 1.500 lei brut.

Deci nu este o sumă nesemnificativă, nu este nici o sumă foarte mare. Dar cred că este o sumă care să motiveze profesorii care au competențe de evaluare să fie implicați în aceste examene. Evident, un plus față de motivație intrinsecă”, a spus Deca.

ligia deca

Cum se stabilește numărul de lucrări alocat unui profesor

Ministrul Educației a explicat cum se stabilește numărul de lucrări alocate unui profesor.

”Numărul de lucrări se stabilește în funcție de disciplină. Sunt mult mai multe la BAC față de Evaluarea Națională. Și în funcție de niște bareme pe care noi le stabilim printr-un act normativ. Urmează ca acest act normativ să fie publicat.

Calculăm încă impactul bugetar în funcție de calculul care se face pe volum de muncă. O să facem publice aceste detalii în curând. Ceea ce pot spune cu siguranță este că va fi o creștere față de anul trecut”, a precizat Deca.

Context

La simulările examenelor naționale, corectarea lucrărilor nu a fost plătită. Sistemul digitalizat a fost aplicat în premieră în acest an.

Profesorii corectori au intrat în platformă și au putut corecta și de acasă lucrările. Acestea au fost încărcate în platformă în sălile de clasă imediat după ce elevii au predat lucrările.

La Bacalaureat, un profesor a avut de corectat peste 50 de lucrări, în unele situații și 70-80 de lucrări, potrivit surselor edupedu.ro. Unii profesori s-au plâns de timpul prea scurt.

Citește mai departe

ECONOMIE

ANALIZĂ. Radu Georgescu: Euro nu poate depăși maximul atins în urmă cu un an

Publicat

De

Cursul euro leu

Relativul calm din Orientul Mijlociu, unde Israelul a întârziat răspunsul armat după ce a fost atacată de Iran, a redus într-o anumită măsură aversiunea față de risc.

Astfel, leul și-a consolidat titlul de „cea mai stabilă monedă” de la marginea zonei euro iar cursul monedei unice a egalat cursul stabilit marți de 4,9763 lei, față de 4,9754 lei, în ședința de miercuri.

Tranzacțiile se realizau între 4,975 și 4,977 lei.

ANALIZĂ. Radu Georgescu: Euro nu poate depăși maximul atins în urmă cu un an

Se observă testarea continuă a depășirii maximul istoric de 4,9783 lei atins în urmă cu circa un an.

Un raport recent al BCR estimează pentru finalul acestui an un curs al euro de „5,05 cu presiuni de depreciere a leului provenite dinspre deficitul de cont curent încă mare, deşi aflat în proces de ajustare”.

Valoarea estimată de cei de la BCR este apropiată de media de 5 lei/euro pentru acest an din ultima proiecție a Comisiei Naționale de Prognoză.

ROBOR la trei luni – 6.05%

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a încremenit la 6,05%, cel la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, la 6,07% iar cel la 12 luni la 6,08%.

Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC) reglementat de OUG 19/2019 se situează până la sfârșitul lunii iunie la 5,90%/an.

Dobânzile mai mari cerute de investitorii în titlurile de stat a făcut ca Trezoreria să se împrumute joi cu 600,5 milioane lei printr-o emisiune de obligațiuni de stat scadentă în 2030 la un randament mediu de 6,61%/an.

Volumul programat al licitației a fost de 600 milioane lei.

Prețul aurului, ușoară scădere

După încercarea de marți de scădere sub pragul de 1,06 dolari

Moneda elvețiană s-a depreciat față de cea europeană iar media ei a alunecat la 5,1291 lei.

Cursul lirei sterline a scăzut la 5,8158 lei, după ce s-a anunțat faptul că inflația din Marea Britanie a scăzut în martie la 3,2%, față de 3,4% în luna precedentă. Tendința s-ar putea modifica, în condițiile în care o partea pieței consideră că Banca Angliei ar putea întârzia momentul primei tăieri a ratei de referință.

Ușoara depreciere a metalului galben la 2.372,50 – 2.384,60 dolari/uncie și a monedei americane, au coborât prețul gramului de aur la 356,8680 lei.

Moneda poloneză a profitat de scăderea aversiunii față de risc iar media ei s-a întărit la 4,3309 zloți/euro. În schimb, cursul celei maghiare s-a depreciat marginal la 393,76 forinți/euro.

Recompensele primite de „mineri” vor fi înjumătățite

Bitcoin a testat scăderea sub pragul suport de 60.000 dolari și se tranzacționa în culoarul 60.847 – 63.081 dolari, cu câteva zile înainte de operațiunea prin care recompensele primite de „mineri” vor fi înjumătățite.

Ethereum fluctua între 2.954 și 3.066 dolari.

Sunt folosite date și informații disponibile până joi, la ora 14:00.

Citește mai departe

EVENIMENT

Oțelul Galați – „U” Cluj, 2-1. Clujenii sunt învinși în deplasare și ratează calificarea în finala Cupei României

Publicat

U Cluj - Oțelul Galați

„U” Cluj și Oțelul Galați s-au întâlnit astăzi, 18 aprilie, pe Stadionul Oțelul din Galați în semifinala Cupei României. Partida s-a încheiat cu victoria gazdelor și echipa antrenată de Ioan Ovidiu Sabău ratează calificarea în finala Cupei României.

Echipele de start

Oțelul Galați: Pap – Adăscăliței, Cisse, Yabre, Zhelev – Cisotti, Zivulic, Lameira – Maciel, Pop, Bodișteanu

REZERVE: Neagu, Rusevic, Rus, Tănasă, Malle, Telles, Jardan, Gomes Silva

ANTRENOR: Dorinel Munteanu

„U” Cluj: Gertmonas – Oancea, Masoero, Kelven, Roger – Simion, Nistor, Bic, Chipciu – Silaghi, Popa

REZERVE: Gorcea – Doukoure, Pănoiu, Gheorghe, Roguljic, Anselmo, Techeres, Chintes, Peteleu

ANTRENOR: Ioan Ovidiu Sabău

ARBITRU: Radu Petrescu

„U” Cluj pierde în deplasare și este eliminată în semifinala Cupei României

Partida începe cu atacuri poziționale construite de echipa gazdă care în urma unui astfel de atac a obținut o lovitură liberă în minutul 12, din partea stângă a terenului pe care a executat-o Bodișteanu cu o centrare perfectă pentru fundașul Cisse și acesta s-a înălțat foarte bine peste adversari și a trimis balonul cu capul în poarta „șepcilor roșii”, astfel scorul devine 1-0 în favoarea gazdelor.

Oaspeții au reacționat declanșând atacuri prin Roger care a tras cu piciorul drept dinafara careului, dar balonul se duce pe lângă poarta apărată de Pap. Câteva minute mai târziu „U” Cluj a obținut o lovitură liberă de la aproximativ 25 de metri, dar Dan Nistor a trimis peste poarta gazdelor și scorul rămâne 1-0.

O nouă ocazie importantă vine în minutul 35 când oaspeții au avut un șir de pase precise care se încheie cu lovitura puternică de la distanță a lui Ovidiu Bic, dar balonul trece puțin pe lângă bara porții gazdelor.

„Șepcile roșii” au obținut în minutul 45 o lovitură de la 11 metri după ce Roger a fost faultat în careu de Cisotti și penalty-ul a fost transformat de Dan Nistor care execută exemplar și îl învinge pe portarul gazdelor, astfel scorul primei reprize a fost 1-1.

Repriza secundă

Prima ocazie a reprizei secunde a aparținut oaspeților și a venit în minutul 70 când Daniel Popa a trimis un șut puternic cu exteriorul dinafara careului, dar portarul gazdelor a avut o intervenție crucială și scorul rămâne 1-1.

Oaspeții nu au strălucit în repriza a secundă, dar au avut o șansă periculoasă prin Andrei Rus care a intrat de pe banca gălățenilor, acesta a trimis o lovitură puternică dinafara careului, dar balonul trece puțin pe lângă poarta oaspeților.

FC Universitatea Cluj a încercat să închidă meciul în minutul 87 când același Daniel Popa a trimis un nou șut puternic spre poarta adversă, dar portarul gălățenilor a avut o nouă intervenție crucială.

Golul victoriei a venit în minutul 90 când Oțelul Galați a beneficiat de un corner executat de Frederic care a trimis pentru marcatorul primului gol, Jonathan Cisse ca mai apoi balonul să ajungă la Alexandru Chipciu care a încercat să respingă balonul în corner, dar acesta a intrat în propria poartă, astfel scorul devenind 2-1.

În minutul 90+5 după o imprudență a mijlocașului Robert Silaghi, Oțelul Galați a obținut o lovitură de la 11 metri, dar Aly Malle ratează execuția și scorul rămâne 2-1 și este suficient ca Oțelul Galați să se califice în finala Cupei României.

Cosmin Olaru

Foto: Facebook/Oțelul Galați

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax