ADMINISTRAȚIE
Clujean ELIBERAT din funcţie de Cîţu. Sergiu Horia Hossu era şeful cancelariei premierului
Sergiu-Horia Hossu a fost eliberat, la cerere, din funcţia de şef al Cancelariei prim-ministrului, cu rang de ministru, printr-o decizie a premierului Florin Cîţu.
Decizia a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial.
Președintele PLUS Cluj, Sergiu Hossu, a fost nominalizat de partid, în urmă cu şase luni, pentru funcția de șef al Cancelariei premierului Florin Cîțu, cu rang de ministru.
”În urma negocierilor din coaliție, șeful Cancelariei premierului Florin Cîțu a revenit PLUS. Iar PLUS m-a nominalizat pe mine pentru a ocupa această funcție. Voi avea o discuție cu premierul. Este o funcție care mă onorează și care înseamnă și o mare responsabilitate”, a declarat Hossu, atunci, pentru Cluj24.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Viorel Băltărețu (USR), la încheierea mandatului de deputat: Am susținut mediul privat prin proiecte de legi
Viorel Băltărețu a încheiat mandatul de deputat USR de Cluj, fiind mulțumit de rezultatele avute, chiar dacă a fost în opoziție.
Acesta a declarat, într-un interviu pentru Cluj24, că este îngrijorat de creșterea extremismului în România.
Rep: Încheiați mandatul de deputat de Cluj. Cum priviți rezultatele după 4 an I în Parlament?
V.B: Pe de o parte, sunt mulțumit de rezultatele pe care le-am avut, chiar din opoziție. Pe de alta, sunt îngrijorat de actuala stare a lucrurilor în România, creșterea extremismului și incapacitatea vechilor partide să facă o reformă adevărată a Statului – reducerea cheltuielilor, desființarea privilegiilor, transparența administrativă.
Cred mai mult decât oricând că țara noastră are nevoie de oameni responsabili, fiecare la locul lui de muncă. Și, din nefericire pentru noi, sunt mulți iresponsabili în leadership-ul politic actual.
Mediul privat, susținut prin proiecte de lege
Rep: Care sunt principalele dumneavoastră reușite în acești patru ani?
V.B: În ce privește activitatea legislativă, am susținut mediul privat prin proiecte de legi la care am lucrat cu colegele mele, Violeta Alexandru, Oana Țoiu si Monica Berescu. Legile merg mai departe și le voi susține în continuare pe colegele mele:
* Compensarea concediilor medicale cu taxele de plătit în baza declarației 112
* Încurajarea Business Angels pentru a investi în startupuri
* Sprijinirea incubatoarelor de afaceri de tipul Centrelor de inovare digitală
* Employee Stock Option Plan
Avem nevoie de locuri de muncă stabile în anii care vin. Asta se poate doar printr-o legislație corectă și predictibilă pentru mediul de afaceri autohton și străin. Am organizat dezbateri cu antreprenorii clujeni și am fost vocea lor în Parlament. Scopul muncii mele în comisiile de industrii și antreprenoriat a fost să le fac viața mai ușoară, să aibă o predictibilitate mai mare în activitatea lor. Multe din amendamentele pe care le-am susținut în comisii, pe diverse teme, au trecut.
Apoi, împreună cu colegul meu, Brian Cristian, am reușit să avem promulgată în acest mandat Legea Vreau să plătesc taxe online, deci mai puține cozi la ghișeu!
Accelerarea proiectelor de infrastructură
În ce privește activitatea din județ, am luptat pentru clujeni în special pentru accelerarea proiectelor mari de infrastructură. Nu putem vorbi de un județ prosper când stăm în trafic ore întregi în fiecare zi.
Podul de la Turda a fost finalizat înainte de termen pentru că mi-am asumat rolul de liant între autorități și am insistat să se miște mai repede. Rămâne un exemplu că se poate, dacă exista presiune, să nu mai așteptăm o viață de om ca să vedem terminate autostrăzi, poduri, pasaje.
Am propus soluții de îmbunătățire și, din nou, am bătut drumurile între autorități, pentru a accelera proiectele centurii metropolitane, drumului expres A3 Tureni, Cluj-Dej, tronsonului Nădășelu-Poarta Sălajului. Am avertizat asupra riscurilor metroului clujean în această etapă, fără să avem centuri ocolitoare pentru a scoate traficul din oraș.
Antreprenor și politician
Rep: Nu ați mai prins un loc în noul Parlament. Care sunt planurile dumneavoastră? Vă întoarceți în antreprenoriat sau rămâneți în politică?
V.B: De 25 de ani nu am plecat niciodată din antreprenoriat. Dar voi rămâne implicat și în viața politică. Voi urmări proiectele pe care le-am susținut până acum cu insistența binecunoscută. Și deranjantă pentru autorități.
În mod clar, voi urmări și impulsiona proiectele de infrastructură ale județului și voi sprijini colegii consilieri. Am câștigat o bună experiență politică și administrativă și e păcat să nu o dau mai departe și să o folosesc în interesul cetățenilor.
În ce privește USR Cluj, mă voi implica să creștem imaginea partidului în județ și cel mai eficient cred că este prin propuneri concrete ce pot duce la creșterea bunăstării cetățenilor.
Ca vicepreședinte USR Cluj, voi promova politici publice în acest sens, voi lupta pentru implementarea lor și voi susține proiectele bune ce vor fi propuse de cei responsabili.
EVENIMENT
Aeroportul Cluj trece pe energie verde. Construiește un parc fotovoltaic și va deveni independent energetic din 2026
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj adoptă o strategie ambițioasă de reducere a emisiilor de carbon, inclusiv prin construirea unui parc fotovoltaic care va face aeroportul complet independent energetic începând din 2026.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj își propune implementarea unui parc fotovoltaic cu baterii de stocare, proiect care va face aeroportul complet independent energetic începând din 2026.
Aeroportul va deveni total independent din punct de vedere energetic
Directorul Aeroportului, David Ciceo, a anunțat, joi, că licitația pentru realizarea parcului fotovoltaic va fi lansată în 2025. Prin această investiție, aeroportul urmărește reducerea emisiilor de carbon și atingerea neutralității până în 2050.
„În ce privește strategia noastră de zero emisii de carbon până în 2050, anul următor vom organiza o licitație pentru implementarea unui parc fotovoltaic, împreună cu bateriile aferente pentru stocare, prin care aeroportul, din 2026, va deveni total independent din punct de vedere energetic. Aproximativ 50% din emisiile de carbon sunt date de către curentul electric, așadar în 2026 vom reduce peste 50% din emisiile de carbon”, a declarat David Ciceo.
Strategia aeroportului, în concordanță cu cea a municipiului și județului
De asemenea, aeroportul colaborează cu toate entitățile din perimetrul său pentru a stabili măsuri clare care să asigure zero emisii de carbon pentru toți operatorii din zonă.
„Deja colaborăm cu toți din perimetrul, urmează să stabilim împreună măsuri clare, să ne consultăm, astfel încât toți care funcționează în perimetrul aeroportului să ajungă la zero emisii de carbon. Strategia noastră de reducere a emisiilor de carbon și acest autobuz electric sunt în concordanță cu strategia județului Cluj și a municipiului Cluj-Napoca de a fi un oraș verde, un județ verde și suntem foarte încântați că reușim și noi să contribuim prin aceste măsuri”, a adăugat directorul aeroportului.
Degivroare electrice, confinanțate din fonduri europene
Aeroportul a făcut deja pași semnificativi în această direcție, investind în două degivroare electrice cofinanțate din fonduri europene, care sunt utilizate zilnic.
„Avem un plan de măsuri coerent pentru a ajunge la zero emisii de carbon. Am avut ocazia în urmă cu câteva luni să vă prezentăm cele două degivroare electrice, care funcționează deja, au fost cofinanțate din fonduri europene, aproximativ 50% și pe care aproape în fiecare dimineață le folosim pentru degivrare”, a mai arătat Ciceo.
EVENIMENT
Bărbat de 43 de ani, depistat de polițiști în timp ce comercializa în Cluj-Napoca 30 kg de articole pirotehnice
Un bărbat de 43 de ani a fost depistat de polițiștii clujeni în timp ce comercializa fără drept 30 kg de articole pirotehnice. Acestuia i s-a deschis dosar penal.
„La data de 19 decembrie a.c., în baza planului de acțiune “PIROTEHNIC”, polițiștii din cadrul Serviciului Arme Explozivi și Substanțe Periculoase au depistat în municipiul Cluj-Napoca, un bărbat de 43 de ani, care deținea și oferea spre vânzare, fără drept, cantitatea de 30 de kg de articole pirotehnice din categoriile P1, F2 și F4, cu o valoare de 3.000 de lei.
Bărbat de 43 de ani, depistat de polițiști în timp ce comercializa în Cluj-Napoca 30 kg de articole pirotehnice
Cantitatea de articole pirotehnice a fost indisponibilizată de polițiști, fiind întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de orice operațiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept”, a transmis IPJ Cluj.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj, primul din România cu autobuz electric de transfer al pasagerilor la avioane
Aeroportul „Avram Iancu” Cluj este primul din România care dispune de un autobuz electric destinat transferului pasagerilor la aeronave.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a inaugurat joi, 19 decembrie, primul autobuz electric de transfer al pasagerilor la avioane, în premieră europeană. Directorul David Ciceo a declarat, joi, că instituția pe care o conduce își respectă, astfel, angajamentul în ceea ce privește implementarea unor soluții pentru reducerea emisiilor de carbon, precum și cel de creștere a gradului de confort al pasagerilor.
„Este un eveniment important pentru Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, primul autobuz electric pe un aeroport din România. Este cu atât mai important cu cât Aeroportul Cluj s-a angajat, ca și celelalte aeroporturi europene, ca până în 2050 să avem zero emisii de carbon. Aeroportul și consiliul de administrație a decis că pe aeroportul nostru vor fi doar echipamente electrice, un pas foarte important pentru reducerea emisiilor de carbon. Este un autobuz nou, care sporește confortul pasagerilor. A fost produs de către firma BYD, le mulțumim pentru efortul făcut. Este un autobuz pentru aeroport, noi la Cluj avem un standard pentru transportul aeroportuar care este respectat. Înțeleg că este singurul autobuz produs cu uși pe ambele părți de către această companie”, a declarat David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj.
Autobuz proiectat și construit în China
Prin evenimentul de joi, Aeroportul Cluj marchează o premieră națională și europeană prin livrarea primului autobuz electric destinat transportului aeroportuar. Modelul K10B, produs de gigantul chinez BYD, cel mai mare producător de autobuze electrice din lume, a fost proiectat pentru a respecta toate standardele internaționale aeroportuare. Cu o capacitate de 110 pasageri, autonomie de 10 ore și dotări moderne precum sisteme de climatizare, acces pentru persoane cu dizabilități și monitorizare video, autobuzul promite să îmbunătățească semnificativ transportul pe aeroport.
„Suntem fericiți și onorați că ne aflăm aici. Acest eveniment marchează ducerea la bun sfârșit a unui contract care vizează livrarea primului autobuz electric destinat transportului aeroportuar, este o premieră națională și europeană. Autobuzul pe care l-am livrat este model K10B, este un echipament proiectat și construit în integralitate de producătorul chinez BYD, cel mai mare producător de autobuze electrice la nivel mondial. Autobuzul este echipat cu un pachet de baterii de tracțiune de 348 de kilowați, marcă BYD. Tot ce înseamnă sistem de tracțiune, puntea motoare spate, inclusiv motoarele sunt tot BYD. Autobuzul este în dotarea aeroportului din Shanghai, sunt câteva zeci e unități care deja operează acolo. Este un echipament care respectă toate standardele aeroportuare internaționale.
Are o capacitate de transport de 110 călători, din care 10 sunt pe scaune. Este echipat cu toate sistemele de confort și de supraveghere a pasagerilor, sistem de climatizare, sistem de încălzire, facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități, sistem de îngenunchere pe ambele părți pentru acces mai ușor. Autobuzul are o autonomie de funcționare de minimum 10 ore de funcționare continuă cu toate sistemele funcționale la capacitate maximă”, a declarat un reprezentant al firmei.
Autobuzul are o garanție suplimentară care ajunge la 36 de luni, inclusiv la baterii.
4,4 milioane de lei pentru autobuzul electric
Valoarea acestui autobuz electric este de 4,4 milioane de lei, a mai arătat directorul aeroportului.
„Este un autobuz 100% electric, are și un preț destul de mare, 4,4 milioane de lei, dar, după cum vedem, vom face o economie în ce privește costul carburantului. Dacă acum, la un autobuz Cobus, costul este de circa 35 de lei pe oră, vom avea costul energiei electrice de doar 13 lei pe oră. Autobuzul are o autonomie de deplasare de aproximativ 240 de kilometri la o încărcare completă și are foarte multe facilități: display multifuncțional, soft de bord și dotări moderne, sistem de supraveghere video, sistem de frânare generativă, toate aceste facilități vor contribui la experiența pasagerului. Pe lângă avantajul legat de consumul de carburant, cel mai important în acest moment este că are zero emisii de carbon, care este scopul nostru final. Are o capacitate de transport mai mare decât autobuzele pe care le avem în prezent, accesibilitate facilă și confort sporit”, a mai declarat acesta.
Al doilea autobuz ajunge în jumătate de an
Un al doilea autobuz electric pentru transportul la avioane ar urma să ajungă pe Aeroportul Cluj în circa șase luni.
„Am organizat deja o a doua licitație, care a fost câștigată de o altă firmă, și în 6-8 luni va sosi al doilea autobuz și dorim să continuăm, astfel încât, treptat, să schimbăm întreaga flotă de autobuze”, a mai arătat David Ciceo.