ADMINISTRAȚIE
Cine este Carol Szasz, gherleanul care a sancționat administrația locală (PE)
Mă numesc Carol Szasz și sunt un gherlean provenit dintr-o familie mixtă, născut și crescut aici, care prin studiu și muncă a ajuns doctor inginer și cadru didactic asociat la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Cunosc din proprie experiență ce înseamnă responsabilitatea pentru că, în calitate de verificator de proiecte de poduri, unul din cei 6 atestați în Transilvania, au trecut prin mâna mea sute de proiecte de care ține siguranța oamenilor. De asemenea, știu și că investițiile de proastă calitate generează costuri suplimentare și te expun unor riscuri complexe. De aceea nu am ezitat niciodată să le resping.
„E necesar să ne luăm înapoi oraşul lăsat prizonier în mâinile proștilor administratori”
Şi eu şi dumneavoastră, cetățeni ai Gherlei sau nu, ne-am lovit de un zid de indiferență când am interacţionat cu statul şi de dezastrul administrării ineficiente a bunului public. Cu toţii am luat în calcul, la un moment dat, părăsirea ţării pentru un trai mai bun. O mare parte dintre noi au făcut-o deja și mulți tinerii își văd în continuare viitorul dincolo de hotarele țării.
Dar răspunsul nu este acolo. E necesar să ne luăm înapoi oraşul lăsat prizonier în mâinile proștilor administratori. Nu noi trebuie să plecăm, ci ei! De prea mult timp cetățenii i-au girat prin vot pe cei care au înţeles din şah o singură mișcare, repetată la nesfârșit: rocada. Partide ca PSD şi PNL sunt veşnic la putere, schimbând la patru ani poziția pe tablă, dar nu se atacă niciodată cu adevărat. Nici în campania asta nu o fac, pentru că știu că doar prin parteneriat ascuns pot învinge profesionalismul și normalitatea noastră. Sunt frați întru fapte penale, iar acest lucru trebuie să înceteze.
În ultimii ani am urmărit cu atenție lucrările de infrastructură din Gherla și de multe ori am fost contrariat de soluțiile tehnice adoptate și de calitatea lucrărilor executate. Și, văzând că nu sunt doar situații accidentale, ci devine o stare de fapt constantă, am decis să mă implic.
Pentru început, am făcut sesizări pe pagina “Domnule primar” și în scris pe adresa Primăriei. Am continuat apoi în cadrul întâlnirilor publice și a ședințelor de Consiliu Local. Dar punctul culminant a fost atins, o dată cu lucrările de pe străzile Parcului și Armenească, când, nemulțumit total de reacția Primăriei ca beneficiar al lucrării, am sesizat organul abilitat de control – Inspectoratul de Stat în Construcții – care a venit, a aplicat sancțiuni și a dispus lucrări de remediere.
„Este inacceptabil să se realizeze lucrări de drumuri fără amenajarea de canalizări pluviale”
Tot în urma intervenţiilor mele în Consiliul Local, deşi nu aveam, la momentul respectiv, nicio calitate oficială în administraţia locală, s-au cuprins în proiectul de reparaţii podurile de peste Canalul Morii pe care le-am expus ca fiind extrem de uzate şi reprezentând un pericol pentru cetăţeni.
Dar nu este suficient! Acestea sunt soluțiile pe termen scurt. Este inacceptabil să se realizeze lucrări de drumuri fără amenajarea de canalizări pluviale, străzi fără trotuare, treceri de pietoni nesemnalizate, fundații cu rezistență insuficientă și straturi asfaltice de proastă calitate. Este de neconceput ca o stradă să fie refăcută de la zero, iar un pod de pe ea, aflat în stare avansată de degradare, să fie complet ignorat. Este inacceptabilă o centură ocolitoare făcută atât de prost încât circulația se soldează cu victime umane!
Trebuie să ne trezim din indiferenţa în care ne-am scufundat în aceşti lungi ani în care am votat mereu, mecanic, aleși incompetenți, ajungând să nu le mai pretindem nimic! O schimbare care să genereze o întinerire a aparatului decizional, transparentizarea cheltuielilor publice şi susţinerea performanţei în administraţie. E nevoie de oameni și abordări noi în politică. E nevoie de noi în politică!
În calitate de primar, nu voi accepta niciodată proiecte de proastă calitate și nici recepționarea unor lucrări care nu corespund în totalitate proiectului. Cei vinovați pentru lucruri făcute de mântuială trebuie să plătească și o vor face, iar cetățenii au tot dreptul să se bucure de o infrastructură de transport urban auto și pietonal de calitate decentă, european. Acestea sunt propunerile mele tehnice pentru infrastructura oraşului Gherla, alături de principiile de bună guvernare și gestionare a avutului public pe care mi le asum.
„Gherla are un mare potențial de dezvoltare”
Tot în vederea perfecționării mecanismelor de administrare publică locală, în perioada 2-4 martie a acestui an am participat la Bruxelles la o întâlnire de lucru cu europarlamentarii USR PLUS şi omologii lor, printre temele discutate acolo regăsindu-se și cea a revitalizării oraşelor europene de valoare deosebită. Proiectul cu care m-am prezentat este GHERLA – ORAȘ COMPETITIV PE PIAȚA URBANĂ.
Fiind o localitate din vecinătatea zonei metropolitane Cluj, Gherla are un mare potențial de dezvoltare și trebuie să se încadreze într-una din principalele direcții ale finanțărilor din exercițiul bugetar 2021 – 2027. Prin aceste proiecte ample la nivel european, Gherla are oportunitatea să renască, dar pentru asta e nevoie de multă muncă şi implicare.
O altă oportunitate de dezvoltare a comunității gherlene este constituită de valorificarea trecutul istoric și a vestigiilor arhitecturale. Puține oraşe au atât de multe elemente unice de istorie precum Gherla: castrul roman, cetatea Martinuzzi, catedrala Armeano-Catolică “Sfânta Treime” sau centrul vechi baroc.
„Tentativele de modernizare a orașului, cu bani din bugetul local, s-au soldat cu un mare eșec”
Cu toate astea, după o serie de primari şi consilieri locali care s-au perindat la conducere în diferite combinaţii de PNL – PSD, Gherla se află azi într-o stare cum, probabil, mulți dintre noi nu ne-am închipuit că va ajunge vreodată. Infrastructura stradală este învechită și degradată, iar tentativele de modernizare a orașului, cu bani din bugetul local, s-au soldat cu un mare eșec, chiar azi fiind în curs de reziliere contractul care prevedea refacerea în totalitate a zonei centrale prin pavarea străzilor și a trotuarelor.
Avem nevoie de transformarea centrului istoric într-un loc unde lumea să-și petreacă timpul liber, dar și de dezvoltarea infrastructurii turistice, atrăgând astfel vizitatori, care să își petreacă aici concediile. Practic avem nevoie atât de încurajarea de vizitatori cât și de familii care să regăsească în Gherla un oraș cochet în care să-și crească copiii sau să se bucure de pensie.
În cariera profesională am făcut poduri în toată ţara. Acum însă vreau să fac un pod metaforic, între cetățeni şi aleşii lor. De aceea, vă invit pe 27 septembrie să votaţi Alianţa USR PLUS, cu încrederea că vom reconstrui Gherla, stradă cu stradă!
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






