Connect with us

EVENIMENT

Cercetători UBB: ABUZUL și neglijarea din copilările afectează sănătatea MINTALĂ în contextul pandemiei

Publicat


abuz pixabay

Cercetătorii Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au publicat recent un articol care arată cum afectează adversitățile din copilărie sănătatea mintală și fizică în contextul pandemiei Covid-19.

Potrivit autorilor studiului, drd. Lia Oltean și lect. univ. dr. Radu Șoflău, adversitățile în copilărie, care cuprind experiențe ca abuzul și/sau neglijarea, se asociază cu multiple probleme de sănătate, atât mintală, cât și fizică, iar asocierea se menține pe tot parcursul vieții.

„Deși mecanismele care să explice această asociere sunt relativ puțin cunoscute, date recente indică faptul că procesarea recompensei ar putea fi unul dintre acestea. Totodată, impactul psihologic al evenimentelor stresante recente, precum contextul pandemic actual, ar putea avea, la rândul lor, implicații importante”, arată cercetătorii.

Studiul, care a investigat toate aceste aspecte în contextul pandemiei Covid-19, s-a desfășurat online, datele fiind colectate pe parcursul stării de urgență din România, pe un eșantion format din 419 adulți cu vârste cuprinse între 18 și 61 de ani, care au completat o serie de instrumente de autoraportare.

„Rezultatele studiului oferă suport datelor existente în literatură și sugerează că adversitățile în copilărie reprezintă un factor de risc deopotrivă pentru indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice.

De asemenea, rezultatele sugerează că învățarea bazată pe recompensă ar putea fi singura dimensiune a procesării recompensei care explică aceste relații în mod consecvent. Chiar dacă rezultatele acestei cercetări indică faptul că impactul psihologic al pandemiei se asociază la rândul său cu indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice, acesta nu influențează rolul mediator al învățării bazate pe recompensă”, au mai arătat cei doi.

Concluzia studiului este că, împreună, aceste rezultate oferă sprijin pentru potențialul rol transdiagnostic al învățării bazate pe recompensă. Așadar, ele ar putea avea implicații clinice, sugerând țintirea învățării bazate pe recompensă în intervenții, mai ales în rândul persoanelor care raportează un istoric de adversități în copilărie.

Studiul realizat de drd. Lia Oltean și lect. univ. dr. Radu Șoflău a fost publicat în jurnalul științific Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.

Foto: pixabay.com

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate