Connect with us

EVENIMENT

Ce MODIFICĂRI poți face la apartament fără AUTORIZAȚIE de construcție. Lucrările pentru care poți primi o AMENDĂ uriașă

Publicat


ian talmacs h1i5tl6lvoi unsplash

Primăvara este perioada anului în care mulți români își fac planuri de reamenajare a locuinței. Din dorința de a avea un spaţiu de locuit mai mare și mai primitor se poate ajunge foarte ușor la încălcarea legii, scrie Alba24.ro.

Modernizarea apartamentelor pentru obținerea unor spaţii mai generoase a devenit o practică tot mai des întâlnită.

Fie că ajung să spargă pereții de la debaraua pe care nu o consideră utilă sau pe cei dintre cameră și balcon este important să știe că aceste lucrări neautorizate pot să îi afecteze mai târziu pe proprietari sau chiar pe potențialii cumpărători.

De multe ori, aceste modificări făcute fără să fie conform legii, pot aduce prejudicii proprietarilor. De la obținerea de credite de la bănci în cazul în care se girează cu locuința sau chiar de refuzul instituțiilor bancare de a acorda credite în cazul în care cel care îl va cumpăra va avea nevoie de un credit imobiliar.

Băncile ajung de multe ori să refuze să ofere credite pentru că planul nu mai reflectă realitatea. În cazul unui cutremur, un apartament la care a fost modificat un perete de rezistență poate aduce prejudicii mari instituției bancare în cazul în care proprietarul l-a ipotecat pentru obținerea unui credit.

De aceea, înainte de a lua orice decizie de a modifica locuința, este important să știi în ce condiții poți face anumite modificări în el. Altfel vă puteți trezi că nu îl mai puteți vinde sau că, în urma unei reclamații, veti primi o amendă usturătoare de la primărie.

Modificarea apartamentului: Schimbările pe care nu ai voie să le faci sub nicio formă

„Să presupunem că am cumpărat acest apartament de trei camere pe care vrem să-l transformăm într-unul de două camere, cu o bucătărie mai spaţioasă.

Chiar dacă acest perete nu este unul de rezistenţă, avem nevoie de un aviz din partea primăriei, iar tot procesul durează cel puţin şase luni. Trebuie să anunţăm chiar dacă vrem să schimbăm o fereastră, dacă asta presupune şi o lucrare de demolare.” potrivit Antena3.ro.

De partea cealaltă, zugrăvelile, tencuielile, montarea de placaje, pardoseli şi finisaje sau reparaţiile şi înlocuirea tâmplăriilor nu necesită autorizaţie de construire dacă nu au loc modificări în structura de rezistenţă şi nu afectează aspectul arhitectural al construcţiilor.

Pentru lipsa autorizației de construire atunci când acest lucru este obligatoriu, Legea nr. 50/1991 prevede o amendă între 1.000 și 100.000 de lei.

Oricine din bloc poate sesiza primăria sau Inspectoratul de Stat în Construcții și primirea amenzii este aproape garantată.

Pe lângă asta, vor fi somați să înceteze lucrările și să obțină documentele legale. Dacă nu respectă obligația de a înceta lucrările, se pot alege inclusiv cu un dosar penal, întrucât legea cataloghează această faptă ca infracțiune.

Legislația care reglementează modificările din apartament

Prevederile care reglementează lucrările de construcții dintr-un apartament de bloc se regăsesc în două acte normative:

Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții

Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor

Conform Legii nr. 50/1991, executarea lucrărilor de construcții este permisă numai pe baza unei autorizații de construire.

Prin lucrări de construcții se înțeleg, printre altele, lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinație sau de reparare a construcțiilor de orice fel, precum și a instalațiilor aferente acestora.

Autorizația de construire este actul care conferă cetățenilor dreptul de a construi, precum și de a consolida sau repara o construcție deja existentă.

Acest act este eliberat de primărie în baza unui dosar ce cuprinde o serie de avize, acorduri, proiect tehnic și are o valabilitate de cel mult 12 luni.

Autorizația de construcție se emite la solicitarea deținătorului unui drept real (proprietatea, uz, uzufruct, etc.) asupra unui imobil, cu respectarea prevederilor documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism.

Concret, dacă vrei să faci în apartament orice fel de lucrări care modifică structura de rezistență, caracteristicile inițiale ale construcțiilor sau aspectul arhitectural al acestora, proiectul tău va trebui să fie mai întâi aprobat de autoritățile locale.

Acest lucru înseamnă că, dacă vrei să dărâmi un perete, fie că este vorba despre cel dintre balcon și camera de zi sau despre cei din BCA ai unei debarale, va trebui să obții autorizația de construire/desființare.

La fel se întâmplă și în cazul în care vrei să construiești un perete despărțitor. Orice recompartimentare a locuinței necesită aprobare, în caz contrar existând posibilitatea unor sancțiuni.

Ce fel de modificări poți executa în apartament fără autorizație de construire?

Dacă modificările pe care plănuiești să le execuți se numără printre cele de mai jos, atunci nu ai nevoie de autorizație de construire:

Lucrările care nu modifică structura de rezistență, caracteristicile inițiale ale construcțiilor sau aspectul arhitectural al acestora
Reparații la împrejmuiri, acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate
Reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei
Reparații și înlocuiri de sobe de încălzit
Zugrăveli și vopsitorii interioare
Zugrăveli și vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de fațadă și culorile clădirilor
Reparații la instalațiile interioare, la branșamentele și racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcțiilor, în limitele proprietății, montarea sistemelor locale de încălzire și de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, precum și montarea aparatelor individuale de climatizare și/sau de contorizare a consumurilor de utilități.

Modificarea unei locuințe: Dărâmarea unor pereți – ce prevede legea

Dărâmarea unor pereți nu se numără printre excepțiile din lista de mai sus. Este foarte posibil ca dărâmarea unui perete să afecteze structura de rezistență a blocului, așa cum punctează adesea specialiștii, se arată într-o analiză a siteului de imobiliare storia.ro

Iar această apreciere nu poate fi făcută de către un nespecialist. Tocmai de aceea, dacă modificarea pe care vrem să o facem presupune dărâmarea unui perete, atunci solicitarea autorizației este necesară, indiferent că e vorba de o debara sau peretele despărțitor dintre cameră și balcon (în cazul celor care își „prelungesc” camera în acest fel).

Principiul „e bunul meu și fac ce vreau cu el” nu se aplică întocmai aici, pentru că traiul la bloc înseamnă să-i respecți și pe ceilalți proprietari din clădire și să le respecți dreptul lor de proprietate.

În plus, intervenția pe structura de rezistență înseamnă punerea în pericol a celor care locuiesc în acel bloc, în anumite situații.

La capitolul sancțiuni, pentru lipsa autorizației de construire atunci când e obligatorie, Legea nr. 50/1991 prevede o amendă între 1.000 și 100.000 de lei.

Oricine din bloc poate sesiza primăria sau Inspectoratul de Stat în Construcții și primirea amenzii este aproape garantată. Pe lângă asta, vom fi somați să încetăm lucrările și să încercăm să obținem documentele legale.

Dacă nu respectăm obligația de a înceta lucrările, ne putem alege inclusiv cu un dosar penal, întrucât legea cataloghează această faptă ca infracțiune.

Modificare apartamentului: Avem sau nu nevoie de acordul vecinilor sau al asociației de locatari?

Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor stabilește că asociația trebuie înștiințată de lucrările care presupun modificarea proprietății și pentru care e necesară o autorizație de construire/desființare. În acest caz, nu doar că trebuie înștiințată, ci e necesară depunerea la cartea tehnică a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepție și a planurilor din proiectul tehnic.

Aprobarea asociației nu a fost prevăzută niciodată expres, nici în vechea lege, nici în aceasta actuală. Dar se punctează obligația ca lucrările pe care le fac asociații din bloc la apartamentele proprii să respecte legislația construcțiilor.

„Anterior modificărilor constructive în cadrul proprietăţilor individuale, proprietarii obţin avizele şi autorizaţiile aşa cum sunt reglementate de legislaţia în vigoare, şi au obligaţia să nu pună în pericol integritatea structurală a condominiului sau a altor proprietăţi individuale, precum şi sănătatea populaţiei, conform legislaţiei în vigoare”, scrie în lege.

Legea mai prevede o obligație expresă a proprietarilor de a comunica asociației și organului fiscal local orice schimbare a suprafeței construite sau utile, în cel mult 30 de zile de la încheierea lucrărilor. Nerespectarea acestei obligații atrage o amendă de la 200 la 1.000 de lei.

Mai departe, cei care pun în pericol integritatea structurală a condomniului sau a altor apartamente, să zicem, sau care vor afecta buna funcționare a instalațiilor aferente acestora prin acele lucrări riscă amenzi mult mai mari, până la 3000 de lei.

Poți aduce modificări unui apartament achiziționat prin credit bancar?

Dacă ai achiziționat un apartament prin credit Prima Casă, credit imobiliar sau credit ipotecar și vrei să îi aduci modificări pentru care ai nevoie de autorizație de construire/desființare, vei fi informat prin Certificatul de Urbanism în privința aprobărilor necesare.

Astfel, în funcție de tipul creditului, va trebui să obții acordul scris al băncii, al Ministerului de Finanțe sau al Fondului Național de Garantare a Creditelor.

În cazul unui apartament achiziționat prin credit imobiliar/ipotecar, orice modificări ale structurii imobilului, extinderi sau recompartimentări necesită acordul scris al băncii. Fără acesta, nu vei putea primi autorizația de construire.

În cazul unui apartament achiziționat prin programul Prima Casă, vei avea nevoie de acordul Fondului Național de Garantare a Creditului (îl poți obține și prin intermediul băncii de la care ai luat creditul).

Când ai nevoie de acordul asociației de proprietari pentru modificările din apartament?

Dacă ai obținut autorizația de construire și ai început lucrările de reconfigurare a apartamentului, îți revine obligația de a anunța și asociația de proprietari în termen de 30 de zile de la încheierea lucrărilor.

Din fericire, nu ai nevoie și de aprobarea asociației, pe lângă cea a autorității locale, pentru a executa modificări pe proprietatea individuală, însă Legea 196/2018 prevede următoarele:

Orice modificare a proprietății individuale care necesită emiterea unei autorizații de construire/desființare, în conformitate cu legislația în vigoare, se aduce la cunoștința asociației pentru înscrierea în jurnalul evenimentelor din cartea tehnică a construcției, prin depunerea în copie a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor și a planurilor din proiectul tehnic.

Proprietarul poate aduce îmbunătățiri sau modificări proprietății sale individuale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la autorizarea executării lucrărilor de construcții de către autoritatea administrației publice competente, fără a pune în pericol integritatea structurală a condominiului, rezistența mecanică, stabilitatea și siguranța clădirii sau a altor proprietăți individuale, precum și buna funcționare a instalațiilor aferente acestora.

Modificările suprafețelor construite sau utile se comunică președintelui asociației de proprietari și organului fiscal local în termen de 30 de zile de la încheierea lucrărilor și se introduc în cartea tehnică a construcției și în baza de date a asociației, în vederea stabilirii consumurilor corespunzătoare cu noile suprafețe utile.

Nerespectarea prevederilor legale în ce privește reconfigurarea unui apartament se consideră contravenție și va fi sancționată. Astfel, dacă în urma unor sesizări inspectorii locali constată că au fost efectuate modificări în apartament fără avizul primăriei, proprietarul poate primi amenzi de până la 100.000 lei.

Cum obții autorizația de construire pentru modificările de apartament?

Procedura de obținere a aprobării pentru desființarea sau construirea unui perete sau a unei anexe a locuinței durează câteva săptămâni și presupune pregătirea unei documentații destul de complexe. Trebuie să ai nervi tari pentru că tot acest demers este extrem de birocratic și durează cel puțin 6 luni.

Mulți proprietari aleg să dărâme sau să construiască pereți în apartament fără să ceară măcar sfatul unui specialist. Riscul major este reprezentat de faptul că peretele sau pereții respectivi pot fi structurali, iar modificarea adusă apartamentului afectează structura de rezistență a întregului bloc.

Un alt risc îl reprezintă amenda pe care o poți primi dacă inspectorii primăriei primesc o sesizare din partea vecinilor tăi. În plus, dacă în viitor vei dori să vinzi un apartament recompartimentat fără aviz, nu îi vei putea face cadastrul.

Pentru a primi autorizația de construire/desființare, trebuie să urmezi pașii detaliați mai jos:

Modificări la apartament: Cum se obține Certificatul de Urbanism

Certificatul de Urbanism este un act informativ pe care îl primești (în cel mult 30 de zile de la depunerea actelor) de la biroul de urbanism al primăriei de care aparții și în care regăsești toate condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a obține autorizația de construire/desființare.

Acte necesare (în majoritatea cazurilor) pentru obținerea Certificatului de Urbanism:

– Cerere-tip completată integral și corect și opis lucrare
– Acte de proprietate, cadastru și extras de carte funciară (copie)
– Copie carte de identitate proprietar
– Plan cadastral la scara 1:500 în două exemplare cu situația actuală și propunerea nouă
– Plan cadastral la scara 1:2000 în două exemplare
– Planul apartamentului și fotografii fațadă bloc pentru balcoane parter, accese, modificări fațadă, relevee și planuri cu propunere (eventual realizate de un arhitect, dacă este vorba despre un proiect mai complex)
– Chitanță achitare taxă legală (o poți plăti la casieria primăriei sau la trezorerie, iar cuantumul taxei se stabilește în funcție de suprafața pentru care se obține certificatul)

Certificatul de Urbanism nu permite construirea, ci doar informează cu privire la principalele caracteristici ale construcțiilor ce se pot executa pe un teren și enumeră actele ce se vor depune pentru obținerea autorizației de construire, inclusiv avizele și acordurile necesare.

Modificări la apartament: Cum se obține autorizația de construire/desființare (DTAC/DTAD)

Odată obținut Certificatul de Urbanism, în funcție de modificările pe care vrei să le execuți, va trebui să faci câteva drumuri pe la diverse instituții ale statului sau private, pentru a obține avize și acorduri.

Arhitectul îți va întocmi proiectul solicitat prin certificat, inclusiv releveul și documentația tehnică.

Când este vorba despre demolarea sau construirea unui perete într-un apartament de bloc, ți se poate solicita realizarea unei expertize tehnice.

Expertul tehnic autorizat este singurul specialist care poate evalua starea tehnică a construcției și care poate stabili dacă structura de rezistență este sau va fi afectată de intervenții și dacă prezintă un risc seismic. Costul unei expertize tehnice poate varia între 200 și 400 de Euro.

Prin Certificatul de Urbanism ți se mai poate solicita un aviz de la Inspectoratul Teritorial în Construcții, dar, ca și în cazul expertizei tehnice, acest lucru depinde de la caz la caz.

O altă posibilă cerință este să închei contract cu o firmă de salubrizare care să ridice molozul rezultat în urma demolării peretelui/pereților.

După ce ai toată documentația necesară, urmează să o depui la serviciul de urbanism al primăriei de care aparții.

Acte necesare pentru obținerea autorizației de construire/desființare:

– Cerere-tip cu anexe și opis lucrare
– Certificat urbanism (copie )
– Documentația tehnică pentru autorizarea construirii/desființării (DTAC/DTAD)
– Avize, acorduri, declarații, studii stabilite și solicitate prin certificatul de urbanism
– Dovada, în copie legalizată, a titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții, sau, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de care funciară de informare actualizat la zi
– Dovada privind achitarea taxelor legale
– taxă autorizație de construire
– chitanță taxă timbru arhitectură (Ordinul Arhitecților din România)

Autorizația de construire/desființare va fi emisă în termen de 30 de zile de la depunerea tuturor actelor necesare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Expoziție inedită la Cluj, o hală de producție găzduiește operele a 18 artiști și a 11 designeri

Publicat

„Cérémonie des vœux – L’Art s’invite dans l’Industrie et le design aussi”, recepția de Anul Nou a Clubului Francofon de Afaceri Cluj și a Institutului Francez se va desfășura în 21 ianuarie, de la ora 18:30, la sediul Pfeiffer Vacuum România din Parcul Nervia din Apahida. Aici va avea loc o expoziție inedită într-o hală de producție.

Ajuns la cea de-a treia ediție, evenimentul reunește, pe lângă comunitatea de business francofonă, și comunitatea internațională, alături de reprezentanți ai mediului cultural, academic, diplomatic și politic. De asemenea, recepția este o oportunitate extraordinară de întâlnire cu artiștii locali.

Evenimentul din acest an include două expoziții: una de artă, realizată sub coordonarea Georgetei-Olimpia Bera, artist vizual și curator, și una de design realizată de Adrian Balcău, designer și curator. Va fi cea mai mare expoziție organizată, în Cluj, într-un spațiu privat, la care vor participa în total 18 artiști și 11 designeri.

Experiență interesantă

„Suntem onorați că anul acesta Pfeiffer Vacuum România este gazda acestui eveniment. Recepția, dar și cele două expoziții vor avea loc în cea mai nouă zonă de producție a companiei noastre. Este vorba despre o extensie a clădirii de producție, de 12.000 mp, inaugurată la începutul lunii decembrie. Va fi o experiență extrem de interesantă atât pentru publicul prezent, pentru membrii comunității noastre, dar și pentru echipa noastră.”, a declarat Pascal Fesneau, administratorul Pfeiffer Vacuum România.

Astfel, în cadrul „Cérémonie des vœux – L’Art s’invite dans l’Industrie et le design aussi”, un întreg etaj al halei de producție Pfeiffer Vacuum România se va transforma în poate cea mai mare expoziție de artă realizată în Cluj într-un spațiu neconvențional.

18 renumiți artiști își expun operele de artă în cadrul acestui eveniment realizat sub coordonarea Georgetei-Olimpia Bera, artist vizual și curator.

Colaborarea artă-industrie

„Expoziția ”L’Art s’invite dans l’Industrie 3” se configurează pe linia deja tradițională a colaborării dintre artă și industrie. Mediul industrial și de afaceri își manifestă în continuare disponibilitatea de a susține proiectele creative de pictură, sculptură, instalație și noile medii artistice, atât prin facilitarea producției de autor cât și prin implicarea efectivă în proiecte colaborative in situ.

Spațiul industrial, manifestat sub forma unui imens atelier de creație, devine de fiecare dată un loc de expunere incitant pentru receptarea mesajului artistic. Transpunerea obiectului de artă într-un circuit efemer precum evenimentul ciclic al celebrării Anului Nou pune în joc însuși potențialul lizibil al artei. Expunerea de față, care facilitează pe deplin accesul publicului prezent la materialul artistic și la experiența cât se poate de reală, cea mediată de intenția creatorului, se evidențiază în evenimentul celei de-a treia ediții ”L’Art s’invite dans l’Industrie”.

Astfel, expoziția reprezintă un eșantion al întâlnirii viziunilor de parteneriat în vederea producției asupra căreia arta, prin capacitatea sa de expresie și de valorizare, se angajează să ofere cât mai multe chei de receptare.” , a menționat Olimpia Bera.

Artiștii care își expun operele de artă în acest cadru inedit pot fi descoperiți răsfoind catalogul acestei expoziții: https://bit.ly/Cérémoniedesvœux

Design de mobilier

Cea de-a doua expoziție din cadrul „Cérémonie des vœux – L’Art s’invite dans l’Industrie et le design aussi” este dedicată designului de mobilier și de obiect și este realizată de Adrian Balcău, designer și curator.

11 designeri își vor prezenta creațiile în cadrul celei mai mari expoziții organizate în Cluj într-un spațiu industrial, hala de producție a Pfeiffer Vacuum Romania.

„ Cluj Design Corner este o expoziție cu piese unicate sau în serii limitate a câtorva din cei mai interesanți designeri de mobilier și de obiect din Cluj-Napoca. E o selecție de obiecte de design de autor, de colecție fabricate local cu meșteri foarte pricepuți.

Această expoziție e menită să surprindă spiritul creativ al orașului Cluj-Napoca și capacitatea acestuia pentru inovație.”, a menționat Adrian Balcău, curator.

Puteți descoperi designerii care participă la acest eveniment din catalogul expoziției: https://shorturl.at/hFgRQ

Despre Clubul Francofon de Afaceri Cluj

Creat în 2011, Clubul Francofon de Afaceri (C.FAC) Cluj este unul dintre cluburile de afaceri implicate activ în dezvoltarea economică a Clujului.

Încă de la înființare, clubul și-a propus să contribuie la dezvoltarea economică și la promovarea francofoniei în regiunea Clujului. Printre obiectivele sale concrete se numără: crearea și dezvoltarea unei rețele, crearea de strategii comune, cooperarea și încurajarea inovației economice, dezvoltarea sectorului francofon de ocupare a forței de muncă în Transilvania, deschiderea spre perspective economice în spațiul francofon.

De-a lungul timpului, componența C.Fac s-a dezvoltat semnificativ. Astfel, dacă, la început, asociația avea 17 membri, în 2024, C.Fac a ajuns să numere 65 de membri, reușind să traverseze cu succes perioade dificile pentru mediul de business, cum a fost pandemia.

Alături de Charles Roussel, din Consiliului Director al Asociației mai fac parte: Bogdan Herea, Președinte fondator, Mathieu Widsgowski, vicepreședinte, Alina Pop, vicepreședinte, Ioana Bud și Pascal Fesneau.

 

 

 

 

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

PUZ-ul pentru aquapark în Grigorescu, aprobat de consilierii locali. Ce pași mai are de parcurs proiectul

Publicat

De

Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca au aprobat, în ședința de vineri, 17 ianuarie, planul urbanistic zonal pentru aquapark-ul ce urmează să fie construit în Grigorescu, pe locul fostului ștrand Sun.

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a subliniat că acest proiect reprezintă rezultatul mai multor ani de eforturi, transparență și dialog cu public privind acest proiect mult așteptat de clujeni.

Proiect vechi de peste un deceniu

Acesta a reamintit că prima încercare de a dezvolta un centru de agrement a avut loc în 2013, când municipalitatea a propus revitalizarea Băilor Someșeni. În ciuda asumării unor investiții semnificative, proiectul a fost blocat de neînțelegerile dintre coproprietarii terenului.

„Privind acest subiect, nu cred că a existat mai mare transparență sau dezbatere publică decât era posibil. Vă amintesc că prima dată am vrut să valorificăm Băile Someșeni, în 2013, ne-am asociat cu potențialii investitori, deși nu e terenul nostru, și ne-am asumat să facem drumul, iluminatul până la locație, după care nu s-au înțeles coproprietarii, nu au reușit să atragă investiția și nu au făcut”, a declarat Emil Boc.

Aquapark-ul, mutat din Gheorgheni în Grigorescu

Ulterior, o nouă propunere a adus în discuție construirea unui aquapark de 11 hectare la marginea Parcului Est din cartierul Gheorgheni. După ample dezbateri, s-a decis ca zona să fie dedicată exclusiv celui mai mare parc de biodiversitate din România.

„Am venit apoi cu propunerea să face aquapark în Gheorgheni, la limită cu Parcul Est, a fost o dezbatere publică de vreo opt ore, acolo era prevăzut un aquapark de dimensiuni mari, pe 11 hectare. În dezbaterea publică s-a ajuns la concluzia că nu putem promova politici publice care să ducă la dezbinarea comunității și am mers pe soluția să lăsăm acolo doar Parcul Est, cel mai mare parc de biodiversitate din România. Avem 10 milioane de euro în acest an pentru prima parte”, a menționat edilul.

„Am mers unde am mai avut teren”

Potrivit primarului, terenul din cartierul Grigorescu este singurul rămas municipalității care se pretează realizării unui astfel de proiect.

„Atunci am mers unde am mai avut teren, ștrandul și transformarea lui în aquapark, am reluat procedurile și astăzi vă supunem aprobării PUZ-ului. Cel târziu în martie vă vom pune pe masă și studiul de prefezabilitate-fezabilitate și studiul de oportunitate, documente la care se lucrează și suntem într-o fază avansată”, a adăugat Boc.

Un proiect modern, dar cu provocări

Proiectul prevede construirea unui aquapark modern, cu bazine interioare și exterioare, spații de relaxare, fitness și wellness, dar și o parcare subterană cu două niveluri.

„Nu a fost ușor, am avut aproape șase luni discuții cu Mediul (Agenția Națională de Mediu – n.red.) cum să se facă un asemenea proiect pentru a fi respectați indicatorii de mediu, construim inclusiv un parking subteran pe două nivele, pentru că la suprafață nu este permis. De asemenea, noi ne vom asuma să facem o translatare a unei rețele de curent de la Transelectrica, care costă cel puțin un milion de euro, era acum nu știu câți ani un milion, aia ne vom asuma noi, pentru că nu poate veni cel care va face aquapark-ul să facă și această investiție”, a explicat Boc.

Unii consilieri consideră că aquapark-ul este prea mic și investiția prea mare, în timp ce alții ar prefera să fie realizat în zona metropolitană pentru a evita aglomerarea cartierului Grigorescu. Cu toate acestea, proiectul a fost aprobat cu 23 de voturi „pentru” și o abținere.

Ce urmează?

După aprobarea documentației, Primăria va finaliza studiile de fezabilitate și va lansa licitația pentru execuție.

Aquapark-ul va fi format din corpul clădirii principale, care va fi funcțional pe tot parcursul anului şi va adăposti vestiare, spații de alimentație publică, ansamblu de Wellness şi spa, sală de fitness, aerobic şi cycling, dar şi un ansamblu de bazine acoperite. De asemenea, ansamblul va cuprinde şi o zonă de agrement exterioară, care va fi disponibilă pe timpul verii şi va cuprinde bazine şi piscine pentru copii şi adulți (adâncimea apei fiind adaptată la specificul şi destinația fiecăreia), plajă exterioară, clădire de acces şi construcții independente pentru alimentație publică şi pentru spații comerciale, alături de o parcare subterană cu 249 de locuri.

Capacitatea de deservire a complexului va fi pentru un flux de aproximativ 3.000 de persoane/zi pe timpul verii, dintre care 800 la interior şi 2.200 de persoane la exterior.

Citește mai departe

EVENIMENT

Valoarea punctului de pensie se menține la 81 de lei în 2025. Ce se întâmplă cu pensiile de serviciu

Publicat

De

Casa de Pensii Cluj

Valoarea punctului de pensie din sistemul public nu se modifică în anul 2025, au transmis reprezentanții Casei de Pensii Cluj.

Conducerea Casei de Pensii face mai multe precizări, în urma adoptării OUG nr. 156 din 2024, cunoscută și ca Ordonanța trenuleț.

Valoarea punctului de pensie se menține la 81 de lei

Potrivit Ordonanței privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, în acest an valoarea punctului de referință a pensiei din sistemul public se menține la nivelul de 81 lei, arată reprezentanții Casei de pensii Cluj.

De asemenea, în ceea ce privește prevederile legii pensiilor, conform cărora “valoarea punctului de referință se majorează anual, la începutul fiecărui an, în luna ianuarie, cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat, acestea se vor aplica începând cu anul 2026”.

Ce se întâmplă cu pensiile de serviciu

Conform precizărilor casei de pensii Cluj, în anul 2025 pensiile de serviciu nu se actualizează.

“Totodată, menționăm faptul că, întrucât dispozițiile art. XVI din O.U.G. nr. 156/2024 nu fac referire la drepturile acordate potrivit art. 4 alin. (1) lit. b), alin. (2) și art. 5 din Legea nr. 56/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului medical participant la acțiuni medicale împotriva COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, acestea se indexează, cu rata medie anuală a inflației. Prin urmare, pensiile de urmaș și ajutorul lunar stabilite în temeiul Legii nr.56/2000, cu modificările și completările ulterioare, se indexează în anul 2025, cu rata medie anuală a inflației de 10,4%”, arată reprezentanții Casei de Pensii Cluj.

Nu se modifică nici indemnizațiile cu caracter special

Potrivit aceleiași ordonanțe, în anul 2025 se mențin în plată la nivelul acordat în luna noiembrie 2024 și următoarele drepturi:

  • indemnizațiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare;
  • indemnizațiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • indemnizația prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizației pentru activitatea de liber profesionist a artiștilor interpreți sau executanți din România, republicată;
  • indemnizațiile stabilite în baza Legii nr. 341/2004 a recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului- Lupeni – august 1977, cu modificările și completările ulterioare;
  • ajutorul lunar pentru soțul supraviețuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor, cu modificările ulterioare.

Totuși, în urmă cu câteva zile, premierul Marcel Ciolacu a declarat că o indexare a pensiilor mici și medii ar putea fi făcută în luna septembrie, dacă bugetul statului va permite acest lucru. O decizie se va lua la prima rectificare de buget din acest an.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Probleme în industria IT la Cluj. O companie de software a început CONCEDIERILE mascate

Publicat

the office

Segmentul IT, care a cunoscut o ascensiune înfloritoare la Cluj în ultimii ani, începe să scârțâie. După unii analiști, fenomenul o ia pe o pantă descendentă, iar bula este pe cale să se spargă.

Wolters Kluwer, o cunoscută companie de software din Cluj-Napoca, a trecut la concedieri mascate sub pretextul desființării unor posturi peste noapte, fără preaviz sau compensații financiare. Această metodă permite concedieri în tranșe fără a mai fi obligatorie intervenția ITM.

Probleme în industria IT la Cluj. O companie de software a început CONCEDIERILE mascate

„Concedieri peste noapte, la Cluj.
Am primit informații că o firmă de servicii financiare activă în Cluj, al cărei nume are inițialele WK, a dat afară mai mulți angajați, săptămâna aceasta, prin desființarea posturilor de azi pe mâine, fără preaviz (fără a anunța înainte) și fără compensații.

Pentru desființarea postului, firma trebuie să păstreze angajatul minim 20 de zile lucrătoare după decizia oficială de desființare a postului, iar această obligație legală sigur va fi respectată.

„În februarie mai urmează un val de concedieri”

Desființarea posturilor nu se consideră concediere colectivă și nu trebuie notificată la ITM, în cazul în care sunt afectați de această decizie simultan sub 30 de angajați în companiile care au peste 300 de angajați sau sub 10% din numărul total de angajați, dacă firma este mai mică.

Probabil din cauza acestor limite legale concedierea prin desființarea posturilor se face în mai multe tranșe lunare, pentru a evita intervenția Inspectoratului Teritorial de Muncă, care oricum nu prea știe face ceva util pentru cei afectați.

În urmă cu câteva luni, au concediat contractorii (angajați care lucrau pe PFA sau SRL), iar în februarie mai urmează un val de concedieri”, a scris pe pagina sa de Facebook marketerul și strategistul Doru Șupeală.

”Nu e normal ce se întâmplă”

O angajată a firmei a confirmat concedierile mascate.

”Am lucrat la WK câțiva ani, la data de 9 ianuarie am fost anunțată că mi se desființeaza poziția. Alăuri de mine au fost mulți alți colegi, unii având și până la o vechime de 23 ani .
Până la acea dată nu am primit nici o notificare despre faptul că ar fi nemulțumiti asupra prestației mele.
Am fost anunțată că aș putea rămâne până la sfârșitul lunii, 31 ianuarie, fiind încă 16 zile în care pot să mai lucrez, însă am primit 4 luni compensație, prezentată ca fiind o propunere foarte „bună” față de alți competitori.
După toți acești ani, am fost tratată cu foarte multă indiferență și fără nici o explicație față de situație, doar ca ar fi o reducere de personal datorată costurilor și că nu ar avea legătură cu performanțele mele.
Consider și eu că nu e normal ceea ce se întâmplat, orice demers este binevenit”, a spus aceasta,

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate