Connect with us

ADMINISTRAȚIE

CCL Cluj-Napoca se „OPUNE FERM” construirii metroului și propune soluții pentru un trafic aerisit. S-a adresat și premierului

Publicat


haos

Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca a dezbătut proiectul primăriei „Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou” și s-a interesat care ar putea fi soluțiile alternative la acest proiect. Pentru asta, CCL a invitat mai mulți specialiști în domeniu să-și spună părerea. 

După mai multe dezbateri, conform opiniilor specialiștilor, s-a ajuns la următoarele concluzii:

  • Soluția cu METROU UȘOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 (călători puțini, împrumuturi care ar fi foarte greu de returnat, costuri uriașe de exploatare mai ales că multe zone din traseu au în structură straturi de sare, nisipuri fluide, straturi de apa freatică, zone cu vestigii istorice protejate prin lege, poluare ș.a)

Care sunt propunerile CCL Cluj-Napoca

  • Cea mai bună variantă, în opinia CCL Cluj-Napoca, ar fi varianta transportului în comun cu autobuze, troleibuze și tramvaie electrice și silențioase, corelat cu extinderea rețelelor rutiere din oraș.
  • Pentru asta, CCL a propus extinderea rețelei de tramvai din capătul Mănășturului – în spatele VIVO!, a fostei unități militare și până în Florești.
  • La asta se adaugă extinderea rețelei de tramvai pornind de pe str. Baritiu -P-ta Mihai Viteazul spre Piața Cipariu, str. Titulescu, str. Unirii, cu bifurcație către Mărăsti și viitorul cartier Soporului.
  • Construirea a 2-3 benzi de circulație între nodul „N” la intrarea în Cluj-Napoca, până la accesul spre viitorul Spital de Urgență și legătura acestuia cu str. Sud de VIVO!

În urma dezbaterilor, CLC Cluj Napoca a redactat, în 13 septembrie, un document cu concluziile finale, pe care l-a trimis premierului Florin Cîțu, cât și ministrului interimar al Transporturilor, Dan Vâlceanu.

Cluj24.ro a intrat în posesia acestui document și vi-l redă mai jos în integralitatea sa:

„Urmare dezbaterilor avute cu multi specialisti clujeni, pana la data de 13.09.2021, Consiliul Civic Local a identificat solutii mai bune vis a vis de proiectul primariei Cluj-Napoca, denumit „Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou”, proiect pus in dezbaterea publica pe data de 15.10.2021.

In fapt dezbaterea publica nu isi mai gaseste sensul din moment ce sefa Comisiei Europene si-a anuntat deja prezenta la Bucuresti in saptamana aceasta pentru semnarea acordului de finantare PNRR.

Soluții la varianta metrou

Avem placerea sa va expunem varianta alternativa la cea propusa de Primarie, gandita si sustinuta de catre specialistii invitati in cadrul CCL. Directii posibile de dezvoltare (descongestionare) a circulatiei in Cluj Napoca si Zona Metropolitana. (OPINIILE SPECIALISTILOR)

Potrivit afirmatiilor din Studiile de Prefezabilitate si Fezabilitate – in alegerea solutiei de transport – cea mai rapida, rentabila, economica si oportuna de eliminare a blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca si imprejurimi o reprezinta varianta TRANSPORTULUI COMBINAT CU AUTOBUZE ELECTRICE,TROLEIBUZE SI TRAMVAIE SILENTIOASE, CORELAT CU INVESTITII PENTRU EXTINDEREA DRUMURILOR SI A RUTELOR PROPUSE.

De ce nu e bună varianta metrou

Solutia cu METROU USOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUCAT:

– Numarul populatiei din aria metropolitana Cluj, combinat cu extinderea activitatilor profesionale ONLINE, nu asigura un grad minim de incarcare cu calatori platitori.

– Asta poate conduce la apelarea la subventii, la costul exagerat al unei calatorii, la imposibilitatea rambursarii imprumuturilor europene sau la declararea falimentului societatii de administrare;

– Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare, nisipuri fluide, straturi de apa freatica de medie si mare adancime, zone cu vestigii istorice protejate prin lege, fara a oferi solutii de depasire a lor;

– Durata de executie a lucrarilor este in dezacord major cu estimarile specialistilor, dar si cu perioada limitata de finantare prin imprumuturi partial nerambursabile din fonduri europene(PNRR), cu consecinte dezastruoase la restituirea sumelor datorate, in caz de esec;

– Disconfortul generat de santierele de suprafata este considerabil, atat ca durata in ani cat si ca afectare asupra circulatiei auto si pietonale, dar mai ales ca impact poluant asupra oameilor si mediului;

– Zona rezidentiala Bucuresti, cu o populatie de peste 3 milioane de locuitori, nu a fost in masura sa isi autofinanteze METROUL in anul 2020, nici dupa ce a primit subventii pentru exploatare de 683 milioane lei si a marit pretul unei calatorii dus-intors de la 4 lei la 6 lei. Pierderea inregistrata de societatea Metrou s-a ridicat la 210 milioane lei.

– Costul investitiilor pe varianta cu autobuze electrice, tramvaie si troleibuze, plus cele cu infrastructura stradala si feroviara reprezinta cel mult 1/3 din costul de executie a metroul, iar durata de finalizare a proiectului se poate limita la 3-5 ani;Finantarea din PNRR poate fi gestionat in siguranta cu aceasta solutie.

-Efectele de reducere a poluarii mediului sunt similare,durata transportului nu se depaseste daca se extind benzile dedicate transportului in comun, spatiile verzi raman neafectate,siguranta circulatiei se poate tine sub control iar nivelul zgomotului este similar;

In mod cert toti clujenii si-ar dori sa poata folosi o retea completa de linii de transport cu metroul, insa argumentele de necesitate si de oportunitate ne indica perioada pentru aceasta investitie dupa anii 2060, in masura in care tendintele actuale de crestere demografica si economica se mentin pentru Zona Metropolitana Cluj.

Varianta propusă de CLC Cluj-Napoca

Acestea sunt doar o parte din argumentele pentru care respingem ferm investitia in METROU, asa cum este propusa de catre administratia municipiului si sustinem solutiile care urmeaza:

1. Extinderea formulei cu sensuri unice si benzi dedicate transportului in comun-acceptate tot mai mult de clujeni.

2. Extinderea retelei de tramvai din nod – capat Manastur catre vest prin spatele VIVO! si a Unitatii Militare, pe strazile noi existente din Floresti sud (sensuri unice) pana in zona nod autostrada cu DN 1.

3. Extinderea retelei tramvai din nod – Baritiu -P-ta Mihai Viteazul spre Piata. Cipariu, str. Titulescu, str. Unirii, cu bifurcatie catre Marasti si viitorul cartier Soporului.

Varianta la extinderea transportului cu tramvai ar fi autobuzele electrice (deja experimentate in forta in Cluj), a caror fiabilitate poate creste exponential in urmatorii cativa ani.

4. Extinderea drumurilor “in lungul Caii Ferate”- nu neaparat ad literam- drumuri ce se poate transforma (nu usor) in a doua axa de circulatie est-vest a Clujului, axa legata la ocolitoarea sud-est la est si la autostrada in vest. Acesta artera ar facilita atat legatura spre Zalau,descongestinand comuna Baciu, cat si ar crea o noua legatura catre preconizatul cartier Soporului.

5. Importanta ar fi si construirea a 2-3 benzi de circulatie intre nodul “N” la intrarea in Cluj-Napoca, pana la accesul spre viitorul Spital de urgenta si legatura acestuia cu str. Sud de VIVO! si UM.

Construirea acestor benzi s-ar putea face suspendate soselei actuale,atat pe zona limitrofa captarii de apa Floresti (cu toate masurile asiguratorii) cat si pe seama unor suprafete adiacente centrelor comerciale cu schimb de facilitare a accesului dinspre oras catre acestea.

S-ar putea construi una – doua giratii, una prin regandirea solutiei din zona pasajului denivelat catre VIVO!. Acest efort ar pune in valoare nodul “N” ce are acum 4 benzi spre oras, 4 benzi catre Grigorescu si 4 benzi pe str. Bucium.

O a doua giratie (sau un alt sistem de nod) ar aparea in zona de contact cu liniile de inalta tensiune (teren altfel neconstruibil) din nord vestul zonei analizate cu directie catre intersectia cu autostrada.

Axele de transport astfel dezvoltate pot fi unite prin bretele de legatura facile pe directia sud-nord,usurand accesul in cartierele orasului si in zonele adiacente aflate in dezvoltare. Toate acestea ar trebui sa aiba la baza studii de oportunitate.

Ramanem pregatiti sa sustinem toate aceste propuneri si in dezbaterea publica din data de 15.10.2021, dar in situatia actuala uzam de calea transmiterii documentului de pozitie catre toti decidentii.

Vi le inaintam pe aceasta cale pentru a vedea opiniile Dvs., comentariile pe aceasta tema si ideile alternative sau de imbunatatire”, se arată în documentul redactat de către reprezentanții Consiliului Civic Local și transmis premierului Florin Cîțu și ministrului interimar al Transporturilor, Dan Vâlceanu.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate