Connect with us

ACTUALITATE

Cât ne îngrășăm de Crăciun și Revelion. Atenție la alcool. Sfaturile unui nutriționist

Publicat


Nutriţionistul-dietetician Adina Rusu spune că, de la un an la altul, greutatea noastră poate creşte, în medie, cu 0,4 – 1 kg, în perioada sărbătorilor de iarnă, întrucât aceste zile reprezintă un bun prilej pentru a petrece timp de calitate alături de cei dragi, pentru a ne odihni după un an de muncă şi, nu în ultimul rând, pentru a ne răsfăţa papilele gustative cu meniurile festive care ne încălzesc sufletul, arată Agerpres.

„Conform studiilor, în foarte multe cazuri, greutatea nu revine la normal în perioada imediat următoare sărbătorilor. Şi, deşi această creştere în greutate poate părea nesemnificativă, în 10 ani, putem avea pe cântar un plus de 10 kilograme, un exces care poate avea consecinţe importante asupra sănătăţii noastre.

Cât ne îngrășăm de Crăciun și Revelion. Sfaturile unui nutriționist

În plus, există şi situaţii extreme în care creşterea în greutate în perioada sărbătorilor poate ajunge la 2 – 5 kg”, a explicat Adina Rusu, preşedinta Colegiului Teritorial al Dieteticienilor din judeţul Iaşi.

Aceasta a menţionat că sunt mai multe motive care pot conduce la o creştere în greutate în perioada Crăciunului şi a Revelionului.

„Sezonul sărbătorilor coincide cu vacanţa sau concediul pentru mulţi oameni, oferind astfel prilejul prelungirii perioadei de supraalimentare şi a comportamentului sedentar. Numai în ziua de Crăciun o persoană poate consuma peste 6.000 de calorii, de trei ori mai mult comparativ cu aportul energetic zilnic recomandat.

Mâncare și băutură

Astfel, în mod tradiţional, în această perioadă oamenii se bucură de un stil de viaţă mai relaxat şi participă la mai multe evenimente sociale în care poate apărea şi un aport energetic crescut ca urmare a alimentelor şi a băuturilor consumate.

Vezi și MESAJE de CRĂCIUN: Urări de Sărbători pentru cei dragi. SUTE de mesaje frumoase și felicitări haioase

Şi ştim cu toţii că la întâlnirile cu familia şi cu prietenii ne bucurăm şi de disponibilitatea unei varietăţi mai mari de alimente, dintre care multe sunt foarte încărcate caloric, poate apărea un aport crescut de alcool, putem consuma porţii mai mari de mâncare, ignorând complet mecanismele de reglare pentru foame şi saţietate pe care le are organismul nostru. Astfel, pe fondul relaxării şi al atmosferei plăcute, de sărbători, avem tendinţa de a mânca mai mult”, afirmă Adina Rusu.

Măsuri de precauție

Potrivit nutriţionistului, sunt suficiente câteva măsuri de precauţie pentru a ne bucura de masa de Crăciun fără sacrificii majore.

„Respectarea programului meselor principale ale zilei ne poate ajuta şi de sărbători, pentru a evita consumul unei cantităţi mari de alimente. Este indicat ca, odată cu apariţia senzaţiei de saţietate, să ne oprim din mâncat şi, mai ales dacă masa a fost foarte abundentă, să evităm să încheiem cu dulciuri sau cu fructe.

În al doilea rând, este important să mâncăm încet, să savurăm în tihnă alimentele. Mestecând bine alimentele, ajutăm digestia şi instalarea mai rapidă a saţietăţii, în timp ce mâncatul în viteză cauzează frecvent fenomene digestive precum balonarea şi aerofagia”, a explicat Adina Rusu.

Pe de altă parte, adaugă aceasta, în special în perioada sărbătorilor de iarnă, există riscul să consumăm alimente foarte sărate.

„Excesul de sare, în special când s-au consumat cantităţi mari de alimente, îngreunează procesul digestiv, iar nevoia puternică de a consuma multă apă creşte senzaţia de plenitudine gastrică. Mai mult, în general, prea multă sare în alimentaţie poate cauza şi o creştere a tensiunii arteriale”, spune ea.

Atenție la alcool

De asemenea, specialiştii atrag atenţia că în perioada sărbătorilor este important să fim atenţi la consumul de alcool.

„Indiferent de tipul băuturilor alese, excesul trebuie evitat”, subliniază Adina Rusu.

Aceasta a menţionat că este foarte important să nu consumăm sosuri şi maioneză în exces şi să nu asociem la aceeaşi masă alimente foarte grase.

„Mâncarea grasă, maioneza, prăjelile, oricât de gustoase ne-ar părea, îngreunează stomacul, făcând alimentele greu digerabile”, a arătat nutriţionistul.

Deşi cozonacul, cornuleţele şi alte tipuri tradiţionale de desert sunt de nelipsit, şi aceste preparate pot pune o presiune suplimentară pe aparatul digestiv, fiind bogate, pe lângă zahăr, şi în foarte multe grăsimi.

„Este indicat să le consumăm în cantităţi mici, fiind de preferat să le includem în meniu la distanţă de mesele copioase”, a subliniat Adina Rusu.

Plimbare în aer liber

Nu în ultimul rând, mai spune specialistul, nu trebuie să uităm că, pentru a favoriza digestia, trebuie să înlocuim somnul de după-amiază cu o plimbare în aer liber.

„Profitaţi de vacanţa de Crăciun şi pentru a face mişcare, alegeţi să fiţi cumpătaţi la masă, să consumaţi în moderaţie din bunătăţile oferite, astfel încât să vă puteţi bucura în tihnă de zilele de sărbătoare”, a conchis Adina Rusu, nutriţionist-dietetician.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Pro Infrastructură: Licitația tronsonului 2 al centurii metropolitane, ANULATĂ de Primăria Cluj-Napoca

Publicat

De

Asociația Pro Infrastructură a anunțat că licitația pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului a fost anulată din nou.

Asociația Pro Infrastructura a arătat, pe rețelele de socializare, că Primăria Cluj-Napoca ar fi descalificat oferta depusă de asocierea condusă de CON A pentru lucrările la tronsonul 2 al centurii metropolitane.

Pro Infrastructură: Licitația tronsonului 2 al centurii metropolitane, ANULATĂ de Primăria Cluj-Napoca

„BREAKING: Anulare-nainte de Săptămâna Mare pe Centura Metropolitană Cluj-Napoca.

Pe 9 aprilie ceream un deznodământ. Acesta a venit astăzi: anularea licitației după 5 luni în care primăria a clocit singura ofertă depusă de către sibienii de la CON-A și bistrițenii de la Dimex în noiembrie 2023.

Este neverosimil felul în care administrația clujeană în frunte cu primarul Emil Boc se chinuie, realmente, să «implementeze» acest proiect: studiu de fezabilitate gestionat din 2017 care trebuia să fie gata în 12 luni dar a durat 4 ani, la prima licitație pornită în februarie 2023 n-a participat nimeni și a fost anulată în mai, iar la a doua au avut nevoie de 5 luni ca să descalifice unica ofertă, deși puteau face asta în 3-4 săptămâni.

Poate a treia oară-i cu noroc”, se arată în postarea Asociației Pro Infrastructură.

Dimex 2000 ar fi primit notificare de anulare a licitației

Potrivit informațiilor Cluj24, firma Dimex 2000, una din asocierea care a depus oferta, ar fi primit o înștiințare de anulare a licitației din partea Primăriei Cluj-Napoca.

Pe platforma SEAP, a licitațiilor publice, licitația de proiectare și execuție a tronsonului 2 al centurii figurează ca fiind „în desfășurare”, dar sprecialiștii Asociației Pro Infrastructura au explicat că schimbarea statusului în „anulată” durează.

Pe de altă altă, Mircea Bulboacă, președintele companiei CON-A din Sibiu, liderul asocierii care a depus oferta, a declarat pentru Cluj24 că nu a primit nicio înștiințare privind anularea licitației și s-a arătat mirat de un asemenea demers al Primăriei clujene.

„Eu nu am fost informat și nu văd de ce s-ar anula”, a spus Bulboacă.

De asemenea, Cluj24 a contactat conducerea Primăriei Cluj-Napoca pentru un punct de vedere, dar nu am primit niciun răspuns.

Costuri mai mari pentru cele două tronsoane de centură

Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat recent actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru centura metropolitană. Astfel, valoarea totală a investiției a crescut la peste 8,65 de miliarde de lei cu TVA.

Tronsonul I a ajuns la peste 6,1 miliarde de lei cu TVA, iar tronsonul II, la peste 2,5 miliarde de lei cu TVA.

„E o chestiune tehnică. Se actualizează valoarea de realizare a centurii metropolitane, tronsonul 2, prin actualizarea indicatorilor tehnico-economici cu nivelul inflației, astfel încât să poata fi finalizată procedura de licitație”, a declarat primarul Emil Boc la Napoca Live.

Amintim că licitația pentru tronsoanele 2 și 3 a fost anulată în mai 2023, deoarece niciun constructor nu s-a înscris la start. Ulterior, licitația a fost relansată sub forma unui singur tronson. În cadrul licitației, a fost depusă o singură ofertă, cea a Asocierii CON-A Operations, Dimex 2000, Hydrostroy AD, Concelex si Automagistral-Pivden.

Contractul pentru primul tronson al centurii metropolitane a fost semnat în luna august 2023 cu Asocierea S.C. Viarom Construct S.R.L. – S.C. Electrogrup S.A.

Durată de execuție este de 20 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 14 luni pentru execuție.

La începutul lunii aprilie, Primăria Cluj-Napoca a făcut cerere către CNAIR pentru a putea face plata pentru exproprieri, astfel încât să poată începe lucrările la centură.

Citește mai departe

EVENIMENT

Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj închiriază spații pentru fumători. Când e licitația

Publicat

aeroport cluj facebook

Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj anunță o licitație publică în 16 mai ora 9 pentru închirierea unor spații cu destinația spațiu fumători.

Potrivit anunțului de licitație, un spațiu este situat în incinta aeroportului clujean la Terminalul pasageri Plecări Schengen, parter, zona de Nord, având o suprafață totală de 51,33 mp, iar celălalt la Terminalul pasageri Plecări Non-Schengen, etaj, zona de Nord-Est, având o suprafață totală de 63,60 mp.

Data-limită de depunere a ofertelor este 16 mai ora 8,50, ședința publică de deschidere a ofertelor fiind programată în aceeași zi la ora 9.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Alunecarea de teren de pe str. Uliului, văzută din DRONĂ. Strada e închisă. Viceprimarul Tarcea, la fața locului

Publicat

drona

Craterul apărut pe strada Uliului din Cluj-Napoca în urma surpării de teren de vineri seara a fost surprins de un clujean din dronă, iar imaginile arată dimensiunea sa și faptul că strada este complet blocată pentru accesul mașinilor. Viceprimarul Dan Tarcea a fost la fața locului.

Porțiunea afectată, o lungime de aproximativ 20 m, este îngrădită cu benzi de avertizare și de interzicere a accesului.


Clujenii care locuiesc mai sus pe stradă nu pot folosi mașinile pentru a coborî în oraș, iar accesul se face doar pe jos.

Locuitorii reclamă lipsa de reacție a autorităților și declară că se tem de venirea unei ploi abundente, care ar putea surpa și mai tare drumul.

„Asta e șocant, lipsa de reacție… Genul acesta de calamități se pot întâmpla, dar este o totală lipsă de reacție. Vine Poliția Locală, care nu poate să facă nimic. Avem noroc că nu plouă astăzi, dar ce o să se întâmple dacă mâine sau în următoarele zile o să plouă? Nu vine niciun profesionist din Primărie să ia vreo decizie”, a declarat un locuitor al străzii.

Vom reveni cu detalii despre intervenția autorităților și vom prezenta și soluții tehnice propuse de acestea pentru stabilizarea alunecării.

Viceprimarul Tarcea la fața locului

UPDATE. Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, și directorul Poliției Locale, Marcel Bonțidean, au fost sâmbătă dimineață la locul surpării de pe strada Uliului și au vorbit cu un locuitor al străzii.

Tarcea nu a făcut declarații și a spus doar că autoritățile locale sunt preocupate să găsească soluții pentru rezolvarea situației.

Locuitorii care locuiesc mai sus pe stradă au o cale de acces prin Hoia, un drum neasfaltat, de pământ și piatră.

„Doamne ferește să avem nevoie de ambulanță sau de pompieri”, a spus un locuitor de pe Uliului.

 

Sursa video & foto: Sergiu Răzvan

drona

Citește mai departe

ECONOMIE

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Publicat

De

Lucrător casnic, o nouă meserie

Noutate pe piața muncii din România. Persoanele fizice pot plăti, legal, un angajat în gospodărie. Munca presupune activități casnice.

Cei care prestează astfel de servicii vor primi tichete pe baza cărora vor fi remunerați și vor beneficia de drepturile pe care le au și alți salariați, respectiv plata contribuțiilor sociale. Statul va lua 3 lei din 15.

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice, care introduce un concept nou pe piața muncii, este funcțională și poate fi accesată AICI, a anunțat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Conceptul presupune achiziționarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfășoară activități ocazionale în gospodărie.

Tichetele sunt purtătoare de beneficii de asigurări sociale și de sănătate.

Astfel, lucrătorii beneficiază de servicii medicale decontate, contribuțiile lor fiind valorificate și la pensie.

„Marketplace” pentru cerere și ofertă

Conform reprezentanților Ministerului Muncii, o altă funcționalitate a platformei este că facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic.

Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.

Care este valoarea unui tichet și cum beneficiezi de asigurări sociale

Platforma accesibilă AICI, poate fi utilizată de lucrători, de beneficiari casnici, dar și de către angajatori și reprezintă o formă de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de stat.

Avantajul pe care îl aduce înrolarea în platformă și furnizarea serviciilor în baza tichetelor valorice este faptul că lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice.

Acest lucru înseamnă, practic,1.275 de lei pe lună.

Valoarea unui tichet este de 15 lei, din care 3 lei reprezintă contribuțiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie și sănătate, fără să fie nevoie de un contract de muncă între părți.

Convenție în loc de contract

Convenția care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă, va stabili:

  • activitățile şi numărul de ore sau volumul de muncă;
  • faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
  • volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.

Cine poate presta munci casnice

Se poate înscrie ca prestator casnic orice persoană care a împlinit 16 ani și care dorește să aibă sau să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat.

Conform Ministerului Muncii, angajatorii care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici.

Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet.

La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, angajatorii și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete.

Care sunt activitățile casnice pentru care se emit tichete

Printre activitățile casnice care pot fi remunerate cu tichete se numără:

  • aranjarea și servirea mesei;
  • curățarea / întreținerea piscinei;
  • curățenia/igienizarea locuinței;
  • călcatul rufelor;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
  • plimbarea animalelor de companie;
  • prepararea hranei;
  • plantarea pomilor/arbuștilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
  • recoltarea fructelor și legumelor;
  • spălarea covoarelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • spălarea rufelor;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • strângerea resturilor vegetale din natură.

Tranzacțiile se vor efectua digital

Punerea în funcțiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici permite efectuarea digitală a tuturor tranzacțiilor legate de tichete.

Asta înseamnă achiziționare și înregistrarea orelor de lucru, înregistrarea detaliilor privind activitatea lucrătorilor casnici, cum ar fi număr de ore și tip de activitate casnică desfășurată, precum și interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe instituții.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax