Connect with us

ANUNȚURI PUBLICE

Casa de Pensii Cluj scoate la concurs 37 de posturi în județ. Vor lucra la recalcularea pensiilor

Publicat


pensii

Casa Județeană de Pensii Cluj anunță scoaterea la concurs a 37 de posturi de execuție, contractuale, pe perioadă determinată.

Astfel, se caută consilier (studii superioare), debutant -22 posturi la sediul central – Cluj-Napoca – 4 posturi la Casa Locală de Pensii Dej – 4 posturi la Casa Locală de Pensii Turda – referent (studii medii), debutant -5 posturi la sediul central- Cluj Napoca -1 post la Casa Locală de Pensii Dej -1 post la Casa Locală de Pensii Turda în conformitate cu prevederile O.G. nr. 90/23.08.2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice, în scopul implementării măsurilor legislative care vizează acțiunea de evaluare în vederea recalculării dosarelor de pensii din sistemul public de pensii.

Obiectivul general reprezintă evaluarea în vederea recalculării pensiilor din sistemul public de pensii.

Contractul de muncă va fi încheiat pe perioadă determinată, până la data de 31.12.2022. Candidații vor fi selectați conform Procedurii operaționale pentru ocuparea posturilor suplimentare din Casele Teritoriale de Pensii.

Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână. Concursul pentru ocuparea posturilor de execuție contractuale va consta în următoarele etape succesive: Depunerea dosarelor, Selecția dosarelor de înscriere,  Proba scrisă, Proba de interviu

Condiții generale

Candidatul: a) are cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România; b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit; c) are vârsta minimă reglementată de prevederile legale; d) are capacitate deplină de exerciţiu; e) are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate; f) îndeplineşte condiţiile de studii şi, după caz, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului scos la concurs; g) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea; h) este de acord sa-i fie prelucrate datele cu caracter personal, în scopul pentru care au fost colectate.

Citește și Noua FORMULĂ de CALCUL a PENSIILOR majorate de la 1 ianuarie 2022

Condiţii specifice: – Consilier (S) debutant – studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență în domeniul: științe economice, științe inginerești, științe juridice, științe administrative; precum și în domeniul de licență: matematică, fizică sau informatică. – vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei contractuale: nu este necesară vechime în specialitatea studiilor.

Condiţii specifice: – Referent (M) debutant – studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat; – vechime în muncă: nu este necesară vechime.

În cadrul interviului realizat vor putea face obiectul evaluării și următoarele competențe: – capacitate de lucru în echipă; – orientare spre rezultate şi atingerea obiectivelor în termenele prevăzute; – capacitate de analiză şi sinteză; – capacitate organizatorică şi administrativă; – capacitatea de utilizare a documentelor; – cunoștințe operare calculator (probă practică).

În cadrul probei de interviu se vor verifica obligatoriu cunoștințele de operare PC.

Dosarul de concurs

Dosarul de înscriere la concurs va conţine următoarele documente: a) Cerere de înscriere, conform modelului din Anexa 2 la anunţul de concurs; b) Copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz (semnată de candidat); c) Copiile documentelor care atestă nivelul studiilor şi ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări, precum și copiile documentelor care atestă îndeplinirea condiţiilor specifice ale postului; d) Carnetul de muncă sau, după caz, adeverințele care atestă vechimea în muncă, în meserie și/sau în specialitatea studiilor, în copie ( dacă este cazul ); e) Cazierul judiciar sau o declaraţie pe propria răspundere că nu are antecedente penale care să-l facă incompatibil cu funcția pentru care candidează (candidatul declarat admis la selecţia dosarelor, care a depus la înscriere o declaraţie pe propria răspundere că nu are antecedente penale, are obligaţia de a completa dosarul de concurs cu originalul cazierului judiciar, cel mai târziu până la data primei probe a concursului); f) Adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult şase luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate; g) CV format Europass datat şi semnat pe fiecare pagina (CV-ul trebuie să conţină obligatoriu date de contact valide -adresa de e-mail şi număr de telefon); h) Declarație prin care-și exprimă acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal (anexa nr.3). Documentele doveditoare ale studiilor şi experienţei/expertizei declarate în CV (copii ale diplomelor de studii, adeverinţe de lucru, alte documente doveditoare) se prezintă însoţite de documentele originale şi se depun certificate pentru conformitate cu originalul sau în copii legalizate.

Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii.

Bibliografia pentru concurs

Bibliografia pentru ocuparea posturilor suplimentare, aprobate prin OUG nr.90 din 23 august 2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice:

  1. Hotărârea Guvernului nr.118/2012 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii Publice, cu modificările și completările ulterioare;
  2. Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare;
  3. Hotărârea Guvernului nr.257 din 20 martie 2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
  4. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
  5. Ordonanța Guvernului nr.137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată (r2);
  6. Legea nr.53/2003 privind Codul Muncii republicat, cu modificările și completările ulterioare;
  7. Legea nr.202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 8. Legea nr.544/2001, actualizată, privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Regulamentul (UE) 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).

Tematică: 1. Hotărârea Guvernului nr.118/2012 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii Publice, cu modificările și completările ulterioare: – Capitolul I – Dispoziții generale; – Capitolul II – Atribuțiile CNPP; – Capitolul III – Structura organizatorică și organele de conducere – art. 9-10; 2. Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare: – Capitolul I – Dispoziții generale, integral; – Capitolul II – Bugetul asigurărilor sociale de stat: art. 29, art. 30 și art. 49. – Capitolul IV- Pensii, integral; – Capitolul IX – Dispoziții tranzitorii , integral. 3. Hotărârea Guvernului nr.257 din 20 martie 2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; – Capitolul VI – Dispoziții tranzitorii: art. 121-126, art. 127 alin. (1-4), art. 128, art. 129, art. 131- 136. 4. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare – TITLUL III – Personalul contractual din autorităţile şi instituţiile publice; 5. Ordonanța Guvernului nr.137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată (r2);- integral 6. Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii republicat; – integral 7. Legea nr. 202 /2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată, cu modificările și completările ulterioare. – Capitolul I – Dispoziții generale; – Capitolul II – Egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați în domeniul muncii; – Capitolul III – Egalitatea de șanse și de tratament în ceea ce priveste accesul la educație, sănătate, la cultură și la informare; – Capitolul IV – Egalitatea de șanse între femei și bărbați în ceea ce privește participarea la luarea deciziilor. 8. Legea nr.544/2001, actualizată, privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare; – integral 9. Regulamentul (UE) 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE ( Regulamentul general privind protecția datelor): – Capitolul II – Principii art. 5-6 – Capitolul IV – art. 32 1.

MODALITATEA DE DEPUNERE A CANDIDATURII: Candidaţii vor depune documentele la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj), cu sediul în Cluj Napoca , str.G. Cosbuc nr.2, până la data de 30.08.2021, ora 17.

La depunerea dosarului de concurs se va aloca un număr de înregistrare fiecărui candidat, număr ce va fi folosit la indentificarea acestuia la afișarea rezultatelor la probele de concurs.

Dosarele transmise după data limită indicată în anunţul de selecţie, precum şi cele incomplete vor fi respinse.

2.PROBELE SELECŢIEI: Selecţia constă în parcurgerea a trei etape, astfel: Etapa1 -verificarea eligibilităţii administrative a dosarelor – probă eliminatorie: Lista dosarelor candidaţilor declaraţi admişi/respinşi în această etapă este publicată la sediul institutiei organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj) si pe pagina web a acesteia www.pensiicluj.ro de la secțiunea Informații de interes public/ Concursuri.

Eventualele contestaţii vor fi depuse la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj ) în termen de 24 ore de la data publicării rezultatelor acestei etape, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Comunicarea rezultatelor la contestaţiile depuse se face prin afişare la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj) si pe pagina web a acestuia www.pensiicluj.ro de la secțiunea Informații de interes public/ Concursuri, în termen de 24 de ore.

Candidaţii declaraţi admişi la selecția dosarelor vor participa la următoarea etapă – etapa 2: CASA JUDETEANA DE PENSII CLUJ 6 Etapa 2 – (proba scrisă) – probă eliminatorie: În cadrul anunțului privind rezultatul selecției dosarelor de concurs se va menționa și locația privind desfășurarea probei scrise din data de 06.09.2021 ora 10.00.

Această probă este de asemenea eliminatorie, la proba scrisă urmând a participa persoanele care au obtinut calificativul ”admis” la selecția dosarelor. Proba scrisă constă în rezolvarea unor teste-grilă. Sunt declaraţi admişi la proba scrisă candidaţii care au obţinut minimum 50 de puncte, în cazul concursurilor organizate pentru ocuparea funcţiilor contractuale de execuţie.

Eventualele contestaţii vor fi depuse la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj) în termen de 24 ore de la data publicării rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Etapa 3 – Interviul În cadrul anunțului privind rezultatul probei scrise se va menționa locația , data și ora privind desfășurarea probei de interviu. – Etapa a treia constă într-un interviu, ce presupune verificarea cunoștințelor, competențelor și abilităților necesare îndeplinirii atribuțiilor postului. – Interviul se susţine într-un termen de maximum 4 zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor probei scrise.

– În urma susținerii interviului, fiecare candidat va fi notat cu note de la 1 la 100 de către fiecare dintre membrii comisiei de concurs. Sunt declaraţi admişi la proba interviu candidaţii care au obţinut minimum 50 de puncte, în cazul concursurilor organizate pentru ocuparea funcţiilor contractuale de execuţie.

Comunicarea rezultatelor privind ”interviul” se face prin afişare la sediul institutiei organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj ) și pe pagina web a instituției www.pensiicluj.ro de la secțiunea Informații de interes public/ Concursuri, în ziua desfășurării probei.

Eventualele contestaţii vor fi depuse la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj ) în termen de 24 ore de la data publicării rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept.

Rezultatul final al concursului și publicarea acestuia Comisia va stabili clasamentul candidaţilor în ordinea descrescătoare a notelor acordate. La medii egale obținute în urma interviului, comisia va proceda la invitarea acestora la un nou interviu. Eventualele contestaţii vor fi depuse la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj ) în termen de 24 de ore de la data publicării rezultatelor finale, sub sancţiunea decăderii din acest drept.

Rezultatele finale în urma soluţionării contestaţiilor se afişează la sediul instituției organizatoare (Casa Județeană de Pensii Cluj) și pe pagina web a instituției www.pensiicluj.ro de la secțiunea Informații de interes public/ Concursuri, în termen de 3 zile lucrătoare de la ultima probă de concurs, prin specificarea punctajului final al fiecărui candidat şi a menţiunii „admis” sau “respins”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Pregătirea casei pentru Crăciun în satele clujene tradiționale. Rolul ritualic pe care îl avea mătura

Publicat

De

Pregătirea casei de Crăciun

Nu era gospodărie în lumea satului care să nu se pregătească din timp pentru venirea Crăciunului și a tuturor sărbătorilor de iarnă.

Toate erau puse în rânduială, atât în ogradă, cât și în casă. Curățenia și împodobirea casei cădea în seama femeilor, în special a fetelor mari, cele de măritat, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.

Pregătirea casei pentru Crăciun în satele clujene tradiționale. Rolul ritualic pe care îl avea mătura

Curățenia ceremonială era una deosebită, iar împodobirea odăilor era una specială, fapt relevat și în unele colinde de gazdă, arată specialiștii clujeni:

„Sculați, sculați, boieri mari
Că vă vin colindători
Pe la miez de cântători
Sculați, sculați, nu durmiți
Sculați și vă-mpodobiți
Și sculați și slugile
Să măture curțile
Cu mătură de mătasă
Să iasă răul din casă.”

Mătura „scotea” răul din gospodărie

Rolul ritualic al măturii este vizibil în colindă, atât în sens propriu, cât și în cel figurat, resepcitv acela de a scoate răul din gospodărie, arată reprezentanții CJCPCT Cluj.

Hărnicia, lăudată în colindele vechi

În alte colinde este lăudată hărnicia fetei gazdei:

„Asta-i fata cea frumoasă
Mândru și-o gătat prin casă…”

Fata era lăudată pentru că urma să fie pețită, în câșlegile de iarnă, se arată în volumul „Dorul fără obiect”, al etnologului Aurel Bodiu.

Foto: Pat gătat de sărbătoare în Orman, județul Cluj, în casa părintească a interpretului clujean Aurel Ciceoan/CJCPCT Cluj

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Ligia Deca: România a primit aviz favorabil pe Educație, în procesul de aderare la OCDE

Publicat

De

Ligia Deca

România a incheiat procesul de evaluare a politicilor educaționale și a primit avizul favorabil, care confirmă alinierea la standardele promovate de OCDE în domeniul educației, a anunțat Ligia Deca, ministrul Educației.

“Sunt convinsă că împreună cu partenerii din OCDE vom reuși să schimbăm fața educației din România”, a declarat ministrul Educației.

Ligia Deca: România a primit aviz favorabil pe Educație, în procesul de aderare la OCDE

Ministrul Educației susține că primirea acestui aviz confirmă apartenența la o comunitate de țări care prioritizează educația ca bază a dezvoltării sociale și economice.

Acest lucru asigură cadrul pentru schimbul de experiență și participarea la studii internaționale (PISA, TALIS sau PIAAC ), ce fundamentează politici educaționale.

De asemenea, consolidează colaborarea directă cu experții din țările membre OCDE, ceea ce va permite școlii românești racordarea la cele mai bune e practici internaționale, a mai transmis Ligia Deca.

Țara noastră a fost evaluată în reuniunea Comitetului OCDE  pentru Politici educaționale, din 19 noiembrie 2024.

România a fost reprezentată de o delegație condusă de Ligia Deca și din care au făcut parte secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, și secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Externe, coordonator național pentru procesul de aderare, Luca Niculescu.

Citește mai departe

CULTURA

Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei

Publicat

De

Ignat, tăierea porcului

Străvechiul ritual de sacrificare a porcilor, numit Ignatul, este un obicei întâlnit și astăzi, cel puțin în zona rurală.

La sate, în aceste zile se făceau ultimele pregătiri în vederea întâmpinării Crăciunului. Curțile erau curățate, casele văruite, iar fiecare membru al familiei avea pregătite haine noi, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.

Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei

La origine, acest obicei, care avea loc strict în zorii zilei de 20 decembrie, avea o funcție pur ritualică, ceremonială, căreia, în timp, i s-a pierdut semnificația, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”.

În vechime, sacrificarea porcilor era urmată de pârjolirea lor pe un rug imens, aprins din paie de grâu și de secară. Sângele porcului sacrificat nu era aruncat. Și acum, ca în vechime, se prepară un produs numit „sângerete” sau cartaboș, care se servește, în ziua de Crăciun, alături de alte bucate, se arată în volumul publicat de CJCPCT Cluj .

Tatăl era cel care tăia porcul

Tăierea porcului la Ignat era o sărbătoare a familiei, tatăl era cel care sacrifica porcul, iar ceilalți membri ai familiei străjuiau focul. Se îndătina ca, după tăierea porcului, să se facă o masă de pomană, ca ofrandă adusă celor plecați.

Deoarece această zi cade întotdeauna în post, „gustarea de dulce” era îngăduită doar după noaptea Crăciunului și doar rar, în satul tradițional, oamenii mâncau de dulce la Ignat, arată specialiștii clujeni.

Slănina și cârnații erau puși la fum

„Nu mâncam atâta carne ca amu’”, își amintește Ana Popa din Podeni, județul Cluj.

„După ce tăiem porcu’, slănina și cârnații îi punem la fum. Slănina o lăsam în covată, cu sare, cam o săptămână, și apoi o afumam. Era țânută în pod cam o lună. Din când în când să deschidea ușâța hornului ca să iasă fumu’ în pod, că era mai bună așa, decât la afumătoare. Apoi spălam slănina și o agățam în cămară”, își mai amintește Ana Popa.

Foto: CJCPCT Cluj

 

Citește mai departe

Aberații de România

VIDEO. FOTO. Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină

Publicat

Georgiana Lobonț

Și în acest an, Georgiana Lobonț a transformat Clujul în “capitala colindelor” românești.

BTarena a găzduit, sâmbătă ,unul dintre cele mai așteptate evenimente ale sezonului – concertul „Știu românii să colinde”.

Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină

Georgiana Lobonț a oferit un spectacol în care tradițiile, emoția și energia sărbătorilor au prins viață într-o atmosferă unică, alături de artiști care mai de care mai iubiți, acompaniați de orchestra Lăutarii din Chișinău, condusă de maestrul Nicolae Botgros.

Printre invitații din acest an s-a numărat Cristian Pomohaci, Deți Iuga, Ancuța și Selena Anghel, Elena Gheorghe și mulți alții.

Sala a fost arhiplină, la concert fiind prezenți peste 11.000 de spectatori.

Andreea Ungur

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax