ADMINISTRAȚIE
Care sunt ACTELE necesare pentru obținerea sau preschimbarea BULETINULUI la Cluj

La cererea cititorilor Cluj24 vă prezentăm în continuare care sunt actele de care aveți nevoie la eliberarea unui act de identitate (buletin). Operațiunea se face la serviciul de evidența persoanelor din cadrul primăriei de care aparțineți la împlinirea vârstei de 14 ani sau la expirare ori modificarea datelor înscrise în acesta.
Când se eliberează un act de identitate:
– expirarea termenului de valabilitate,
– modificarea numelui și prenumelui titularului, a datei ori locului nașterii,
– în cazul schimbării domiciliului,
– în cazul schimbării denumirii sau rangului localității, sau străzilor, al renumerotării imobilelor, sau a rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor,
– în cazul atribuirii unui nou CNP,
– în cazul deteriorării actului de identitate, al pierderii, furtului, distrugerii,
– când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului,
– schimbării sexului,
– anulării actului de identitate,
– pentru preschimbarea actelor de identitate care nu se mai emit dar sunt valabile.
Actele necesare pentru eliberarea actului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani până la împlinirea vârstei de 18 ani
– cererea se poate depune doar la împlinirea vârstei de 14 ani
– cererea se listează pe o singură foaie A4, față-verso sau se obţine de la biroul de copiat acte, se completează de minor şi se va semna doar în faţa lucrătorului de la ghişeu de către minor şi de către părinte sau de reprezentantul său legal; aceasta se completează cu majuscule.
– chitanța reprezentând contravaloarea cărţii de identitate (7 LEI) se achită la CIC (Centrul de Informare pentru Cetăţeni – str. Moţilor nr. 7 – casierie – etajul 1) sau online, accesând acest link.
– certificatul de naștere al minorului – original şi copie;
– certificatul de căsătorie al părinților sau, după caz, sentința de divorț definitivă și irevocabilă, în cazul în care părinţii sunt divorţaţi – original şi copie;
– actul de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal,original, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu şi prezenţa obligatorie a acestuia la ghişeu;
ATENȚIE
Atunci când autoritatea părintească se exercită de ambii părinți, cu domicilii diferite, iar minorul locuiește în mod statornic cu unul dintre aceștia, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de către părintele la care minorul are domiciliul, nefiind necesară și semnătura celuilalt părinte.
Atunci când instanţa a hotărât ca locuinţa minorului să fie la unul dintre părinţi, iar minorul locuieşte statornic la celălalt părinte, se solicită declaraţia de consimţământ a părintelui la care instanţa a hotărât că are locuinţa, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscris domiciliul la adresa la care acesta locuieşte statornic.
Declaraţia poate fi dată la ghişeu, în faţa personalului S.P.C.E.P. , iar în situaţiile în care părintele nu se poate prezenta la ghişeu, declaraţia trebuie să fie autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public român ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
Pentru copiii proveniți dintr-o căsătorie desfăcută prin divorț, se au în vedere următoarele aspecte:
– Dacă în hotărârea judecătorească de divorț convenția privind acordul parental emis de notarul public nu este menționată adresa imobilului la care locuiește minorul, domiciliul minorului este la adresa părintelui căruia i-a fost încredințat spre creștere și educare, fără a fi necesar consimțământul celuilalt părinte
– Dacă în hotărârea judecătorească de divorț/convenția privind acordul parental se specifică adresa imobilului la care minorul are domiciliul, pentru schimbarea domiciliului minorului la noua adresă este necesar acordul prealabil din partea celuilalt părinte sau, după caz, hotărârea emisă de instanța de tutelă prin care se clarifică neînțelegerile între părinți. Dacă acest lucru nu este posibil, se va elibera cartea de identitate solicitată fără să se schimbe domiciliul minorului la noua adresă. În această situație, minorul rămâne înregistrat cu domiciliul stabilit prin sentința civilă de divorț, cu încredințare minori sau, după caz, a convenției părinților încheiată la notarul public.
Actele necesare pentru eliberarea actului de identitate în cazul schimbării domiciliului
– cererea se listează pe o singură foaie A4, față-verso sau se obţine de la biroul de copiat acte, se completează de solicitant şi se va semna doar în faţa lucrătorului de la ghişeu; aceasta se completează cu majuscule.
– chitanța reprezentând contravaloarea cărţii de identitate (7 lei) se achită la CIC (Centrul de Informare pentru Cetăţeni – str. Moţilor nr. 7 – casierie – etajul 1) sau online, accesând acest link.
– actul de identitate;
– certificatul de naștere – original şi copie;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor – original şi copie;
sentința de divorț definitivă și irevocabilă – în cazul persoanelor divorțate – original şi copie;
– certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, care își schimbă domiciliul împreună cu părintele – original;
– extras de carte funciară obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii sau actul de proprietate cu care se face dovada adresei de domiciliu – original şi copie și prezența unui proprietar la ghișeu.
ATENŢIE:
Dacă solicitantul nu este titularul spaţiului de locuit este necesară prezența găzduitorului (proprietarul spaţiului de locuit) care va prezenta actul de proprietate (original şi copie) şi actul de identitate.
În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente.
În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare. Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărţii de identitate.
Solicitanţii sub 18 ani vor prezenta documentele de la secțiunea ACTE NECESARE PENTRU ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI PÂNĂ LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI
Actele necesare pentru eliberarea actului de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, preschimbarea actelor de identitate, schimbării fizionomiei ori ca urmare a schimbării denumirii străzii sau a renumerotării imobilelor
– cererea se listează pe o singură foaie A4, față-verso sau se obţine de la biroul de copiat acte, se completează de solicitant şi se va semna doar în faţa lucrătorului de la ghişeu; aceasta se completează cu majuscule.
– chitanța reprezentând contravaloarea cărţii de identitate (7 lei) se achită la CIC (Centrul de Informare pentru Cetăţeni – str. Moţilor nr. 7 – casierie – etajul 1) sau online, accesând acest link.
– actul de identitate;
– certificatul de naștere – original şi copie;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor – original şi copie;
sentința de divorț definitivă și irevocabilă – în cazul persoanelor divorțate– original şi copie;
– extras de carte funciară obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii sau actul de proprietate cu care se face dovada adresei de domiciliu – original şi copie și prezența unui proprietar la ghișeu.
ATENŢIE:
Dacă solicitantul nu este titularul spaţiului de locuit este necesară prezența găzduitorului (proprietarul spaţiului de locuit) care va prezenta actul de proprietate (original şi copie) şi actul de identitate.
În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare. Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărţii de identitate.
Solicitanţii sub 18 ani vor prezenta documentele de la secțiunea ACTE NECESARE PENTRU ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI PÂNĂ LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI
În cazul modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, prenumelui părinţilor, a datei ori a locului de naştere, se prezintă şi hotarârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau, după caz, actul administrativ în baza căruia s-au modificat datele de stare civilă – original şi copie.
Actele necesare pentru eliberarea actului de identitate în cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorării
– cererea se listează pe o singură foaie A4, față-verso sau se obţine de la biroul de copiat acte, se completează de solicitant şi se va semna doar în faţa lucrătorului de la ghişeu; aceasta se completează cu majuscule.
– chitanța reprezentând contravaloarea cărţii de identitate (7 lei) se achită la CIC (Centrul de Informare pentru Cetăţeni – str. Moţilor nr. 7 – casierie – etajul 1) sau online, accesând acest link.
– actul de identitate – în cazul deteriorării;
– un document emis de instituţii sau autorităţi publice, cu fotografie de dată recentă, pentru certificarea identităţii, respectiv: paşaport sau permis de conducere- original şi copie;
– certificatul de naștere – original şi copie;
– certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor – original şi copie;
sentința de divorț definitivă și irevocabilă – în cazul persoanelor divorțate– original şi copie;
– extras de carte funciară obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii sau actul de proprietate cu care se face dovada adresei de domiciliu – original şi copie și prezența unui proprietar la ghișeu.
În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare. Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărţii de identitate.
Solicitanţii sub 18 ani vor prezenta documentele de la secțiunea ACTE NECESARE PENTRU ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 14 ANI PÂNĂ LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 18 ANI
Pentru informații legate de alte situații care necesită schimbarea actului de identitate, accesați AICI.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
VIDEO FOTO. 40 de kilometri de drum județean reabilitat complet, între Chinteni și Dealul Jurcii. Lucrări finalizate pe DJ 109A

Consiliul Județean Cluj a inaugurat miercuri, 16 aprilie, drumul județean DJ 109A Chinteni – Vultureni – Recea Cristur – Dealul Jurcii, modernizat și reabilitat pe o lungime totală de 38,36 kilometri.
Investiția, în valoare de aproximativ 89 de milioane de lei, a fost realizată cu fonduri europene și completată din bugetul propriu al județului. Inaugurarea a avut loc în cadrul unei ceremonii oficiale organizate pe teren, la care au participat reprezentanți ai administrației județene și locale.
Alin Tișe: „Un drum care închide lucrările în întreaga zonă”
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a subliniat importanța strategică a acestui proiect pentru conectivitatea zonei rurale la rețeaua de drumuri județene.
„Acest drum de 40 de kilometri închide, practic, toată zona. Știți că în urmă cu un an s-a inaugurat drumul de la Așchileu-Vultureni-Borșa-Răscruci, de asemenea bucata de drum de la Panticeu până la Recea Cristur a fost făcută deja de anul trecut și a mai rămas această bucată de drum, o investiție de 89 de milioane de lei bani europeni, completat cu bani din bugetul județului. S-a demonstrat că atunci când există colaborare cu primăriile, cu autoritățile locale, se văd și rezultatele. Practic, în această zonă, nu mai există drum județean care să nu fie asfaltat”, a declarat Alin Tișe.
Trotuare și accese, din bani de la CJ Cluj
Președintele CJ Cluj a mai anunțat că urmează lucrări suplimentare, precum amenajarea trotuarelor și a acceselor în curți, investiții care vor fi realizate din fonduri județene.
„Acest drum mai are nevoie de câteva chestiuni importante, respectiv trotuare și accese în curți, investiții prinse în bugetul județului, care se vor realiza în acest an. În primul rând, trebuie să recepționăm acest drum, care este făcut din bani europeni, după care să continuăm cu celelalte lucrări, știu că oamenii așteaptă asta”, a mai arătat Tișe.
Lucia Suciu: „O așteptare de 15 ani pentru locuitorii din Chinteni”
Primarul comunei Chinteni, Lucia Suciu, a evidențiat dificultățile prin care au trecut locuitorii în timpul lucrărilor, dar și beneficiile pe termen lung ale acestui proiect.
„Este un moment extrem de important pentru comunitatea din Chinteni și nu numai, ci și pentru celelalte comunități care sunt în această zonă. A fost o perioadă foarte grea pentru locuitorii comunei Chinteni. În prima etapă, în urmă cu trei ani de zile, au început lucrările care vizau introducerea conductei magistrale de apă pentru Zalău. Pe urmă, au început lucrările de reabilitare a acestui tronson de drum, lucrări pe care le așteptăm de aproximativ 15 ani”, a afirmat primărița.
Edilul a menționat și lipsa trotuarelor, un aspect resimțit acut de localnici.
„O mare nemulțumire pentru locuitori a fost aceea că nu avem și trotuarele amenajate. Pentru cei care nu desfășoară activități în administrația publică, este greu de înțeles de ce, dacă avem finanțare pentru un tronson de drum, nu avem finanțare și pentru accese și trotuare. Așa sunt liniile de finanțare din fonduri europene, însă împreună cu domnii consilieri județeni și cu conducerea consiliului județean, am găsit soluția ca din fondurile proprii ale consiliului județean să demarăm lucrările de amenajare a trotuarelor în localitatea Chinteni. Este foarte greu pentru localnici să se deplaseze și pentru tineri să ajungă la Școala Chinteni”, a mai arătat Lucia Suciu.
Alexandru Cordoș: „Trăim o normalitate”
Prezent la conferință, consilierul județean Alexandru Cordoș, secretar executiv al PSD Cluj, a felicitat administrația locală și județeană pentru colaborare și pentru realizarea proiectului.
„Vreau să o felicit pe doamna primar, să felicit această comunitate și consiliul județean. Trăim o normalitate, care a fost construită în ultimii ani și care continuă și astăzi. Infrastructura este foarte importantă. Administrația comunei Chinteni este una dintre cele cu care și noi ne mândrim foarte mult. Doamna primar, vă dorim succes mai departe. Cu siguranță vom face ca această zonă și tot județul să arate așa cum ne-am dorit cu mulți ani în urmă”, a declarat social-democratul.
Proiectul de reabilitare a vizat tronsonul cuprins între km 10+200 și km 48+566, drum care străbate mai multe localități din nordul județului Cluj. Alături de alte tronsoane finalizate anterior, această lucrare contribuie la completarea rețelei județene de drumuri asfaltate din zonă.
După recepția oficială a lucrărilor, Consiliul Județean Cluj va demara execuția trotuarelor și a acceselor la proprietăți, cu finalizare estimată pentru anul în curs.
EVENIMENT
Caz cutremurător la Dej. Bărbați cercetați după ce au făcut SEX cu o copilă de 13 ani. 4 sunt sub control judiciar

Parchetul de pe lângă Judecătoria Dej efectuează cercetări în două cauze penale care vizează suspiciuni privind infracțiuni contra libertății și integrității sexuale săvârșite asupra unei fete de doar 13 ani.
Șapre bărbați au fost arestați preventiv în acest caz, iar patru au fost puși sun control judiciar.
Mai mulți bărbați cercetați după ce au făcut SEX cu o copilă de 13
Potrivit procurorilor, în cursul acestui an, mai mulți bărbați ar fi întreținut relații sexuale cu copila.
În 10 aprilie și în 14 aprilie, judecătorul, judecătorul de drepturi şi libertăţi din cadrul Judecătoriei Dej a dispus arestarea preventivă a şapte persoane, iar faţă de patru persoane s-a dispus măsura controlului judiciar.
În prezent, în cauze se efectuează cercetări în vederea documentării întregii activități infracţionale.
CULTURA
Miercurea Mare în satul clujean tradițional. Se pregătea prescura pentru pască și se cocea pâinea pentru Sărbătoare

În Miercurea Mare, în satul tradițional clujean, femeile pregăteau prescura pentru pasca ce urma să fie sfințită de preot, la biserică, în Joia Mare.
În satele clujene nu era bine ca omenii să fie ”sfădiți” între ei, atată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Miercurea Mare în satul clujean tradițional
Paștile, din prescură și vin, se pregăteau, în general, în biserică, de întreaga comunitate sau de un grup de săteni, prin rotație. Există și zone în care pasca, după ce prescura și vinul se sfințeau în Joia Mare, la biserică, era pregătită în Sâmbăta Mare de cel mai vârstnic bărbat din casă, arată specialiștii clujeni.
Viorica Bolba, din satul Negreni, județul Cluj, a învățat să facă prescuri de la mama ei.
„Mama mé făcé prescuri la tăt satu’. Că fiecare, când făce o liturghie de prescuri, făcé că are o durere, un năcaz, ori o bucurie. Șî făcé în fiecare duminică, de cununa anului. Când eram mnică șî mama făcé prescuri, zâce’: «Hai, pune, Viorică, ptiscornicu’ aici, pă prescuri». Eu îl punem, ea îmi tăt spune’ șî așa am învățat. Aice, la noi, trebuie să nu fie sfădită cu nime și nici în zua aceie să nu să sfădească cu nime, ori să aibă gând rău cătră oarecine. Șî de aceie, aici, la Negreni, să zâce când meri la biserică: «Dumnezeu te ierte!», șî-ț’ răspunde cu «Dumnezeu te ierte!»”, povestește Viorica Bolba.
Tot acum, arată specialiștii de la CJCPCT se pregătea și pâinea pentru zilele de sărbătoare. Frământatul pâinii era foarte greu mai demult, și se pregătea un cuptor de pâine, deoarece familiile erau numeroase.
FOTO: Pregătirea cuptorului pentru pâine – Orman, jud. Cluj / Arhiva CJCPCT Cluj
EVENIMENT
Spectacol caritabil pentru artistul clujean Nelu Nicoară – Englezu. Are nevoie de bani pentru injecții

Cu un diagnostic – în sfârșit, stabilit, de medici de renume din Ungaria și Germania – după luni de deznădejde, cunoscutul și îndrăgitul artist clujean Nelu Nicoară – Englezu urmează un tratament corespunzător.
Dar a apărut o singură problemă, și anume că Casa de Asigurări de Sănătate nu-i decontează cheltuielile pentru injecțiile respective, iar costul acestora depășește posibilitățile lui financiare, din prezent.
”Așa că rolul nostru, al prietenilor și admiratorilor săi, este să intervenim și să inițiem o colectă, pentru a-i reda artistului capacitatea și vivacitatea de odinioară.
De aceea, ne-am gândit să organizăm, pe data de 25 aprilie, ora 17.00, la localul Sandany din Cluj-Napoca, str. General Traian Moșoiu nr. 18, grație bunăvoinței entuziaste a patronului acestuia, Alexandru Crețu, un spectacol artistic, în vederea adunării de fonduri, la care vor participa următorii îndrăgiți soliști: Alin Oprea, Soprana Gabriela Băncilă, Claudiu Racz (Rabă), Miki Paisz”, arată inițiatorii evenimentului.
Unde se pot face donații
Pentru cei care nu reușesc să ajungă, aici sunt datele bancare pentru donații:
Cont Revolut: RO40REVO0000185890759360
BTPay: 0748 68 38 44
IBAN: RO77BTRL01301201N48717XX
Banca Transilvania
Beneficiar: Ioan Nicoară