Connect with us

EVENIMENT

Calea ferată Cluj-Episcopia Bihor va fi ELECTRIFICATĂ. CFR SA a semnat contractul în valoare de 9,36 miliarde RON

Publicat


Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au semnat contractul de finanțare pentru ELECTRIFICAREA și REABILITAREA liniei de cale ferată CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR (166,7 km), în valoare de 9,36 MILIARDE RON, din cadrul Planului Naţional de Redresare și Reziliență (PNRR).

Citește și: S-a SEMNAT primul contract pentru ELECTRIFICAREA căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. Acesta are o VALOARE de peste 2 miliarde lei

„Contractul de finanțare, semnat de Ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, și Directorul General al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, domnul Ion Simu Alexandru, are drept scop ELECTRIFICAREA și REABILITAREA liniei de cale CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR, pe o lungime totală de 166,7 km, cu fonduri nerambursabile din PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE și REZILIENȚĂ (PNRR).

Menționăm faptul că, proiectul de electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR (166,7 km), este structurat în următoarele 4 loturi, fiecare lot având deja constructorul desemnat, în cadrul procedurilor de licitație publică pentru proiectare și execuție lucrări, astfel:

Lotul 1 CLUJ NAPOCA – AGHIRES

Lotul 2 AGHIRES – POIENI

Lotul 3 POIENI – ALESD

Lotul 4 ALESD – FONRTIERĂ

Precizăm totodată, faptul că, prin electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR (166,7 km), al doilea mare obiectiv feroviar cu finanțare asigurată în cadrul PNRR, în valoare de 9,36 miliarde lei, CFR SA va contribui în mod direct la realizarea obiectivelor prevăzute în Master Planul General de Transport, prin:

► asigurarea unei reţele feroviare sustenabile şi eficiente din punct de vedere economic;

► dezvoltarea unui mod de transport favorabil mediului înconjurător;

► evitarea accidentelor rutiere prin atragerea transportului de mărfuri de pe rutier pe feroviar;

► asigurarea coeziunii teritoriale şi sociale;

► creştere economică inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.

Principalele obiective feroviare ale acestui program sunt:

► electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h;

► modernizarea a 33 de poduri feroviare și 210 podețe

► reabilitarea a 5 tuneluri feroviare

► 75 de treceri la nivel cu calea ferată modernizate

► modernizarea stațiilor, haltelor și a punctelor de oprire

► construcții de clădiri noi pentru călători în stațiile Poieni și Oradea, dar și în Hm Ciucea

► construcții de clădiri de exeploatare/mentenanță în stațiile Cluj-Napoca și Oradea, dar și în haltele Ciucea, Lacu Crișului și Butan

► modernizarea instalațiilor de semnalizare/centralizare/telecomunicații pe întregul traseu și montarea de bariere automate la trecerile la nivel

► sistemul european de management al traficului (ERMS) pe întregul tronson

► lucrări specific pentru protecția mediului.

Care este scopul implementării acestui proiect

În final, menționăm faptul că, scopul general ale implementării acestui proiect de electrificare şi reabilitare a tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este:

► reducerea timpului de călătorie şi creşterea vitezei medii de deplasare;

► îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a traficului feroviar;

► îmbunătățirea conectivității rețelei feroviare;

► reducerea la minimum a impactului negativ asupra mediului (traversări de arii protejate, schimbări de categorii de folosinţă a terenului, riscul privind schimbări climatice etc.), cât şi a impactului negativ asupra populaţiei şi asezărilor umane.

► asigurarea interoperabilității prin implementarea STI; în special în ceea ce privește: sarcina pe osie (22,5 t), gabarit de încărcare C, lungimea liniilor din stație, facilități pentru persoane cu mobilitate redusă;

►confortul și siguranța pasagerilor, prin montarea sistemelor de sonorizare și avizare a publicului călător, teleafișaj pentru informare, sisteme de supraveghere video, montare instalații de telecomunicații digitale, echipamente pentru aplicații informatice, instalații de radiocomunicații și cablu subteran de fibră optică.

Nu în ultimul rând, precizăm faptul că, linia de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor se află pe Coridorul de Vest al rețelei feroviare TEN-T Core și beneficiază de cea mai mare finanțare în cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusă în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030”, se arată în comunicatul companiei.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ATENȚIE, șoferi. Restricții de circulație pe DN1 E60 în zona Huedin – Poieni – Negreni. Care e motivul

Publicat

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj anunță că, începând de miercuri, se vor institui restricții de circulație pe DN1 (E60), sectorul de drum cuprins între km 536+100 – km 554+600, județul Cluj.

Astfel, se vor efectua lucrări de montare a parapetelor de protecție rigide pe zona mediană, în vederea creșterii siguranței participanților la trafic și reducerea numărului de evenimente rutiere.

Lucrările se vor executa pe sectoarele:

km 536+193 – km 536+336 – în afara localității (între localitățile Huedin și Poieni);

km 537+233 – km 537+449 – în afara localității (între localitățile Huedin și Poieni);

km 551+604 – km 551+685 – pe raza localității Negreni;

km 554+477 – km 554+560 – pe raza localității Negreni.

Circulația se va desfășura alternativ, dirijată de Poliția Rutieră.

Șoferii sunt rugați să circule cu prudență în zona lucrărilor și să respectei semnalizarea rutieră.

Citește mai departe

EVENIMENT

„Rabla Plus” și „Rabla Clasic” 2024, MODIFICĂRI: Scade la JUMĂTATE valoarea ecotichetului pentru mașini electrice

Publicat

În 2024 apar modificări la programul ”Rabla Plus” și ”Rabla Clasic”. Un proiect pus în consultare publică de Ministerul Mediului prevede modificări la derularea programului în acest an. Valoarea ecotichetului va scădea la jumătate pentru mașini electrice. De asemenea, se introduce plafon de preț la ”Rabla clasic”.

Dacă, până acum, la cumpărarea de mașini pur electrice, ecotichetul era de 51.000 de lei, noua valoare propusă este de 25.500 lei. De asemenea, valoarea rămâne aceeași, indiferent de numărul mașinilor uzate casate, scrie Alba24.ro.

„Rabla Plus” și „Rabla Clasic” 2024, MODIFICĂRI: Scade la JUMĂTATE valoarea ecotichetului pentru mașini electrice

Scade și ecotichetul pentru mașini hibride, de la 26.000 lei la 13.000 lei.

Pentru ”Rabla Clasic”, se propune plafonarea prețului de achiziție.

„Rabla Clasic” 2024 – modificări

Prețul de achiziție se plafonează la echivalentul în lei a 60.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat.

Se modifică regulile de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară prin eliminarea vechimii de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei pentru mașina casată.

Alte modificări:

– reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g
– introducerea posibilității de a clarifica anumite motive de respingere în etapa de validare a producătorilor
– aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare
– actualizarea Regulamentului 1.407/2013 privind ajutoarele de minimis cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.

„Rabla Plus” 2024 – modificări propuse

„Cuantumul ecotichetului, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, este de:

a) 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
b) 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
c) 13.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice”, prevede proiectul.

„În vederea maximizării utilizării bugetului Programului, astfel încât din sumele alocate acestuia să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul, se propune plafonarea prețului de achiziție la echivalentul în lei a 70.000 euro pentru achiziționarea unui autovehicul electric”.

Până acum plafonul era de 75.000 de euro.

De asemenea, ”pentru o mai bună promovare a instituției și a programelor, se propune aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare”.

„Rabla Plus”, până acum

În cadrul Programului Rabla Plus, solicitantul beneficiază de ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul predării spre casare a cel puţin unui autovehicul uzat.

Se pot preda spre casare maximum două autovehicule uzate.

Cuantumul finanțării este de:

– pentru un autovehicul uzat:

– 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hydrogen
– 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP

– pentru două autovehicule uzate:

– 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen
– 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru achiziționarea unui autovehicul nou

Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară casat, se adăugă un ecobonus de 1.500 lei.

Ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 75.000 euro, cu TVA inclus.

Ecotichet pentru motociclete electrice

Ecotichetul pentru achiziționarea unei motociclete electrice este 26.000 lei.

Se poate adăuga un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

„Rabla Plus” 2024 – alte modificări

Proiectul mai prevede că ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou.

Diferenţa va fi asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare, credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale.

Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.

În cazul în care se achiziţionează o motocicletă electrică, solicitantul va preda spre casare un autovehicul uzat, beneficiind de prima de casare.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Fetiță de 7 ani din Cluj-Napoca, modelling la New York Fashion Week. ”Ador să fiu pe scenă, să defilez în fața publicului”

Publicat

De

Carla Antonia Moldovan, o fetiță de 7 ani din Cluj-Napoca, a participat recent la New York Fashion Week, unde a prezentat ținute pentru designerul georgian Xatko, și a avut o apariție în Times Square, pe Billboard. Micuța a fost cea mai tânără reprezentantă a României la acest important festival de modă. 

Carla este elevă în clasa I-a la Liceul Teoretic ”Nicolae Bălcescu” și a  prezentat anterior ținute pentru mai multe brand-uri din țară, inclusiv pentru Cătălin Botezatu, în cadrul unor prezentări de modă.

Cu ajutorul organizatoarei din SUA, Cătălina Buzdun-Rafaila, de la agenția IT KIDS USA LLC, care a pus toate lucrurile la punct, micuța clujeancă a reușit să viziteze la New York Statuia Libertății, Summit One Vanderbilt, Memorialul 9/11 – World Trade Center, un superb spectacol pe Broadway – ”Alladin” și altele.

”Ador să fiu pe scenă”

„Modellingul este una din pasiunile mele, pe lângă cântat și a fi majoretă.

Ador să fiu pe scenă și să defilez în fata publicului. Apariția la evenimentul din New York, este un vis devenit realitate! Îmi doresc, pe viitor, o carieră în acest domeniu.

Abia aștept luna decembrie, unde voi participa la alt eveniment internațional, Dubai Fashion Week, tot alături de Cătălina Buzdun-Rafaila”, a spus Carla pentru Cluj24.

Sursa ei de inspirație din domeniu este modelul Cindy Crawford.

Citește mai departe

ECONOMIE

FOTO. Motorul electric al mașinilor viitorului se naște la Cluj. Cercetătorii UTCN, într-un proiect european de 5 milioane euro

Publicat

O echipă de cercetători de la UTCN lucrează la proiectul Maxima, care urmărește proiectarea și dezvoltarea unui motor electric care să fie mai ieftin, mai ușor și mai compact decât cele folosite, în prezent, pe mașinile electrice. Proiectul este finanțat prin programul Orizont Europa al CE, va fi finalizat peste 3 ani și dispune un buget de 5,5 milioane euro.

Prof. Claudia Marțiș, responsabil din partea UTCN în cadrul proiectului, a explicat că este vorba despre un motor sincron cu magneți permanenți cu flux axial pentru viitoarea generație de vehicule electrice.

Motorul electric al mașinilor viitorului se naște la Cluj. Cercetătorii UTCN, într-un proiect european de 5 milioane euro

”În cadrul proiectului, demarat anul trecut, are loc în aceste zile la Departamentul de Mașini și Acționări Electrice al UTCN a treia întâlnire de management a proiectului în care discutăm despre etapa la care am ajuns.

Trebuie să atingem anumiți indicatori de performanță, astfel încât să dezvoltăm un motor electric cât mai compact, cu un preț cât mai mic, în construcție modulară.

Un alt indicator de performanță este asigurarea  unui grad de reciclabilitate a motorului de 60%.

De asemenea, avem impus un procent de utilizare a materialelor critice la nivel european, cum sunt pământurile rare pentru magneții permanenți”, a explicat  Marțiș.

Potrivit acesteia, proiectul prevede și dezvoltarea unui ”Geamăn Digital” (Digital Twin), ca replică digitală a motorului electrice, în vederea implementării şi testării unor strategii optime de control care să crească performanțele, ceea ce va duce, în timp, la un cost redus al vehiculelor electrice.

”Vom avea la finalul proiectului două prototipuri de motor electric pentru două două game de putere, de 60 de kW şi de 120 kW”, a precizat aceasta.

Consorțiu din 6 state UE

La rândul său, prof. Stephane Clenet, de la Institutul Tehnologic de Arte și Meserii din Lille (Franța) a declarat că din consorțiul care dezvoltă proiectul motorului fac parte 11 parteneri din 6 state membre UE (Franța, Spania, Belgia, România, Suedia și Germania).

”Maxima este un proiect european care implică diferiți parteneri din mediul academic, industrial sau ONG-uri.

Partenerii acoperă întregul lanț valoric al cercetării și dezvoltării industriale al unui motor electric, de la materia primă până la producția unui astfel de motor și integrarea lui într-o mașină, dar include și partea de reciclare a diferitelor părți. Ideea este de a limita impactul asupra mediului în cadrul procesului de producție”, a precizat Clenet.

Acesta a explicat că viitorul motor electric va echipa mașinile unui producător auto francez.

Preț accesibil

Ioan Deac, manager proiect la una din firmele din consorțiu, a subliniat că viitorul motor dezvoltat la Cluj va echipa mașini electrice de clasă C și D.

”Vrem să obținem un motor la prețuri cât mai accesibile pentru piață, iar cerințele sunt să reducem cât mai mult masa motorului, să folosim cât mai puțin materiale rare, care sunt scumpe.

Lucrăm pe mai multe paliere și în ceea ce privește designul motorului electric.

Nu putem produce un motor care doar să arate bine pe hârtie, ci trebuie să fie unul care să poată fi produs la prețuri accesibile, ceea ce constituie o provocare serioasă”, a menționat Deac.

Acesta a precizat că obiectivul asumat este să se ajungă la un cost de 6 euro/ kW, sub costurile actuale ale unui motor electric, care sunt de peste 10 euro/ kW.

Inima motorului electric

Bogdan Butnariu, responsabil de design, se ocupă de dezvoltarea ”inimii” motorului, statoarele și rotorul, și a menționat că materialul folosit pentru magneții permanenți este din pământuri rare, scopul fiind ca aceștia să poată fi reciclați.

”Ca noutate, magneții care vor fi folosiți pe noul motor vor fi reciclabili și oferă performanțe mai mari”, a subliniat Butnariu.

Model 3D al motorului

Claudiu Coțovanu, manager al altei firme partenere, a adăugat și el că designul motorului rezultat va fi finalizat cu restul componentelor necesare funcționării, și anume arbore, rulmenți, flanșe, carcasă, circuit de răcire.

”Vom modela 3D viitorul motor electric cu flux axial, iar la final acesta trebuie să fie mai robust, mai ușor și mai ieftin”, a conchis  Coțovanu.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax