Connect with us

EVENIMENT

Busola Politică trece oceanul. Platforma clujeană ajunge în SUA pentru alegerile din New York

Publicat


New York

Echipa clujeană din spatele proiectului Busola Politică face un pas important pe scena internațională.

În colaborare cu specialiști din Statele Unite, cercetătorii au dezvoltat o nouă versiune a platformei digitale, adaptată pentru alegătorii americani din New York, care își vor putea testa gradul de compatibilitate cu principalii candidați la alegerile locale ce vor avea loc peste o lună.

Un instrument de orientare politică bazat pe cercetare științifică

Noua platformă își propune să ofere alegătorilor o experiență interactivă și educativă, bazată pe principii solide de cercetare politică și comunicare. În doar câteva minute, utilizatorii vor putea afla care dintre candidații la primăria New York-ului le reflectă cel mai bine valorile, prioritățile și stilul de leadership.

„Busola Politică este un instrument independent, construit pe o metodologie științifică solidă. Nu urmărim să influențăm rezultatul alegerilor, ci să oferim alegătorilor o modalitate informată și echilibrată de a înțelege opțiunile politice”, a declarat pentru Cluj24 Mihnea Stoica, coordonatorul proiectului.

De ce SUA și de ce acum

Potrivit lui Stoica, extinderea peste ocean nu a fost doar o ambiție academică, ci o oportunitate strategică.

„Sigur că nu era obligatoriu să mergem înspre SUA, dar există o campanie electorală foarte interesantă acum în New York, care adesea dă tonul în politica americană”, a explicat acesta.

Actualul primar al orașului a anunțat recent că se retrage din cursă, însă numele său va rămâne pe buletinele de vot – un element care face competiția cu atât mai imprevizibilă.

„E o cursă foarte strânsă și atipică, cu potențialul de a genera rezultate-surpriză. Tocmai de aceea am vrut ca lansarea Busolei să coincidă cu această perioadă efervescentă”, a adăugat Stoica.

Un proiect născut din colaborare internațională

Extinderea Busolei Politice în SUA este rezultatul unei colaborări de câțiva ani cu City University of New York (CUNY), una dintre cele mai mari universități din Statele Unite.

„Am găsit o deschidere extraordinară din partea colegilor de la CUNY. Împreună am lucrat în ultimele luni pentru a adapta metodologia Busolei la contextul american”, a explicat Mihnea Stoica.

Procesul a inclus:

  • constituirea unor echipe mixte româno-americane;
  • organizarea de workshop-uri comune pentru definirea conceptului și a limitelor instrumentului;
  • identificarea principalelor teme de campanie și formularea afirmațiilor utilizate în chestionar;
  • o muncă intensă de „codare” a candidaților, adică determinarea pozițiilor fiecăruia pe fiecare temă;
  • și, nu în ultimul rând, dezvoltarea unei interfețe prietenoase pentru publicul american.

„A fost un efort comun de cercetare, comunicare și IT. Am vrut ca experiența utilizatorilor să fie una utilă, intuitivă și educativă”, a precizat Stoica.

Inovație și independență în comunicarea politică

Busola Politică își propune să devină un instrument de educație civică, oferind cetățenilor o imagine clară asupra spectrului politic local. „Politica trebuie să se deschidă și mai mult către cetățeni. Indiferent că sunt din România, Statele Unite sau alte țări democratice, oamenii vor să aleagă informat și să înțeleagă nuanțele pozițiilor candidaților”, a subliniat Stoica.

Lansarea versiunii americane marchează un pas important pentru echipa clujeană, care îmbină cercetarea științifică, inovația tehnologică și implicarea civică.

„Inovația în comunicare și marketing politic vine adesea din Statele Unite, iar acum avem ocazia să contribuim și noi la acest dialog transatlantic”, a concluzionat coordonatorul proiectului.

Despre Busola Politică

Busola Politică (disponibilă în România sub denumirea refreshvote.ro) este un proiect de cercetare derulat prin Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Directorul acestui proiect este conf. univ. dr. Mihnea Stoica, de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării.

Platforma refreshvote.ro este o așa-numită busolă online (cunoscută și ca „busolă politică” sau „busolă electorală”), dezvoltată inițial în contextul alegerilor prezidențiale din România. O variantă similară a fost disponibilă și pentru alegerile pentru Parlamentul European, permițând utilizatorilor să compare propriile preferințe politice cu viziunea fiecărui grup politic din legislativul european.

În total, proiectele de acest tip derulate prin UBB au atras milioane de utilizatori din România, confirmând interesul publicului pentru instrumente digitale de orientare electorală.

Busolele politice, așa cum este și refreshvote.ro, se bazează pe o metodologie științifică solidă, validată prin studii publicate în reviste de specialitate și prezentate la conferințe internaționale.

Scopul principal este acela de a permite cetățenilor să ia decizii informate în momentul votului, oferindu-le o înțelegere clară a pozițiilor candidaților. Platforma este independentă și echidistantă din punct de vedere politic, neafiliată niciunui partid, alianță sau candidat.

Rezultatele generate de busolă se bazează exclusiv pe cele 15 afirmații principale identificate ca relevante pentru dezbaterea publică, oferind o imagine echilibrată a diferențelor și asemănărilor dintre candidați.

Datele colectate prin platformă sunt folosite strict în scop științific și pentru promovarea comunicării științei, fiind analizate doar în formă agregată și anonimizată.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate