Connect with us

EVENIMENT

BILANȚUL Curții de Apel Cluj pe 2022. Dana Gîrbovan (președinte): DEFICITUL de judecători este în creștere alarmantă

Publicat


curtea de apel

Joi, 9 martie 2023, Curtea de Apel Cluj a prezentat Adunării Generale a judecătorilor bilanțul de activitate aferent anului 2022, împreuna cu indicatorii înregistrați de toate  instanțele de pe raza curții. La eveniment au participat doamnele Ramona-Graţiela MILU, Elena-Raluca COSTACHE şi domnul Gheorghe-Liviu ODAGIU, judecători, membri aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii din partea curţilor de apel.

„Analiza acestor date arată că, per ansamblu,  acestea au rămas performante, în ciuda provocărilor generate de creșterea numărului de cauze nou intrate, de cel mai grav deficit de judecători din ultimii ani si de presiunile constante la care este supus sistemul judiciar.

Cea mai importantă problemă cu care s-au confruntat instanțele de judecată în 2022 a fost aceea a creșterii deficitului de judecători.

Astfel, la finalul anului 2022, la nivelul Curții de Apel Cluj şi al instanțelor din raza sa de activitate erau vacante 58 de posturi de judecători, deficit vădit faţă de 01.01.2019, când erau doar 10 posturi vacante la nivelul întregii jurisdicții a Curții.

Deficitul de judecători este în creștere alarmantă: la finalul anului 2020 erau 30 de posturi vacante, iar la finalul anului 2021 se înregistrau 40 de posturi vacante.

În cadrul Curții de Apel Cluj, ca instanță de sine stătătoare, în anul 2022 şi-au desfășurat activitatea un număr de 56 judecători, un record negativ faţă de anul 2021, când au activat în cadrul Curții 59 de judecători, respectiv faţă anul 2020, când au fost în activitate 61 de judecători.

„În anul 2022 judecătorii Curții au soluționat 10.671 dosare”

În ciuda dificultăților generate de creșterea de la an la an a posturilor vacante, Curtea de Apel Cluj s-a încadrat, şi în 2022, în gradul de performanță „foarte eficient”, calificativ care a fost obținut în mod constant, începând cu anul 2015.

Activitatea intensă a judecătorilor este demonstrată de creșterea semnificativă a dosarelor nou intrate pe rolul Curţii de Apel Cluj, care în anul 2022 a ajuns la 10.600, ceea ce înseamnă un număr cu 600 mai mare, prin raportare la anul 2021, şi cu 2.400 mai mare, prin raportare la anul 2020.

Deși semnificativ mai puţini numeric, în anul 2022 judecătorii Curții au soluționat 10.671 dosare, cu 1.292 dosare mai mult decât în anul 2021 (când au fost soluționate 9.379 dosare) şi cu 2.421 dosare mai mult decât în anul 2020 (când au fost soluționate 8.250 dosare).

Efortul suplimentar depus de judecători este reflectat şi de operativitatea înregistrată la nivelul instanței în anul 2022, aceasta fiind în creștere faţă de anul anterior, în ciuda unui volum mai mare de dosare, coroborate cu accentuarea deficitului de judecători.

Aceasta stare de lucruri demonstrează, o dată în plus, ca judecătorii Curții de Apel Cluj nu au permis, în ciuda efortului suplimentar la care au fost supuși, să le fie afectate performanțele şi responsabilitățile faţă de cetățean şi  faţă de actul de justiție.

Prezentare extinsă

Anul 2022 a fost un an în care justiția s-a confruntat cu una dintre cele mai grave crize de resurse umane din ultimii 20 de ani.

Creșterea numărului de dosare înregistrată în anul 2021 a continuat şi în anul 2022, în ritm accelerat, fiind înregistrat la final de an 2022 un număr de dosare cu 2.400 mai mare decât la finele anului 2020.

Volumul crescut de dosare a fost gestionat de un număr, de la an la an, tot mai redus de judecători, ieșirile accelerate şi masive din sistem conducând la cea mai gravă criză de resurse umane din justiție din ultimii 20 de ani.

Cu toate aceste neajunsuri și provocări, datele statistice aferente activității anului 2022 dovedesc că, în ciuda numeroaselor şi serioaselor dificultăți, activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj a rămas una performantă.

În anul 2022 s-a dublat ritmul de creștere înregistrat în anul 2021, în ceea ce privește numărul de dosare nou intrate. Astfel, dacă în anul 2021, numărul de dosare nou intrate s-a ridicat la 140.000 (cu 7.000 dosare mai mult decât în anul precedent), în anul 2022 cauzele nou intrate au crescut cu 13.000, ajungând la numărul de 153.000 dosare.

Ca volum total de activitate, în anul 2022 instanțele de pe raza Curții de Apel Cluj au avut de gestionat un număr de 214.097 dosare, cu 9.561 dosare în plus faţă de anul 2021, şi cu 17.046 dosare în plus faţă de anul 2020.

„Judecătoriile mici din raza Curții de Apel Cluj s-au confruntat (…) cu o încărcătură excesivă”

În concret, la nivelul judecătoriilor din aria Curții de Apel Cluj, numărul cauzelor nou intrate în 2022 a fost cu 11.097 dosare mai mare decât în anul 2021. Acest număr reprezintă aproximativ 85% din creșterea înregistrată la nivelul tuturor instanțelor din raza Curții de Apel Cluj.

Judecătoriile mici din raza Curții de Apel Cluj s-au confruntat şi se confruntă în mod constant cu o încărcătură excesivă şi în continuă creștere a volumului de muncă, precum şi cu o criză permanentă de resurse umane. Spre exemplu, volumul de activitate cu care s-au confruntat în anul 2022 judecătorii de la Judecătoriile Sighetu Marmației, Beclean, Năsăud, Târgu Lăpuș, Turda, Șimleu Silvaniei, Baia Mare, Jibou şi Vișeu de Sus, a determinat pentru aceștia o încărcătură situată peste încărcătura medie înregistrată la nivel național, numărul de dosare fiind pentru unii dintre ei şi cu 600 mai mare decât numărul înregistrat ca medie la nivel național.

Între acestea, Judecătoria Sighetu Marmației se situează pe locul 5 în ierarhia celor mai încărcate instanţe din țară ca volum de activitate raportat la numărul de judecători.

Eforturile judecătorilor care şi-au desfășurat activitatea în cadrul instanțelor din raza Curții de Apel Cluj în anul 2022 transpare şi din evoluția încărcăturii medie, aceasta crescând sistematic de la 776 dosare în anul 2020, la 825 dosare în anul 2021 şi la 922 dosare în anul 2022.

Din punct de vedere administrativ, o preocupare şi totodată o realizare importantă a activității conducerii Curții de Apel Cluj a fost finalizarea primei etape din proiectul „Reparații capitale și modernizare Palatul de Justiție Cluj, situat în mun. Cluj-Napoca, P-ța Ștefan cel Mare nr. 1, jud. Cluj”.

Această primă etapă a constat în finalizarea unor lucrări complexe, respectiv a expertizei tehnică construcții și evaluare instalații în vederea reamenajării funcționale/modernizare și creșterea eficienței energetice și studii/expertize de specialitate, precum şi a documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI), inclusiv documentații pentru obținerea avizelor solicitate prin Certificatele de Urbanism, ambele pentru Palatul de Justiție Cluj.

Contractul încheiat cu acest obiect a fost executat în cursul anului trecut, lucrarea fiind avizata de Comisia Tehnica din Ministerul Justiției în decembrie 2022.

Faţă de situația actuală, scopul final este execuția de lucrări de intervenții, astfel încât să se obțină o consolidare integrală a clădirii, conform normativelor şi legislaţiei în vigoare, o reamenajare și o funcționalitate pentru desfășurarea de activităților de justiție, reorganizarea fluxurilor de circulație: public, magistrați şi arestați, să se respecte normele în vigoare şi să se asigure condiţii de acces pentru persoanele cu diverse dizabilități (locomotorii, vizuale, auditive, etc). De asemenea, este necesară realizarea tuturor măsurilor de siguranță la incendiu, pentru întreg ansamblul.

Din punct de vedere energetic şi al sustenabilității, se impune să fie luate măsuri de reducere a consumului de energie.

Totodată este necesară readucerea clădirii la forma şi volumetria inițiale, recuperarea imaginii originale, având în vedere faptul că ansamblul a fost construit între anii 1900-1902 şi reprezintă o etapă deosebit de importantă a patrimoniului arhitectural istoric al orașului.

În urma implementării acestor planuri de modernizare, indicatorii urbanistici existenți vor fi modificați, inclusiv suprafața construită, POT și CUT. Valoarea totală a investiției se ridică la 523.330.543,87 lei, iar devizul general a fost actualizat și va fi transmis Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe pentru aprobare.

Renovarea Palatului de Justiție din Cluj-Napoca este o etapă importantă în dezvoltarea sistemului judiciar din România și va contribui la creșterea eficienței și transparenței activității instanțelor de judecată. Implementarea acestor planuri va îmbunătăți semnificativ condițiile de lucru pentru personalul judiciar și va asigura un mediu sigur și modern pentru toți cei implicați în procesele judiciare”, se arată în bilanț.

Mai multe date statistice despre activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj în anul 2022 se regăsesc în bilanțul integral.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Deputat PSD Cluj, Remus Lăpușan: România europeană nu este un slogan, ci o responsabilitate asumată față de fiecare generație

Publicat

Lăpușan

Deputatul PSD Cluj, Remus Lăpușan, a vorbit, miercuri, în declarația politică susținută în plenul Camerei Deputaților, despre importanța continuării parcursului european al României și despre mesajul clar transmis de cetățeni prin votul exprimat recent: dorința unei societăți echilibrate, decente și orientate către dezvoltare.

”Am subliniat că această victorie nu este a unui partid, ci a tuturor celor care cred în reguli, în respect, în munca temeinică și în construcția pe termen lung. Este o victorie a celor care aleg stabilitatea și resping radicalismul și haosul.

Cred cu tărie că România are nevoie de seriozitate, de echilibru și de lideri care își respectă angajamentele. Am făcut un apel ferm pentru evitarea conflictelor sterile, a blocajelor instituționale și a discursurilor negative care nu aduc nicio soluție reală.

Responsabilitatea noastră este să continuăm dezvoltarea, să oferim tinerilor motive reale să își construiască viitorul aici, în România și să păstrăm direcția clară către valorile europene în care credem.

Beneficiile integrării europene

Sunt proiecte concrete care demonstrează că integrarea europeană aduce beneficii reale: Spitalul Regional de Urgență de la Cluj, investițiile în infrastructura rutieră, modernizarea școlilor și digitalizarea administrației publice. Toate acestea nu sunt simple inițiative pe hârtie, ci pași vizibili spre o Românie modernă, conectată și funcțională.

Avem o șansă reală să consolidăm acest drum, să oferim continuitate investițiilor începute și să demonstrăm că România poate fi un stat european nu doar prin statut, ci prin fapte”, a spus Lăpușan.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO UPDATE Accident pe strada Memorandumului. Bărbat care trecea strada nergulamentar, lovit de mașină. Era băut

Publicat

Accident pe strada Memorandumului

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp pe strada Mememorandumului din Cluj-Napoca.

Potrivit primelor informații o persoană a fost rănită.

La locul accidentului din centrul orașului s-a deplasat de urgență un echipaj al ambulanței Cluj, dar și echipaje ale poliției.

UPDATE

La fața locului, polițiștii au constatat că un bărbat, de 55 de ani, ar fi fost accidentat de un autoturism care circula din direcția centrului spre cartierul Mănăștur, în timp ce traversa strada neregulamentar.

În urma evenimentului, bărbatul a refuzat transportul la o unitate medicală. Pietonul a fost testat cu aparatul etilotest, rezultând o alcoolemie de 1,47 mg/l alcool pur în aerul expirat.

Conducătorul auto, un bărbat de 51 de ani, a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

Polițiștii continuă cercetările pentru stabilirea cu exactitate a împrejurărilor în care s-a produs evenimentul rutier.

 

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Noua carte a filosofului clujean Aurel Codoban, la răscrucea dintre zgomotul și tăcerea inteligenței artificiale

Publicat

Codoban

Lansarea volumului ”Comunicarea in epoca reproducerii ei artificiale”, semnat de eseistul și profesorul Aurel Codoban, a avut loc, marți seara, la sediul Filialei Cluj a Academiei Române. Evenimentul a avut loc sub forma unei dezbateri intitulate „Papagalul digital: De ce să comunicăm și de ce să tăcem în lumea IA?”,  în prezența unui public format din intelectuali, universitari și pasionați de reflecție critică. Cartea propune o analiză profundă a comunicării în era inteligenței artificiale și a conceptului de aură, introdus de autor.

„Nu putem să nu comunicăm”

„Eu sunt responsabil de editorial la editura Idea și gândul nostru în acest proiect editorial este ca orice publicație să intre în circuitul public prin dezbaterea de idei. Noi nu vrem doar să publicăm niște cărți și să le aruncăm pe piață, ci, mai degrabă, să stârnim interesul oamenilor, mai ales interesul pentru dezbateri. Astfel, organizăm evenimente periodice lunare, așa-zisele „Serile Idea”, în care, pornind de la temele unei cărți, avem o dezbatere între oameni care se pricep în domeniul respectiv.

În cadrul acestei lansări am vrut să-l celebrăm pe profesorul Aurel Codoban care a scos acest eseu formidabil. Ne-am dorit să vorbim nu numai de talentul și calitățile sale, dar și despre mizele comunicării în ziua de azi. Am ales să-i invităm alături de noi și pe Mihnea Măruță- specialist în cultură generală, Alina Noveanu- profesoară de filozofie care cunoaște foarte bine filozofie contemporană, la care face referință autorul în cartea- eseu”, a declarat pentru Cluj24, Ciprian Mihali, moderator al evenimentului.

,,De unde știi ?”

În cadrul dezbaterii, Mihali i-a provocat pe autor și pe invitații săi la mai multe subiecte precum: existența unei ecologii și etici a comunicării, conceptul de aură și chiar percepțiile lor anticipative despre o eventuală ciocnire dintre realitatea virtuală și realitatea „reală”.

Astfel, una dintre concluziile profesorului Aurel Codoban constă în faptul că toate produsele comunicării sunt nedegradabile, mai ales în era tehnologiei, în care orice lucru comunicat rămâne în liberă circulație.

În comparație cu IA, care nu este un organism, ci o structură mecanică de reproducere mimetică, omul are emoții, mai menționează acesta. Prin urmare, „universală e neînțelegerea, comunicarea există grație ei”, subliniază autorul.

Din acest motiv, este imperios ca oamenii să conștientizeze că nu dețin adevărul- absolut, fiecare deținând propriul adevăr-semnificație.

În plus, chiar dacă eseul care a fost dezbătut este centrat pe tema comunicării, una dintre întrebările adresate a fost: De ce să tăcem?, la care autorul a răspuns simplu: „E deja mult zgomot, iar noi îl  înmulțim”, accentuând necesitatea de a filtra orice produs generat de orice formă de comunicare.

„Sunt un om al cuvintelor”

„Chiar am scris această carte destul de repede, deoarece am reacționat la o situație la care mă gândisem. Eram pe linia asta de interes în comunicare, urmând rând pe rând  toată evoluția comunicării: de la cea corporală, la tehnicile de persuasiune, manipulare și seducție, până la fake news, sau cum îi zic eu, adevărul-semnificație.

Prin urmare, întâlnirea cu inteligența artificială s-a produs foarte repede, ca și procesul scrierii acestui eseu. Am scris-o prin august-septembrie, când am ținut și un discurs despre inteligența artificială la Festivalul de Filosofie. Am recurs la cei de la Idea, care au fost foarte rapizi în a produce cartea.

Un sfat de la mine pentru tineri? Inteligența artificială trebuie folosită. Ea face anumite chestii pentru voi, ceea ce mi se pare absolut firesc. Astfel, ea poate fi folosită și oricum va fi, chiar dacă vor apărea interdicții”, a mărturisit eseistul Aurel Codoban pentru Cluj24.

Inteligența nivelează umanul

„În timpul dezbaterii s-au referit la singularitatea cărții, dar, personal, eu cred că e vorba de conceptul singularității din astronomie, adică cel al înghițirii în gaura neagră. Cred că s-au referit la faptul că publicul va „absorbi” eseul. Lucrarea asta, ca și multe altele, prof. Codoban mi le trimite mie înainte, să le citesc, să vadă ce părere am, pentru că noi avem o colaborare specială, mult peste una profesională. De fapt, noi suntem prieteni de prin ’89.

Înainte să apară romanul, deja știam că unul dintre eseurile incluse va apărea în ediția 60-a a revistei  Idea artă + societate, în toamnă. Un fapt interesant este că, textul fiind despre inteligența artificială, va fi tradus tot cu o astfel de rețea în limba engleză, ca apoi să fie editat, în mod vizibil, de o persoană.

Cumva, facem vizibilă intervenția umană, într-o traducere mecanică”, afirmă editorul Timotei Nădășeanu, pentru Cluj24.

Comunicarea înseamnă tranzacționare

Volumul „Papagalul digital: De ce să comunicăm și de ce să tăcem în lumea IA?”, semnat de Aurel Codoban, reprezintă o lucrare esențială pentru înțelegerea subtilităților comunicării în era inteligenței artificiale.

Oferind o analiză profundă și actuală, cartea este disponibilă pentru achiziționare la prețul de 42 de lei, un accesibil punct de plecare pentru toți cei interesați de intersecția dintre filosofie, tehnologie și comunicare.

Paula Mariuța

Citește mai departe

EVENIMENT

Aproape 100 de cazuri de infecție cu rotavirus la Cluj. Medicii averizează: La copiii sub 5 ani pot să apară complicaţii grave

Publicat

De

Infecții cu rotavirus la copii Cluj

94 de cazuri de infecție cu rotavirus la copii au fost diagnosticate la Cluj în acest an. Chiar dacă sunt mai puține cazuri ca în anii trecuți, medicii atrag atenția că virusul se poate răspândi rapid.

Împotriva virsusului care cauzează gastroenterită acută la sugari şi copii mici, există inclusiv vaccin care se administrează oral, dar acesta nu este gratuit.

Aproape 100 de cazuri de infecție cu rotavirus la Cluj

În primele patru luni ale anului 2025, Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Cluj a raportat 94 de cazuri de infecţie cu rotavirus, dintre care 52 în mediul urban şi 42 în mediul rural. Datele pentru luna mai nu au fost centralizate.

Rotavirusul, un virus ARN din familia Reoviridae, este principala cauză a gastroenteritei acute la sugari şi copii mici, cu transmitere predominant fecal-orală, arată medicii. Virusul este extrem de rezistent în mediul extern, ceea ce favorizează răspândirea rapidă, în special în colectivităţi precum grădiniţele şi şcolile.

Peste 800 de cazuri acum doi ani

Simptomele infecţiei includ febră, vărsături, diaree apoasă, care ține de obicei între 5 și 7 zile, şi semne de deshidratare, care se manifestă, printre altele, prin gură uscată și letargie. Deşi în general boala are o evoluţie autolimitantă, la copiii sub 5 ani pot apărea complicaţii grave, inclusiv deshidratare severă sau, în cazuri rare, insuficienţă renală, arată medicii.

“În judeţul Cluj, în anul 2024 s-a înregistrat 244 de cazuri, cele mai multe, 57, fiind la copiii sub un an, toţi necesitând spitalizare. În 2023, au fost raportate 886 de cazuri”, a precizat pentru Cluj24.ro directorul DSP Cluj, dr. Mihai Moisescu.

Prevenirea și tratarea infecției cu rotavirus

Tratamentul vizează rehidratarea, orală sau intravenoasă, în funcție de severitate, şi continuarea alimentaţiei adecvate, inclusiv alăptarea la sân. Antibioticele şi antidiareicele nu sunt recomandate. Probioticele pot fi administrate, dar numani la recomandarea medicului, pentru refacerea florei intestinale.

Reprezentanții DSP Cluj reamintesc părinţilor că vaccinul împotriva rotavirusului, deşi nu este inclus în Programul Naţional de Sănătate şi rămâne opţional, este cea mai eficientă metodă de prevenţie și este disponibil în farmacii. Vaccinul sub formă monovalentă se administrează în două doze la vârsta de 2 luni și la 4 luni. Există și vaccin pentavalent, care necesită administrarea în trei doze la vârsta de 2, 4 și 6 luni.

În plus, se recomandă respectarea regulilor stricte de igienă în colectivităţi, izolarea cazurilor simptomatice şi colaborarea activă între părinţi, cadre medicale şi unităţile de învăţământ pentru limitarea răspândirii infecţiei.

Măsuri de prevenție:

  • Igienă riguroasă: Spălarea frecventă a mâinilor cu apă și săpun, în special după folosirea toaletei și înainte de masă.
  • Dezinfectarea obiectelor: Curățarea și dezinfectarea regulată a jucăriilor, veselei și a altor obiecte care pot intra în contact cu copiii.
  • Consumul de apă sigură: Utilizarea apei potabile din surse sigure pentru băut și prepararea alimentelor.

Pentru a limita răspândirea infecţiei în grădiniţe şi şcoli, se recomandă:

  • Izolarea cazurilor: Copiii cu simptome de gastroenterită acută trebuie să fie ţinuţi acasă până la dispariţia febrei şi normalizarea scaunelor.
  • Informarea personalului: Cadrele didactice şi personalul auxiliar trebuie să fie informate despre semnele infecţiei şi măsurile de prevenire.
  • Igiena colectivă: Asigurarea condiţiilor pentru spălarea mâinilor şi curăţenia riguroasă a spaţiilor comune.

Foto: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate