Connect with us

EVENIMENT

BILANȚUL Curții de Apel Cluj pe 2022. Dana Gîrbovan (președinte): DEFICITUL de judecători este în creștere alarmantă

Publicat


curtea de apel

Joi, 9 martie 2023, Curtea de Apel Cluj a prezentat Adunării Generale a judecătorilor bilanțul de activitate aferent anului 2022, împreuna cu indicatorii înregistrați de toate  instanțele de pe raza curții. La eveniment au participat doamnele Ramona-Graţiela MILU, Elena-Raluca COSTACHE şi domnul Gheorghe-Liviu ODAGIU, judecători, membri aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii din partea curţilor de apel.

„Analiza acestor date arată că, per ansamblu,  acestea au rămas performante, în ciuda provocărilor generate de creșterea numărului de cauze nou intrate, de cel mai grav deficit de judecători din ultimii ani si de presiunile constante la care este supus sistemul judiciar.

Cea mai importantă problemă cu care s-au confruntat instanțele de judecată în 2022 a fost aceea a creșterii deficitului de judecători.

Astfel, la finalul anului 2022, la nivelul Curții de Apel Cluj şi al instanțelor din raza sa de activitate erau vacante 58 de posturi de judecători, deficit vădit faţă de 01.01.2019, când erau doar 10 posturi vacante la nivelul întregii jurisdicții a Curții.

Deficitul de judecători este în creștere alarmantă: la finalul anului 2020 erau 30 de posturi vacante, iar la finalul anului 2021 se înregistrau 40 de posturi vacante.

În cadrul Curții de Apel Cluj, ca instanță de sine stătătoare, în anul 2022 şi-au desfășurat activitatea un număr de 56 judecători, un record negativ faţă de anul 2021, când au activat în cadrul Curții 59 de judecători, respectiv faţă anul 2020, când au fost în activitate 61 de judecători.

„În anul 2022 judecătorii Curții au soluționat 10.671 dosare”

În ciuda dificultăților generate de creșterea de la an la an a posturilor vacante, Curtea de Apel Cluj s-a încadrat, şi în 2022, în gradul de performanță „foarte eficient”, calificativ care a fost obținut în mod constant, începând cu anul 2015.

Activitatea intensă a judecătorilor este demonstrată de creșterea semnificativă a dosarelor nou intrate pe rolul Curţii de Apel Cluj, care în anul 2022 a ajuns la 10.600, ceea ce înseamnă un număr cu 600 mai mare, prin raportare la anul 2021, şi cu 2.400 mai mare, prin raportare la anul 2020.

Deși semnificativ mai puţini numeric, în anul 2022 judecătorii Curții au soluționat 10.671 dosare, cu 1.292 dosare mai mult decât în anul 2021 (când au fost soluționate 9.379 dosare) şi cu 2.421 dosare mai mult decât în anul 2020 (când au fost soluționate 8.250 dosare).

Efortul suplimentar depus de judecători este reflectat şi de operativitatea înregistrată la nivelul instanței în anul 2022, aceasta fiind în creștere faţă de anul anterior, în ciuda unui volum mai mare de dosare, coroborate cu accentuarea deficitului de judecători.

Aceasta stare de lucruri demonstrează, o dată în plus, ca judecătorii Curții de Apel Cluj nu au permis, în ciuda efortului suplimentar la care au fost supuși, să le fie afectate performanțele şi responsabilitățile faţă de cetățean şi  faţă de actul de justiție.

Prezentare extinsă

Anul 2022 a fost un an în care justiția s-a confruntat cu una dintre cele mai grave crize de resurse umane din ultimii 20 de ani.

Creșterea numărului de dosare înregistrată în anul 2021 a continuat şi în anul 2022, în ritm accelerat, fiind înregistrat la final de an 2022 un număr de dosare cu 2.400 mai mare decât la finele anului 2020.

Volumul crescut de dosare a fost gestionat de un număr, de la an la an, tot mai redus de judecători, ieșirile accelerate şi masive din sistem conducând la cea mai gravă criză de resurse umane din justiție din ultimii 20 de ani.

Cu toate aceste neajunsuri și provocări, datele statistice aferente activității anului 2022 dovedesc că, în ciuda numeroaselor şi serioaselor dificultăți, activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj a rămas una performantă.

În anul 2022 s-a dublat ritmul de creștere înregistrat în anul 2021, în ceea ce privește numărul de dosare nou intrate. Astfel, dacă în anul 2021, numărul de dosare nou intrate s-a ridicat la 140.000 (cu 7.000 dosare mai mult decât în anul precedent), în anul 2022 cauzele nou intrate au crescut cu 13.000, ajungând la numărul de 153.000 dosare.

Ca volum total de activitate, în anul 2022 instanțele de pe raza Curții de Apel Cluj au avut de gestionat un număr de 214.097 dosare, cu 9.561 dosare în plus faţă de anul 2021, şi cu 17.046 dosare în plus faţă de anul 2020.

„Judecătoriile mici din raza Curții de Apel Cluj s-au confruntat (…) cu o încărcătură excesivă”

În concret, la nivelul judecătoriilor din aria Curții de Apel Cluj, numărul cauzelor nou intrate în 2022 a fost cu 11.097 dosare mai mare decât în anul 2021. Acest număr reprezintă aproximativ 85% din creșterea înregistrată la nivelul tuturor instanțelor din raza Curții de Apel Cluj.

Judecătoriile mici din raza Curții de Apel Cluj s-au confruntat şi se confruntă în mod constant cu o încărcătură excesivă şi în continuă creștere a volumului de muncă, precum şi cu o criză permanentă de resurse umane. Spre exemplu, volumul de activitate cu care s-au confruntat în anul 2022 judecătorii de la Judecătoriile Sighetu Marmației, Beclean, Năsăud, Târgu Lăpuș, Turda, Șimleu Silvaniei, Baia Mare, Jibou şi Vișeu de Sus, a determinat pentru aceștia o încărcătură situată peste încărcătura medie înregistrată la nivel național, numărul de dosare fiind pentru unii dintre ei şi cu 600 mai mare decât numărul înregistrat ca medie la nivel național.

Între acestea, Judecătoria Sighetu Marmației se situează pe locul 5 în ierarhia celor mai încărcate instanţe din țară ca volum de activitate raportat la numărul de judecători.

Eforturile judecătorilor care şi-au desfășurat activitatea în cadrul instanțelor din raza Curții de Apel Cluj în anul 2022 transpare şi din evoluția încărcăturii medie, aceasta crescând sistematic de la 776 dosare în anul 2020, la 825 dosare în anul 2021 şi la 922 dosare în anul 2022.

Din punct de vedere administrativ, o preocupare şi totodată o realizare importantă a activității conducerii Curții de Apel Cluj a fost finalizarea primei etape din proiectul „Reparații capitale și modernizare Palatul de Justiție Cluj, situat în mun. Cluj-Napoca, P-ța Ștefan cel Mare nr. 1, jud. Cluj”.

Această primă etapă a constat în finalizarea unor lucrări complexe, respectiv a expertizei tehnică construcții și evaluare instalații în vederea reamenajării funcționale/modernizare și creșterea eficienței energetice și studii/expertize de specialitate, precum şi a documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI), inclusiv documentații pentru obținerea avizelor solicitate prin Certificatele de Urbanism, ambele pentru Palatul de Justiție Cluj.

Contractul încheiat cu acest obiect a fost executat în cursul anului trecut, lucrarea fiind avizata de Comisia Tehnica din Ministerul Justiției în decembrie 2022.

Faţă de situația actuală, scopul final este execuția de lucrări de intervenții, astfel încât să se obțină o consolidare integrală a clădirii, conform normativelor şi legislaţiei în vigoare, o reamenajare și o funcționalitate pentru desfășurarea de activităților de justiție, reorganizarea fluxurilor de circulație: public, magistrați şi arestați, să se respecte normele în vigoare şi să se asigure condiţii de acces pentru persoanele cu diverse dizabilități (locomotorii, vizuale, auditive, etc). De asemenea, este necesară realizarea tuturor măsurilor de siguranță la incendiu, pentru întreg ansamblul.

Din punct de vedere energetic şi al sustenabilității, se impune să fie luate măsuri de reducere a consumului de energie.

Totodată este necesară readucerea clădirii la forma şi volumetria inițiale, recuperarea imaginii originale, având în vedere faptul că ansamblul a fost construit între anii 1900-1902 şi reprezintă o etapă deosebit de importantă a patrimoniului arhitectural istoric al orașului.

În urma implementării acestor planuri de modernizare, indicatorii urbanistici existenți vor fi modificați, inclusiv suprafața construită, POT și CUT. Valoarea totală a investiției se ridică la 523.330.543,87 lei, iar devizul general a fost actualizat și va fi transmis Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe pentru aprobare.

Renovarea Palatului de Justiție din Cluj-Napoca este o etapă importantă în dezvoltarea sistemului judiciar din România și va contribui la creșterea eficienței și transparenței activității instanțelor de judecată. Implementarea acestor planuri va îmbunătăți semnificativ condițiile de lucru pentru personalul judiciar și va asigura un mediu sigur și modern pentru toți cei implicați în procesele judiciare”, se arată în bilanț.

Mai multe date statistice despre activitatea instanțelor din raza Curții de Apel Cluj în anul 2022 se regăsesc în bilanțul integral.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

UTCN Cluj-Napoca deschide Piscina Olimpică exterioară. Prețurile și programul de funcționare

Publicat

De

UTCN deschide piscina olimpică exterioară

Piscina Olimpică exterioară a UTCN Cluj -Napoca se va deschide sâmbătă, 15 iunie, anunță reprezentanții universității.

Bazinul exterior al Universității Tehnice va funcționa 7 zile din 7.

UTCN Cluj-Napoca deschide Piscina Olimpică exterioară. Prețurile și programul de funcționare

Piscina Olimpică exterioră cu dimensiuni de 50×25 metri, are 10 culoare și adâncime variabilă, între 1.90 – 2.40m.

Calitatea apei de îmbăiere este monitorizată și menținută în permanență, chimic și microbiologic, în limitele admise de legislația în vigoare, complexul beneficiind de instalații automate moderne, arată reprezentanții UTCN.

Temperatura apei de îmbăiere este menținută între 24 și 26 de grade Celsius.

Programul la bazinul exterior este:

  • Luni – Vineri: 06:00 – 20:00
  • Sâmbătă – Duminică: 08:00–20:00.

UTCN Cluj-Napoca deschide Piscina Olimpică exterioară. Prețurile, pe categorii de vizitatori

În perimetrul exterior funcționează o zonă de plajă cu șezlonguri care pot fi închiriate pentru suma de 15 lei pe zi, de asemenea, un teren de beach-volley, un magazin de desfacere cu produse răcoritoare și o terasă pentru consumatori.

Prețul unui bilet pentru adulți este de 30 de lei, 20 de lei pentru copii/elevi/studenți externi și 10 lei pentru studenții UTCN.

Există și varianta achiziționării de abonamentelor lunare.

Prețul acestora este:

  • 320 de lei pentru adulți,
  • 220 de lei pentru copii/elevi/studenți externi 100 de lei pentru studenții UTCN.

Un abonament cu 10 intrări costă 220 de lei pentru adulți și 150 pentru copii, elevi, studenți.

Complexul de Natație oferă serviciul de salva-bazin, care este prezent pe toată durata orarului de funcționare al bazinului.

Complexul de Natație al UTCN se află pe str. Splaiul Independenței nr. 8

Foto: UTCN Cluj-Napoca

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

OFICIAL. Câte voturi au luat Alin Tișe și contracandidații la șefia CJ Cluj. Componența Consiliului Județean Cluj

Publicat

De

Finanțare nerambursabilă de la CJ Cluj pentru sute de entități

Președintele reales al Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a obținut 120436 voturi (40,06%) la alegerile locale din 9 iunie, arată rezultatele oficiale comunicate, joi, de Biroul Electoral Județean (BEJ) Cluj.

Tișe a fost urmat de candidatul ADU, Adrian Oros – 51700 voturi (17,20%), Alexandru Cordoș – 45.621 voturi (15,17%), Csoma Botond – 40403 voturi (13,44%), Cristian Șipoș – 31.908 voturi (10,61%) și Florin Nicula – 10512 (3,49%).

În ceea ce privește Consiliul Județean Cluj, cele 36 de mandate se vor împărți după cum urmează: PNL – 13, ADU – 6, UDMR – 6, PSD -7, AUR 4.

Cine sunt consilierii județeni

Astfel, Consiliul Județean Cluj va avea următoarea componență:

PNL: Haiduc Cristian, Stamatian Florin, Marc Marinela, Rațiu Radu, Forna Maria, Stănilă Ovidiu, Morar Ignat, Sămărtean Iuliu, Moldovan George, Ciuta Cristian, Molhem Bashar, Sima Georgiana, Țiriac Paul.

ADU: Iepure Mihai Florin, Florea Ionuț, Secară Dorel, Pitu Adrian Nicolae, Sironka Marius, Timiș Ionela Lucia

PSD: Cordoș Alexandru, Remus Lăpușan, Oleleu Ioan, Chiorean Laura-Elena, Bradea Andrei, Șerban Luana – Beatrice, Cuibus Valentin

AUR: Șipoș Eugen, Curea Alexandru, Irimie Mircea, Petaca Alexandru Dan

UDMR: Vakar Istvan, Balla Francisc, Reș Eva, Antal Geza, Szabo-Csorba Zsuzsanna, Lorinczi Zoltan

În urma rezultatelor, PNL va trebui să asigure o majoritate simplă (19 voturi) cu UDMR.

La alegerile din 2020, PNL a câștigat 20 de mandate de consilieri județeni, PSD – 5, USR și UDMR – 4 și PMP – 1.

Alin Tișe și noul Consiliu Județean Cluj vor depune jurământul la începutul lunii octombrie, după expirarea actualelor mandate.

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Incendiu la un camion încărcat cu 50 de stupi la Vlaha. Cea mai mare parte a stupilor, distrusă

Publicat

stupi

Pompierii din cadrul Punctului de Lucru Florești și a Detașamentului 2 Cluj-Napoca au intervenit joi după-amiază pentru stingerea flăcărilor care au cuprins un autocamion încărcat cu peste 50 de stupi de albine, la ieșire din localitatea Vlaha, comuna Săvădisla.

”La fața locului au acționat două autospeciale pentru stingerea incendiilor și, preventiv, un echipaj SMURD.
În momentul sosirii echipajelor operative, remorca autocamionului era cuprinsă în totalitate de flăcări, iar cea mai mare a albinelor roiau în jurul autocamionului.

Intervenția a fost îngreunată de intensitatea flăcărilor și de albinele nestăpânite care zburau în jurul camionului.
Din păcate, cea mai mare parte a stupilor a fost distrusă de flăcări și căldura intensă degajată.

 

Pompierii au acționat aproximativ două ore asupra focului, fiind evitată propagarea acestuia mai departe de limitele în care a fost găsit”, arată ISU Cluj.

În urma cercetărilor preliminare a rezultat că incendiul a pornit de la o defecțiune a instalației electrice a autocamionului.

 

stupi

Citește mai departe

ECONOMIE

Aeroportul Cluj a scos la licitație un spațiu comercial în Terminalul plecări Schengen. Are 160 de metri pătrați

Publicat

De

Spațoi comercial, scos la licitație la Aeroportul Cluj

Aeroportul Cluj închiriază un spațiu destinat desfăşurării activităţii de comercializare de produse în regim Retail – Tip Duty Paid.

Acesta este amplasat în Terminalul de pasageri plecări Schengen și se va închiria prin licitație publică.

Aeroportul Cluj a scos la licitație un spațiu comercial în Terminalul plecări Schengen. Are 160 de metri pătrați

Terminalul este zonă securizată, la etaj, o zonă walk through în suprafață totală de 160 de metri pătrați, potrivit reprezentanților Aeroportului Internațional “Avram Iancu” din Cluj.

Data limită de depunere a ofertelor este 26 iunie 2024, ora 8:50.

Mai multe puteți afla AICI.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax