ACTUALITATE
Bancherii RECOMANDĂ românilor să ECONOMISEASCĂ și să rămână prudenți. Nu sunt premisele unei RECESIUNI
În vecinătatea unui război și în vremuri financiare și sociale dificile, educația financiară poate da direcția unui popor, în a fi sărac sau prosper. Plecând de la această premisă, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a inițiat un demers în sprijinul informării consumatorilor de servicii financiare cu privire la relația lor cu băncile și cu propriile finanțe.
„Pe parcursul a 12 întâlniri găzduite de CSALB, jurnaliști renumiți în domeniul economic intră în dialog cu președinți sau vicepreședinți de bănci comerciale, cu directorul juridic al Băncii Naționale a României și cu managementul Asociației Române a Băncilor, cu profesori universitari, precum și cu avocați reputați.
· De ce este bine să economisim și să fim prudenți în această perioadă?
· De ce trebuie să mergem la bancă precum la medicul de familie și din ce motiv creditarea responsabilă nu este doar în sarcina băncilor, ci și a consumatorilor?
· Cum va arăta bankingul viitorului și datorită cărui fapt inteligența artificială nu poate înlocui sucursalele și agențiile bancare?
Educația financiară arată direcția unui popor
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul CSALB, în dialog cu Dan Popa, senior editor Hotnews.ro: „Educația financiară este atât de importantă, încât poate da direcția unui popor în a fi sărac sau bogat, în condițiile în care serviciile financiare au o cotă extrem de importantă în economie. Cu toate acestea, educația financiară nu poate fi impusă consumatorilor. Aceștia trebuie să fie informați cu privire la costurile unui produs financiar. Nu au nevoie să știe cum se calculează ROBOR-ul și IRCC-ul sau cum funcționează și ce reprezintă indicatorii macroeconomici.
În ceea ce privește modul în care băncile se raportează la consumatorii de servicii financiare, cred că instituțiile bancare ar putea avea o strategie comună. Funcționarii bancari care vând produse financiare consumatorilor pot fi și interfața pentru problemele care apar pe parcursul derulării unui contract.
Băncile au un sistem destul de centralizat al reclamațiilor: acestea sunt primite de cei care plasează produse financiare, dar sunt trimise mai departe spre rezolvare în centrala băncii. Mecanismul poate fi regândit în ideea în care băncile să ofere mai multă libertate și flexibilitate angajatului care vinde produse și poate păstra o relație mult mai apropiată cu clienții băncii.
Acești angajați pot primi și un mandat mai larg pentru a putea să se implice în rezolvarea problemelor consumatorilor. Acest lucru se întâmplă în mediul rural, de exemplu. Acolo, angajatul băncii are o relație mai personală cu consumatorul.”
Prudență și economisire. Societate sănătoasă, economie stabilă
Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor și al CEC Bank, în dialog cu Emilia Olescu, redactor-șef al Ziarului Bursa: „Cel mai important lucru pe care îl pot face consumatorii într-o perioadă dominată de crize energetice, războaie, crize sanitare și inflație ridicată este să fie prudenți în toate deciziile pe care le iau. De felul în care ne investim propriii bani, economisim, luăm decizii în business-urile noastre, depinde liniștea noastră financiară de mai târziu.
Recomand oamenilor să economisească! Chiar și acum populația economisește într-un ritm semnificativ, nu la fel de mare ca în 2020-2021, dar arătăm ca o societate sănătoasă, care înțelege momentul în care se află, chiar dacă resimte tot felul de perturbații la nivel macroeconomic, politic, și geopolitic.
Din moment ce românii economisesc, putem spune că ne-am însușit și calitatea de a fi prudenți și trebuie să manifestăm în continuare acest comportament. Important este că nu suntem într-o recesiune, chiar dacă avem crize suprapuse. Premisele arată că este puțin probabil să ajungem acolo și să ne menținem drept o economie stabilă.
Dar există și cealaltă variantă, în care lucrurile pot să escaladeze. Războiul din Ucraina nu știm cum va evolua. Dar în sistemul bancar luăm în calcul tot felul de scenarii, inclusiv pe cele ipotetice pentru a fi pregătiți să facem față tuturor cererilor populației, fie că este vorba de lichidități, operațiuni și alte servicii care să le dea oamenilor confortul că banii lor sunt în siguranță și pot dispune de ei în orice moment.”
Banca este „medicul” care poate trata neliniștea financiară
Roxana Hidan, vicepreședinte OTP Bank, în dialog cu Norel Moise, redactor-șef Piața Financiară : „Educația financiară pornește din front-office, dar acest lucru nu trebuie să existe doar la începutul relației dintre bancă și consumator, ci pe toată durata ei.
Așteptările pe care le avem de la clienții noștri este să aibă maturitatea necesară și să vină către bancă în momentul în care au probleme. Noi ar trebui să fim, dacă vreți, medicul de familie la care să apeleze clienții noștri, la primul simptom de neliniște financiară. Primul apel ar trebui să fie către bancă și către omul din front-office care să fie bine-pregătit și să știe cum să-l îndrume sau să ceară ajutor, la rândul lui.
Pe de altă parte, conceptul de creditare responsabilă nu trebuie să fie atribuit doar băncilor. Creditarea responsabilă ar trebui să fie în primul rând a celui care trebuie să dea banii înapoi la sfârșitul zilei. Eu pot să fac tot ce este omenește, să-i pun la dispoziție toate informațiile necesare, să nu ascund costuri, să nu ascund clauze, ci să-l ajut – în această etapă de cunoaștere – dar la sfârșitul zilei responsabilitatea deciziei îi revine celui care își dorește să achiziționeze un bun pe credit. Creditarea responsabilă din partea băncii vine din a înțelege care este nivelul de sănătate financiară a clientului și care este nevoia din spatele solicitării.”
Viteza va transforma radical sistemul bancar
Vladimir Kalinov, vicepreședinte Raiffeisen Bank, în dialog cu Cristian Pavel, redactor-șef Legal Magazin: „Sistemul bancar se va transforma radical în următorii ani. Mă aștept să văd decizii asistate de Inteligența Artificială, o utilizare mai mare a biometriei care va ajuta la identificarea viitorilor clienți și automatizări care să crească viteza operațiunilor financiare. Recent m-a întrebat un coleg în cât timp ajunge o plată în străinătate. Când i-am spus că poate dura câteva ore și-a amintit că acum zece ani dura trei zile.
Deci, vom asista la o creștere a vitezei, în continuare. Odată cu mutarea sistemului bancar în zona tehnologiei, vor crește investițiile în securitatea cibernetică și vor apărea noi probleme de rezolvat. Banca, probabil, nu va fi atât de vizibilă precum este astăzi, pentru că se va integra în viața de zi cu zi a oamenilor. Cu toate aceste transformări, rețelele fizice ale băncilor, formate din sucursale și agenții nu cred că vor dispărea. Contactul uman cu banca este esențial pentru încrederea de care sistemul bancar are nevoie.
Deși s-ar putea automatiza inclusiv acordarea creditelor imobiliare sau a împrumuturilor pe durate lungi de timp, nu se va întâmpla acest lucru. Oamenii au încredere mai mare în interacțiunea fizică, iar simțurile și emoțiile nu pot fi reproduse de Inteligența Artificială. Interacțiunea om cu om va rămâne cu prioritate destinată deciziilor financiare importante.”
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Tânără de 24 de ani, reținută de polițiștii clujeni pentru înșelăciune. A închiriat de 3 ori un apartament care nu îi aparținea
Polițiștii Secției 2 Poliție Cluj-Napoca au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, față de o tânără, de 24 de ani, bănuită de săvârșirea a trei infracțiuni de înșelăciune, prin închirierea frauduloasă a unui apartament.
”La datele de 30 septembrie și 1 octombrie a.c., mai multe persoane au sesizat faptul că au fost înșelate în urma unor tranzacții imobiliare fictive.
Conform cercetărilor, polițiștii au stabilit că, în data de 29 septembrie a.c., în trei situații diferite, tânăra ar fi oferit spre închiriere un apartament situat în cartierul Mărăști din Cluj-Napoca, fără a avea vreun drept legal asupra imobilului. Aceasta ar fi indus în eroare persoanele vătămate, determinându-le să achite sume de bani cu titlu de chirie și garanție, cauzând un prejudiciu total de aproximativ 3.000 de euro.
În contextul activităților investigative, persoana bănuită a fost identificată ca fiind o tânără, de 24 de ani, din județul Brăila”, arată IPJ Cluj.
De la Brăila la Cluj
Aceasta a fost depistată în cursul zilei de 2 octombrie a.c. în municipiul Brăila, iar în baza mandatului de aducere a fost condusă la sediul Secției 2 Poliție Cluj-Napoca.
Ulterior, polițiștii au dispus reținerea pentru 24 de ore. Ulterior, în cursul zilei de ieri, 3 octombrie a.c., pe numele tinerei a fost dispusă măsura controlului judiciar pentru 60 de zile.
Activitățile au fost realizate cu sprijinul serviciilor de investigații criminale Cluj, Brăila, Buzău și Brașov, a polițiștilor din cadrul Poliției municipiului Brăila și al Serviciului Criminalistic Cluj.
ADMINISTRAȚIE
LIVE VIDEO. Boc anunță ofertele depuse pentru lotul 2 al centurii metropolitane. Care sunt firmele
Primarul Emil Boc a anunțat că au fost depuse oferte la noua licitație pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului, după ce prima a fost anulată în luna aprilie. Valoarea estimată a contractului este de 4,1 miliarde de lei.
Amintim că licitația a fost relansată în iulie 2024, după ce în luna aprilie a fost anulată prima licitație, în cadrul căreia a fost depusă o singură ofertă, declarată inadmisibilă. Oferta era depusă de Asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden.
LIVE VIDEO. Boc anunță ofertele depuse pentru lotul 2 al centurii metropolitane. Care sunt firmele
„Avem un ofertant pentru centura metropolitană a Clujului. La sfârșitul perioadei legale (n.r. – ieri) avem depusă o ofertă care este formată dintr-o asociere de firme. E vorba de asocierea Dimex 2000 Lider, Hydrostoy din Bulgaria și Integral din Muntenegru plus încă 19 subcontractanți. Valoarea contractului este de un miliard de euro, fiind una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, și ca valoare dar mai ales ca și complexitate.
Urmează perioada de evaluare. Termenul legal este de 90 de zile. Având în vedere că avem și Crăciun, și Anul Nou, și sărbători legale, am cerut comisiei de licitație ca maximum până la sfârșitul lunii ianuarie să finalizeze procedura de adjudecare a licitației. Supervizarea lucrărilor la centură valorează 9 milioane de euro”, a spus Emil Boc.
O avertizare Cod galben de ploi intră în vigoare vineri la ora 23.00 și este valabilă până sâmbătă la ora 15.00. Aceasta vizează județele Cluj, Alba, Sibiu, Hunedoara, Vâlcea, Gorj, Mehedinți și Caraș-Severin. În aceste zone vor fi ploi însemnate cantitativ. În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20…30 l/mp și izolat de peste 30…40 l/mp.
ANM a emis și o informare, conform căreia din dimineața zilei de vineri și până în dimineața zilei de sâmbătă, temporar va ploua în Banat, Crișana, Maramureș, Transilvania, Oltenia, nordul Moldovei și nord-vestul Munteniei.
Cod GALBEN de ploi în Cluj, de vineri până sâmbătă
Sâmbătă vor fi ploi în majoritatea regiunilor, iar duminică și luni, mai ales în jumătatea de est a teritoriului.
Vor fi averse, însoțite pe spații mici de descărcări electrice, iar în intervale scurte de timp sau prin acumulare se vor înregistra cantități de apă de 20…30 l/mp și pe arii restrânse peste 40…50 l/mp.
În regiunile sudice și estice vântul va avea intensificări temporare cu viteze în general de 40…50 km/h.
Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca sunt locuri în care călătorii grăbiți sau neatenți își uită diverse bunuri, recuperate ulterior după ce au tras o spaimă bună.
Șeful Serviciului Exploatare al CTP Cluj-Napoca, Alin Oaidă, a declarat pentru Cluj24 că orice bun găsit într-un mijloc de transport în comun trebuie predat proprietarului sau Poliției în termen de 10 zile.
”Bunurile găsite în mijloacele de transport în comun la capăt de linie, ori de către șofer ori de către personalul de curățenie, sunt anunțate automat la dispeceratul central al companiei care funcționează 24 de ore din 24 și sunt predate aici pe bază de proces verbal.
Majoritatea bunurilor găsite sunt revendicate repede de către cei care le pierd sau le uită în mijloacele de transport în comun și reușim să le predăm proprietarilor.
Printre aceste bunuri se numără și unele cu valoare mare, cum ar fi laptopuri sau sume de ordinul miilor de euro, ghiozdane și rucsacuri, echipamente sportive ale unor copii, dar și bunuri de genul umbrelă, haine sau plase cu diverse cumpărături.
Orice bun găsit într-un mijloc de transport în comun trebuie predat proprietarului sau Poliției în termen de 10 zile, în caz contrar se consideră că bunul respectiv a fost însușit în mod necuvenit, iar fapta intră sub incidența Codului Penal”, a spus Oaidă.
Copii uitați de părinți
Acesta a precizat că la nivelul CTP există o bună colaborare cu Biroul de Investigații Criminale din cadrul Poliției Cluj, astfel că, în acest an, în șase cazuri, bunurile însușite de călătorii care le-au găsit au fost recuperate și predate celor păgubiți.
”Vizionând camerele video instalate în aproape toate mijoacele de transport în comun, am constatat că bunurile sunt puse de proprietari pe scaune lângă ei, iar când coboară în stație le uită pur și simplu”, a precizat Alin Oaidă.
Un aspect inedit remarcat este faptul că au fost cazuri în care unii părinți și-au uitat chiar copiii în mijloacele de transport în comun ale CTP Cluj-Napoca.
”Am avut în acest an la IRA un caz cu un copil de 4 ani uitat de părinți în autobuz. Până a ajuns Poliția au ajuns și părinții. Aceștia au coborât și pur și simplu și-au uitat copilul. De asemenea, am avut și cazuri de călători care au uitat chiar ei să coboare din mijloacele de transport și să rămână închiși în timp ce își continuă somnul”, a explicat șeful Serviciului Exploatare al CTP Cluj-Napoca.
Acesta le recomandă călătorilor să fie mai atenți, mai vigilenți și să aibă grijă unde își pun bunurile de valoare pe care le au asupra lor, iar în cazul în care, totuși, uită ceva, să sune la dispeceratul companiei, la numărul de telefon 0264-430917.
”Dacă nu au fost găsite, să sesizeze Poliția Cluj”, a conchis Alin Oaidă.
La nivelul CTP Cluj-Napoca se înregistrează sub 10 cazuri de bunuri uitate pe lună în mijloacele de transport în comun.