Connect with us

ACTUALITATE

Atenție, clujeni. Au crescut tentativele de fraudare a conturilor bancare în luna decembrie. Cum vă puteți proteja

Publicat


card banca

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit în acest an 46 de cereri  pe  tema fraudării conturilor, observându-se un trend crescător al numărului de cereri în luna decembrie, creștere cauzată și de faptul că s-au înmulțit tranzacțiile online.

Doar o treime (14 cazuri) dintre aceste cereri au fost acceptate de bănci spre negociere, restul au fost respinse după ce comercianții au invocat faptul că banca este terț față de obligația de restituire sau plățile au fost făcute de către consumatori care și-au divulgat informațiile personale și au introdus singuri toate datele de securitate.

Exemple de cazuri în care băncile au acceptat negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB

Site-uri clonate / plăți online: L.S. din Iași a făcut o plată online în valoare de 40.000 de lei pe care, ulterior, a contestat-o după ce a observat că site-ul era o clonă a celui original.

În urma negocierii din cadrul CSALB, banca a oferit, ca gest comercial, suma de 20.000 de lei. S-a menționat în hotărâre că, dacă prejudiciul va fi recuperat ca urmare a acțiunii Poliției, consumatorul se obligă să restituie suma încasată de la bancă.

Date de pe card transmise prin sms / e-mail: Consumatoarea C.L. din București a divulgat datele cardului personal ca urmare a unui anunț postat pe un website de vânzări. Prejudiciul a fost de 17.280 de lei, iar banca a oferit, ca gest comercial, suma de 8.640 de lei. Consumatorul se obligă să restituie această sumă băncii dacă își recuperează prejudiciul.

Plăți internaționale / fraudarea contului: Consumatorul F.S din Harghita a observat că, fără acordul lui, s-au efectuat plăți din contul personal către mai multe firme din Spania. Banca i-a restituit întreaga sumă (2.400 de lei) din tranzacțiile contestate. În hotărâre se menționează că banca își va recupera această sumă dacă prejudiciul este recuperat ca urmare a acțiunii penale desfășurate în acest caz.

Verificați-vă mai des contul

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Problematica fraudării conturilor, a cardurilor sau furtul datelor personale atrage o mare responsabilitate atât din partea consumatorilor, cât și a băncilor.

Consumatorilor le recomandăm să își verifice mai des contul, mai ales în această perioadă. Dacă nu au aplicații de online banking prin care pot face acest lucru de la distanță, o metodă ar fi și accesarea serviciilor de notificare prin sms a plăților efectuate din cont.

Chiar dacă acest lucru ar presupune un comision perceput de bancă, paza bună trece primejdia rea în astfel de cazuri, iar beneficiile sunt incontestabile. Apoi, dacă au observat că le-au dispărut bani din cont, să anunțe imediat banca și Poliția și să formuleze un refuz la plata pe care o consideră frauduloasă.

Blocarea plăților frauduloase

Băncile au responsabilitatea să rezolve cât mai repede cererile de refuz la plată venite din partea consumatorilor, astfel încât plățile efectuate în mod nelegitim să nu fie procesate și banii să nu fie transferați din conturile consumatorilor. Recomandarea noastră este ca instituțiile bancare să își optimizeze procedurile pentru blocarea plăților sesizate de consumatori ca fiind frauduloase.

Aceste cereri care reclamă fraude ar trebui semnalizate și filtrate pe toate canalele băncilor de relaționare cu clienții, fie că vorbim de call-center, e-mail, chat sau pagini de reclamații. În plus, ar fi indicat ca băncile să menționeze într-un loc cât mai vizibil pe site-urile proprii în cât timp recomandă consumatorilor să transmită refuzul de plată pentru situații în care aceștia sesizează tentativa de fraudare a propriilor conturi.”

Cum încearcă infractorii informatici să vă fraudeze

      Prin e-mail-uri în care ești anunțat că ai câștigat un cadou scump (sau chiar ai primit o moștenire) în urma unui concurs la care nici nu ai participat;

      Prin site-uri clonate care au conținut diferit față de site-urile originale. Acestea anunță de multe ori reduceri nefirești de mari, chiar și pentru produse nou-lansate pe piață;

      Prin mesaje pe telefon sau primite în conturile de social-media care au atașate linkuri și par a fi trimise de prieteni, rude sau colegi;

      Prin plasarea unor reclame contrafăcute pe Google, care apar uneori atunci când scrii denumirea băncii în browser sau în motorul de căutare. Reclamele imită datele băncii și te direcționează pe o pagină care clonează ecranele platformei de Internet Banking. Astfel, atunci când introduci datele de conectare, ele sunt copiate de către infractori pentru a se conecta fraudulos la contul tău.

Ce înseamnă phishing

Phishing-ul se referă la fraudarea informațiilor bancare: Consumatorii sunt induși în eroare de mesaje care par a fi transmise de bancă prin care li se solicită să comunice informații confidențiale (numărul cardului, PIN-ul, codurile de utilizator sau de autentificare); primesc sms-uri în numele băncii în care li se cer date de activare, parole sau coduri de activare, ori li se solicită schimbarea datelor de securitate existente. Dacă ai primit un astfel de mesaj, sună la bancă sau scrie-i reprezentantului bancar cu care ții legătura și explică-i ce s-a întâmplat.

Cum te ferești de fraude? Verifică informațiile primite!

Dacă primești mesaje prin care ești anunțat că urmează să încasezi în cont o sumă de bani sau un premiu în bani, poți verifica autenticitatea mesajului prin informațiile care îți sunt solicitate. Astfel, ca să primești o sumă de bani este necesar să transmiți doar IBAN-ul și numele tău, nu și datele cardului. Datele cardului trebuie introduse doar dacă vrei să efectuezi tu o plată online.

Când faci cumpărături online, poți verifica dacă site-ul respectiv este sigur pentru introducerea datelor personale, prin accesarea informațiilor disponibile în lacătul afișat lângă numele site-ului 

Nu continua plata dacă ai suspiciuni, iar dacă ai plătit deja, solicită imediat băncii blocarea tranzacției.

O altă metodă de verificare este numele adresei de e-mail de unde primești mesajul sau numărul de telefon de unde e posibil să recepționezi sms-ul. Dacă sesizezi greșeli gramaticale, prescurtări sau elemente grafice neobișnuite în mesajul primit, acestea reprezintă semne suplimentare că nu provin de la bancă, ci de la un cont fals sau fraudulos.

Un alt sfat important este să nu accesezi aplicațiile de online banking prin intermediul motoarelor de căutare. Nu transmite nimănui date de logare și parole necesare accesării aplicațiilor de online banking!

Nu introduceți codul PIN pe niciun website accesat, nicio tranzacție online autentică nu va solicita aceste date din partea dumneavoastră!

Acordați maximă atenție plicurilor trimise de bănci și care conțin carduri/PIN-uri. Acestea trebuie să fie intacte, iar PIN-ul inițial setat de bancă trebuie schimbat cu prima ocazie. În plus, cardul personal și PIN-ul nu trebuie păstrate niciodată în același loc.

Ce este CSALB

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea și duce scorul general la 3-1

Publicat

De

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea

Parcurs fabulos pentru echipa clujeană de baschet U-BT, care a câștigat un nou meci în finala Ligii Naționale.

U-BT a disputat, luni, cel de al patrulea meci al finalei pe terenul rivalilor de la CSM CSU Oradea și a reușit o nouă victorie spectaculoasă.

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea și duce scorul general la 3-1

Jucătorii clujeni s-au regrupat pentru acest meci jucat în deplasare. CSM CSU Oradea – U-BT Cluj s-a încheiat cu scorul 80-108.

La pauză, U-BT Cluj conducea cu 58-28.

Cei mai buni marcatori ai U-BT au fost Bryce Jones (25 de puncte, 4 recuperări, 3 pase decisive, 10/10 la libere) și Patrick Richard (22 de puncte, 6 recuperări, 5 pase decisive, 6/7 de la distanță).

Sezon perfect pentru U-BT

În actualul sezon al Ligii Naționale, U-BT Cluj nu a pierdut niciun meci, până la finală.

CSM CSU Oradea a reușit să câștige meciul 3 al finalei, care s-a disputat sâmbătă, 18 mai. Victoria orădenilor a fost una „la mustață”, practic la doar 2 puncte diferență (94-92).

Primele două meciuri dintre cele două echipe s-au disptat la Cluj-Napoca și au fost câștigate de U-BT.

Finala se mută la Cluj. Meciul 5 va avea loc la BTarena joi, 23 mai, de la ora 19.00.

Foto: Facebook/ U-BT Cluj

 

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Podcast Cluj24 Test de sinceritate. Remus Lăpușan: Am un proiect de sprijinire a producătorilor agricoli din Cluj

Publicat

test remus

Remus Lăpușan, candidat pentru Consiliul Județean Cluj din partea PSD, vorbește la podcastul Test de sinceritate de pe Cluj24 realizat de jurnalistul Vasile Măgrădean despre proiectele pe care le propune clujenilor în campania electorală.

Lăpușan spune că a observat un interes din partea alegătorilor, chiar și a celor din mediul rural pentru alegerile locale.

Acesta propune un proiect care vine în sprijinul producătorilor agricoli din județul Cluj, care ar fi sprijiniți să își vândă produsele în Cluj-Napoca, prin organizarea unei mari piețe volante în Parcul Central.

CMF: 21240002

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO FOTO. Au început lucrările la Centrul de persoane vârstnice de pe Calea Baciului. Clădirea veche, „culcată” la pământ

Publicat

S-a dat startul lucrărilor la viitorul Centru pentru persoane vârstnice de pe Calea Baciului numărul 18. A început demolarea clădiri care găzduia fosta Școală Generală nr. 9 din municipiu.

Luni, 20 mai, au demarat lucrările la viitorul „Centru rezidențial de îngrijire și asistență socială pentru persoane vârstnice” de pe str. Calea Baciului nr. 18. Cu această ocazie, primarul Emil Boc, viceprimarul Dan Tarcea și reprezentanți ai constructorului viitoarei clădiri au efectuat o vizită pe șantierul viitorului cămin pentru persoane vârstnice.

Au început lucrările la Centrul de persoane vârstnice de pe Calea Baciului

Primăria investește circa 6 milioane de euro din fonduri proprii pentru edificarea centrului pentru vârstnici.

Construcția are termen de execuție 20 de luni de la acest moment. Astfel, dacă graficul va fi respectat de constructor, centrul ar urma să fie finalizat în luna februarie 2026. Viitorul imobli va fi certificat drept „clădire verde”.

„Vă mulțumesc pentru faptul că ați venit aici, pe Calea Baciului, pe locația unde construim Centrul pentru persoane vârstnice din Cluj-Napoca, un centru de îngrijire pentru seniorii cetății. O investiție de 6 milioane de euro, cu 20 de luni pentru execuție. Cu alte cuvinte, în 1 februarie 2026, dacă constructorul este serios – și nu am motive să mă îndoiesc – va termina această lucrare.

Este primul cămin pentru persoane vârstnice pe care îl construiește Primăria municipiului Cluj-Napoca, ca o formă de respect și de prețuire pentru munca seniorilor Clujului în decursul anilor. Acest centru este pentru persoane care nu au probleme majore de sănătate, nu este precum centru de pe 21 Decembrie pentru persoane cu dizabilități, este un centru pentru seniorii cetății care doresc să petreacă o viață de calitate la vârsta senioratului, având acces la cele mai înalte servicii pe care le poate avea”, a declarat primarul Emil Boc.

70 de locuri pentru vârstnicii fără aparținători

Centrul va avea o capacitate de 70 de locuri, în camere de una sau de două persoane. Serviciile oferite de acest centru se vor adresa vârstnicilor fără probleme deosebite de sănătate, care nu au aparținători și au un nivel scăzut al veniturilor.

Aceasta investiție are 70 de locuri, într-o clădire cu subsol, parter și două etaje și care are toate facilitățile necesare pentru o viață de calitate la vârsta senioratului. Cu alte cuvinte, aici vor putea opta să vină seniori ai cetății care nu au aparținători, adică nu are cineva grijă de ei, nu locuiesc cu cineva, au nivel de venituri mai mici decât ceilalți și, în consecință, aici pot să petreacă o viață de seniorat de calitate. Obiectivul acestei investiții este acela de a oferi seniorilor Clujului accesul la o viață de calitate”, a mai arătat edilul.

Condiții decente de trai pentru seniori

Persoanele în vârstă vor avea facilități la nivel european în viitorul centru, cu parc pentru activități fizice în aer liber, bibliotecă, spații de socializare, acces la calculatoare, la activități de fizioterapie și recuperare.

„Avem grijă în egală măsură de copii, prin educație la standard de europene, avem grijă de tineri, prin locuri de muncă bine plătite, dar în egală măsură în acest oraș trebuie să avem grijă și de seniorii cetății. Aici vor putea desfășura activități fizice, aici va fi parc, vor fi aparate de fitness. În interior va fi bibliotecă, vor fi locuri unde se poate socializa, vor avea acces la calculatoare, la activități artistice, vor avea acces la activități de fizioterapie și de recuperare, adică tot ceea ce este necesar pentru un vârstnic pentru a avea acces la o viață de calitate”, a mai spus Emil Boc.

Lucrările vor fi realizate de asocierea SC Boemial Invest SRL, SC Marina Properties SRL, SC Arhimar Serv SRL. Căminul pentru vârstnici va avea subsol, parter și două etaje, cu o suprafață de 1.410 metri pătrați și 42 de camere.

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujean de 26 de ani, la închisoare după ce a LOVIT un agent de pază care l-a prins când fura ALCOOL dintr-un supermarket

Publicat

De

Clujean la închisoare pentru că a furat alcool

Un clujean de 26 de ani a ajuns la închisoare pentru 30 de zile. Acesta a furat alcool dintr-un supermarket, iar când a vrut să plece l-a lovit pe agentul de pază, care a vrut să-l oprească.

Polițiștii din cadrul Poliției municipiului Gherla l-au reținut pe tânăr, care este din Dej, pentru 24 de ore, sub acuzația de tâlhărie.

Clujean de 26 de ani, la închisoare după ce a LOVIT un agent de pază care l-a prins când fura ALCOOL dintr-un supermarket

Potrivit polițiștilor, în weekendul care a trecut, tânărul ar fi sustras produse alcoolice dintr-o societate comercială situată în Gherla și l-ar fi agresat fizic pe agentul de pază pentru a-și asigura ieșirea din supermarket.

La expirarea măsurii preventive, acesta a fost prezentat instanței de judecată, care dispus arestarea preventivă a 30 de zile.

Tânărul a fost apoi condus într-un Centru de Reținere și Arestare Preventivă.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax