Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Asociația SOS cere regândirea proiectul Podului Garibaldi. Adi Dohotaru: Fără subtraversare, culoarul devine lent și neatractiv

Publicat


Pod

Asociația Societatea Organizată Sustenabil cere municipalității clujene să regândească proiectul de înlocuire a Podului Garibaldi, pe motiv că acesta nu include o subtraversare pietonală și velo. Organizația avertizează că, astfel, se compromite unul dintre cele mai importante proiecte de mobilitate din Cluj, culoarul metropolitan la Someș.

Decizia Primăriei Cluj-Napoca de a realiza noul Pod Garibaldi fără subtraversare pietonală și velo este considerată „eronată” de către reprezentanții Asociației SOS. Președintele asociației, Adi Dohotaru, amintește că, potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, „culoarul metropolitan la Someș este în primele trei proiecte, după metrou și centură”.

Investiții mari, dar mobilitate alternativă mai lentă

Organizația atrage atenția că investițiile recente în infrastructura de pe Someș au fost orientate preponderent spre trafic auto, neglijând pietonii și bicicliștii.

„Podurile realizate la Someș recent, preponderent pentru trafic auto, au fost gândite fără subtraversare velo și pietonală. Au fost montate și stopuri cu timpi mari de așteptare.

În consecință, în mod paradoxal, în ciuda celor mai mari investiții din România postdecembristă în spații publice verzi și în mobilitate alternativă la trafic auto, pietonii și bicicliștii sunt mai lenți decât înainte între cartierele Grigorescu și Iris, chiar dacă mai siguri”, transmit cei de la Asociația SOS.

Subtraversarea, posibilă doar cu voință politică

În ceea ce privește Podul Garibaldi, asociația avertizează că lipsa unei subtraversări va afecta direct atractivitatea culoarului metropolitan la Someș.

„Dacă mai multe poduri se realizează fără subtraversare, ca în cazul Garibaldi, culoarul metropolitan la Someș devine mult mai lent și prin urmare neatractiv pentru a renunța la mașina personală. Tehnic, subtraversarea este posibilă, trebuie doar voință politică și administrativă”, subliniază Adi Dohotaru.

Ce solicită Asociația SOS?

Asociația Societatea Organizată Sustenabil formulează și o serie de cereri adresate municipalității. Prima vizează actualul proiect tehnic al podului.

„Proiectul Tehnic este gata și lansată licitația. În cazul în care nu se poate revizui actualul proiect, cerem ca pe viitor să se lase loc pentru subtraversare, apoi să se adauge subtraversare cu alt proiect și alt buget.

Amintim că la dezbaterile privind acest pod nou am participat și am propus subtraversare, dar Primăria nu a dat la acel moment un răspuns concret legat de ce soluție se va alege.”, transmite Dohotaru.

Semafoare și prioritizarea culoarului Someș

O a doua propunere vizează fluidizarea traficului pietonal și ciclist. „Setarea semafoarelor la Someș pe galben intermitent măcar în timpul weekendurilor pentru a încuraja mobilitatea pietonală și ciclistă.”

De asemenea, organizația cere accelerarea realizării culoarului metropolitan la Someș, considerat „cel mai îndrăzneț din țară”.

„Prioritizarea culoarului metropolitan la Someș deja în proiectare, cel mai îndrăzneț din țară, măcar a unor segmente mai importante, de pildă tronsonul între Cluj și Florești, pentru a fi deja dat în folosință în 2027.

Realizarea acestui segment va decongestiona parțial traficul auto între lac Florești și podul Garibaldi, între cele două repere nemaiexistând întreruperi cauzate de trafic auto, cu consecințe directe asupra timpilor mai rapizi de navetă, sănătății clujenilor din zona metropolitană până la ape mai curate”, susțin reprezentanții organizației.

Podul Garibaldi, cel mai tranzitat din Cluj

Podul Garibaldi, situat peste Someș în zona centrală a Clujului, este unul dintre cele mai tranzitate poduri din oraș, fiind o legătură esențială între cartierul Grigorescu și zona centrală. Proiectul tehnic este deja finalizat, iar licitația pentru execuție a fost lansată.

În lipsa unei subtraversări pietonale și velo, noua infrastructură riscă să ridice problemele unde mobilitatea alternativă rămâne în plan secund față de traficul auto.




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. stelian

    august 18, 2025 la 2:08 pm

    Total de acord. A se vedea podurile de peste Bega din Timisoara, toate cu subtraversare.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate