Connect with us

ACTUALITATE

APLICAȚIE a la Cluj. Cei care merg cu bicicleta sau pe jos văd cu cât s-au redus emisiile de carbon și câte calorii au ars

Publicat


​Din luna iunie 2021, tehnologia îi ajuta pe locuitorii din Cluj-Napoca să contorizeze cât mai precis, prin aplicația Wheeley Go, cu cât contribuie la reducerea amprentei de carbon dacă aleg să se deplaseze pe jos, cu bicicleta sau cu ajutorul altor mijloace de transport în comun prietenoase cu mediul.

Primăria Municipiului Cluj-Napoca susține implementarea acestui proiect, care se încadrează în viziunea privind mobilitatea urbană în vederea dezvoltării de trasee pentru mijloacele de transport prietenoase cu mediul.

Aplicația Wheeley Go a fost dezvoltată de către compania clujeană LIFE IS HARD SA| Work Soft pentru Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADR Nord-Vest), în cadrul proiectului european TRAM. În cadrul acestui soft au fost integrate informații și modele de succes oferite de reprezentanții unor parteneri europeni ce au testat și implementat, cu rezultate pozitive, aplicații și proiecte similare.

Clujenii sunt încurajați și premiați de către companiile partenere să adopte un stil de viață sănătos și cât mai prietenos cu mediul înconjurător.

Cum funcționează programul

Cetățenii își pot înregistra și urmări deplasările zilnice cu bicicleta, pe jos sau cu ajutor altor mijloace nepoluante, pot vizualiza impactul pozitiv asupra mediului sau a stării lor de sănătate (emisii de carbon reduse și inclusiv numărul de calorii arse) și pot participa la diferite concursuri la nivelul orașului, în cadrul cărora pot câștiga premii sau reduceri oferite de companiile care susțin proiectul.

De asemenea, în funcție de numărul de kilometri parcurși, aplicația va include un clasament și va acorda diferite ranguri pentru utilizatori, astfel încât aceștia să cunoască impactul real al contribuției lor.

Zone pietonale și piste de biciclete

Pentru a încuraja mobilitatea alternativă si tranziția către modalități de deplasare prietenoase cu mediul și adoptarea unui stil de viață sănătos, administrația publică poate verifica datele principalelor zone frecventate de bicicliști și pietoni.

Astfel, vor putea fi fundamentate mult mai ușor proiecte pentru zone pietonale, piste pentru biciclete/trotinete sau diferite alte intervenții care vor ajuta la ameliorarea unor probleme identificate pe parcurs. Toate datele despre deplasările cetățenilor sunt anonimizate, iar o hartă interactivă cu cele mai frecventate trasee poate fi accesată pe pagina oficială Wheeley Go

Reduceri pentru bicicliști

Companiile private pot folosi acest program ca pe un mecanism de a susține dezvoltarea durabilă în rândul angajaților și a comunității.

Acestea pot oferi reduceri pentru cetățenii care merg mai mult pe jos sau cu bicicleta, intrând, astfel, în comunitatea companiilor care susțin mobilitatea urbană. Atât companiile, cât și instituțiile publice pot alege să organizeze concursuri interne în cadrul cărora să îi încurajeze și răsplătească pe angajații care aleg să se deplaseze mai des pe jos sau cu bicicleta, contribuind astfel la scăderea nivelul de poluare din oraș.

LIFE IS HARD și ADR Nord-Vest încurajează participarea activă a locuitorilor la reducerea amprentei de carbon și creșterea calității vieții lansand primele concursuri în cadrul campaniei locale ,,The Way We: THINK, LIVE, MOVE’’.

Cum funcționează Wheeley Go pentru cetățeni

  1. se descarcă aplicația din AppStore (pentru telefoane mobile cu sistem iOS) sau MagazinPlay (pentru telefoane mobile cu sistem de operare Android):
  2. înregistrarea se face atât prin intermediul aplicaţiei, cât şi prin intermediul website-ului prin utilizarea unei adrese de e-mail, a unui cont de Facebook sau a unui cont Google
  3. se selectează mijlocul de transport dorit și apoi se apasă START pentru a porni înregistrarea traseului.
  4. ulterior, utilizatorii pot opta să se înscrie la diferitele competiții organizate în cadrul aplicației pentru a câştiga premiile puse la dispoziție de către partenerii din proiect.

Studiu de caz în România

Wheeley Go este rezultatul unui schimb de experiență între Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, inclusiv municipiile reședință de județ, și mai multe orașe și regiuni din Europa (Regiunea Blekinge – Suedia, Regiunea Marche – Italia, Regiunea Andaluzia – Spania și orașul Miskolc – Ungaria), în cadrul proiectului TRAM (Towards new Regional Action plans for sustainable urban Mobility) finanțat prin programul INTERREG Europe.

Aplicația pornește de la exemplul de bună practică „Ciclogreen” implementat cu succes în Sevilia.

Rezultatele înregistrate pe parcursul anului 2021 prin Wheeley Go și modul de funcționare a programului dezvoltat de ADR Nord-Vest în România vor reprezenta un studiu de caz utilizat atât in România, cât și în alte țări europene care doresc să dezvolte programe similare de protectie a mediului.

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

Clujenii TREBUIE să ŞTIE ce se întâmplă cu METROUL. Dezbatere PUBLICĂ. Cine îşi asumă EŞECURILE Primăriei?

Publicat

Povestea metroului clujean pare să fie cu cântec înainte de a începe. Lucrurile par destul de complicate şi greu de realizat. Sunt multe semen de întrebare. Iar clujenii nu sunt informaţi, deşi legea impune acest lucru. Pentru lămurirea tuturor aspectelor de început privitoare la marele proiect clujean, Consiliul Civic Local, prin reprezentantul său Iosif Pop, a solicitat, în şedinţa Consiliului Local Cluj-Napoca, o dezbatere publică pe tema metroului, cu prezenţa primarului Emil Boc. Consiliului Civic Local este o organizaţie care a fost fondată pe 17 iunie 2004, prin semnarea Protocolului de Colaborare de către cele 52 de asociaţii şi fundaţii clujene.

Riscuri şi temeri

Iosif Pop le-a prezentat consilierilor locali şi primarului Emil Boc un punct de vedere al CCL, în care sunt prezentate o serie de problem, care ar trebui să fie lămurite în dezbaterea publică.

“Acum punem multă pasiune politică pe linia de metrou, fără a avea concluzii pe studiul de fezabilitate, fără să stapanim riscurile şi consecinţele lor viitoare şi fără să putem decide asupra momentului optim pentru lansarea proiectului (vezi evoluţia populaţiei, a efectelor pe termen lung a pandemiei, a incertitudinii asigurării surselor de finanţare de început, a şansei de mobilizare de surse de finanţare pentru etapa IIetc). Dealtfel, reconsiderarea din scurt a proiectului de finanţat din surse PNRR este de natură să confirme temerile pentru riscurile prezentate mai sus.

În cazul unui presupus eşec Consiliul Local se poate salva prin apelare la resursele guvernamentale, la împrumuturi bancare ori la majorarea substanţiala a impozitelor şi taxelor locale, transferand situaţiile de faliment către persoanele fizice şi juridice. Daca are şi alte soluţii le poate face publice acum?

Întreprinzatorul realist măsoara de 10 ori riscurile înainte să pornească un proiect mare, pentru că este conştient că în caz de eşec îl lichidează creditorii şi îşi află falimentul. Statul are o scapare în plus, aceea de a arunca datoria în spatele populaţiei şi a firmelor. Dar are acordul lor acum?

Cu certitudine, Cluj-Napoca are nevoie acută de această infrastructură acum şi în următorii 3-4 ani, variantele de lucru sunt multe şi, orice variantă ar fi aleasă, se cere asumată de către clujeni – beneficiarii şi finanţatorii de ultimă instant”, a spus Iosif Pop în faţa consilierilor municipali.

Legea obligă municipalitatea să-i consulte pe clujeni

În prezentarea sa, Iosif Pop a adus şi argumente legislative, care arată că municipalitatea este obligată să-i consulte pe clujeni în problema metroului şi a marilor proiecte.

„Legea nr.52/2003, cu modificarile ulterioare, defineşte scopurile exacte în astfel de situaţii. Dupa cum ştiţi: Legea are drept scop:a) să sporească gradul de responsabilitate a administrației publice față de cetățean, ca beneficiar al deciziei administrative; b) să implice participarea activă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor administrative și în procesul de elaborare a actelor normative; c) să sporească gradul de transparență la nivelul întregii administrații publice.

În acord cu prevederile legale citate, vă adresăm rugamintea să supuneţi acum votului organizarea dezbaterii publice în intervalul de timp cel mai scurt. Consultarea publică executată pe site-ul primăriei nu are nicio relevanţă atât timp cât întrebările şi răspunsurile nu sunt aduse la cunoştinţa întregii populaţii.

Suntem toţi conştienţi că responsabilitatea deciziilor şi hotărârilor vă aparţine, iar aceasta presupune că vă asumaţi individual şi personal consecinţele, în cazul în care o faceţi fără consultarea noastră. Avem întrebările pregătite, avem şi soluţiile alternative, aşteptăm decizia”, a mai spus Iosif Pop.

Eşecuri ale administraţiei clujene

În aceeaşi luare de cuvânt în faţa consilierilor municipali şi a primarului Emil Boc, Iosif Pop a trecut în revistă şi câteva eşecuri ale administraţiei locale, pentru care aceasta n-a dat socoteală clujenilor.

„Comunitatea clujeană se află în faza asumării marilor proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, cerute şi aşteptate de către noi dinspre administraţia locală de aproape 20 de ani.

Presiunea pentru realizarea lor este foarte mare din cauza sporirii blocajelor în mobilitatea urbană, dar şi datorită cerinţelor finanţatorilor ca să fie executate în contratimp,cu asumarea de riscuri dificil de controlat sau chiar imposibil de asumat.

Centura ocolitoare, parcările înafara părţii carosabile, prelungirea liniilor de tramvai către aria metropolitană şi spre cartierele neconectate, presupusul metrou de conexiune longitudinală cu râul Someş etc nu îşi bazează prioritizarea pe studii coerente de trafic şi nici pe concluziile  tehnice şi financiare finale, ale studiilor de fezabilitate comandate.

PUG-ul este ca şi ieşit din perioada de validitate, SIDU îşi aşteaptă consultarea şi acceptarea populaţiei, planul de mobilitate îşi cere actualizarile din timp în timp, iar reţelele sociale îşi consumă energia cu propuneri şi atitudini critice la adresa anunţurilor oportuniste.

Aproape toate proiectele mari din ultimii 17 ani ale administraţiei municipale s-au încheiat fie cu eşecuri (vezi Capitala Culturală Europeană), fie cu depăşiri ale termenelor asumate (vezi ex.Centurii Vâlcele-Sânnicoara), fie cu depăşiri mari ale bugetelor iniţial alocate.  Acest fapt conduce la concluzia ca managementul performant al marilor proiecte nu reprezintă un punct forte pentru Consiliul Local Cluj-Napoca”, a mai spus Iosif Pop.

(MaAv)

Citește mai departe

ACTUALITATE

VIDEO&FOTO/ Ecran gigant într-un sat din Cluj pentru meciurile de fotbal din CE, vizionate din mașină. Intrarea LIBERĂ

Publicat

Microbiștii pot viziona meciurile de fotbal din cadrul Campionatului European din mașină, pe un ecran de mari dimensiuni, de 10 X 6 m, în satul Morău, comuna Cornești, județul Cluj, accesul fiind gratuit.

Mihai Pop de la Green Cinema Drive In a declarat pentru Cluj24 că meciurile se pot viziona de luni până vineri de la ora 22 deoarece în weekend se proiectează filme.

”Capacitatea terenului este de 60 mașini. Intrarea este gratuită, dar este necesară consumația de la bar. Microbiștii care vin cu mașinile primesc la intrare un meniu, parcările sunt cu rețea Wi-fi gratis, trimit mesaj pe WhatsApp cu ceea ce doresc iar comanda le este adusă la mașină”, a spus Pop.

Accesul se face pe bază de înscriere și rezervare la numărul de telefon 0752491042.

Organizatorii asigură sonorul de pe ecran în mașina fiecăruia astfel încât microbiștii să nu piardă comentariile meciurilor de fotbal.

Satul Morău se află la 38 de km de Cluj-Napoca.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Versantul Partizanilor din Apuseni. Este înspăimântător câtă ură s-a sădit între moții care trăiau în pace de mii de ani

Publicat

De

Versantul Partizanilor din Apuseni este un proiect despre moții de altădată care s-au luptat pentru libertate și care astfel au șansa să mai trăiască în mentalul colectiv. Personalități ale lumii culturale naționale și mai multe fundații au anunțat că sprijină proiectul inițiat de Clubul Monarhiștilor Clujeni, în special pentru a da o șansă generației tinere să se trezească.

Versantul Partizanilor vrea să spună o poveste, aceea a familiei Șușman și a luptătorilor anticomuniști de la Răchițele (jud. Cluj), din anii ’40 și ’50. O poveste despre prețul libertății și al democrației, despre principii și curaj, despre onoare și moarte eroică. O poveste unică, încă prea puțin cunoscută, pe care comuniștii și urmașii lor de după 1989 și de astăzi își doresc să o țină ascunsă, sortită uitării și irosirii.

Grupul Şuşman a fost unul dintre cele mai cunoscute organizații anticomuniste din Apuseni. Au reușit să se lupte timp de 10 ani cu regimul comunist.

În cadrul unei conferințe de presă organizată joi, la Cluj, a fost expusă pentru prima dată macheta casei familiei Șușman din Răchițele, demolată de regimul comunist după ce timp de o perioadă a fost transformată în sediu al Miliției, unde erau torturați sătenii care îi ajutau pe partizani. Casa va fi restaurată și va deveni punct de pelerinaj pentru toți cei care doresc să își cunoască mai bine trecutul.

Constantin-Teodor Șușman – nepotul partizanului anticomunist din Apuseni, Teodor Șușman,
liderul grupului Șușman, a fost și el prezent astăzi la Cluj, prilej cu care a mulțumit echipei conduse de Marius Oprea, care i-a găsit osemintele bunicului său, aceasta fiind cea mai fierbinte dorință a tatălui său.

Teodor Şuşman fusese primar al comunei Răchiţele în mai multe mandate și era supranumit ”tatăl munţilor” sau ”tatăl moţilor”.

Administra o avere considerabilă și era admirat pentru că ar fi bătut în masa regelui Ferdinand I, în 1925, pentru drepturile moților.

Comportamentul autorităților comuniste l-au determinat să ia arma în mână și să pornească la luptă alături de familia sa. Doar trădarea a făcut ca Grupul Șușman să fie în cele din urmă executat de către Securitate. Copiii lui Teodor Șușman, care au rămas în viață, au fost exilați în diferite colțuri ale țării și supuși muncii forțate.

Printre cei care susțin proiectul de restaurare a memoriei se numără și Ana Blandiana. Aceasta a anunțat că admiră încăpățânarea de a încerca să înțelegem cine ne-au fost părinții și bunicii într-una dintre cele mai dramatice cărți ale istoriei noastre recente.

”Istoria familiei Șușman are formatul unei tragedii antice, care vorbește despre libertate, curaj, onoare, despre nerenunțare și în care toată lumea moare în cele din urmă. Numai de noi depinde măsura în care le vom cunoaște suferința. Această istorie dintr-un sat din munții Apuseni poate să devină un moment cheie al întoarcerii tinerilor indiferenți, nepăsători și necunoscători ai propriei lor definiții înspre un fel de înfiere intelectuală și spirituală.

Este o poveste simbolică pentru felul în care comunismul a introdus ura ca element declanșator al istoriei, felul în care țăranii din Răchițele au ajuns să se trădeze unii pe alții. Este înspăimântător că ura a fost adusă din afară, implementată și transformată în combustibil de ură în acel sat în care probabil de milenii oamenii erau uniți”, a afirmat Ana Blandiana.

Istoricul Cornel Jurju, președintele Clubului Monarhiștilor Clujeni, a prezentat unul dintre momentele eroice ale Grupului Șușman, încercuit de către trupele de Securitate în anul 1952.

Ioan Popa – zis Ciota, rămâne ultimul în fața unui pluton de securitate de la Oradea. Le spune celorlalți: ”Mergeți la vale!” și se aruncă de pe stâncă, în fața trupelor de Securitate, și începe să tragă, încercând să-i protejeze pe colegii lui. Toți scapă, dar el este ciuruit de câteva zeci de gloanțe. Două batalioane de Securitate cutreierau versanții în căutarea lor și chiar și urșii și lupii au năvălit peste Doda Pilii, alungați de trupele de securitate care au terorizat întreaga zonă.

Inginerul Călin Roșu, care se va ocupa de restaurarea casei Șușman, a declarat că întregul proces se va întinde pe mai mulți ani. În acest timp trebuie să fie și găsite surse alternative pentru alimentarea cu energie electrică a proiectului, întrucât rețelele de curent nu ajung până acolo.

Însă încă din luna august 2021 va fi inaugurat Traseul Partizanilor, o altă modalitate prin care poate să fie cunoscută viața eroilor anticomuniști. Vizitatorii vor fi direcționați spre locuri frecventate de partizani precum Cascada Vălul Miresei, Grota Șușmanilor și alte puncte folosite ca ascunzători în cei 10 ani de luptă.

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO/ Peste 1000 de persoane vaccinate la domiciliu în mediul rural în județul Cluj

Publicat

De

Instituția Prefectului – Județul Cluj, în colaborare cu Spitalul Clinic Militar de Urgență „Dr. Constantin Papilian” Cluj-Napoca, a inițiat la mijlocul lunii mai campania de vaccinare în mediul rural din județul Cluj, în special la domiciliul persoanelor nedeplasabile și a asistenților personali, pe baza listelor de nume de persoane colectate de la nivelul tuturor celor 75 de comune.

În paralel cu această acțiune, pe baza constatărilor din teren și a solicitărilor venite din partea primăriilor din mediul rural, a fost extinsă campania de vaccinare și pentru persoanelor deplasabile care au consimțit să se vaccineze într-un centru/loc organizat la nivelul localității de domiciliu – cum ar fi cămin cultural, cabinet medical.

„În colaborare cu primarii din comunele județului Cluj au fost întocmite liste cu persoanele care au dorit să se vaccineze, deplasabile. Menționez faptul că, în majoritatea localităților, asistenții sociali precum și alți angajați din primării au mers din poartă în poartă să discute cu cetățenii.

Vreau să transmit pe această cale aprecierile și mulțumirile Instituției Prefectului, ale mele personal, pentru implicarea tuturor structurilor în acest complex proces de vaccinare la domiciliu.

Este vorba de personalul echipelor de vaccinare asigurate de Spitalului Militar din Cluj, de cei din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență și Poliție Militară care au însoțit echipele în teren și, nu în ultimul rând, angajaților Instituției Prefectului, colegilor mei.

Cu toții au făcut și fac în continuare o treabă extraordinară pentru care îi felicit!”, a declarat subprefectul județului Cluj, Irina Munteanu.

Campania continuă în mediul rural

Potrivit acesteia, campania de vaccinare în mediul rural din județul Cluj continuă și în perioada următoare.

”Urmează  vineri, 18 iunie, Cojocna și Căianu, iar săptămâna viitoare comunele Panticeu, Recea Cristur, și desigur localitățile unde se efectuează rapelul.

În comunele unde echipele medicale militare se reîntorc pentru efectuarea rapelului, am venit cu propunerea să oferim celor care între timp s-au decis să se vaccineze sau nu au fost la domiciliu când a fost efectuată prima doză de vaccin, în urmă cu 21 sau 28 de zile, posibilitatea să se vaccineze cu vaccinul Johnson & Johnson, care este o singură doză, acest fapt fiind chiar solicitat de către cetățeni”, a mai precizat subprefectul.

32 de comune

În perioada 17 mai – 17 iunie 2021, echipele medicale ale Spitalului Militar Cluj, pe baza informațiilor furnizate de către Instituția Prefectului – Județul Cluj, au acoperit un număr de 32 de comune unde au fost vaccinate 1042 persoane cu vaccinurile Moderna, Pfizer sau Johnson & Johnson, din care 359 la domiciliu, restul fiind vaccinate în locațiile amenajate la nivelul fiecărei localități.

Diplomă la Ceanu Mare

Joi, 17 iunie, în comuna Ceanu Mare a fost depășită cifra de 1000 de persoane vaccinate în mediul rural, la domiciliul lor, de către echipele medicale militare mobile.

Cu acest prilej, lui T.M., din localitatea Boian, i-a fost oferită în mod simbolic o Diplomă de apreciere din partea Instituția Prefectului – Județul Cluj și a Spitalului Clinic Militar de Urgență „Dr. Constantin Papilian” Cluj-Napoca.

La nivelul comunelor din județul Cluj funcționează permanent un număr de 12 centre de vaccinare, în următoarele localități: Aghireșu, Apahida, Baciu, Băișoara, Borșa, Călățele, Chinteni, Florești, Gilău, Mociu, Poieni, Jucu (centrul de la fabrica Bosch).

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate