Connect with us

ADMINISTRAȚIE

ANALIZĂ. Szakats Istvan: Cacealmaua numită „metrou” s-a terminat

Publicat


supervizare metrou
Activistul Szakats Istvan, reprezentantul unui grup civic din Cluj-Napoca, a făcut o analiză a situației proiectului de metrou și a creionat scenariile care stau în fața administrației locale.
”Distinși cetățeni clujeni, vă anunț cu o oarecare ușurare că cacealmaua numită „metrou” s-a terminat.
Deznodământul, cerut de opțiunea optimă de bailout politic, este acela în care nu câștigă nimeni licitația, iar banii din PNRR (oricum prea puțini, și și ăia pe împrumut) sunt redirecționați spre trenul metropolitan. Detalii.
După o licitație scoasă oricum cu întârziere, și după o serie de prelungiri după prelungiri după prelungiri, procesul de-a alege acel ofertant care să și facă “metroul” Clujului (de facto, cu lopata) e iar împotmolit. De mai bine de două săptămâni, licitația e “suspendată” la inițiativa primarului.
Edilul se jură că “lucrurile sunt în grafic” și că licitația va fi “relansată” în “această toamnă”, dar adevărul e că graficul evocat e re- și re- și redesenat, iar „relansarea” e menită doar să pregătească dramaturgic momentul aruncării definitive a prosopului. Toate, subsumate procesului de trezire din ego-tripul numit „metrou”, și pregătirea scenariului optim de bailout politic.
În cuvinte simple, clujeñe,
1. dacă reiei licitația în toamnă
2. dacă termini licitația în 2022
3. dacă semnezi contractul până în iunie 2023
4. dacă nu o să fe contestații
5. dacă nu o să fie deloc blocaje cu exproprierile
6. dacă nu o să fie deloc blocaje cu descărcările arheologice
7. dacă proiectarea depoului și primelor patru stații dinspre Sopor durează numai un an
8. dacă între timp ce (din vara 2024) se lucrează la depou și primele 4 stații, se proiectează restul de cinci stații într-încă un an
atunci o să-ți rămână
*** drumroll ***
9. un an jumate (din vara 2025) ca să sapi și termini 5 stații care-ți duc până-n inima orașului, până-n plin centrul Clujului. Repet: 5 stații – unele mai mari ca un teren de fotbal, săpate, legate cu tunelul, cofrate, betonate, cu lucrările electrice făcute, tot reacoperit, și suprafața redată circulației, într-un an jumate, pe deadline. E imposibil. Punct.
Dar atunci sinucidere nu e să nu faci nimic din „metrou”, și să o scalzi în N dume ori M ani de ce n-ai făcut nimic. Am mai văcut asta de P ori.

Culmea sinuciderii

Culmea sinuciderii e să-ți faci tu singur eșafodul – în acest caz, să te forțezi să treci prin primele 8 scene de joc doar ca să ajungi să mori garantat în scena 9, în care trebuie să faci pe deadline 5 stații, în plin centrul Clujului, alea alea, într-un an jumate. Și care e imposibil. Clujeñe… nu japonezii, dar nici măcar ozeniștii care i-au făcut piramida lui Kheops nu s-ar aventura să se bage pe contract la un asemenea trip. Nu în ultimul rând pentru că acel an jumate de fapt nu va fi un an jumate, revezi doar p.4 și 5.
Or atunci, ca să ne mai revenim, hai să ne întrebăm:
De ce ți-ai și construi tu, în 8 scene consecutive, un decor de joc în care apoi să te expui singur, ca un fraier, la un auto-headshot public și garantat? Ca să nu pierzi tu, chipurile, un niumuruc de 300 milioane de euro swag? Pe care oricum trebuia să-i dai înapoi, că erau cu împrumut? Hai s-o lăsăm.
Dar. Atunci, cam câtă atitudine de „după mine, potopul politic” trebuie să ai ca să îi sui întreg orașul în capul Succesorului tău abia ales în 2024, năruind pohtele băeților de băeț care-l susțin, de-a pohti și ei ce-a pohti?
Cam cât ego trebuie să ai, ca să îi dai tu, prin acest fail vizibil de pe Lună (și exploatabil de către dujmanii interni și externi) un ditai autogol pentru Partid, în jihadul alegerilor parlamentaro-prezidențiale din 2024?
Well, pe din ce în ce mai multă lume o macină întrebările astea. Și din ce în ce mai multă lume (din proiect, primărie, PNL și Patronet) se uită îngrijorată la Maestru, ca să facă odată semnul de-a sări odată cu parașuta din acest autobuz care gonește, accelerând, către prăpastie.
Iar momentele de-a mai sări cu parașuta nu mai sunt multe. Să luăm scenele la rând pentru a vedea câte și sunt de fapt.

1. Reluarea licitației

Tehnic: Ministerul Transporturilor trebuie să actualizeze indicatorii proiectului. Aici, ofertanții s-ar simți confortabil cu o indexare pe la 35-40%, dar la indexare, MT va aplica o formulă simplă (care permite o indexare cu un procent mic) nu o formulă extinsă, care să permită o indexare reală. Încă nu am vorbit de recapitulație, o altă incertitudine, dezirabilă pe la 20%. La o indexare mică, s-ar putea ca MT să muncească degeaba, și noua sumă iar să nu fie destul de atractivă pentru cârâiașii de la FCC (plus PORR și STRABAG).
Dacă MT crește potul mare, dar doar prin acrobații financiare pe recapitulație, s-ar putea ca structura de buget, debalansată, iar să nu convină la ofertanți (că din asta nu prea scot profit), sau mai rău, Comisia Europeană să nu aprobe structura – caz în care ciuciu banii din PNRR. Avem deci acum o jonglerie continuă, de back-and-forth cu Comisia (și de complezență, lateral, cu firmele) ca să creadă ăia că o să fie bine.
Bailout politic: nu, și nu pentru că primarul a promis (deh, mare lucru) reluarea licitației ci pentru că nu prea e pe cine da vina. Nu o poți da pe MT, e propria ta coaliție.
*
2. Terminarea licitației în 2022.
Tehnic vorbind, asta e chiar posibil – mai ales dacă se ajunge la reluarea licitației în timp util, unde util înseamnă octombrie, ca să lase măcar 2 luni redepunerii de oferte. Dar merge și noiembrie. De fapt merge și decembrie.
Bailout politic: Da. Indexarea poate să fie atât de (convenabil de) mică încât iar să nu mai apară niciun ofertant. Războiul e de vină, și încep voios negocierile cu CE pentru a realoca banii pe altceva.
*
3. Semnarea contractului până în iunie 2023.
Tehnic: Deși conform PNRR contractul ar fi trebuit semnat în 2022 (nicio șansă), comisia mai alocă o perioadă de grație de 6 luni. E practic ultima bulă de aer. În această perioadă mingea e la primărie, care în 6 luni trebuie să analizeze și să compare tone de documente de la ofertanți.
Bailout politic: cu risc. Primăria poate descalifică toți ofertanții, dar.
Dacă face asta prea devreme, s-ar putea să se lase cu repercursiuni din partea unor frme care au acceptat să participe doar la serioase presiuni politice, și care o să fie turate. Dacă circurile se lungesc, și/sau dacă se ajunge la descalificările în masă prea târziu în 2023, s-ar putea să nu mai rămână timp pentru a negocia cu CE redirecționarea banilor din PNRR spre un alt obiectiv de investiție.

Contestații și exproprieri

4. Zero contestații
Tehnic: Improbabil.
Bailout politic: Nerecomandat, pentru că sitația nu e controlabilă poltic, și cel mai probabil se ajunge la pierderea banilor din PNRR. Până contestațiile nu se cern și praful se așează, nici măcar nu se poate deschide cu CE discuția despre realocarea banilor PNRR. Iar contestațiile durează. S-ar putea iar ciuciu bani din PNRR.
*
5. Zero blocaje cu exproprierile
Tehnic: aproape imposibil, dar avem și o ciudățenie aici. La două luni după amendamentul Drulă (care o abilita pe Primăria Clujului ca să facă expropreri) legea încă n-a ajuns la Iohannis la promulgare. Remarcabil. Gurile rele spun că PSD a înecat dosarul pe traiectorie. Dar să zicem că se promulgă legea până în iunie 2023, și primăria poate să înceapă să exproprieze. Dar zero blocaje? Vezi cazurile curente la autostradă, la centură, la orice. Mai că nu există un răzor pe care să nu iasă cu scandal. Iar în Clujul cel țâfnos pe prețul pe metru pătrat, o să iasă cu scandal fest.
Bailout politic: nu. Ar arăta ultra-ridicol să-ți omori proiectul pentru că ești tu zgârcoman și nu ești în stare să-i plătești clujeanului prețul pieței pe teren.
*
6. Zero blocaje cu descărcările arheologice
Tehnic: posibil. S-a mai băgat pumnul în gura Muzeului în repetate ocazii, vezi Ferdinand.
Bailout politic: nu. Ar arăta ridicol să-ți oprești ditai proiectul că n-ai fost în stare să prevezi că subsolul orașului colcăie de istorie (precum dealtfel chiar colcăie, dar mă rog). Negi cu ardoare, și dă-i cu buldozeru’ mai departe.
*
7. Proiectarea depoului și primelor patru stații dinspre Sopor, într-un an
Tehnic: posibil.
Bailout politic: nu mai, gata. Ești pus pe treabă, ești pe țeavă.
*
8. Se lucrează din vara 2024 la depou și primele 4 stații, și între timp se proiectează ultimele 5 stații
Tehnic: posibil. Depoul și stațiile nu se termină într-un an, ci doar la final de tot. Se câștigă astfel un an. Pentru ultimele 5 stații se ia un alt subcontractor, greucean.
Bailout politic: ca mai sus, nu merge. Ești deja pe țeavă.
*
9. Executare ultimelor 5 stații într-un an jumate, în mijlocul orașului, pe deadline.
Tehnic: imposibil. O să se acumuleze întârzieri din pașii anteriori, v. 4 și 5.
Bailout politic: nu. Deja ai orașul întors cu curu-n sus de un an.
*
Sumar
Observăm că șansele de bailout politic descresc în scenele succesive.
O mică șansă se arată la scena 3, dar acolo există un risc care nu poate fi controlat suficient de bine politic.
Șansa optimă de bailout politic se arată în scena 2 (terminarea licitației în 2022), iar aluatul conține:
1. Indexare mică, pe lege (amploaiații MT la adăpost de DNA, ușurați)
2. Relansare licitație practic oricât de târziu, chiar și în decembrie, în scârbă
3. Ofertanții constată că au pus botu, au lucrat degeaba, pleacă ofuscați, iar nu mai ofertează, ghinion ei, primarul îi transmite că îi mai așteaptă
4. Primăria dă toată vina pe război (ai fi și prost să nu folosești așa o scuză perfectă)
5. Primăria câștigă tot timpul posibil să negocieze redirecționarea împrumutului din PNRR către un alt proiect, care să fie musai
5.1. verde, ca să rămână pe linia inițială de finanțare
5.2. din Cluj, că așa e frumos
6. Spoiler no spoiler: criteriile 5.1/2 identifică, fără echivoc, trenul metropolitan.
*
Epilog
Ieeei! Succes! Am scăpat de dezastru!
.. am prădat milioane de bani publici pe tot felu’ de studii? Da.
… am mâncat rahat și am fost duși de nas ani de zile? Da.
.. OSĂ fie metrou? Sigur! Poate, cândva, peste decenii, un pic acolo, pe fund. Dar lăsați asta.
Am scăpat de dezastru? Acum? Am scăpat.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

De Rusalii, angajații vor beneficia de o MINIVACANȚĂ. Vor avea trei zile LIBERE

Publicat

closed

De Rusalii, angajații vor beneficia de o minivacanță. Aceștia vor avea trei zile libere la începutul lunii iunie. Rusaliile sunt sărbătorite la 50 de zile după Paște și marchează Pogorârea Sfântului Duh asupra apostolilor lui Hristos. În acest an, prima zi de Rusalii va fi prăznuită duminică, 8 iunie, iar a doua zi, luni, 9 iunie.

Pentru angajații din România, a doua zi de Rusalii (luni, 9 iunie) este declarată zi liberă legal prin lege, ceea ce înseamnă că aceștia vor putea să se bucure de un weekend prelungit, în perioada 7 – 9 iunie, scrie Alba24.

Rusalii 2025: Semnificația religioasă

Cunoscută și sub denumirea de „Cincizecime”, sărbătoarea Rusaliilor reprezintă unul dintre cele mai vechi și importante praznice creștine. Aceasta comemorează momentul în care Duhul Sfânt s-a pogorât asupra apostolilor lui Iisus Hristos, la 50 de zile după Înviere, eveniment care marchează, în mod simbolic, și întemeierea Bisericii creștine.

Potrivit tradiției biblice, după ce Duhul Sfânt s-a pogorât asupra lor, apostolii au început să vorbească în limbi diferite și să predice cuvântul lui Dumnezeu, răspândind astfel învățăturile creștine în întreaga lume.

Calendarul zilelor libere rămase în 2025

În anul 2025, românii vor beneficia de un total de 17 zile libere oferite de stat, datorită sărbătorilor legale. Dintre acestea, 13 zile libere vor fi în timpul săptămânii, în timp ce 4 zile libere vor cădea în weekend.

Iată lista completă a zilelor libere legale rămase pentru anul 2025:

– 1 iunie – Ziua Copilului (duminică)
– 8 iunie – Prima zi de Rusalii (duminică)
– 9 iunie – A doua zi de Rusalii (luni) – zi liberă legal
– 15 august – Adormirea Maicii Domnului (vineri) – zi liberă legal
– 30 noiembrie – Sfântul Andrei (duminică)
– 1 decembrie – Ziua Națională a României (luni) – zi liberă legal
– 25 decembrie – Prima zi de Crăciun (joi) – zi liberă legal
– 26 decembrie – A doua zi de Crăciun (vineri) – zi liberă legal

Ziua Copilului (1 iunie) cade într-o zi de duminică în 2025, suprapunându-se peste weekendul obișnuit.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

A 5-a ediție a Cluj Folk Fest, gata de start! 14 concerte și un concurs național de talente și tabără folk

Publicat

folk fest

A 5-a ediție a Cluj Folk Fest de la Cluj-Napoca va avea loc în perioada 23-35 mai, urmând să aibă loc 14 concerte și un concurs național de talente și tabără folk. 

Festivalul, ajuns la a cincea ediție, propune o serie de 14 concerte atractive cu artiști clujeni și din țară, nume consacrate ale folkului sau artiști cu un stil fusion.

”Alexandru Andries, White Mahala, Catalin Stepa, Cristi Dumitrascu si Planul B, Calendar, Cosmin Vaman si Alexandra Andrei, Sarmalele Reci, Tapinarii, Luna Amara, Nicu Zotta, Dan Vana, Vlad Parau sunt artiștii invitați să concerteze.

Pe lângă aceștia, vor urca pe scenă câștigătorii Concursului Național de Talente din 2024, așa cum Cluj Folk Fest a promis: Alma Lorena si The Arhivers!”, arată organizatorii.

Cluj Folk Fest este prezentat de artistul folk și realizatorul radio Cristi Dumitrașcu de la postul radio Rock FM.

Festivalul, la Colina Secret Garden

Festivalul va avea loc la Colina Secret Garden (Camping Colina), o locație superbă, la capătul cartierului Mănăștur, pe Drumul Sfântul Ioan,  foarte potrivita pentru acest tip de festival dedicat tuturor vârstelor.

Organizatorii îi sfătuiesc pe participanți să ia transportul în comun spre festival, zona fiind foarte bine conectată dinspre toate zonele orașului: dinspre Mărăști și Gheorgheni cu liniile 6, 24, 25, dinspre gară și autogară cu liniile 9 și 101/102 de tramvai, dinspre Zorilor și Grigorescu cu liniile 43, 43 P, 43 B, dinspre Piața 1 mai cu linia 1, dinspre Zona industrială, Someșeni, Plevnei cu liniile 14, 52, 29, iar dinspre Florești cu linia metropolitană M21.

Puteți veni de asemenea cu bicicleta, trotineta sau cu taxi. Nu uitați de Vinerea Verde, călătorii beneficiind de transport gratuit vinerea în Cluj-Napoca și Florești.

Mai multe informații despre artiști pe: https://www.facebook.com/clujfolkfest

Accesul în camping va avea loc vineri, 23 mai, de la ora 17.00, iar sambata si duminica de la ora 12.00.

Concertele încep vineri, 23 mai de la ora 18.00, sambata, 24 mai de la ora 17.30 si duminica, 25 mai de la ora 18.00.

Concurs Național de Talente și Tabără Folk

De asemenea, pasionații de folk vor avea ocazia să participe și la un Concurs Național de Talente Cluj Folk Fest, în prima zi de festival, pe 23 mai, de la ora 16.00, in Piata Muzeului din Cluj-Napoca, concurs dotat cu premii în bani, în cadrul căruia vor lupta mai mulți concurenți pentru Trofeul Juriului și Trofeul Publicului. Marele câștigător va avea șansa să ofere un recital pe scena ediției Cluj Folk Fest 2026.

Ajuns la a patra ediție, concursul se adresează artiștilor la început de drum, pe care îi sprijinim prin organizarea unei Tabere Folk prin care să exploreze atât resurse creative, de compoziție, cât și alte aspecte ce țin de cariera artistică (management de proiecte, brandul personal, promovarea artistică etc).

Editia a 2-a a Tabărei Folk by Cluj Folk Fest are loc în 20-23 mai în Cluj-Napoca.

Înscrierile se pot face la link-ul: https://bit.ly/concurs2025

Alte activități

Festivalul mai propune diverse activități de tip camping, inclusiv sportive. Încurajăm publicul să vină cu mingi diverse, palete și alte echipamente pentru a practica sporturi de grădină, iar organizatorii vor pune de asemenea la dispoziție astfel de echipamente.

De asemenea, festivalul încurajează publicul să vină cu scaune de camping, izopren, pături.

Prețul biletelor

Bilete de o zi (90 lei) și abonamente (180 lei) pot fi achiziționate online prin intermediul platformei Ambilet.ro, accesând acest link: https://www.ambilet.ro/bilete/cluj-folk-fest-2025/

De asemenea bilete și abonamente se vor putea achiziționa și la intrare, cu preturile urmatoare: 250 lei abonamentul si 110 lei biletul de o zi. Atentia, la intrare plata se face doar cu numerar (cash).

Copiii cu vârsta de până la 12 ani au acces gratuit, iar cei care nu au împlinit vârsta de 14 ani au acces doar însoțiți de un adult plătitor de abonament sau bilet.

Persoanele cu dizabilități pot beneficia de intrare liberă doar pe baza unui act doveditor (copie după certificat care atestă gradul de dizabilitate).  Pentru rezervare le rugăm sa ne contacteze la adresa de email: clujfolkfest@gmail.com.

Despre Cluj Folk Fest

Cluj Folk Fest este un festival înființat acum cinci ani cu scopul promovării acestui gen muzical și al artiștilor care cântă muzică live, dar și pentru promovarea de valori pozitive în comunitate cum ar fi apropierea de natură. Festivalul a găzduit până acum două ediții indoor cu 25 de concerte cu artiști naționali cunoscuți, doua open air cu 20 artiștiși a organizat trei ediții a Concursului Național de Talente.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Mesaj antisemit în Cluj-Napoca. Poliția face verificări pentru identificarea autorului

Publicat

De

antisemit

Un mesaj antisemit a fost scris, marți seara, pe o clădire din centrul municipiului Cluj-Napoca, Poliția declanșând verificări pentru identificarea și tragerea la răspundere a autorului.

Potrivit informațiilor Cluj24, mesajul ”Jos jidani” a fost scris pe peretele localului ”Let’s coffee”, de pe str. Constantin Daicoviciu, care este vizavi de decanatul Facultății de Construcții a UTCN.

La prima vedere, mesajul pare că a fost scris de o persoană certată cu gramatica.

Poliția Cluj a fost sesizată în acest caz și a declanșat verificări în zonă, urmând să fie vizionate imaginile de pe camerele de supraveghere.

antisemit

Citește mai departe

EVENIMENT

Bărbat din Buza, la spital. Și-a prins piciorul într-un utilaj agricol

Publicat

ambulanță

Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au intervenit, marți seara, în comuna Buza, pentru a asista un bărbat care și-a prins un picior într-un utilaj agricol, și anume un motocultor.

”Bărbatul în vârstă de 42 de ani a fost extras în siguranță, este conștient și cooperant și va fi transportat la spital de o ambulanță SAJ.

La misiune iau parte echipajele de la Punctul de Lucru Mociu”, au spus pompierii de la ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate