Connect with us

EVENIMENT

Ai venituri din chirii? Vezi de ce facilități beneficiezi pe timp de pandemie

Publicat


Specialiștii Deloitte explică facilitățile valabile în timpul epidemiei în ceea ce privește veniturile din chirii. Este vorba despre derogările de la plata obligațiilor fiscale pentru anumiți contribuabili care obțin venituri din astfel de activități.

Potrivit specialiștilor Deloitte, regulile privind declararea și impozitarea veniturilor extra-salariale s-au modificat deseori pe parcursul ultimilor ani, de la modalitatea de declarare, la cotele de impunere sau nivelul venitului la care se aplică.

„Veniturile obținute de persoanele fizice din chirii din România sunt considerate impozabile”

De la introducerea declarației unice, în 2018, demersul s-a simplificat semnificativ în ceea ce privește declararea veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, cunoscute sub denumirea de venituri din chirii. În plus, în contextul pandemiei de COVID-19, au apărut și derogări de la plata obligațiilor fiscale pentru anumiți contribuabili care obțin venituri din astfel de activități.

Veniturile obținute de persoanele fizice din chirii din România sunt considerate impozabile, astfel că cel care le încasează este obligat să le declare la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prin intermediul declarației unice, și să plătească obligațiile fiscale aferente.

În principiu, obligații similare se aplică și în cazul rezidenților fiscali români care obțin venituri din chirii din străinătate. În acest caz însă, trebuie să se țină cont și de țara din care se obține venitul, dar și de prevederile convențiilor de evitare a dublei impuneri, dacă există.

„Un contract de închiriere nou trebuie notificat la ANAF în termen de 30 de zile”

Modalitatea de declarare și de impunere a veniturilor din chirii diferă, în primul rând, de numărul de contracte de închiriere pe care un contribuabil le are în derulare la finalul unui an (cel mult sau mai mult de cinci contracte). Detaliile care urmează sunt valabile pentru cazul cel mai des întâlnit în practică, al contribuabililor care obțin venituri din chirii din cel mult cinci contracte.

În primul rând, este important de menționat faptul că un contract de închiriere nou (sau orice modificare/reziliere a unui contract de închiriere aflat în derulare) trebuie notificat la ANAF în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, prin depunerea unei declarații unice (sau rectificative, în cazul modificărilor/rezilierilor contractelor existente) privind venitul estimat a fi realizat în anul curent.

Pentru contractele în derulare, termenul de depunere este cel general, de 25 mai a anului în care contribuabilul estimează că va obține acel venit.

„Impozitul datorat se determină de către contribuabil, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil”

Anul următor, contribuabilul trebuie să depună declarația unică privind venitul realizat în anul anterior până la termenul legal, pentru definitivarea obligațiilor fiscale anuale, în mai multe situații (de exemplu, în cazul în care chiria a fost stabilită în valută, dacă se alege opțiunea de a declara venitul în sistem real etc.). În acest an, termenul legal este 25 mai, pentru veniturile obținute în 2020 și cele estimate pe 2021.

Veniturile din chirii se declară de persoana fizică, cumulat cu alte venituri extra-salariale, dacă este cazul. Venitul brut realizat se stabilește pe baza chiriei prevăzute în contractul încheiat între proprietar și chiriaș, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării chiriei. Impozitul datorat se determină apoi de către contribuabil, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil. Acesta din urmă este determinat prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut realizat.

Contribuabilii care obțin astfel de venituri și se încadrează în categoria persoanelor obligate la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) achită contribuția dacă valoarea venitului net anual impozabil (cumulat și cu alte venituri nete extra-salariale, subiect de CASS) depășește plafonul de 12 salarii minime brute pe țară. În 2020, plafonul anual a fost de 26.760 de lei, corespunzător unui salariu minim brut pe țară de 2.230 de lei/lună, iar în 2021 plafonul anual este de 27.600 de lei, corespunzător unui salariu minim de 2.300 de lei/lună. În acest caz, cota aplicabilă este de 10% din plafonul menționat.

„Contribuabilul este scutit de impozit pe venit dacă a redus valoarea lunară a contractului de închiriere cu cel puțin 30% față de luna februarie 2020”

În cazul veniturilor din chirii, regulile de impozitare au fost modificate pentru anul 2020, în contextul pandemiei de COVID-19, în încercarea de a stimula proprietarii de imobile să ușureze, la rândul lor, sarcina financiară a chiriașilor. Prin intermediul Legii 62/2020 privind aplicarea anumitor facilități de la plata chiriei pentru perioada stării de urgență, printre altele, a fost introdus un stimulent fiscal care presupune scutirea de taxe pentru veniturile din chirii, în anumite condiții.

Astfel, pentru veniturile de acest tip obținute începând din luna martie 2020, contribuabilul este scutit de impozit pe venit dacă a redus valoarea lunară a contractului de închiriere cu cel puțin 30% față de luna februarie 2020. În acest caz, valoarea redusă a veniturilor din chirii nu se ia în calcul nici la determinarea plafonului pentru CASS. Facilitatea este valabilă pentru perioada în care a fost redusă valoarea contractului de închiriere (demonstrată printr-un act adițional la contractul de închiriere), dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

Regula se aplică și persoanelor care, în cursul anului 2019, au obținut venituri din mai mult de cinci contracte de închiriere și, începând cu 2020, califică veniturile din închiriere drept venituri din activități independente.
Exemplu. O persoană a obținut venituri în anul 2020, dintr-un contract de închiriere, după cum urmează: 3.000 de lei/lună în perioada ianuarie – aprilie, 2.000 de lei/lună în perioada mai – august și 2.500 de lei/lună în perioada septembrie – decembrie.

„Beneficiarul venitului trebuie să plătească impozitul pe venit numai pentru sumele din chirii obținute în perioadele ianuarie – aprilie 2020 și septembrie – decembrie 2020”

Presupunem că aceste modificări ale valorii chiriei au fost stabilite prin acte adiționale încheiate la contractul inițial de închiriere. Așadar, începând cu luna mai 2020, veniturile din chirii s-au redus cu aproximativ 33% față de februarie 2020, iar începând din septembrie 2020, venitul a fost mai mic cu aproximativ 16% comparativ cu aceeași referință.

În aceste condiții, beneficiarul venitului trebuie să plătească impozitul pe venit în România numai pentru sumele din chirii obținute în perioadele ianuarie – aprilie 2020 și septembrie – decembrie 2020. Pentru perioada mai – august 2020, acest venit nu este impozabil, având în vedere că valoarea chiriei a scăzut cu mai mult de 30% față de februarie 2020. În plus, venitul obținut în perioada mai – august 2020 nu se ia în calcul la stabilirea pragului peste care contribuabilul datorează CASS (respectiv 12 salarii minime brute pe economie).

Așadar, în ceea ce privește declararea veniturilor din chirii, cei care au scăzut valoarea chiriei pentru un anumit contract cu mai mult de 30% față de luna februarie 2020, beneficiază de facilitățile fiscale prezentate anterior, pentru perioada din anul trecut în care au acordat reducerea, potrivit specialiștilor Deloitte.

Sursa: Mediafax



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

FOTO. USR Cluj și-a stabilit CANDIDAȚII pentru Consiliul Județean Cluj. Adrian Oros e susținut pentru PREȘEDINȚIA instituției

Publicat

USR Cluj și-a stabilit candidații pentru Consiliul Județean Cluj. Adrian Oros e susținut pentru președinția instituției.

„Filiala județeană a USR Cluj a decis duminică, 17 martie, susținerea senatorului și profesorului universitar Adrian-Nechita Oros drept candidat al Alianței Dreapta Unită pentru președinția Consiliului Județean Cluj. În cadrul aceleiași Conferințe a Filialei Județene a USR Cluj a fost desemnată și lista de candidați ai partidului pentru viitorul Consiliu Județean Cluj.

FOTO. USR Cluj și-a stabilit CANDIDAȚII pentru Consiliul Județean Cluj. Adrian Oros e susținut pentru PREȘEDINȚIA instituției

„Clujenii merită o administrație publică, dedicată și care să se implice zi de zi pentru dezvoltarea echilibrată și accelerată a întregului județ. Îmi voi pune la dispoziție toată experiența profesională și politică pentru a reuși să imprim o dinamică superioară dezvoltării județului nostru. Le mulțumesc colegilor din USR pentru susținerea oferită. Împreună vom reuși să arătăm impactul pozitiv al dreptei politice reale pentru clujeni.” a declarat Adrian-Nechita Oros.

Lista de candidați

Lista de candidați ai USR pentru Consiliul Județean Cluj este deschisă de Dr. Mihai-Florin Iepure, lider al consilierilor județeni ai formațiunii. El este urmat până la poziția a 10-a de Ionuț Florea, Adrian Nicolae Pițu, Marius-Sebastian Sironka, Ciprian Rigman, Ionela-Lucia Timiș, Elena Muscă, Cătălin-Marius Sălăgean, Florin George Țifui și Anca-Veronica Marcu.

„Îmi doresc ca în următorii 4 ani să ne apropiem cu adevărat de potențialul de dezvoltare al județului nostru. Există încă multe probleme care trebuie rezolvate și servicii județene care necesită îmbunătățiri. Speranța mea cea mai mare este ca în viitorul Consiliu Județean Cluj să avem o reprezentare cât mai largă pentru a ne putea promova cu și mai mare forță soluțiile.

Sănătatea publică clujeană este doar una din direcțiile care trebuie să primească nu doar o atenție mai mare, dar și o susținere și o alocare investițională pe măsură din banii publici gestionați de Consiliul Județean”, a declarat Dr. Mihai-Florin Iepure.

„Administrație locală digitalizată, profesionistă și transparentă”

Ca urmare a acestor decizii, clujenilor li se oferă posibilitatea de a trimite în viitorul Consiliu Județean Cluj, prin votul lor din 9 iunie, oameni politici responsabili și competenți, care vor susține de o manieră onestă și profesională dezvoltarea comunității clujene prin axarea pe următoarele priorități:

– Administrație locală digitalizată, profesionistă și transparentă
– Servicii publice moderne pentru toți cetățenii, urbanism modern și mobilitate crescută
– Sănătate, siguranță și mediu curat în comunitățile noastre

– Comunități conectate cultural, în care să ne creștem și să ne educăm copiii și tinerii: FĂRĂ COPII EDUCAȚI NU EXISTĂ VIITOR!
– Economie dezvoltată și locuri de muncă pentru comunități prospere
– Comunități în care locuitorul să fie în prim-plan: centre comunitare pentru cetățeni, creșterea accesului la asistență socială și medico-socială”, se arată în comunicatul USR Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Vouchere de vacanță 2024. Ce MODIFICĂRI sunt și cum vor putea fi emise

Publicat

Parlamentul a adoptat modificări privind emiterea biletelor de valoare – carduri de masă, cadou și vouchere de vacanță. S-a introdus posibilitatea ca acestea să fie emise prin instrument virtual, fără a mai fi emis plasticul.

Proiectul de lege a fost respins la Senat, însă aprobat,de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, scrie Alba24.ro.

Este vorba despre Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum şi pentru modificarea alin. (21) al art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă.

Vouchere de vacanță 2024. Ce MODIFICĂRI sunt și cum vor putea fi emise

Potrivit noii legi, angajatorii/salariații pot pota pentru emiterea biletelor de valoare pe suport electronic virtual prin comun acord.

Angajatorul poate reveni asupra deciziei sale. Îi este permisă solicitarea suportului electronic material, chiar dacă inițial a optat doar pentru suportul electronic virtual.

Vouchere de vacanță 2024: Motivarea schimbărilor

Suportul electronic al biletelor de valoare este utilizat în prezent în forma sa materială, cardul din plastic.

Însă acesta poate exista în mod indentic, în formă virtuală, în aplicațiile specifice ce permit utilizarea acestora prin dispozitive mobile, potrivit expunerii de motive.

Tichetele de hârtie nu mai sunt utilizate din februarie 2022. Însă în legislație nu s-a prevăzut concret că se pot acorda doar carduri virtuale, în funcție de opțiunea beneficiarilor. În normele de aplicare a legii sunt prevăzute doar cardurile fizice.

Prin renunțarea la suportul de plastic, se are în vedere reducerea poluării și a cheltuielilor în procesul de fabricație al cardurilor.

Vouchere de vacanță 2024: Opțiunea salariaților

Angajații vor avea opțiunea de a avea fie un card fizic, fie exclusiv un card virtual.

Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acordă angajaţilor, frecvenţa acordării acestora şi valoarea lor, acolo unde este cazul, precum și unitatea emitentă şi modalitatea de acordare, respectiv prin dispozitiv fizic sau instrument virtual.

Vouchere de vacanță 2024: Modificarea din lege

”Termenul „voucher de vacanţă” va fi interpretat ca făcând referire atât la voucherul de vacanţă pe suport hârtie, cât şi la voucherul de vacanţă pe suport electronic.

Prin suport electronic se înţelege orice dispozitiv fizic sau instrument virtual care poate fi utilizat de către beneficiarul său pentru a efectua operaţiuni de plată.

Voucherul de vacanţă pe suport electronic poate fi utilizat inclusiv pentru plata online.

Angajatorul stabileşte, cu respectarea dispoziţiilor alin.(24), modalitatea de acordare a voucherelor de vacanţă, respectiv pe suport hârtie sau pe suport electronic.

La cererea salariatului, angajatorul care optează pentru emiterea biletelor de valoare exclusiv printr-un instrument virtual poate solicita oricând unităţii emitente şi emiterea dispozitivului fizic al biletului de valoare, conform contractului încheiat cu unitatea emitentă”.

Legea va intra în vigoare la 30 de zile după publicarea în Monitorul Oficial.

Vouchere de vacanță 2024: Condiții de acordare

Condițiile de acordare a voucherelor de vacanță au fost modificate prin aplicarea Legii 296/2023.

Au dreptul să le primească angajații din sistemul bugetar, dar și cei de la firme private, în funcție de decizia angajatorului.

Pentru angajații din instituții publice, însă, este introdus plafon de salarizare de 8.000 de lei. Adică primesc vouchere de vacanță doar cei care au salariul sub acest nivel. Valoarea tichetului este de 1.600 de lei.

Potrivit Codului Fiscal, voucherele se impozitează cu 10%. Acest lucru nu se traduce, însă, printr-un impozit fix de 160 de lei, ci implică un calcul bazat pe grila de salarizare și de deduceri, potrivit Ministerului Economiei.

Citește mai departe

EVENIMENT

Intervenție de 6 ore a pompierilor clujeni la stingerea unui incendiu de casă în Cuzdrioara. Două persoane, la spital

Publicat

Intervenție de 6 ore a pompierilor

Intervenție de 6 ore a pompierilor din cadrul Detașamentului Dej solicitați pe parcursul nopții trecute pentru a stinge flăcările care au cuprins acoperișul unei case de locuit și o anexă gospodărească din localitatea Cuzdrioara.

La fața locului s-au deplasat trei autospeciale pentru stingerea incendiilor și un echipaj SMURD, unde au găsit anexele și acoperișul casei, cu o suprafață cumulată de aproximativ 350 mp, cuprinse de flăcări.

”Intervenție de 6 ore a echipajele operative care au acționat pentru stingerea flăcărilor mai bine de șase ore, fiind necesară decopertarea acoperișului pentru identificarea și lichidarea tuturor focarelor ascunse.

Două persoane, la spital

Echipajul SMURD a consultat două persoane la fața locului, respectiv un bărbat în vârstă de aproximativ 50 de ani și un tânăr de 17 ani, care au fost transportați la spital pentru îngrijiri medicale. Conform primelor evaluări aceștia prezentau afecțiuni ușoare.
Forțele Detașamentului Dej se află încă la locul intervenției, incendiul distrugând acoperișul casei, diverse bunuri dinăuntrul acesteia și două anexe, dintre care una era un atelier de tâmplărie, iar cea de-a doua era camera centralei termice”, arată pompierii de la ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Claudiu Târziu (AUR): “Parlamentul a amânat dezbaterea pe ordonanța comasării alegerilor!”

Publicat

Claudiu Târziu

Claudiu Târziu, senator AUR, consideră că amânarea în Parlament a dezbaterii pe ordonanța comasării alegerilor ”este încă un gest disperat făcut de PNL și PSD pentru a avea garanția că opoziția va fi împiedicată să acționeze!”

”Concret, într-o ședință reunită a Comisiei juridice cu administrația publică, ședință care a durat doar cinci minute, senatorii au amânat cu două săptămâni aprobarea ordonanței de urgență care comasează alegerile. Motivul?

Tertip să tragă de timp

Este nevoie de un termen mai lung pentru amendamente și comunicare. Acum, când au nevoie de orice tertip ca să tragă de timp respectă regulile Parlamentului, în timp ce alte proiecte trec uneori și fără dezbatere.

Este ireal cum Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă încearcă să pună monopol pe țară, iar partidele de opoziție nu au instrumentele necesare să acționeze, fiind cenzurate. Nu o să ne oprească!”, a spus Claudiu Târziu.

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax