ANUNȚURI PUBLICE
ADMITERE USAMV/ Ingineria produselor alimentare, o profesie care privește calitatea și securitatea alimentară a populației
USAMV Cluj-Napoca – Facultatea de Știința și Tehnologia Alimentelor
Tinerii absolvenți de liceu au ocazia să devină studenți ai Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor din cadrul USAMV Cluj-Napoca, în urma sesiunilor de admitere 2021. Facultatea menționată scoate la concurs, la nivel de licență, 260 de locuri, din care 105 bugetate și 155 cu taxă, iar la calculul mediei generale de admitere va fi luată în considerare doar media de bacalaureat.
Domeniul Ingineria produselor alimentare include trei programe universitare de studiu distincte, care permit studenților dobândirea de competențe recunoscute la nivel național și internațional, după cum urmează: Controlul și expertiza produselor alimentare (CEPA); Ingineria produselor alimentare (IPA); Tehnologia prelucrării produselor agricole (TPPA), acesta din urmă având și forma de învățământ la distanță (ID).
Aceste programe se desfășoară pe parcursul a patru ani de studiu și sunt proiectate și adaptate permanent la cerințele pieței de forță de muncă, la principiile și normele valabile în domeniul Ingineriei produselor alimentare.
”Este un domeniu dinamic și care necesită permanent adaptarea la cerințele implicite și explicite ale consumatorilor, racordarea legislativă, iar în anumite contexte sociale, așa cum a fost și acest ultim an, normele de siguranță alimentară devin prioritare. Ca particularități, pentru programele de licență, trebuie să precizăm că anul I și II de studiu alcătuiesc un trunchi comun de studiu, pe care noi îl denumim generic Ingineria produselor alimentare. În această perioadă se dobândesc cunoștințele, abilitățile și atitudinile comune pentru acest domeniu, obligatorii pentru înțelegerea deplină a tehnologiilor din industria alimentară”, explică decanul Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor, Prof. dr. Elena Mudura.
Master în domeniul Ingineriei produselor alimentare
După licență, studenții își pot continua pregătirea profesională prin programele de master pe care facultatea le are în oferta educațională, respectiv patru programe, în două limbi, română și engleză, fiind vorba despre ”Food quality Management”, exclusiv în limba engleză, Gastronomie, nutriție și dietetică alimentară, în limba română și engleză, completate cu programele de studiu în limba română Sisteme de procesare și controlul calității produselor alimentare, respectiv Siguranța alimentară și protecția consumatorului. La concurs sunt scoase 150 de locuri la nivel de master, din care 74 bugetate și 76 cu taxă.
”Oferta este diversificată și acoperă toate domeniile din Ingineria produselor alimentare, atât din punct de vedere al sistemelor de procesare, al siguranței produselor alimentare, dar și al inovării în domeniul ingineriei produselor alimentare și gastronomiei”, declară Prof. dr. Elena Mudura.
Anul pandemic, o provocare
Anul trecut, în luna aprilie, cadrele didactice și studenții facultății au început să folosească mijloacele didactice on line, iar în toamnă acestea au devenit o stare de fapt. Dacă anul trecut în semestrul doi activitatea s-a desfășurat exclusiv on line, din septembrie a fost demarată, cu respectarea tuturor măsurilor sanitare, activitatea practică a studenților, respectiv laboratoarele pentru fiecare disciplină. Au fost asigurate măști de protecție pentru studenți, viziere, iar spațiile au fost dotate conform normativelor sanitare, toată activitatea didactică fiind programată în sistem modular.
”La început a fost entuziasm, prezența la cursuri era foarte ridicată, ne era dor unii de alții, a contat foarte mult faptul că ne puteam întâlni. Am înțeles cu toții că interacțiunea umană nu poate fi înlocuită de lumea virtuală, dar și că vom păstra în cotinuare foarte mult din această experiență. În prezent comunicăm foarte ușor, nu mai depindem de faptul că trebuie să fim la un moment dat într-un anumit loc, un lucru important, mai ales pentru activitatea administrativă”, spune decanul facultății.
Conform standardelor de calitate în învățământul universitar, activitatea de practică la USAMV Cluj-Napoca este o componentă importantă a procesului educațional și toți studenții trebuie să urmeze stagiile pentru a dobândi competențele necesare pe piața muncii. La majoritatea interviurilor de angajare, absolvenții sunt întrebați ce anume știu să facă, astfel că, dacă pregătirea teoretică nu este completată de abilități practice, șansele obținerii unei slujbe se reduc drastic.
”Facultatea noastră a investit foarte mult în infrastructura didactică și cea de cercetare, are șase stații pilot de tehnologii alimentare complet funcționale, peste 600 de metri pătrați de infrastructură destinată activității de practică. Aceste facilități sunt autorizate din punct de vedere sanitar-veterinar, astfel că fiecare student are posibilitatea să experimenteze la nivel de stație pilot, ce însemnă un flux tehnologic, normele de siguranță alimentară care trebuie respectate și implementate, traseul unui produs de la recepția materiei prime și până livrarea produselor alimentare”, detaliază Prof. dr. Elena Mudura.
Stagiul de practică se organizează pentru fiecare an de studiu, în urma activității studenților rezultând produse alimentare destinate comercializării în campus. Printre acestea, de la magazinele proprii ale USAMV Cluj-Napoca (în campus și în Cartierul Gheorghieni) clujenii pot cumpăra multe produse bio din lapte, carne sau produse de panificație. Tot acolo, se vând și alte produse provenite din fermele și stațiunile proprii ale USAMV Cluj-Napoca, cum ar fi ouă, răsaduri de plante sau fructe.
”Noi încurajăm studenții să desfășoare activități de practică și la partenerii noștri, agenți economici. Avem foarte multe firme care activează în domeniul Ingineriei produselor alimentare, începând de la procesare, până la firme de catering sau alte activități comerciale. Aceste parteneriate cred că sunt foarte benefice, fiind de fapt o activitate de tip win-win, noi îi validăm astfel pe studenți, care cunosc nivelul cerut pe piața muncii, iar partenerii noștri rămân conectați la noutățile care apar în acest domeniu”, declară decanul facultății.
”Să ne gândim la rezultate!”
Orice tânăr care alege Facultatea de Știința și Tehnologia Alimentelor poate avea o o carieră de succes. Decanul facultății ne confirmă faptul că este o profesie plină de provocări, dar și flexibilă datorită programelor de studii, rezultatul fiind adaptarea tinerilor la piața forței de muncă, atât la nivel național, cât și european.
”Celor care nu s-au decis încă ce doresc să studieze, le transmit să vină la noi, să vadă campusul universității și suntem convinși că vor dori să rămână aici, cel puțin următorii patru ani. Avem cadre didactice bine pregătite și entuziaste, o bază matearială deosebită. Un student USAMV nu este unul oarecare, pentru că experiența trăită la Cluj-Napoca și cunoștințele dobândite aici îi vor folosi toată viața”, conchide decanul facultății, Prof. dr. Elena Mudura.
Înscrierile pentru studiile universitare vor avea loc și în acest an, on line și on site, între 12 iulie – 24 septembrie 2021, după următorul calendar: 12 iulie – 6 august 2021, sesiunea I de admitere, pentru studii de licență și masterat; 6 septembrie – 24 septembrie 2021, sesiunea a II-a de admitere, pentru studii de licență și masterat; 6 septembrie – 17 septembrie 2021, sesiune admitere studii doctorale.
Detalii despre Admitere 2021: https://admitere.usamvcluj.ro/
Facultatea de Știința și Tehnologia Alimentelor: https://ingineriealimentara.usamvcluj.ro/
Pagina Facebook a facultății: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057553584992
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Vineri, 20 decembrie, după terminarea cursurilor, începe vacanța de iarnă a elevilor. Școala se reia miercuri, 8 ianuarie.
Conform Ministerului Educației, structura anului şcolar 2024-2025 cuprinde intervale de cursuri şi intervale de vacanţă, astfel:
Intervale de cursuri:
– de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
– de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
– de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educaţiei, cu părinţii/reprezentanţii legali ai acestora şi cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităţilor de învăţământ;
– de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Începe VACANȚA de iarnă a elevilor. Ce vacanțe mai au în 2025
Intervale de vacanţă:
– de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marţi, 7 ianuarie 2025;
– o săptămână, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 10 februarie – 2 martie 2025;
– de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
– de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.
În zilele nelucrătoare sau de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
La clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică şi din învăţământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se organizează activităţi de instruire practică, urmărind şi scopul acestor programe.
Sursa: Ministerul Educației
ADMINISTRAȚIE
CTP Cluj: PROGRAMUL mijloacelor de transport public în perioada 24 decembrie – 7 ianuarie
CTP Cluj anunță programul mijloacelor de transport public în perioada 24 decembrie – 7 ianuarie.
„In ziua de 24 decembrie 2024 – Ajun de Craciun si 31 decembrie 2024 – Ajun de An Nou, transportul urban si metropolitan se va desfasura intre orele 5,00 – 22,00, conform programului pentru zilele lucratoare;
CTP Cluj: PROGRAMUL mijloacelor de transport public în perioada 24 decembrie – 7 ianuarie
– In zilele de 25, 26 si 29 decembrie 2024, respectiv 1, 2, 5, 6 si 7 ianuarie 2025 transportul urban si metropolitan se va desfasura intre orele 6,00 – 23,00, conform programului de transport pentru zilele de duminica;
In 25 decembrie 2024 si 1 ianuarie 2025 liniile spre VIVO! Cluj-Napoca (28B si 43P) si cursele speciale CARREFOUR vor fi suspendate, fiind suplimentat transportul pe liniile 24, 28 si 43B. Linia 24B va avea un program special;
– In zilele de 27 si 28.12.2024 respectiv 3 si 4 ianuarie 2025 transportul urban si metropolitan se va desfasura intre orele 5,30–23,00, conform programului de transport pentru zilele de sambata;
Suplimentar, in data de 27.12.2024 si 03.01.2025 vor fi introduse plecari pe liniile 26L, 36L, 48L, 50L si 52L pentru a asigura legatura intre cartiere si B-dul Muncii, respectiv zona Emerson.
– In ziua de 30 decembrie, transportul urban si metropolitan se va desfasura intre orele 5,00 – 23,15, conform programului pentru zilele lucratoare;
– Transportul de noapte se va desfasura in perioada 24.12.2024 – 07.01.2025 intre orele 23,00 si 1,30 (la ora 1,00 – ultimele plecari din capetele de linii) pe liniile 5N (str. Traian Vuia–P-ta Garii), 25N (str. Unirii–str. Bucium) si 54N (cart. Zorilor – cart. Grigorescu). Exceptie fac zilele de 24 decembrie – Ajun de Craciun si 31 decembrie 2024 – Ajun de An Nou, cand transportul va fi asigurat intre orele 22,00 – 1:30. Plecarile se vor efectua din 30 in 30 de min.
Toate detaliile privind programele de circulatie vor putea fi consultate pe site-ul companiei si in aplicatia de mobil Tranzy”, a transmis CTP Cluj.
Meteorologii avertizează că vremea se va înrăutăți începând de vineri seara, când precipitațiile vor cuprinde cea mai mare parte a țării. În Transilvania și Moldova vom avea parte de precipitații mixte, la munte va ninge, iar în rest vor cădea mai ales ploi.
De vineri, ora 18, până duminică la ora 10, o informare meteo anunță precipitații în cea mai mare parte a țării.
Vor fi precipitații mixte în Transilvania și Moldova, în zona montană vor predomina ninsorile, iar în restul teritoriului vor fi mai ales ploi. Din seara zilei de sâmbătă (21 decembrie) în estul Munteniei, în Dobrogea și în sudul Moldovei vor fi ninsori și lapoviță.
ANM: Avertizări de VREME rea în weekend. Vânt, ninsori și POLEI
Local se vor acumula cantități de apă de 10…20 l/mp. Izolat se va forma polei și ghețuș.
În regiunile vestice, estice și sud-estice,vântul va avea intensificări temporare, cu viteze în general de 40…50 km/h.
Două avertizări cod galben vor intra în vigoare în weekend.
Prima vizează intensificări puternice ale vântului în sudul Moldovei, jumătatea estică a Munteniei și Dobrogea, unde rafalele vor atinge viteze de 55-70 kilometri pe oră, începând de sâmbătă dimineața de la ora 3.00 până duminică la ora 10.00.
A doua avertizare cod galben anunță ninsori viscolite și polei în județele Tulcea și Constanța, precum și în jumătatea estică a județelor Ialomița și Călărași. Aceasta este valabilă de sâmbătă seara de la ora 20.00 până duminică la ora 10.00.
EDUCATIE
VIDEO FOTO. A 24-a promoție de elevi a ABSOLVIT cursurile Şcolii de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan” din Cluj-Napoca
A 24-a promoție de elevi a absolvit, vineri, cursurile Şcolii de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan” din Cluj-Napoca, specializarea Ordine Publică.
„Jur să respect Constituţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să aplic în mod corect şi fără părtinire legile ţării, să-mi îndeplinesc cu răspundere şi bună credinţă îndatoririle ce-mi revin funcţiei şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!” au rostit azi la Cluj-Napoca 292 de noi agenți de poliție.
VIDEO FOTO. A 24-a promoție de elevi a ABSOLVIT cursurile Şcolii de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan” din Cluj-Napoca
„A 24-a promoție de elevi a absolvit azi cursurile Şcolii de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan” Cluj-Napoca, specializarea Ordine Publică. La festivitate au participat chestor de poliție Geani Cătălin Nica, subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, oficialități de la nivel judeţean și local, numeroși parteneri educaţionali ai şcolii, precum și familiile absolvenților.
Șeful promoției școlii clujene de poliție, cu media 9,93, este Pele Mario-Rareș, din județul Arad. Acesta este urmat de Verișan Răzvan-Valentin, tot din județul Arad, cu media 9,90, și de Popa Victor-Mihai, din județul Sibiu, cu media 9,88.
Cei 292 de agenți de poliție – 15 femei și 277 de bărbați – se vor prezenta luni, 23 decembrie, la unitățile teritoriale de poliție, conform repartiției.
Înființată în anul 2004, şcoala de poliţie clujeană a pregătit până acum peste 6.300 de agenți de poliţie”, scrie în comunicatul școlii.