EDUCATIE
ADMITERE LICEU 2022: recomandări pentru elevi și părinți. Cum se COMPLETEAZĂ fișa de admitere. ÎNSCRIERI până în 11 iulie
De luni, 4 iulie au început înscrierile la liceu. Fișele de admitere pot fi completate de elevi, părinți, asistați de profesori/diriginți, până în 11 iulie. În 14 iulie va fi repartizarea computerizată. La admiterea în liceu, media generală de la Evaluarea Naţională contează în proporţie de 80%, iar media generală de absolvire a claselor V – VIII 20%, scrie Alba24.ro.
Recomandări pentru elevi și părinți
Fișa de înscriere/admitere trebuie completată cu atenție, pentru a evita trecerea datelor, codurilor sau specializărilor greșite.
„Ceea ce trebuie să ia în considerare elevii și părinții este poziția în ierarhie, mai puțin valoarea absolută a mediei pentru că repartizarea se face în funcție de poziția în ierarhie, și sfatul e unul simplu:
– cu cât poziția în ierarhie e mai jos, cu atât numărul de opțiuni trebuie să fie mai mare pentru a nu risca să rămână nerepartizați chiar dacă va exista o etapă ulterioară de repartizare”, a spus secretarul de stat Sorin Ion (Ministerul Educației), potrivit edupedu.ro.
Vor fi organizate două etape de repartizare:
– prima, în 14 iulie, repartizarea computerizată la care participă doar elevii care au susținut Evaluarea Națională
– a doua, în 4-5 august, pentru cei rămași nerepartizați (candidaţii din seria curentă, cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2022-2023)
Cum se calculează media de admitere la liceu 2022
Media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu se calculează ca medie ponderată între Media Generală la Evaluarea Națională (care are o pondere de 80%) și Media Generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%).
GHID Admitere liceu 2022 – cum se completează fișa de admitere și cum se face repartizarea computerizată
Fişa de admitere – cum se completează
1. Completarea opţiunilor pe fişa de admitere se face în ordinea preferinţelor candidaţilor.
2. Completează pe primele locuri opţiunile pe care le doreşti cel mai mult, chiar dacă nu eşti sigur că media îţi permite să intri la aceste opţiuni. Nu vei fi dezavantajat. Continuă cu opţiuni care ţi-ar plăcea, apoi opţiuni la care nu te-ar deranja să fii repartizat.
Încheie cu opţiunile cele mai puţin dorite, dar pe care trebuie să le enumeri pe fişă, pentru siguranţă. Este preferabil să intri la un liceu care nu îţi place decât să nu intri deloc.
Nu completa o opţiune nedorită înaintea unei opţiuni dorite. Prima opţiune este şi prima luată în considerare pentru fiecare elev.
3. Ţine cont de mediile de admitere din anii precedenţi pentru a-ţi calcula şansele de intrare la fiecare dintre opţiunile exprimate.
4. Completarea unui număr mare de opţiuni pe fişa de admitere nu îţi poate dăuna în nici un fel – oricum intri la prima opţiune a ta la care mai sunt locuri.
În schimb, un număr prea mic de opţiuni îţi poate diminua serios şansele de a fi admis. Există riscul de a nu avea o medie suficient de bună pentru nici una din opţiunile exprimate.
Nu există nici un “număr magic” de opţiuni care trebuie completate pe fişă: important este ca acest număr să fie suficient de mare ca să permită repartizarea şi să fie ordonate – de la cea mai dezirabilă la cea mai puţin dezirabilă.
5. Statistic, mediile de admitere sunt de la un an la altul puţin mai mari, un motiv în plus pentru a completa cât mai multe opţiuni pe fişă. Este posibil ca anul acesta media de intrare la una din opţiuni să fie mult mai mare decât anii trecuţi, la fel cum este posibil să fie mai mică. Mediile anilor trecuţi sunt orientative.
6. Validarea fişelor este o operaţiune simplă, dar obligatorie pentru toţi candidaţii – eventualele greşeli apărute în transcrierea mediilor din cataloagele şcolare pe fişa de opţiuni, în completarea numelui candidatului sau scrierea neciteaţă a codurilor liceelor pot cauza neplăceri. Computerul “nu ştie” că un elev a completat codul 115 dar de fapt îl interesează specializarea cu numărul 151, sau că media de absolvire nu este 5,75 ci 7,55.
Pentru a evita neplăcerile cauzate de transcrierea greşită a datelor de pe fişă, procedura necesită tipărirea fişelor aşa cum au fost introduse ele în baza de date. Fişa astfel tipărită, numită “fişă martor” se transmite la şcoala de provenienţă.
Neconcordanţele între fişa completată şi fişa martor trebuie semnalate imediat conducerii şcolii, care revine la centrul de colectare a datelor pentru a se face corecţia.
7. Între momentul validării fişei şi repartizarea computerizată, fişele sunt centralizate în bazele de date judeţene şi de aici în baza de date naţională de la Ministerul Educaţiei și Cercetării.
8. După verificări multiple şi corectarea erorilor semnalate are loc repartizarea computerizată.
9. Algoritmul de repartizare ordonează elevii descrescător după media de admitere, repartizându-i pe rând, începând de la elevul cu cea mai bună medie.
Pentru fiecare elev, se caută prima opţiune de pe listă unde mai sunt locuri libere şi elevul este repartizat la acea opţiune.
Dacă la un moment dat se găseşte un elev la care opţiunile exprimate în fişă nu îi permit să intre la nici un liceu (pentru că locurile au fost deja ocupate de cei cu medie mai mare decât el), elevul respectiv rămâne nerepartizat, indiferent de media pe care o are”.
Admitere liceu 2022 – algoritmul de repartizare – exemple
1. Presupunem că elevul are media 10. El este cel mai bun din judeţ, este repartizat primul, deci la prima sa opţiune. El este primul care ocupă primul loc din judeţ.
2. Presupunem că elevul are media 9 şi la prima sa opţiune s-au ocupat 14 locuri de către 14 elevi cu medii mai mari decât media lui. El va fi al 15-lea repartizat la prima sa opţiune.
3. Presupunem că elevul are media 8 şi la prima sa opţiune s-au ocupat toate locurile de către elevi cu medii mai mari decât a lui. Dacă la a doua sa opţiune mai există locuri libere, el va repartizat la a doua sa opţiune. Altfel, se verifică a treia opţiune de pe fişa sa, şi următoarele, în ordine, până la găsirea primei sale opţiuni la care mai sunt locuri libere.
De notat că nu se poate întâmpla ca „locul tău” să fie ocupat de către cineva cu medie mai mică decât a ta, pentru că tu eşti repartizat înaintea lui.
4. Presupunând că elevul A are media de admitere 8.93 şi opţiunea X pe locul 2 în fişa de opţiuni, iar elevul B are media de admitere 8.91 şi opţiunea X pe locul 1 în fişa de opţiuni, candidatul A are prioritate la repartizarea pentru opţiunea X (în cazul în care candidatul A nu a fost repartizat la opţiunea de pe primul loc), având media mai mare decât B”.
Alte exemple
Andrei are media 8,93, iar Matei are 8,91. Algoritmul de repartizare a ajuns la Andrei, care are prima opțiunune 999, iar pentru aceasta nu mai sunt locuri, dar la a doua lui opțiune – 777 – mai este un loc. Realizatorii softului de repartizare spun că la specializarea 7777, în acest caz, întră Andrei, care deși are opțiunea a doua, are o medie mai mare decât Matei, care și-a marcat prima opțiune 777.
Pe Florin îl atrage foarte mult specializarea 777, dar nu e sigur că are media destul de mare ca să intre acolo. Ar fi bună și specializarea 888, crede el, unde e sigur că și media l-ar ajuta să intre. În ce ordine trebuie să treacă Florin opțiunile pe fișă?
Programatorii recomandă următoarea succesiune: Întâi 777, apoi 888. Ar fi o greșeală să treacă întâi 888, în acest caz Florin sigur nu mai intră la 777, chiar dacă media i-ar permite, deoarece 888 va fi evaluată de soft înainte de 777.
Departajare la medii egale
În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii:
– media obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a
– media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a
– nota obţinută la proba de limba şi literatura română la Evaluarea Naţională
– nota obţinută la proba de matematică la Evaluarea Naţională
– nota obţinută la proba de limbă maternă la Evaluarea Naţională, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale.
De reținut
Completează pe primele locuri opţiunile pe care le doreşti cel mai mult, chiar dacă nu eşti sigur că media îţi permite să intri la aceste opţiuni.
Continuă cu opţiuni care ţi-ar plăcea, apoi opţiuni la care nu te-ar deranja să fii repartizat.
Încheie cu opţiunile cele mai puţin dorite, dar pe care trebuie să le enumeri pe fişă, pentru siguranţă.
Nu completa o opţiune nedorită înaintea unei opţiuni dorite! Prima opţiune este şi prima luată în considerare pentru fiecare elev.
Completarea unui număr mare de opţiuni pe fişa de admitere NU îţi poate dăuna în niciun fel – oricum intri la prima opţiune a ta la care mai sunt locuri disponibile.
Softul de admitere ia fiecare elev pe rând, pornind cu cel cu media cea mai mare și continuând în ordine descrescătoare. Pentru fiecare elev, este examinată la început prima opțiune de pe fișă.
Dacă mai sunt locuri, elevul este repartizat la acea specializare și se trece la următorul elev.
Dacă nu, se trece la a doua opțiune de pe fișa elevului, apoi dacă este nevoie la a treia și tot așa până este găsită o specializare cu locuri disponibile sau se epuizează opțiunile.
În cazul în care se trece în acest fel prin toate opțiunile din fișă dar nu mai sunt locuri disponibile la niciuna, elevul rămâne nerepartizat.
Mediile anilor trecuţi sunt orientative.
Este posibil ca anul acesta media de intrare la una din opţiuni să fie mult mai mare decât anii trecuţi, la fel cum este posibil să fie mai mică.
Completează cât mai multe opțiuni pe fișă în ordinea corectă – de la cea mai atractivă la cea mai puțin dorită.
Pentru a evita situațiile neplăcute, asigură-te că toate datele trecute pe fișa de înscriere sunt corecte, recomandă programatorii.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Românii au primit pensii mai mari în perioada iulie-septembrie 2024, cu o creștere medie de 6,4%. Pensia medie a ajuns la 2.582 de lei, potrivit celor mai recente date statistice. Numărul pensionarilor din România a scăzut cu 6.000. Diferențele între județe sunt foarte mari.
În trimestrul III 2024, numărul mediu de pensionari a fost de 4.965 mii persoane, în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul II 2024, arată datele publicate joi de către INS.
Numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost de 4.597 mii persoane, în scădere cu 2 mii persoane faṭă de trimestrul precedent.
A SCĂZUT numărul pensionarilor în țară cu aproximativ 6.000, dar au crescut PENSIILE
Pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc.- plătite de casele de pensii a fost de 2.582 lei, în creṣtere cu 6,4% faṭă de trimestrul precedent.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 2.459 lei, iar raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) şi câştigul salarial mediu net a fost de 53,5% (comparativ cu 50,4% în trimestrul precedent).
Indicele pensiei medii reale faţă de trimestrul precedent, calculat ca raport între indicele pensiei nominale pentru calculul pensiei reale şi indicele preţurilor de consum a fost de 105,1%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul III 2023:
Numărul mediu de pensionari a scăzut cu 14 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat a scăzut cu 4 mii persoane.
Pensia medie lunară și pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut comparativ cu același trimestru al anului precedent, cu 22,0% , respectiv cu 22,5%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul II 2024:
Numărul mediu de pensionari a fost în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul precedent, iar numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost în scădere cu două mii persoane.
Pensia medie lunară ṣi pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut faṭă de trimestrul precedent, cu 6,4% ṣi respectiv cu 7,3%.
Trimestrul III 2024
Pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară (99,98%) în numărul total de pensionari.
Pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,6% în totalul celor de asigurări sociale. Pe categorii de pensii, dintre pensionarii de asigurări sociale, numărul pensionarilor pentru limită de vârstă a fost preponderent, reprezentând 80,2%, urmaţi de pensionari cu pensiile de urmaş cu o pondere de 9,6% şi de pensionari cu pensii de invaliditate, care au reprezentat 8,0%. În categoria pensionarilor de asigurări sociale, cele mai mici ponderi le-au avut pensionarii cu pensii anticipate parţial, cu o pondere de 2,1% şi pensionarii cu pensii anticipate, a căror pondere a fost de numai 0,1%.
„Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial”
Raportul dintre numărul mediu al pensionarilor de asigurări sociale de stat şi cel al salariaţilor a fost de 8 la 10; acest raport prezintă variaţii semnificative în profil teritorial, de la numai 4 pensionari la 10 salariaţi în Municipiul Bucureşti şi judeṭul Ilfov, la 14 pensionari la 10 salariaţi în judeṭul Vaslui, respectiv la 15 pensionari la 10 salariaṭi în judeţul Teleorman.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă fiind de 1.255 de lei (1.945 lei în judeţul Botoṣani, 1968 lei în judeṭul Vrancea, 1.978 lei în judeṭul Giurgiu faţă de 3.200 lei în judeṭul Hunedoara, 3.117 lei în Municipiul Bucureşti ṣi 2.897 lei în judeṭul Gorj).
Numărul total al beneficiarilor prevederilor OUG3nr.6/2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate (în prezent – indemnizaţie socială) , în trimestrul III 2024, a fost de 1.072,2 mii persoane, din care:
– 973,6 mii persoane din sistemul asigurărilor sociale de stat, reprezentând 21,2% din totalul pensionarilor din această categorie
– 93,8 mii persoane din rândul pensionarilor proveniţi din fostul sistem pentru agricultori, reprezentând 65,3% din totalul acestora
– 4,8 mii persoane din sistemul militar, reprezentând 2,2% din totalul acestei categorii.
CFR Cluj a jucat, joi seara în Cupa României, pe Rapid, în Giulești. Bucureștenii erau deja calificați, în timp ce clujenii aveau nevoie de victorie. După un meci controlat de clujeni, aceștia câștigă cu 2-0, goluri marcate de Kamara (min.17) și Fică (min.82). CFR câștigă grupa și va juca în sferturi cu CSU Craiova.
Echipele de start:
Rapid: Ungureanu – Manea, Ignat, Kait – A. Dobre, Grameni, Vulturar, Micovschi – Gojkovic – Jambor, Burmaz
Rezerve: Aioani, Pașcanu, Hasani, Petrila, Săpunaru, Borza, Emmers, Braun, R. Pop
Antrenor: Marius Șumudică
Cupa României: Rapid – CFR Cluj, 0-2. Ambele echipe și-au atins SCOPUL
CFR Cluj: Hindrich – F. Iacob, Graovac, M. Ilie, Camora – Artean, Tachtsidis, K. Keita – Deac, P. Michael, Kamara
Rezerve: Pânzaru, Abeid, Bolgado, L. Munteanu, Korenica, Mogoș, Fică, Djokovic, Postolachi
Antrenor: Dan Petrescu
Stadion: Giulești
Arbitru: Szabolcs Kovacs (Carei – Satu Mare) / A1: Vasile Marinescu (București) / A2: Adrian Vornicu (Iași) / R1: Andrei Antonie (București) / Observator arbitri: Andrei Ioniță (București) / Delegat joc: Miodrag Daniel Mihai (București)
Încâlcite sunt căile Cupei. Locul râvnit în această grupă este al doilea. Asta pentru că ar evita CSU Craiova în sferturi. Ca atare, Rapid a început meciul cu echipa a doua spre a treia, în timp ce CFR a folosit echipa a doua spre prima.
Scăpată de stresul Petrescu de pe bancă, suspendat, clujenii s-au aruncat spre poarta tânărului Ungureanu. Atâta doar că rezervele Rapidului vor să-și demonstreze valoarea și se ambiționează să-i țină piept adversarului.
Golul vine în min.17, când Kamara ia o acțiune pe cont propriu și înscrie pentru 0-1. Același Kamara ratează cu poarta goală câteva minute mai târziu, după o acțiune excelentă a lui Michael.
Cea mai mare ocazie a Rapidului vine în min.36, când Jambor scapă singur cu Hindrich însă clujeanul respinge cu piciorul.
Repriza a doua s-a desfășurat sub nota de dominare a Rapidului, CFR mulțumindu-se să conserve rezultatul și să mizeze pe contre.
Cele mai mari ocazii au loc în min.56, pentru Rapid, când Dobre șutează bine dar se opune Hindrich, respectiv în min.57, când Michael reia cu capul pe lângă poartă o centrare a lui Kamara.
Golul de 0-2 vine în min.82, când Fică profită de o pasă înapoi a lui Kait și de o gafă a lui Ungureanu și înscrie.
Scop atins pentru ambele echipe, Rapid urmând să joace cu Metalul Buzău, în timp ce CFR se califică la rândul ei și va întâlni pe Craiova.
Notele Cluj24:
Hindrich 8 – F. Iacob 6, Graovac 6, M. Ilie 6, Camora 7 – Artean 5, Tachtsidis 6, K. Keita 7 – Deac 6, P. Michael 6, Kamara 8, Bolgado, L. Munteanu 5, Fică 7, Djokovic 6, Postolachi 5
ADMINISTRAȚIE
Propunere inedită pentru descongestionarea traficului din Cluj: Semaforul cu galben înainte de verde
O propunere interesantă a fost semnalată de un clujean pe aplicația MyCluj: introducerea culorii galben la semafor după roșu, pentru a pregăti șoferii înainte de pornire pe verde.
Potrivit clujeanului care a depus sesizarea, acest sistem ar fi de mare ajutor pentru reducerea întârzierilor cauzate de șoferii care reacționează lent la schimbarea culorii semaforului.
„Ar fi de mare folos să introduceți la toate semafoarele din Cluj și galben după roșu pentru a pregăti mai bine șoferii adormiți de pornire pe verde. La unii le ia 3-4 secunde să bage în viteză și să pornească. În toate țările europene este așa ceva”, a scris acesta pe 18 decembrie 2024, pe aplicația de sesizări a primăriei.
Propunerea figurează ca fiind „în lucru” și Primăria urmează să analizeze fezabilitatea acestei soluții. Dacă va fi adoptată, Clujul ar deveni primul oraș din România care implementează semaforizarea cu galben intermediar, aliniindu-se astfel practicilor din unele țări europene.
Mai multe țări europene au introdus acest sistem
Semnalul galben înainte de culoarea verde le permite șoferilor să se pregătească pentru pornire. Acest lucru poate reduce timpul de reacție, fluidizând traficul, în special la intersecțiile aglomerate.
În țări unde sistemul este deja folosit, rezultatele sunt pozitive. De exemplu, un studiu german din 2016 a arătat că folosirea galbenului intermediar pentru pornire reduce cu aproximativ 10-15% întârzierile cauzate de indecizia șoferilor.
CULTURA
FOTO. Dali, ghid prin ochelarii VR, la expoziția de la Casa Hintz din Cluj-Napoca. Sunt expuse peste 170 de lucrări
Evenimentul marchează și inaugurarea nivelurilor superioare recent restaurate ale Casei Hintz, un spațiu istoric emblematic al Clujului care găzduiește la parter Muzeul Farmaciei.
Organizatorul clujean Iancu Șerbănescu a declarat că expoziția a fost realizată într-un timp record de 5 săptămâni.
”Dali s-a inspirat în creația lui, suprarealism, din lumea viselor, iar expoziția este una deosebită. Aceasta cuprinde peste 70 de lucrări , cum ar fi litografii, grafică, gravuri, sculpturi, dar și miniaturi din aur și diamante”, a spus Șerbănescu.
De asemenea, vizitatorii beneficiază de o experiență inedită cu ajutorul ochelarilor VR, ghid fiind însuși artistul Dali.
Prețul biletelor
Expoziția va fi deschisă până în 30 aprilie 2025, programul de vizitare fiind de luni până vineri între orele 11-20 și sâmbătă-duminică între orele 10-20.
Prețul biletelor este este de 50 de lei pentru copii cu vârste cuprinse între 6-14 ani, 75 de lei pentru adulți, dar se vând și bilete pentru familii sau grupuri.
Expoziția ”Universul Salvador Dali” a fost văzută, la nivel mondial, de 12 milioane de persoane.
Salvador Dalí este un artist spaniol care a trăit între 1904- 1989, fiind pictor, sculptor, gravor, scenarist și scriitor, reprezentant de seamă al curentului suprarealist în artă.