ADMINISTRAȚIE
Adevărul despre COLECTAREA selectivă a DEȘEURILOR la Cluj-Napoca. Șurubaru, city manager: Se face în proporție de 2% la blocuri

Cluj-Napoca este „pionier” în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor pe fracții. În zonele de case, clujenii primesc saci pentru a colecta separat hartia, plasticul și metalul, sticla și deșeurile menajere. La blocuri există, de asemenea, tomberoane „colorate”, fiecare pentru o categorie de deșeuri, dar aici lucrurile merg anevoios, potrivit lui Gheorghe Șurubaru, city managerul orașului.
Cluj-Napoca a implementat un proiect pilot în ceea ce privește colectare selectivă a deșeurilor. Aceasta merge, însă, greu, în special în zona de blocuri, spune Gheorghe Șurubaru.
Asta pentru că deșeurile nu sunt depozitate corespunzător, fie din cauza nepăsării clujenilor, fie din cauza faptului că modul în care se face selectarea nu a fost suficient explicată.
Adevărul despre colectarea selectivă a deșeurilor
Mulți clujeni s-au arătat nemulțumiți și au sesizat Primăria că deșeurile pe care ei se chinuie să le selecteze sunt încărcate în aceeași mașină de transport. De aici și până a le arunca la gunoi unde îi taie capul a fost un singur pas.
„Colectarea selectivă merge bine la case. La blocuri, unde sunt cel puțin 4 containere, însă, nu e același lucru. Din păcate, în acest caz nu se întâmplă decât de foarte puține ori. Am fost diminețile cu cei de la salubtitate, cu mașinile care duc gunoiul, să vedem dacă deșeurile sunt depozitate corespunzător.
Adevărul este că am găsit 1-2%, și e mult spus, cazuri în care gunoiul este colectat și depozitat așa cum trebuie. Fiind amestecat, firma de salubritate îl ia așa, iar apoi lumea vine și spune că e nemulțumită că toate tomberoanele se golesc într-o singură mașină”, a declarat Gheorghe Șurubaru la postul de radio Napoca Live.
Acesta a explicat faptul că, dacă dintr-un bloc cu 50 de familii, 40 aruncă deșeurile așa cum trebuie, iar celelalte nu le selectează, tot procesul este dat peste cap.
Controale și amenzi
Gheorghe Șurubaru a mai spus că atât firmele de salubritate, cât și asociațiile de proprietari sunt interesate ca această colectare să fie făcută cum trebuie.
„Tot ce este reciclabil este valorificat de firmele de salubritate, iar asociațiile de proprietari nu vor mai plăti nimic dacă deșeurile sunt colectate și depozitate corespunzător”, a precizat city managerul orașului.
Acesta a mai spus că Poliția Locală face verificări la asociațiile de proprietari și au fost date avertismente, urmând să aplice și amenzi. Asta pentru că, a mai spus city managerul, și Primăria plătește amenzi la Agenția de Mediu.
Foto: Arhivă
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Amenințare falsă cu bombă într-un avion aflat în zbor, pe ruta Barcelona-Cluj. Pasagerii au fost debarcați în siguranță

Situație de urgență pe Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.
Miercuri noaptea, în jurul orei 23.36, prin centrala Aeroportului a fost primită o amenințare cu bombă.
Amenințare falsă cu bombă într-un avion pe ruta Barcelona-Cluj
Potrivit reprezentanților Aeroportului, amenințarea privea amplasarea unei bombe în aeronava de pe ruta Barcelona-Cluj, care se afla în zbor.
“În urma analizării, amenințarea a fost clasificată și au fost aplicate procedurile corespunzătoare unei astfel de situații. A fost activat Planul de Management al Situațiilor de Criză, Comitetul de Mangement al Situațiilor de criză s-a întrunit la sediul aeroportului, iar în urma verificărilor efectuate, s-a stabilit că a fost vorba despre o amenințare falsă”, au transmis reprezentanții Aeroportului.
Pasagerii au ajuns cu bine la Cluj
Traficul aerian pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj nu a fost afectat, toate zborurile desfășurându-se conform programului. Pasagerii au fost debarcați în condiții de siguranță, iar reprezentanții companiei aeriene și personalul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj le-au acordat sprijinul necesar.
Instituțiile abilitate vor face investigațiile specifice, urmând a fi luate măsurile legale ce se impun, au mai transmis reprezentanții Aeroportului din Cluj.
Foto: Arhivă

Închisul balcoanelor este un fel de sport național, ca oina și statul degeaba. De altfel, a devenit și subiect de bancuri. După războiul din Iugoslavia, țările vecine s-au oferit să-i ajute pe sârbi: ungurii să le refacă podurile, bulgarii grădinile și noi să le închidem balcoanele. Dacă locuiești la bloc și ți-a trecut prin cap să-ți închizi balconul, trebuie să cunoști noile reguli. Nu mai e nevoie de o autorizație de construire de la primărie, dar sunt obligatorii anumite demersuri.
Persoanele care locuiesc la bloc și au în plan să-și închidă balconul trebuie să știe că, începând din acest an, trebuie respectate noile prevederi incluse în noul Cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, scrie Fanatik.
Înainte era nevoie de obținerea unei autorizații de construire de la primărie, proces care, pentru mulți, era considerat complicat. Cerința a fost, însă, eliminată pentru unele tipuri de lucrări, inclusiv pentru închiderea balconului.
Despre ÎNCHISUL balcoanelor și alte sporturi naționale. Ce trebuie să știi
Lucrările nu pot fi începute, însă, fără nicio formalitate. Potrivit legii, este obligatorie trimiterea unei notificări către primăria de care aparține locuința.
În acest fel, autoritățile vor fi informate cu privire la intențiile proprietarului în legătură cu fațada clădirii. În cazul în care proprietarul nu trimite o notificare, acesta riscă să primească o amendă uriașă.
De asemenea, pentru locuințele care se află la parterele blocurilor, există condiții specifice prevăzute în legislație. Proprietarii au dreptul să închidă balconul locuinței lor numai cu acordul asociației de proprietari.
“Cu acordul asociației de proprietari se pot efectua lucrări de închidere a balcoanelor/ logiilor aflate la parterul clădirilor de locuit multietajate dacă modificările aduse construcției se efectuează din motive legate de securitate, de atenuare a efectelor noxelor, zgomotelor, gunoaielor, precum si pentru siguranța și sănătatea celor care locuiesc în apartamentul respectiv”, se precizează în Legea 149/2020.
În plus, proprietarul mai are o obligație. Acesta trebuie să respecte regulile care au fost stabilite de asociația de proprietari în privința materialelor folosite pentru a închide balconul.
Despre spațiile verzi din jurul blocului
Există reguli și în legătură cu spațiile verzi din jurul blocului. Mulți locatari le amenajează după bunul plac, însă nu știu că acest lucru e interzis.
Cu toate că mulți locatari consideră că spațiile verzi le aparțin, acestea reprezintă o proprietate publică și se află în administrația primăriei locale. Astfel, intervențiile neautorizate, cum ar fi plantarea de arbori sau gard viu, pot fi amendate.
“Sarcina cu privire la întreţinerea şi administrarea acestui spaţiu revine proprietarului adică primăriei locale a cărui buget este constituit din taxele şi impozitele locuitorilor de pe raza sectorului sau a localităţii. Asociaţia de proprietari prin personalul angajat nu are nici o obligaţie cu privire la întreţinerea şi administrarea spaţiului verde, a grădinii respective.
În mod normal dacă primăria nu îşi face treaba adică nu îşi respectă atribuţiile pentru care sunt plătiţi de cetăţeni, şi pentru această situaţie, ar trebui să fie amendaţi de către asociaţia de proprietari”, precizează legea.
EVENIMENT
Dan Petrescu (CFR Cluj), înainte de meciul din Cupă cu Farul: Nu ne prinde într-un moment BUN

CFR Cluj întâlnește, joi în Gruia, pe Farul, în semifinala a doua a Cupei României Betano. În caz de victorie, clujenii vor juca în finală cu Hermannstadt, echipă care a eliminat azi Rapidul, 2-1. Dan Petrescu, antrenorul CFR-ului, a vorbit înaintea partidei de lot și starea de spirit din cadru echipei după înfrângerea în fața FCSB-ului din prima zi de Paște.
„Un meci important pentru ambele echipe. Sunt ceva probleme medicale, vreo 4-5 jucători. Să vedem câți dintre ei refacem. Nu ne prinde într-un moment bun. Sper să avem o reacție pozitivă. Eu sunt conștient că jucăm cu o echipă de play-off, care a câștigat campionate în ultimii ani.
Dan Petrescu (CFR Cluj), înainte de meciul din Cupă cu Farul: Nu ne prinde într-un moment BUN
O echipă care din greșeală nu a ajuns în play-off, cu antrenor de top, jucători de top. Am văzut ultimele 3 meciuri și Farul arată foarte bine. Au revenit Alibec și Larie. Se vede experiența lor, valoarea lor. Va fi un meci foarte greu.
În Cupă nu prea există avantaje, dar se poate întâmpla orice în meciurile de Cupă, în toată lumea, nu doar în România. Este un trofeu pe care și cei de la Farul vor să-l câștige. Hagi vrea să câștige acest trofeu și nu va menaja pe nimeni.
Îi interesează cel mai mult Cupa. Sunt ceva accidentări, vedem cine și-a revenit. Vor fi schimbări. Sunt multe metode de a-i motiva, dar nu funcționează mereu. Și cu FCSB am avut ceva motivațional, dar a funcționat doar 40 de minute, cât am dominat. Apoi am făcut o greșeală. Fotbalul nu e matematică. Se poate întâmpla orice, oricând. Sunt trecut prin multe ca antrenor.
Eu sunt bolnav acum, am probleme la gât. Cu FCSB a fost cel mai greu, abia am ajuns la meci. E o perioadă mai grea și pentru mine. Mai mult am stat la spital decât pe teren”, a declarat Dan Petrescu, la conferința de presă.
EVENIMENT
Cât trebuie să fie salariul MINIM necesar pentru a cumpăra o locuință cu CREDIT garantat de stat, prin Noua Casă 2025

Înscrierile în programul Noua Casă 2025 au început în aprilie. Avantajul cel mai important pentru cei care doresc să-și cumpere o locuință prin program este avansul mic, de doar 5%. Acesta, însă, este doar pentru locuințe de 70.000 de euro, din ce în ce mai rar de găsit, având în vedere scumpirile de pe piața imobiliară.
Pentru locuinţele mai scumpe, de până în 140.000 de euro, se plăteşte un avans de 15%, la fel ca la un credit ipotecar obişnuit, scrie Alba24.
Cât trebuie să fie salariul MINIM necesar pentru a cumpăra o locuință cu CREDIT garantat de stat, prin Noua Casă 2025
”Noua Casă” este un program guvernamental prin care persoanele fizice pot achiziționa o locuință prin contractarea de credite garantate de stat.
Programul nu are limită de vârstă şi poate fi accesat fie singur, fie împreună cu partenerul de viață, dacă ambii îndeplinesc criteriile de eligibilitate.
Ce locuințe pot fi cumpărate
Beneficiarii pot achizitiona în cadrul programului următoarele tipuri de locuințe, potrivit FNGCIMM:
– locuințe noi, destinate achiziționării, inclusiv cele construite prin ANL, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de constructii noi s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat
– locuinţe consolidate, destinate achiziționării, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat
– alte categorii de locuințe, recepționate la terminarea lucrărilor de construcții noi sau de intervenție, după caz, cu mai mult de 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.
Garanțiile acordate în cadrul ărogramului sunt în numele și în cont stat, iar procentul de garantare se aplică în funcție de categoria de locuință.
Pentru anul 2025, plafonul alocat programului Noua Casă este în valoare de 500 milioane lei.
Despre credit
Creditul se acordă în lei pentru cumpărarea unei locuințe, pe cel mult 30 de ani.
Valoarea maximă a creditului:
– 66.500 euro – pentru locuință în valoare de cel mult 70.000 de euro; avans de 5%; plafon maxim garantare 50%
– 119.000 euro – pentru locuință de cel mult 140.000 de euro; avans de 15%; plafon maxim garantare 60%
Pot fi cumpărate și imobile mai scumpe dar se achită diferența din surse proprii.
Dobânda este variabilă, calculată în funcție de indicele de referință pentru credite (IRCC) la care se adaugă marjă fixă de circa 2%. Nu poate fi accesat credit cu dobândă fixă.
Se face ipotecă de rang I în favoare băncii și a statului român asupra locuinței cumpărate prin program. Se face ipotecă mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tutror conturilor deschise la banca finanțatoare, depozit colateral constituit în favoare băncii (pe toată durata finanțării/ contravaloarea primelor trei rate de dobândă).
Care este salariu minim necesar
Pentru creditul cu plafon de 70.000 de euro, venitul minim trebuia să fie de peste 5.400 lei, iar gradul de îndatorare să fie de maximum 45% din venituri.
Cei care vizează un credit pentru o locuință până în 140.000 de euro, calculul arăta că aveau nevoie de un venit minim de aproape 9.700 la un grad maximum de îndatorare de 45%.
Programul permite şi achiziționarea unor proprietăți cu valori ce depășesc 70.000 / 140.000 euro, cu condiția achitării diferenței din surse proprii, potrivit antena3.ro.
Plafoane de garanții, avans
– garanție în nume și cont stat de până la 60% pentru credite cu o valoare cuprinsă între 59.501 euro -119.000 euro, pentru locuințe noi; avansul solicitat beneficiarului: minimum 15%
– garanție în nume și cont stat de până la 50% pentru credite cu o valoare de până la 66.500 euro, pentru locuințe noi; avansul solicitat beneficiarului: minimum 5%
– garantie în nume și cont stat de până la 50% pentru credite cu o valoare de până la 66.500 euro pentru locuințe vechi; avans de minimum 5%.
Condiții de acordare
Condiții pentru persoane fizice:
– la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere că:
-nu deține în proprietate exclusivă sau împreună cu soț/soțieu nicio locuință
sau
-deține în proprietate exclusivă ori împreună cu soțul/soția cel mult o locuință, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafață utilă mai mică de 50 mp
– achiziționează în cadrul Programului o singură locuință, aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară în condițiile legii
– are calitatea de împrumutat în raport cu finanțatorul
Documente necesare
– solicitare de garantare/ solicitare de emitere a promisiunii unilaterale de creditare și promisiunea de garantare, dacă este cazul
– documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum și al soțului/soției, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriți, din copie certificată
– declarația pe propria răspundere a beneficiarului
– antecontractul de vânzare-cumpărare autentificat sau sub semnătura privată cu dată certă
– extras de carte funciară privind locuința ce urmează să fie achiziționată din finanțare, eliberat cu cel mult 15 zile dinainte de data solicitării de garantare
– certificatul de eficiență energetică pentru una dintre clasele A, B sau C de eficiență energetic
– în cazul acordării unei promisiuni de garantare se atașează și promisiunea unilaterală de creditare emisă de către bancă
– în cazul achizitionării unui imobil ce a mai făcut obiectul unei finanțări garantate din cadrul Programului, pentru care interdicția de înstrăinare a expirat, acordul emis de MFP pentru înstrăinarea locuinței și pentru ridicarea temporară a interdicției de grevare cu sarcini a locuinței