Connect with us

EVENIMENT

26 martie, Ziua PREVENIRII Cancerului de Col Uterin. ONCOPROTECT, un nou concept în prevenirea acestui tip de cancer

Publicat


oncologie 8

Marți, 26 martie este Ziua Prevenirii Cancerului de Col Uterin. ONCOPROTECT este noul concept de asigurare și control de calitate al activităților de prevenire, diagnostic precoce, pozitiv si stadial, tratament și urmărire în timp în domeniul cancerului, perfecționat de dr. Florian Al. Nicula din cadrul Institutului Oncologic „Prof. dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca.

„Cu ocazia Zilei de Prevenire a Cancerului de Col Uterin, revista HPV World a publicat o nouă recomandare emisă sub forma unei White Paper de către consortiul ACCES format de institutii reprezentate de experti de renume Mondial din Canada, Franta, Olanda, Spania, UK, USA, care sustine necesitatea intensificarii programelor organizate de screening cu acces pe populatiile feminine care nu au fost acoperite corespunzator cu teste reprezentate in primul rand de femeile domiciliate în mediul rural in special în zone izolate, urmate de femei conlocuitoare din cadrul etniilor minoritare, imigrante, femei cu status economic scăzut, neasigurate, femei fără domiciliu, femei cu dizabilități mentale sau fizice, femei cu diverse convingeri religioase care pot constitui bariere, femei agresate sexual, femei angajate cu copii mici, mame singure, femei obeze, sau cu discomfort corporal, femei la menopauză sau postmenopauză, prostituate, infectate HIV, LGBT.

Dr. Florian Nicula

26 martie, Ziua PREVENIRII Cancerului de Col Uterin. ONCOPROTECT, un nou concept în prevenirea acestui tip de cancer

În calitate de expert în prevenirea cancerului de col uterin al Membru în Consiliul Științific pentru revizuirea Codului Europei Contra Cancerului organizat de Agenția Internațională de Cercetare Pentru Cancer a Organizației Mondiale a Sănătății, susțin cu tărie necesitatea implementării cât mai degrabă a acestor noi recomandări pe care le consider extrem de importante pentru România, țară în care accesul la teste preventive gratuite a acestor categorii de femei este ca și inexistent. Segregarea economică a acestor femei vulnerabile aflate la risc cresut de cancer de col avansat adâncește și mai mult pe plan intern inegalitățile de acces la programele de screening, pe fondul unor inegalități globale internaționale a căror combatere este tot mai intens promovată la nivel comunitar European.

Susțin acestea privind în față următoarele realități ușor de demonstrat:

1. Programul organizat al cancerului de col uterin a fost oprit la sfârșitul anului trecut în cele 4 Regiuni de dezvoltare în care a fost finanțat din Fonduri Europene pentru pilotarea introducerii screening-ului primar HPV (desi se ajunsese în Regiunea de Nord- Vest să se acopere jumătate din populația la risc cu teste BP/HPV, salvând mii de vieți în ultimii ani, dovedind în ultimele luni o capacitate și expertiza recunoscută de IARC/OMS dobândite în decade cu investiții de zeci de milioane de Euro din fonduri naționale și europene). În celelalte 4 regiuni Programul Național de Screening organizat al cancerului de Col Uterin a eșuat de multă vreme în tentativele de acoperire corespunzătoare cu teste a populației la risc.

2. În paralel, campaniile de vaccinare HPV organizate și reorganizate de-a lungul anului au eșuat la rândul lor din punctul de vedere al procentului de fetițe vaccinate, campania prezentă bazata pe medici de familie nu este recomandată de experții internaționali și este greu de crezut că va avea un rezultat mai bun decât cele precedente. Extinderea vârstelor de vaccinare cu compensarea jumătate a costului vaccinului, fără o campanie eficienta de informare și fără organizarea unei infrastructuri corespunzătoare, este o jumătate de măsură. Împreună, toate aceste măsuri mu vor duce cu siguranșă la acoperirile de 90 % prin vaccinare preconizate.

3. Cele 2 măsuri de prevenire a cancerului de col uterin sunt evident necorespunzător guvernate și monitorizate de către cei răspunzători prin Legea Planului de Control al Cancerului și prin HG 10 august 2023 de implementare, respective MS-Comisia de Oncologie și INSP, care se află în etapa de declarații de intenție și nu dovedesc capacitatea și expertiza necesară organizarea de infrastructuri de implementare, de identificare clară a surselor de finanțare și de monitorizare specifică, în ciuda recomandărilor ferme europene și internaționale și a declarațiilor făcute către forurile respective.

Drept consecință, indicatorii de incidență și mortalitate dovedesc în continuare scăparea de sub control al cancerului de col uterin în România, mii de femei tinere, în plină activitate în societate și familie de îmbolnăvesc și mor în continuare în România de o boală perfect prevenibilă (până la eradicare în țările cu programe de screening și campanii de vaccinare corespunzător organizate).

Voi promova aceste noi recomandări și implementarea lor în țara noastră sub o nouă umbrelă, ONCOPROTECT, cu un portofoliu de activități cu istoric de peste 20 de ani în domeniu, această declarație constituind Certificatul de naștere a unui nou concept de asigurare și control de calitate al activităților de prevenire, diagnostic precoce, pozitiv si stadial , tratament și urmărire în timp în domeniul cancerului, utilizând algoritmuri de evaluare individualizată prognostic adaptată fiecărui apelant/beneficiar controlate de experți recomandați de Societăți Profesionale active și reprezentative internațional”, a comunicat dr. Florian Al. Nicula.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj închiriază spații pentru fumători. Când e licitația

Publicat

aeroport cluj facebook

Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj anunță o licitație publică în 16 mai ora 9 pentru închirierea unor spații cu destinația spațiu fumători.

Potrivit anunțului de licitație, un spațiu este situat în incinta aeroportului clujean la Terminalul pasageri Plecări Schengen, parter, zona de Nord, având o suprafață totală de 51,33 mp, iar celălalt la Terminalul pasageri Plecări Non-Schengen, etaj, zona de Nord-Est, având o suprafață totală de 63,60 mp.

Data-limită de depunere a ofertelor este 16 mai ora 8,50, ședința publică de deschidere a ofertelor fiind programată în aceeași zi la ora 9.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Alunecarea de teren de pe str. Uliului, văzută din DRONĂ. Strada e închisă. Viceprimarul Tarcea, la fața locului

Publicat

drona

Craterul apărut pe strada Uliului din Cluj-Napoca în urma surpării de teren de vineri seara a fost surprins de un clujean din dronă, iar imaginile arată dimensiunea sa și faptul că strada este complet blocată pentru accesul mașinilor. Viceprimarul Dan Tarcea a fost la fața locului.

Porțiunea afectată, o lungime de aproximativ 20 m, este îngrădită cu benzi de avertizare și de interzicere a accesului.

Clujenii care locuiesc mai sus pe stradă nu pot folosi mașinile pentru a coborî în oraș, iar accesul se face doar pe jos.

Vom reveni cu detalii despre intervenția autorităților și vom prezenta și soluții tehnice propuse de acestea pentru stabilizarea alunecării.

Viceprimarul Tarcea la fața locului

UPDATE. Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, și directorul Poliției Locale, Marcel Bonțidean, au fost sâmbătă dimineață la locul surpării de pe strada Uliului și au vorbit cu un locuitor al străzii.

Tarcea nu a făcut declarații și a spus doar că autoritățile locale sunt preocupate să găsească soluții pentru rezolvarea situației.

Locuitorii care locuiesc mai sus pe stradă au o cale de acces prin Hoia, un drum neasfaltat, de pământ și piatră.

”Doamne ferește să avem nevoie de ambulanță sau de pompieri”, a spus un locuitor de pe Uliului.

 

Sursa video & foto: Sergiu Răzvan

drona

Citește mai departe

ECONOMIE

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Publicat

De

Lucrător casnic, o nouă meserie

Noutate pe piața muncii din România. Persoanele fizice pot plăti, legal, un angajat în gospodărie. Munca presupune activități casnice.

Cei care prestează astfel de servicii vor primi tichete pe baza cărora vor fi remunerați și vor beneficia de drepturile pe care le au și alți salariați, respectiv plata contribuțiilor sociale. Statul va lua 3 lei din 15.

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice, care introduce un concept nou pe piața muncii, este funcțională și poate fi accesată AICI, a anunțat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Conceptul presupune achiziționarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfășoară activități ocazionale în gospodărie.

Tichetele sunt purtătoare de beneficii de asigurări sociale și de sănătate.

Astfel, lucrătorii beneficiază de servicii medicale decontate, contribuțiile lor fiind valorificate și la pensie.

„Marketplace” pentru cerere și ofertă

Conform reprezentanților Ministerului Muncii, o altă funcționalitate a platformei este că facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic.

Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.

Care este valoarea unui tichet și cum beneficiezi de asigurări sociale

Platforma accesibilă AICI, poate fi utilizată de lucrători, de beneficiari casnici, dar și de către angajatori și reprezintă o formă de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de stat.

Avantajul pe care îl aduce înrolarea în platformă și furnizarea serviciilor în baza tichetelor valorice este faptul că lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice.

Acest lucru înseamnă, practic,1.275 de lei pe lună.

Valoarea unui tichet este de 15 lei, din care 3 lei reprezintă contribuțiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie și sănătate, fără să fie nevoie de un contract de muncă între părți.

Convenție în loc de contract

Convenția care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă, va stabili:

  • activitățile şi numărul de ore sau volumul de muncă;
  • faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
  • volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.

Cine poate presta munci casnice

Se poate înscrie ca prestator casnic orice persoană care a împlinit 16 ani și care dorește să aibă sau să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat.

Conform Ministerului Muncii, angajatorii care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici.

Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet.

La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, angajatorii și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete.

Care sunt activitățile casnice pentru care se emit tichete

Printre activitățile casnice care pot fi remunerate cu tichete se numără:

  • aranjarea și servirea mesei;
  • curățarea / întreținerea piscinei;
  • curățenia/igienizarea locuinței;
  • călcatul rufelor;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
  • plimbarea animalelor de companie;
  • prepararea hranei;
  • plantarea pomilor/arbuștilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
  • recoltarea fructelor și legumelor;
  • spălarea covoarelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • spălarea rufelor;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • strângerea resturilor vegetale din natură.

Tranzacțiile se vor efectua digital

Punerea în funcțiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici permite efectuarea digitală a tuturor tranzacțiilor legate de tichete.

Asta înseamnă achiziționare și înregistrarea orelor de lucru, înregistrarea detaliilor privind activitatea lucrătorilor casnici, cum ar fi număr de ore și tip de activitate casnică desfășurată, precum și interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe instituții.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Alunecare de teren pe strada Uliului. Au intervenit pompierii. Traficul auto, restricționat

Publicat

De

uliului

Pompierii clujeni au intervenit, vineri noapte, pe strada Uliului, unde a avut loc o alunecare de teren. Traficul auto a fost restricționat.

Strada Uliului „a luat-o la vale” noaptea trecută, la fața locului intervenind un echipaj al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj. Potrivit instituției clujene, a fost afectată o bandă de mers, pe o lungime de circa 20 de metri.

Traficul auto a fost restricționat. Un echipaj ISU Cluj a rămas în zonă pentru a evalua dacă alunecarea de teren avansează.

„La fața locului s-a alocat un echipaj cu o autospecială din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca, care a constatat că a fost afectată una dintre benzile de mers a carosabilului, pe o lungime de aproximativ 20 de metri.

Trafic restricționat

Totodată, s-a anunțat poliția locală și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență din cadrul primăriei municipiului Cluj-Napoca, care au alocat echipaje și personal de specialitate la evenimentul respectiv.

Ca măsură de siguranță a fost restricționat traficul auto pe strada Uliului, iar echipajul ISU Cluj rămâne în supraveghere, alături de echipaje ale poliției locale și personal al SVSU Cluj-Napoca, pentru a evalua dacă alunecarea de teren avansează”, a transmis ISU Cluj, vineri noapte.

Cluj24 semnala recent că o bucată din strada Uliului din Cluj-Napoca s-a surpat miercuri dimineață, iar autoritățile locale au intervenit de urgență și au turnat un strat de asfalt.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax