Connect with us

EVENIMENT

24 ianuarie, Mica Unire. Ce sărbătoresc azi românii

Publicat


ziua unirii

Românii sărbătoresc astăzi, 24 ianuarie, Mica Unire, reprezentând unificarea vechilor principate, Moldova și Țara Românească, spre deosebire de Marea Unire de la Alba Iulia, celebrată pe 1 decembrie, care marchează unirea din 1918 a tuturor provinciilor locuite de români.

Dorința românilor, îndeplinită pe 24 ianuarie 1859, a dus la transformarea statului într-unul modern, ca urmare a influențelor occidentale care au început să apară din acea perioadă. Cu toate acestea, marile puteri din Europa nu susțineau unirea.

Vezi și Mesaje de Mica Unire 2023. Ce să urezi românilor de pe toate meridianele, în ziua unității și a bucuriei

„La mijlocul secolului al XIX-lea, soarta principatelor Moldovei și Țării Românești era în mâinile Rusiei și ale Imperiului Otoman, care se opuneau unirii lor.

Situația s-a schimbat în urma războiului Crimeii, dintre 1853 și 1856, când Rusia a fost învinsă de Marile Puteri, formate din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei, Imperiul Francez, Regatul Sardiniei și Imperiul Otoman”, se arată pe Alba24.

Tratatul de Pace de la Paris din 1856 a cuprins și decizii referitoare la Moldova, care a primit 3 județe din sudul Basarabiei: Bolgrad, Cahul și Ismail, precum și control asupra gurilor Dunării. Cu toate acestea, Basarabia rămânea în continuare sub stăpânirea rușilor. Totodată, documentul a impus înființarea unei armate naționale și a unor adunări ad-hoc pentru a exprima dorința românilor cu privire la organizarea statală, iar Turcia nu mai avea voie să intervină în principate fără acordul puterilor contractante.

Toți românii au vrut unirea

Un an mai târziu, în 1857, în contextul discuțiilor despre unirea celor două principate, Marile Puteri acordă acestora dreptul organizării unui „referendum”, cu scopul consultării populației cu drept de vot în acest sens.

„În Țara Românească, majoritatea membrilor din Divanul Ad-hoc au spus <<Da>> pentru Unire, însă în Moldova situația a fost mai controversată. Aici, caimacanul (locțiitor la conducerea Moldovei), Nicolae Vogoride, sprijinit de Imperiul Otoman, care îi promitea domnia dacă Unirea nu se va realiza, a falsificat listele electorale de reprezentare în divanul Ad-hoc.

Șansa a făcut însă ca Vogoride să se destăinuie, prin scrisori, fratelui său din Constantinopol, iar corespondența a fost furată și publicată în presa europeană, la Bruxelles. Descoperirea a iscat scandaluri atât printre români, cât mai ales la nivel european.

Marile Puteri au rupt relația cu Imperiul Otoman, au solicitat întâlniri cu împăratul Franței, Napoleon, și regina Marii Britanii, Victoria, iar falsele alegeri au fost, astfel, anulate. În toamna anului 1857, în urma noilor alegeri, toți s-au pronunțat pentru Unirea Principatelor Moldovei și Țării Românești”, notează Alba24.

Opinii la nivel internațional

Site-ul a listat și opiniile împărțite ale Marilor Puteri.

  • Franţa. Instrumentul din cadrul politicii externe franceze elaborată de Napoleon al III-lea avea la bază principiul naţionalităţilor, care presupunea ca fiecare naţiune să îşi decidă singură soarta. Acesta era doar un pretext dintr-un proiect mult mai amplu prin care împăratul francez a încercat pe tot parcursul domniei sale să refacă prestigiul ţării sale după Congresul de la Viena din 1815 şi să readucă Franţa la statul de primă putere de pe continent. Se înţelege astfel de ce problema Principatelor a fost adusă în discuţie tocmai de Franţa. De asemenea, unirea Principatelor constituia un pretext în rivalitatea franco-habsburgică.
  • Rusia. Fiind puterea învinsă, ea nu a avut un cuvânt de spus, însă nu era deranjată de o eventuală unire a Principatelor.
    Sardinia. Franţa îi cere să aibă o atitudine pozitive pentru a lovi în interesele habsburgice. Regatul Piemontului şi a Sardiniei dorea la rândul său unificarea Italiei sub casa de Savoia. Era important pentru a lovi în Imperiul Habsburgic, deoarece Lombardia şi Veneto se aflau sub stăpânirea sa.
  • Prusia. Prusia dorea, de asemenea, să lezeze interesele habsburgice deoarece îşi dorea unificarea Germaniei în jurul ei sub casa de Hohenzollern şi nu în jurul Austriei şi casei de Habsburg.
  • Marea Britanie. Deşi iniţial susţine ideea unirii, în cele din urmă s-a opus deoarece Imperiul Otoman a garantat neutralitatea strâmtorilor (niciunui vas militar sub pavilion străin nu i se va permite străbaterea strâmtorilor), iar Marea Britaniei nu mai avea astfel nici un interes strategic.
  • Imperiul Otoman. S-a împotrivit deoarece se putea constitui un precedent.
  • Imperiul Habsburgic s-a opus pentru a leza interesele Franţei.

„În cele din urmă s-a decis ca Principatele să-şi decidă singure soarta în cadrul unor divanuri ad-hoc.

În anul următor, în data de 5/17 ianuarie 1859, au fost organizate alegeri la Iași, în Moldova, iar noul domnitor a fost desemnat Alexandru Ioan Cuza. Peste o săptămână, în 12/24 ianuarie 1859, au avut loc alegeri și la București, iar profitând de faptul că Marile Puteri nu specificau clar că principatele române nu pot fi conduse de același domnitor, și aici a fost ales tot Alexandru Ioan Cuza.

Puse în fața faptului împlinit, Marile Puteri au avut brusc de a face cu două principate conduse de același domnitor.

Marele merit al lui Cuza a fost că a reușit să aducă recunoașterea internațională a Unirii Principatelor Române și, prin reformele sale din toate domeniile, a pus bazele statului român modern. Noua țară a început să se numească România abia după abdicarea lui Cuza, din anul 1866, când a fost redactată prima constituție”, mai spune Alba24.

Astfel, Mica Unire a fost primul pas spre Marea Unire de la 1918.

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Publicat

De

Zilele Clujului

Zilele Clujului 2024 sunt aproape. Sărbătoarea orașului aduce și în acest an evenimentele preferate de cei mari și mici.

Cei care doresc să facă parte din echipa de organizare a Zilelor Clujului, ca voluntari, pot să aplice începând de astăzi, online.

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Cea de-a XII-a ediție a Zilelor Clujului va avea loc în perioada 30 mai – 2 iunie.

Clujenii și turiștii sunt așteptați în tot orașul cu o mulțime de evenimente. Programul oficial urmează să fie anunțat, dar Primăria asigură că nu vor lipsi show-ul de drone, video mapping, bineînțeles concertele, activitățile pentru copii și pentru cei mari, arta și sportul.

Cum deveniți voluntari la Zilele Clujului

Înscrierile se fac online, anunță reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Formularul de înscriere poate fi completat direct pe site-ul Primăriei sau accesând acest LINK.

În 2023, peste 100 de voluntari au dat culoare și energie celor peste 100 de evenimente și activități dedicate orașului, pentru ca totul să se desfășoare conform așteptărilor și exigențelor publicului.

Peste 300.000 clujeni și vizitatori au participat anul trecut la evenimentele organizate de zilele orașului.

Condiții pentru înscriere:

  • să ai 18 ani împliniți cu cel puțin o zi înainte de eveniment;
  • să fii o persoană responsabilă, adaptabilă, implicată și descurcăreaţă;
  • disponibilitate în perioada evenimentului.

Formularul de înscriere este disponibil și la Centrul de Informare pentru Cetăţeni al Primăriei Municipiului Cluj-Napoca – Registratura Primăriei, Calea Moţilor nr. 7. Fiecare aplicație va fi însoțită de o poză portret.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

Publicat

De

primavara pixabay

Administrația Național de Meteorologie anunță temperaturi foarte ridicate pentru finalul lunii martie și începutul lunii aprilie.

Astfel, începând de joi, temperturile cresc la Cluj și în toată Transilvania, cu aproape 10 grade Celsius, potrivit estimărilor făcute de ANM până la data de 7 aprilie.

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

În aceste zile și până joi, 28 martie, valorile termice vor fi în general apropiate de normele climatologice, cu medii regionale ale maximelor de 11 – 14 grade și ale minimelor de -3 și 0 grade, urmând a se produce local brumă.

De joi, 28 martie și până pe 3 aprilie, vremea va fi în încălzire semnificativă, astfel că se vor înregistra temperaturi cu mult mai ridicate decât cele obișnuite în această perioadă din an, potrivit ANM.

Temperaturi de până la 23 de grade

Astfel, temperaturile diurne vor fi cuprinse între 20 și 23 de grade, iar cele minime de 3 – 7 grade, mediat regional.

O ușoară răcorire a vremii va fi posibilă în ultimele zile ale intervalului de referință.

Ploi însemnate cantitativ și descărcări electrice

Conform ANM, va ploua local în jurul datei de 28 martie și cu probabilitate ridicată și după data de 3 aprilie.

Vor fi mai ales averse, însoțite pe alocuri de fenomene electrice.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 2 ore și 14 minute pe calea ferată. Cum arată șantierul finanțat prin PNRR

Publicat

Episcopia Bihor

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, se va oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest.

CFR Infrastructură a anunțat că valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

În urma finalizării proiectului, distanța dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor va fi străbătută în 2 ore și 14 minute.

Viteza trenurilor, dublată

Vezi video: https://fb.watch/r2yKX8n1yK/

Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.

După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!

Prima linie de cale ferată modernizată și electrificată, după 1990, cu bani europeni

Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este prima linie de cale de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!

4 loturi

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.

La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.

Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Reabilitare și electrificare pe 166,2 km/Dublare pe 14,8 km

Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

43 de stații, halte și puncte de oprire moderne

Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.

152.422 m² de spații verzi amenajate și panouri fonoabsorbante pe 84.078 m

Suprafața totală a spațiilor verzi amenajate în zona celor 42 de stații, halte și puncte de oprire va fi de 152.422 m pătrați, iar suprafața destinată montării de panouri fonoabsorbante va fi de 84.078 metri, pe raza județelor Cluj, Sălăj și Bihor.
244 de poduri/podețe, 4 tuneluri și 74 de treceri la nivel automatizate

În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare – Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.

Primul lot pe care constructorul a început lucrările în ianuarie 2024

Lotul 2 Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș – Stana – Jebuc – Huedin – Brăișoru – Bologa – Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară – linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă – reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 – 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).
74 de lucrări de artă modernizate între Aghireș și Poieni
▻3 poduri
▻67 de podețe
▻2 tuneluri (STANA fir I – 298 m și STANA fir II – 320 m)
▻1 pasaj superior peste DE 60, la km 556+111
▻1 Ecoduct peste calea ferată, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994

Stații/halte modernizate și construcții noi pentru călători

Toate clădirile de călători din cele 4 stații și halte – Hm Stana, Stația Huedin, Hm Brăișoru, Stația Poieni – vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, grupuri sanitare, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în cele 3 PUNCTE DE OPRIRE – AGHIREȘ, JEBUC, BOLOGA – peroanele atât cele centrale, dar și cele intermediare, vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor fi amenajate treceri la nivel pentru legătura între peroane, rampe de acces

Interval stația Aghireș – Hm. Stana (10,46 km)

PO AGHIREȘ – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Hm STANA – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval Hm Stana – stația Huedin (10,75 km)

PO Jebuc – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Huedin – construcție modernizată

⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități și grup sanitar Mama și Copilul
⦁ spațiile interioare destinate publicului călător vor fi finisate cu plăci ceramice antiderapante
⦁ casele de bilete vor avea geamuri cu folie antiefracție
⦁ trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350 m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Pasarelă pietonală (acoperită) cu trei deschideri

⦁ pentru accesul călătorilor de o parte și de alta a liniilor
⦁ scări de acces la fiecare peron
⦁ lift pentru persoanele cu dizabilități
Clădire de exploatare modernizată pentru personalul feroviar

Interval Stația Huedin – Hm Brăișoru (8,63 km)

HM Brăișoru – construcție modernizată
⦁ modernizarea clădirii prin înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peronul din fața clădirii va avea o lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m
⦁ peroanele noi intermediare vor avaea o lungime totală de 350 m, lățimea de 3,15 m și o înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval HM Brăișoru – stația Poieni (6,69 km)

PO Bologa – modernizat
⦁ 2 peroane cu lungime de de 100 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Poieni- construcție nouă de călători

⦁ noua clădire a stației va avea delimitate spațiile destinate publicului călător – sală de așteptare, grupuri sanitare , case de bilete – de spațiile destinate personalului feroviar
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, atât în interiorul clădirii – zona caselor de biltele, automate de bilete, grupuri sanitare – , dar și în exterior – zona de acces în clădire și pe peroane
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Obiectivele contractului de electrificare și reabilitare

creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h pentru treurle de călători și 120 km/h pentru cele de marfă pe întregul tronson;
modernizarea stațiilor, haltelor de mișcare și a punctelor de oprire, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
modernizarea clădirilor stațiilor/haltelor de călători,
facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare
instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
modernizarea echipamentului de telecomunicații;
modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
maximizarea capacității de tranzit.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomia a UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca se modernizează. Proiect de peste 11 milioane de euro

Publicat

De

Anatomia

Universitatea de Medicină și Farmacie (UMFIH) ”Iuliu Hațieganu” și Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest au semnat contractul de finanțare pentru implementarea proiectului de modernizare și reabilitare a clădirii Anatomia, situată pe str. Clinicilor nr. 3-5, valoarea proiectului depășind 11 milioane de euro.

Proiectul este implementat de UMF „Iuliu Hațieganu” prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, Prioritatea 6 – „O Europă educată”, iar finanțarea nerambursabilă provine din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Clădirea Anatomia a UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca se modernizează. Proiect de peste 11 milioane de euro

Anatomia

”Va fi implementat în următorii 5 ani și are o valoare totală de peste 11 milioane de euro, din care Autoritatea de Management pentru Programul Regional Nord-Vest acordă aproape 6,6 milioane de euro.

Obiectivul general al proiectului este îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate în educație, formare si învățare în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu-Hațieganu” Cluj-Napoca, prin efectuarea de lucrări de modernizare, reabilitare și dotare a clădirii Anatomie”, arată UMFIH.

Clădire din 1900

Clădirea Anatomia este funcțională și face parte din ansamblul Clinicilor Universitare de pe strada Clinicilor, datând din anii 1900-1904, fiind înscrisă in Lista Monumentelor Istorice din anul 2015.

În prezent, în această clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

Semnificație emoțională

”Acest loc are o semnificație emoțională deosebită pentru orice student care pășește pe treptele sale încărcate de istorie.

Este primul contact al viitorilor medici cu drumul frumos, dar atât de dificil al profesiei, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție, care deschid anul I.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar atât de importantă pentru cariera medicală și totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studiu, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, mai arată universitatea.

Buzoianu: Școala Medicală Clujeană merge înainte

Rectorul UMFIH, Anca Buzoianu, a precizat că Anatomia este clădirea în care toți medicinistii își încep parcursul educational și totodată, locul unde îl incheie, odată cu examenul de medicină legală.

”Amfiteatre unde au predat maeștrii Școlii Medicale și locul unde cu toții am susținut unele dintre cele mai grele examene ale vieții de student.

Încărcată de emoție, de sentimente și de mii de amintiri. Școala Medicală Clujeană merge înainte. Privim cu respect în trecut și cu optimism spre viitor”, a menționat rectorul Buzoianu.

Anatomia

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax