ACTUALITATE
23 de echipe se alătură programului de accelerare Innovation Labs 2021 din Cluj şi Timişoara
Weekendul trecut a marcat debutul programului Innovation Labs 2021 cu două Hackathoane on-line, desfăşurate în paralel – în Cluj şi Timişoara. În cadrul lor, 23 de echipe bazate pe inovaţii tehnice s-au calificat pentru programul de mentorat de 7 luni, organizat de Asociaţia Tech Lounge, Fundaţia Transylvania Institute of Technology, Asociaţia Calemis, EduHub şi Cowork Timişoara cu sprijinul BRD- Groupe Societe Generale, Atos, Orange, UiPath, Elrond, Microsoft, Carrefour, având Romanian – American Foundation ca partener strategic, şi în colaborare cu Unitatea Executivă Pentru Finanţarea Învăţământului Superior a Cercetării Dezvoltării şi Inovării.
Săptămâna aceasta, pe 13 şi 14 martie 2021, urmează alte două Hackathoane, care vor avea loc simultan în Bucureşti şi Sibiu, iar în 20 şi 21 martie va avea loc Hackathonul din Iaşi. Înscrierea pentru acestea se poate face pe www.innovationlabs.ro/register până pe 11, respectiv 18 martie.
Innovation Labs este implementat alături de partenerii academici: Universitatea POLITEHNICA din Bucureşti, Universitatea din Bucureşti, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea Politehnica Timişoara şi Universitatea de Vest din Timişoara.
„Cele două Hackathoane din Cluj şi Timişoara au adunat 75 de echipe”
Innovation Labs invită în continuare tineri din toate universităţile să se alăture programului în centrul Innovation Labs cel mai apropiat lor – profitând de organizarea în online a programului.
Cele două Hackathoane din Cluj şi Timişoara au adunat 75 de echipe, formate din peste 190 de tineri cu proiecte curajoase, care îşi propun să aibă un impact pozitiv asupra mai multor sectoare de business prin soluţiile lor tehnologice. Start-up-urile prezente s-au aliniat cu una dintre verticalele de afaceri ale programului: Agriculture, Blockchain, Cybersecurity, Fintech, Health & Lifestyle, Retail, Smart Cities şi Smart Mobility.
Participanţii Hackathoanelor Innovation Labs 2021 acoperă trei categorii, în funcţie de experienţa membrilor: echipe formate exclusiv din studenţi – ce parcurg prima lor experienţă antreprenorială, echipe spin-off din proiecte de cercetare din mediul universitar – care vor beneficia de susţinere în procesul de identificare a potenţialelor pieţe de vânzare şi a oportunităţilor privind aplicarea tehnologiilor dezvoltate în scenarii reale de afaceri; echipe formate din studenţi şi antreprenori cu experienţă, ce vor parcurge împreună un program de descoperire antreprenorială.
Hackathonul este un proces dinamic de explorare, dezvoltare, finisare şi creare de produse, ce aduce împreună tineri pasionaţi de tehnologie, antreprenori, specialişti din industrie, dar şi lideri cunoscuţi din ecosistemul antreprenorial românesc. Cele 75 de echipe înscrise, pasionate de tehnologie şi animate de o idee îndrăzneaţă, s-au prezentat virtual în dimineaţa de sâmbătă, 6 martie, pentru prima etapă de admitere în Hackathon: o prezentare fulger de 1 minut a ideii în faţa juriului şi publicului, urmată de votul publicului prezent la eveniment şi deliberarea juriului.
„Echipele calificate încep o experienţă intensă de interacţiuni săptămânale cu mentorii, utilizatorii şi potenţialii investitori”
Pe baza opţiunilor juriului şi a publicului participant, echipele cu cel mai mare potenţial au intrat în etapa de dezvoltare şi mentorat rapid din cadrul Hackathonului. Pe parcursul zilei de sâmbătă şi a nopţii ce a urmat, cele 46 de echipe de tineri selectate au lucrat la perfecţionarea unui prototip cât mai convingător al ideii lor iniţiale, sub îndrumarea mentorilor şi a juriului din cadrul celor două Hackathoane.
Duminică, 7 martie, echipele au expus o versiune îmbunătăţită a produsului şi a strategiei lor de business în faţa juriului şi a publicului, printr-o prezentare ce a inclus o demonstraţie tehnică şi un elevator pitch de 2 minute. Juriul, format din personalităţi din ecosistemul inovării digitale din România, a acceptat provocarea dificilă de a selecta cele mai performante şi promiţătoare 23 de echipe şi prototipuri, care au intrat astfel în programul de dezvoltare şi mentorat de 7 luni. Echipele calificate încep de astăzi o experienţă intensă de interacţiuni săptămânale cu mentorii, utilizatorii şi potenţialii investitori, pătrunzând treptat în lumea inovării digitale şi a antreprenoriatului tehnic.
Săptămâna aceasta, pe 13 şi 14 martie 2021, urmează alte două Hackathoane, care vor avea loc simultan în Bucureşti şi Sibiu, iar în 20 şi 21 martie va avea loc Hackathonul din Iaşi. Înscrierea pentru acestea se poate face pe www.innovationlabs.ro/register până pe 11, respectiv 18 martie – fiind invitate echipe din toate centrele universitare din ţară.
„Antreprenorii şi oamenii de business consacraţi vor împărtăşi experienţele lor cu tinerii participanţi”
Pe parcursul următoarelor 7 luni, scopul programului este de a accelera ideile către stadiul de MVP (Minimum Viable Product), de a ajuta echipele să îşi aducă ideile într-o formă validată şi valoroasă, creată pentru clienţii reali ai pieţei, dar şi de a-i îndrepta către oportunităţile potrivite de finanţare ale propriului startup. Totodată, programul dezvoltă în rândul participanţilor un mod antreprenorial de a gândi, introducând în vocabularul lor termeni şi concepte de business.
Astfel, prin activităţile diverse din program, antreprenorii şi oamenii de business consacraţi vor împărtăşi experienţele lor cu tinerii participanţi, orientându-se în cunoaşterea şi explorarea ecosistemului antreprenorial românesc. Nu în ultimul rând, prin intermediul partenerilor programului, echipele beneficiază de acces la tehnologii de ultimă generaţie pentru dezvoltarea produselor lor, precum şi de oportunităţi de poziţionare eficientă pe piaţă.
Pe 14 octombrie, în cadrul evenimentului Demo Day, finaliştii programului îşi vor prezenta produsele în faţa partenerilor, a reprezentanţilor media şi a potenţialilor investitori, urmând ca echipele cele mai convingătoare să fie recunoscute prin premiile Innovation Labs. Echipele vor continua să beneficieze de sprijinul acceleratorului şi al susţinătorilor programului şi după încheierea perioadei de mentorat, devenind parte din comunitatea de alumni a Innovation Labs.
Sursa: Agerpres
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei
Străvechiul ritual de sacrificare a porcilor, numit Ignatul, este un obicei întâlnit și astăzi, cel puțin în zona rurală.
La sate, în aceste zile se făceau ultimele pregătiri în vederea întâmpinării Crăciunului. Curțile erau curățate, casele văruite, iar fiecare membru al familiei avea pregătite haine noi, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei
La origine, acest obicei, care avea loc strict în zorii zilei de 20 decembrie, avea o funcție pur ritualică, ceremonială, căreia, în timp, i s-a pierdut semnificația, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”.
În vechime, sacrificarea porcilor era urmată de pârjolirea lor pe un rug imens, aprins din paie de grâu și de secară. Sângele porcului sacrificat nu era aruncat. Și acum, ca în vechime, se prepară un produs numit „sângerete” sau cartaboș, care se servește, în ziua de Crăciun, alături de alte bucate, se arată în volumul publicat de CJCPCT Cluj .
Tatăl era cel care tăia porcul
Tăierea porcului la Ignat era o sărbătoare a familiei, tatăl era cel care sacrifica porcul, iar ceilalți membri ai familiei străjuiau focul. Se îndătina ca, după tăierea porcului, să se facă o masă de pomană, ca ofrandă adusă celor plecați.
Deoarece această zi cade întotdeauna în post, „gustarea de dulce” era îngăduită doar după noaptea Crăciunului și doar rar, în satul tradițional, oamenii mâncau de dulce la Ignat, arată specialiștii clujeni.
Slănina și cârnații erau puși la fum
„Nu mâncam atâta carne ca amu’”, își amintește Ana Popa din Podeni, județul Cluj.
„După ce tăiem porcu’, slănina și cârnații îi punem la fum. Slănina o lăsam în covată, cu sare, cam o săptămână, și apoi o afumam. Era țânută în pod cam o lună. Din când în când să deschidea ușâța hornului ca să iasă fumu’ în pod, că era mai bună așa, decât la afumătoare. Apoi spălam slănina și o agățam în cămară”, își mai amintește Ana Popa.
Foto: CJCPCT Cluj
Aberații de România
VIDEO. FOTO. Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină
Și în acest an, Georgiana Lobonț a transformat Clujul în “capitala colindelor” românești.
BTarena a găzduit, sâmbătă ,unul dintre cele mai așteptate evenimente ale sezonului – concertul „Știu românii să colinde”.
Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină
Georgiana Lobonț a oferit un spectacol în care tradițiile, emoția și energia sărbătorilor au prins viață într-o atmosferă unică, alături de artiști care mai de care mai iubiți, acompaniați de orchestra Lăutarii din Chișinău, condusă de maestrul Nicolae Botgros.
Printre invitații din acest an s-a numărat Cristian Pomohaci, Deți Iuga, Ancuța și Selena Anghel, Elena Gheorghe și mulți alții.
Sala a fost arhiplină, la concert fiind prezenți peste 11.000 de spectatori.
Andreea Ungur
EVENIMENT
Emil Boc: Vom avea un Centru Memorial al Revoluției Române în Piața Unirii. Va fi amplasat și un totem digital
Cluj-Napoca va avea un Centru Memorial al Revoluției Române, a anunțat primarul Emil Boc, chiar în ziua comemorării eorilor martiri.
Acesta va fi amplasat în zona centrală a orașului, în “fierbinte” al Revoluției de la Cluj-Napoca.
Emil Boc: Vom avea un Centru Memorial al Revoluției Române în Piața Unirii. Va fi amplasat și un totem digital
“Vom avea și un totem digital, adică un loc unde orice clujean, orice turist să poate vedea imagini de la Revoluția din Cluj-Napoca, să vadă unde și-au dat sângele eroii Revoluției de la Cluj, exact în locul unde s-a întâmplat revoluția din Piața Unirii”, a declarat sâmbătă primarul Emil Boc, care a participat la momentele de comemorare ale eroilor Revoluției de la Cluj din decembrie 1989.
De asemenea, tot în zona centrală a orașului, va fi deschis un Centru Memorial al Revoluției Române.
“Acolo vor fi readuse imagini, va fi un loc de întâlnire, de conferințe în așa fel încât să arătăm tuturor că așa ceva nu trebuie să se mai întâmple niciodată, dar și să păstrăm vie memoria eroilor Revoluției”, a mai spus Emil Boc.
Boc a precizat că Primăria are în plan să facă acest centru chiar anul viitor.
Un accident de circulație a avut loc sâmbătă seara pe Splaiul Independenței, la intersecția cu strada George Coșbuc.
Din fericire, nu sunt victime.
Accident pe Spaiul Independenței din Cluj-Napoca, între o mașină și un tramvai
Din primele informații, șoferul autoturismului nu ar fi acordat prioritate.
Atât mașina, cât și tramvaiul au fost avariate.
Revenim cu amănunte