CULTURA
105 ani de la înființarea Institutului de ISTORIE Națională din Cluj-Napoca

Institutul de Istorie Națională, cel mai vechi Institut din România dedicat cercetării istoriei și disciplinelor sale conexe, a fost înființat la 2 februarie 1920 și plasat inițial sub egida Universității din Cluj.
La 1 februarie 1920, a avut loc inaugurarea solemnă a Universității „Daciei Superioare” din Cluj, la ceremonie fiind invitați regele Ferdinand I și regina Maria, prințul moștenitor și prințesa Elisabeta, toți miniștrii, corpul diplomatic străin, delegații universităților aliate, membrii consiliului dirigent, profesorii universitari și funcționari superiori.
În cadrul discursului său, regele Ferdinand I a spus următoarele cuvinte: „Dar ca un semn vădit al prețuirei și iubirei mele față de ea și față de ținutul care o adăpostește am hotărât în amintirea acestei serbări a dărui un fond de 400 mii lei a cărui dobândă se va întrebuința pentru înființarea pe lângă aceasta Universitate, a unui institut pentru studiul istoriei române atât de vitreg tratat sub stăpânirea trecută.”
105 ani de la înființarea Institutului de ISTORIE Națională din Cluj-Napoca
La capitalul inițial au fost adăugate veniturile din această sumă, dar și o serie de donații. Numele interbelic al noii instituții a fost acela de Institutul de Istorie Națională din Cluj. Între 1920-1940, institutul a funcționat la Cluj, între 1940-1945 la Sibiu și din nou la Cluj, din 1945 până astăzi.
În primii 25 de ani de existență („perioada istorică”), Institutul de Istorie Națională, condus de directorii interbelici Ioan Lupaș și Alexandru Lapedatu și prin personalul științific de mare valoare, a publicat cărți, volume de documente și studii numeroase referitoare la istoria Transilvaniei din Evul Mediu până în contemporaneitate. În cadrul acestor etape de pionierat, personalul științific al Institutului de Istorie Națională a colaborat din plin cu catedrele de istorie ale Universității, de asemenea, profesorii Almei Mater au publicat și au sprijinit revistele și colecțiile institutului care, pe deasupra, și-a coroborat eforturile și rezultatele notabile ale muncii științifice cu cele ale creațiilor de profil, nu mai puțin prestigioase, obținute de Institutul de Istorie Universală și cel de Studii Clasice.
La 1 mai 1949, Institutul a primit denumirea de Institutul de Istorie și Arheologie din Cluj al Academiei Române. Au fost incluși, cu acest prilej, specialiști de istorie universală, est-europeană, studii clasice de la Centrul de studii și cercetări privitoare la Transilvania, ce fusese înființat la Sibiu în 1943.
Începând din 1975, Institutul a fost trecut în componența Universității „Babeș-Bolyai”
În pofida ingerințelor politice din partea autorităților comuniste, institutul a reușit să continue tradiția interbelică și să publice numeroase cărți, studii, tomuri de documente, de inscripții antice, bibliografii cu problematici și subiecte variate, de la istoria veche și antică, până la cea contemporană. Institutul a beneficiat în această nouă perioadă e existenței sale de prestigiul unor directori din rândul academicienilor români precum Constantin Daicoviciu și Ștefan Pascu. Această tradiție este continuată astăzi prin directorii care s-au succedat: Aurel Răduțiu, Camil Mureșanu, Nicolae Edroiu, Ioan Bolovan.
Începând din 1975, Institutul a fost trecut în componența Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, până în ianuarie 1990 când, în urma hotărârii luate de Adunarea Generală, a revenit în componența Academiei Române, avându-l ca director pe Aurel Răduțiu. În același an, Institutul de Istorie și Arheologie s-a divizat în două unități, respectiv Institutul de Istorie din Cluj-Napoca și Institutul de Arheologie și Istoria Artelor.
Conform Hotărârii de Guvern nr. 1366/27 decembrie 2001, Institutul de Istorie din Cluj-Napoca s-a unificat, prin fuziune, cu Centrul de cercetări socio-umane, sub numele de Institutul de Istorie „George Barițiu” al Academiei Române, instituție publică cu personalitate juridică (cu sediul în str. Napoca nr. 11). În cadrul instituției au fost create două compartimente distincte, unul pentru istorie și celălalt pentru științele socio-umane, cu administrație și conducere unică. Din 2010, noul sediu al Institutului se află pe strada M. Kogălniceanu nr. 12-14 din Cluj-Napoca.
Institutul a dobândit, în 1996, dreptul de a organiza activități doctorale, în prezent activând 6 cercetători/profesori care, în calitate de conducător de doctorat, au coordonat programele de pregătirile ale unui număr de peste 130 doctoranzi. Au fost confirmate până în prezent 107 titluri de doctorat. Restul doctoranzilor se află în diverse stadii de pregătire și elaborare a tezei de doctorat.
Sursa/ Foto: Institutul de Istorie George Barițiu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EDUCATIE
Înscrierea în învățământul primar 2025. Calendarul oficial, aprobat de Ministerul Educației

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 – 2026, scrie Agerpres.
Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar se va face în perioada 31 martie – 6 mai.
Cererile de înscriere vor fi completate de către părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor.
Înscrierea în învățământul primar 2025. Calendarul oficial, aprobat de Ministerul Educației
Potrivit proiectului, a doua etapă este prevăzută între 23 și 29 mai 2025, când se vor putea depune/ transmite cereri-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.
În perioada 1 – 2 septembrie se vor soluționa de către inspectoratul școlar cererile părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la o unitate de învățământ.
Copiii care împlinesc 6 ani trebuie înscriși în clasa pregătitoare
Copiii care împlinesc 6 ani până la data de 31 august 2025, inclusiv, trebuie să fie înscriși în clasa pregătitoare.
Copiii care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, inclusiv, pot fi înscriși în clasa pregătitoare în baza unei recomandări (dacă au frecventat grădinița), respectiv a unei evaluări (dacă nu au frecventat grădinița sau se întorc din străinătate), în vederea înscrierii în învățământul primar.
Pentru copiii care au frecventat grădinița, recomandarea este eliberată de această instituție. Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate, evaluarea pentru obținerea recomandării se face de către centrele județene de resursă și asistență educațională (CJRAE)/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.

De miercuri, 5 martie, studenții pot cumpăra online bilete și abonamente cu reducere 90% prin aplicația disponibilă pe site-ul companiei sau descărcabilă pe dispozitive mobile, precum și de la automatele de vânzare din stații, anunță CFR Călători.
Potrivit unui comunicat al companiei, biletele și abonamentele cu reducere de 90% se emit pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat, pe baza ID student, eliberat pentru confirmarea calității de student și a rutei pentru care beneficiază de reducere.
CFR Călători: Studenții își pot cumpăra online bilete și abonamente cu 90% REDUCERE
Pentru obținerea ID student este necesar ca studenții să se prezinte o singură dată la orice casă de bilete în timpul programului de lucru, cu actul de identitate și legitimaţia de student pentru reducere/gratuitate la transport.
În tren, studenții vor prezenta legitimația de călătorie cu reducere (bilet, abonament) și legitimaţia de student pentru reducere/gratuitate la transport.

Conform ANAF, Declarația unică 2025 poate fi depusă prin Spațiul privat virtual sau pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică.
„Declaraţia unică se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul 2024 au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal.
Declaraţia se depune şi de către persoanele fizice care optează în cursul anului 2025 pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (CASS)”, se arată în comunicatul publicat de ANAF.
ANAF: Unde se poate DEPUNE Declarația unică 2025
Potrivit informațiilor puse la dispoziție de instituție, Declarația unică se depune pentru veniturile realizate în anul 2024, până la data de 26 mai 2025 inclusiv, în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuțiilor sociale.
De asemenea, aceasta se poate depune oricând în cursul anului 2025, în vederea declarării contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției.
„Formularul poate fi depus şi în format hârtie”
Reprezentanții ANAF recomandă ca aceasta să fie depusă în format online, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Documentul se poate încărca în Spațiul privat virtual (SPV), dar și pe site.
În același timp, formularul poate fi depus şi în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire. Totuși, ANAF pune la dispoziție încă o variantă.
Contribuabilii, care nu dețin un calculator personal sau care nu dispun de o conexiune la internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale (lista completă a sediilor se regăseşte pe site), cu ajutorul cărora pot efectua o serie de operațiuni.
La fața locului se poate efectua înregistrarea în cadrul serviciului SPV, se poate completa formularul propriu-zis și se poate depune apoi. Mai mult, cei care întâmpină dificultăți pot cere ajutorul funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare şi asistență pentru depunerea Declarației unice.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a semnat Ghidul programului Rabla 2025. Acesta a fost lansat în consultare publică.
„Dăm astăzi startul celui mai așteptat, mai longeviv și, probabil, cel mai iubit program: Rabla Clasic și Rabla Plus. Ne propunem să avem un buget mare, de peste 1,3 miliarde de lei alocat în acest an”, a declarat ministrul Mircea Fechet.
Ghidul programului Rabla 2025, LANSAT în consultare publică
Acesta spune că prin program este propusă plata unor ecotichete de la 7.000 de lei pentru o motocicletă până la 25.000 lei pentru un autoturism electric.
„Ținta noastră este să finanțăm cât mai multe autoturisme nepoluante, cât mai prietenoase cu mediul înconjurător. Așteptăm câteva zile observații și propuneri în legătură cu acest ghid de finanțare, după care putem să demarăm efectiv Rabla 2025”, a precizat Mircea Fechet.