Connect with us

ADMINISTRAȚIE

USR acuză CJ Cluj că a cumpărat microbuze mai scumpe decât la Sălaj. Specificații tehnice net superioare la Cluj – analiză

Publicat


Uniunea Salvați România (USR) Cluj acuză Consiliul Județean (CJ) Cluj, condus de Alin Tișe, că a cumpărat microbuze electrice pentru transportul elevilor mai scumpe decât în Sălaj.

Formațiunea susține că, în timp ce în județul Sălaj un microbuz a costat 118.000 de euro, în Cluj prețul ar fi ajuns la 202.000 de euro per unitate.

Potrivit USR Cluj, Clujul a cumpărat 34 de microbuze iar Sălajul 51.

Radu Rațiu: „Licitația a fost corectă, legală și transparentă”

Vicepreședintele CJ Cluj, Radu Rațiu, declarase marți că microbuzele electrice au avut specificații și dotări aparte, făcute în baza unui ghid elaborat de Ministerului Educației, nu de autoritățile județene.

„Licitația organizată de CJ Cluj a fost corectă, legală și transparentă. În PNRR a fost alocată o sumă pentru microbuze electrice, pentru achiziția a 3200 de microbuze școlare la nivel național. Noi am dorit să aplicăm pentru a cumpăra aceste microbuze, atât de necesare copiilor din mediul rural.

Am cumpărat microbuze cu 16 plus 1 locuri, cu full option, cu tahograf, lift pentru persoane cu dizabilități, fiind cerințe maximale în caietul de sarcini.

Au participat 4 companii – Aveuro – 28,9 milioane de lei, care a și câștigat cu prețul cel mai mic, iar celelalte trei oferte au avut oferte de 29 de milioane de lei, 29,7 milioane lei și 29,9 milioane de lei”, a spus Rațiu.

Potrivit acestuia, CJ Cluj a solicitat anterior oferte de la mai multe firme pentru a stabili o valoare estimată, reieșind valori în jurul a 200.000 de euro per bucată plus TVA.

Prețul real: 170.000 euro, nu 202.000 euro

Conform contractului semnat la 8 octombrie 2024, prețul unui microbuz achiziționat de CJ Cluj este de 850.000 lei fără TVA, echivalent cu aproximativ 170.000 euro.

Suma de 202.000 euro menționată de USR include TVA-ul, ceea ce denaturează comparația. În analiza costurilor de achiziții publice, valoarea fără TVA este cea relevantă, deoarece TVA-ul reprezintă o taxă colectată și virată statului, nu un cost direct al achiziției.

În județul Sălaj, prețul unui microbuz este de 590.000 lei fără TVA (circa 118.000 euro). Diferența de preț există, dar este semnificativ mai mică decât „dublul” invocat de USR.

Cluj24 vă oferă o analiză comparativă a specificațiilor tehnice

Analiza noastră arată că, deși provin de la același furnizor, microbuzele livrate în Cluj au caracteristici tehnice considerabil superioare față de cele livrate în Sălaj.

În primul rând, durata minimă de funcționare cerută la Cluj este de 15 ani, aproape dublă față de cei 8 ani solicitați la Sălaj.

Bateria cerută de CJ Cluj are o capacitate minimă de 85 kWh, în timp ce la Sălaj este de 60 kWh, ceea ce înseamnă o autonomie și o performanță mai ridicată. În plus, bateria de la Cluj trebuie să suporte cel puțin 2.500 de cicluri de încărcare, față de 2.000 în Sălaj.

Și în privința garanției pentru baterie diferența este semnificativă: 48 de luni până la scăderea capacității sub 80% la Cluj, față de doar 24 de luni în Sălaj.

La dotări suplimentare, Clujul a cerut sisteme de avertizare pentru rampă coborâtă, funcție de asistență la plecarea din rampă („hillhold”), cameră video pentru mers înapoi, direcție servo electrică sau hidraulică modernă, livrarea rapidă a pieselor de schimb în maximum 72 de ore și garanția service-ului autorizat la nivel național.

Aceste dotări lipsesc în caietul de sarcini din Sălaj.

Alte dotări suplimentare solicitate la Cluj

Microbuzele din Cluj vin și cu o serie de dotări suplimentare care lipsesc în achiziția din Sălaj:

  • Instruire și certificare asigurată de furnizor pentru cel puțin 8 persoane, inclusiv pentru efectuarea operațiunilor uzuale de service și mentenanță de către personalul utilizatorului.
  • Sistem de avertizare a șoferului pentru rampa coborâtă, cu imposibilitatea pornirii microbuzului dacă aceasta nu este ridicată.
  • Funcție de asistență la plecare din pantă („hillhold” sau echivalent).
  • Sistem de parcare asistată cu cameră video pentru mersul înapoi.
  • Servodirecție hidraulică sau electrică.
  • Frânare cu recuperarea energiei, cu discuri și senzor de uzură.
  • Faruri de ceață față.
  • Monitorizarea presiunii în pneuri.
  • Alarme dedicate pentru compartimentul baterii și compartimentul motor, în caz de incendiu sau temperatură ridicată.
  • Oglinzi laterale cu reglaj electric și degivrare, plus oglindă pentru culoarul pasagerilor.
  • Parbriz cu protecție solară și parasolar pentru șofer, cu sistem de degivrare pentru parbriz și geamurile oglinzilor.
  • Iluminare interioară pe culoar (minimum două lămpi).
  • Geam șofer cu acționare electrică, volan și scaun reglabile pe două axe.
  • Sistem CAN conform standardului ISO 15765 și SIGDE (Sistem Informatic de Gestiune și Diagnosticare Electrică) cu diagnosticare la bord.
  • Wi-Fi la bord.
  • Computer de bord cu modul GPS, programarea traseelor și orarelor.
  • Sistem multimedia cu display, Bluetooth, microfon pentru anunțuri și difuzoare pentru pasageri.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate